Permalänk

Sugen på en MacBook Pro 15"

Jag har just förstört min bärbara dator och behöver skaffa en ny.
En av det datorer jag kikat på är nya MacBook Pro.
Det som avskräcker mig är priset och kanske också prestanda i förhållande till nämnda pris.
Att jag sedan använder androidtelefoner och surfplattor gör väl inte valet av Mac:en lättare.
Som alternativ har jag kikat lite på Dells grejer och då främst XPS-serien.
Nog finns det kunskap här på forumet som kan hjälpa mig att hitta rätt.
Jag vill nog helst ha en 15-tummare med bra prestanda. Jag gillar högupplösta pekskärmar och faktiskt också MacBook Pros skärmar.
Några avancerade spel kör jag inte men tänker att en rejäl dator idag också fungerar imorgon.
Någon gång har jag handlat dator för "mina behov idag" och efter en rätt kort tid upptäckt att det går trögt när uppdateringar installerats och sådan kommer ju rätt ofta...
Så någon budget kan jag inte ange men om jag säger att MacBook Pro känns dyr för vad man får så kanske det ger en liten hint om vad jag letar efter. Någonstans finns en brytpunkt för pris kontra prestanda.
Jag ska kanske tillägga att jag skriver rätt mycket.

Permalänk
Medlem

Jag kör själv på en mid-15 Pro 15" då jag ansåg när jag köpte den att det kunde bli värt även om priset är lite högt. Dock kan jag säga att personligen lär det här vara min sista MacBook Pro såvida Apple inte gör något drastiskt. Även om prestandan är bra kan jag inte få för mig att betala denna summan igen när andra företag erbjuder likvärdig prestanda för en mycket mindre summa.

Självklart beror det på vad du är ute efter. Den kanske kostar betydligt mycket mer för prestandan men datorn är bekväm att använda och touch-plattan är utan tvekan den skönaste jag använt. Dock även med detta tycker jag personligen att den är för dyr gentemot vad man får ut.

Vad jag kan säga till dess fördel är att prestandan håller i sig förvånansvärt länge. Körde även tidigare på en MacBook Pro mellan tidigt 10 eller 11 fram till mid-15 när jag köpte min nuvarande och en bärbar brukar ha svårt att hänga med efter 4-5 år men den klarade sig förvånansvärt bra även om den blev något segare mot slutet (Dock hade jag uppgraderat till SSD någon gång under perioden).

Sen har jag tyvärr inte så mycket erfarenhet med andra bärbara datorer vilket gör att jag skulle anse att du självklart bör ta min åsikt med en nypa salt (Något man visserligen alltid bör göra).

Jag hade kollat mer på andra datorer men bästa du kan göra är att testa känslan mellan datorer du är intresserad av innan du avgör vad du helst vill kör på.

Permalänk
Medlem

Var inne och klämde på nya 15-tummarn idag. Fantastisk byggkvalitet. Helt outstanding på den punkten. Sen om den verkligen är värd sitt pris, njae inte för prestandan iaf. Men det finns ingen dator som är ens i närheten av lika välbyggd...

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Torrent, Gigabyte Z690 AORUS ELITE AX, 13600K, Corsair Venegeance 6000mhz, 1TB PCIE 4.0 Kingston, 1TB Corsair MP400, Gainward RTX 4090 Phantom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Numera Cålle:

Jag har just förstört min bärbara dator och behöver skaffa en ny.
En av det datorer jag kikat på är nya MacBook Pro.
Det som avskräcker mig är priset och kanske också prestanda i förhållande till nämnda pris.
Att jag sedan använder androidtelefoner och surfplattor gör väl inte valet av Mac:en lättare.
Som alternativ har jag kikat lite på Dells grejer och då främst XPS-serien.
Nog finns det kunskap här på forumet som kan hjälpa mig att hitta rätt.
Jag vill nog helst ha en 15-tummare med bra prestanda. Jag gillar högupplösta pekskärmar och faktiskt också MacBook Pros skärmar.
Några avancerade spel kör jag inte men tänker att en rejäl dator idag också fungerar imorgon.
Någon gång har jag handlat dator för "mina behov idag" och efter en rätt kort tid upptäckt att det går trögt när uppdateringar installerats och sådan kommer ju rätt ofta...
Så någon budget kan jag inte ange men om jag säger att MacBook Pro känns dyr för vad man får så kanske det ger en liten hint om vad jag letar efter. Någonstans finns en brytpunkt för pris kontra prestanda.
Jag ska kanske tillägga att jag skriver rätt mycket.

En Macbook Pro är helt klart värt den. Dock så är årets nya modeller drabbade av stora batteriproblem vad jag har läst mig till.

Vill du ha mycket prestanda per krona så ska du absolut inte köpa en Macbook. Det du får är stabilitet, kvalitet och en riktigt bra dator till utseendet men det är inte något prestandamonster.

Förra årets modell kanske är intressant? De kommer säkert prissänkas en hel del nu i mellandagarna!

Skrivet av TobbeH94:

Var inne och klämde på nya 15-tummarn idag. Fantastisk byggkvalitet. Helt outstanding på den punkten. Sen om den verkligen är värd sitt pris, njae inte för prestandan iaf. Men det finns ingen dator som är ens i närheten av lika välbyggd...

Visst känns dom bra? Jo, priset är helt vansinnigt. Tråkigt att det inte finns några andra alternativ som känns lika bra

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Staz:

En Macbook Pro är helt klart värt den. Dock så är årets nya modeller drabbade av stora batteriproblem vad jag har läst mig till.

Vill du ha mycket prestanda per krona så ska du absolut inte köpa en Macbook. Det du får är stabilitet, kvalitet och en riktigt bra dator till utseendet men det är inte något prestandamonster.

Förra årets modell kanske är intressant? De kommer säkert prissänkas en hel del nu i mellandagarna!
Visst känns dom bra? Jo, priset är helt vansinnigt. Tråkigt att det inte finns några andra alternativ som känns lika bra

Håller med om kvalitén. Näst intill oslagbar, men jag har kommit fram till att det inte är tillräckligt för mig längre med tanke på priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AfterShock:

Håller med om kvalitén. Näst intill oslagbar, men jag har kommit fram till att det inte är tillräckligt för mig längre med tanke på priset.

Yes, jag har kommit fram till samma sak Jag håller fast i min Macbook från 2015 och håller tummarna på att det blir lite förändring nästa år!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Staz:

En Macbook Pro är helt klart värt den. Dock så är årets nya modeller drabbade av stora batteriproblem vad jag har läst mig till.

Vill du ha mycket prestanda per krona så ska du absolut inte köpa en Macbook. Det du får är stabilitet, kvalitet och en riktigt bra dator till utseendet men det är inte något prestandamonster.

Förra årets modell kanske är intressant? De kommer säkert prissänkas en hel del nu i mellandagarna!
Visst känns dom bra? Jo, priset är helt vansinnigt.

Tråkigt att det inte finns några andra alternativ som känns lika bra

2015 och 2014 ska vara rätt hyfsade och de är mycket billigare. Det är vad jag vet bara en nyare prolle och snabbare ssd i 2015 mot 2014.
Kan nämna att den nya MBP 2016 har en låsning på att inte köra vissa USB-c tillbehör som. Detta var inte klart varför men det var något med någon texas usb kontroller. Detta gör att den har problem med att köra fruktansvärt många USB-c tillbehör.

Inga allternativ? Dell xps 13/15 och Lenovo x1 carbon samt vissa utvalda i T serien kallar jag bra alternativ.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

2015 och 2014 ska vara rätt hyfsade och de är mycket billigare. Det är vad jag vet bara en nyare prolle och snabbare ssd i 2015 mot 2014.
Kan nämna att den nya MBP 2016 har en låsning på att inte köra vissa USB-c tillbehör som. Detta var inte klart varför men det var något med någon texas usb kontroller. Detta gör att den har problem med att köra de flesta USB-c tillbehör.

Inga allternativ? Dell xps 13/15 och Lenovo x1 carbon samt vissa utvalda i T serien kallar jag bra alternativ.

Japp, har en från 2015 som jag är väldigt nöjd med själv. Dell XPS och lenovo X1 kan i mitt tycke inte mäta sig med Apples Macbook, men det är bara vad jag tycker

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Staz:

Japp, har en från 2015 som jag är väldigt nöjd med själv. Dell XPS och lenovo X1 kan i mitt tycke inte mäta sig med Apples Macbook, men det är bara vad jag tycker

Det beror helt på vilka aspekter som man tycker är viktigt.
Själv måste jag ha en trackpoint för att kunna använda en dator på språng. Sedan bygger man inte datorer som man gjorde förr. Lite därför jag sitter kvar med min lite moddade T420.

Kollade runt lite och det verkar som att en 2015 med 256GB SSD inte finns i lager någonstans. Där de väl gör det så är den nya 2016 billigare med lika stor 256GB SSD

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Om du känner någon i UK/US som du kan köpa genom så kanske nya (late 2016) Razer Blade kan vara något? http://www.razerzone.com/gb-en/gaming-systems/razer-blade

Permalänk
Medlem

Vad är det för prestanda ni saknar..? Det enda jag kan komma på är grafik-prestanda, men å andra sidan är det ingen speldator egentligen, då spelutbudet är väldigt snålt. Dock väldigt förbättrad på senaste modellen.. 30% mot föregående modell.

Menar..
4-kärnig i7:a
16GB RAM
SSD med upp mot 3GB/s..
USB-C/Thunderbolt 3 med 40Gb/s..
Bästa trackpad:en på marknaden..
Helt suverän bildskärm..
Byggkvalitén och ett stabilt OS...

Visst, om man köper sin MacBook PRO på valfri butik som elgiganten eller Mediamarkt, så får man ju enbart snikvarianterna, med sämsta hårdvaran. Beställer man den på Apples hemsida, får man det man vill ha och sen levereras den till dörren.

Kommer själv beställa en i vår/tidig sommar.. Finns inget i prestandaväg, som gör att jag skulle tveka. Möjligtvis om ryktet stämmer om att det kommer gå att få 32GB RAM på 2017 års modeller och det blir till hösten.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

@DaBone:
Well. Fyrkärnig börjar på 22000
OSX kan inte hantera de flesta USB-c adaptrar på marknaden.
Apple är inte direkt kända för byggkvalitet när man kollar in på det närmare. Kan dra exempel men det lär blir långrandigt.

Jag hade väntat på en liten rea eller en ny modell för 2016 är inte jätte värd just nu.
För det priset så vill man att saker ska fungera men med batteriproblem och främst USB-C problemen så är det svårt att det är så

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

@DaBone:
Well. Fyrkärnig börjar på 22000
OSX kan inte hantera de flesta USB-c adaptrar på marknaden.
Apple är inte direkt kända för byggkvalitet när man kollar in på det närmare. Kan dra exempel men det lär blir långrandigt.

Gör gärna det. Som Microsoft .NET utvecklare (med mera) har jag länge sökt efter en PC som kan slå MacBook Pro + BootCamp men trots många inköp har det alltid slutat i tårar och att jag till slut ändå fått krypa till korset och köpa en MacBook Pro. Nu funderar jag dock på att ge ThinkPad p50 en chans, nu när Lenovo kör lite retro igen

http://www.laptopmag.com/articles/laptop-brand-ratings

Permalänk
Medlem

@improwise:
Okej vi kan börja med att det är dåligt lim på de gamla macbooksen, de med gummisida. Kan hända alla
-2011 pro är rena självmordsmaskiner med en bioshantering (SMC kretsen som startar bios) med döende tantalum kondingar som inte går under garanti.
tidig 2011 pro-tidig 2013 pro har döende grafikchipp som visserligen fick utökad garanti. Detta efter en klass action lawsuit som bara gäller ett år från hösten 2015 till 31 december i år där problemen började komma upp redan 2011(!!) . Alltså 4 år efter att produkten släpptes och började gå sönder (och ingick inte i garanti för ens 2015). Sedan informerar de inte att det faktiskt ingår i garantin så man måste ta reda på det själv.
2016 har redan batteriproblem som behöver fixas just nu.
Air har jag mindre koll på men det är problem på 1 gen att limmet släppte vid skärmen pga kylningen blåste på skärmen. Tydligen äldre pro också om jag kollar lite snabbt.
Alla mac har problem som de gömmer och tar bort från deras egna forum för att folk inte ska hitta dem. Men det finns där och det är bara 2014 och 2015 som faktiskt har varit bättre.
De tar inget ansvar för egna problem för än det är för sent på datorer som är så fruktansvärt dyra och inte ska inte ha dessa problem.
Jag kan dra mer exempel men det är dags för lunch

Sedan att har de ett icke existerande vätskeskydd i en arbetsdator är en annan sak.
Det är samma byggkvalitet som asus, acer, hps billiga, lenovos billiga m.m. i ett dyrare och väldigt snyggt skal med fina funktioner. Fortfarande samma skit under ytan.

Jämför man då med Lenovos, Dells och även HPs ordentliga maskiner så finns inte dessa problem ens på mils avstånd. Det gör det dock i de billigare konsumentgrejerna som folk köper

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Jag är mycket nöjd med min late 2013 MBP 15" retina men jag skulle aldrig betala dom pengarna privat för en laptop. Jag gick på 4C/8T i7, 512GB ssd och 16GB ram för 24000kr. Nu över 3 år senare funkar den som ny men den är ju inte perfekt på något sätt.

Ofta när jag öppnar locket tar det 10-15 sekunder innan jag kan använda tangentbordet.
Ofta när jag öppnar locket tar det 5-10 sekunder innan skärmen tänds.
Ibland när jag öppnar locket funkar inte musen så jag måste stänga och öppna igen.
Nån gång har hela datorn hängt sig så jag fått starta om med long press på power button.

Inga stora grejer men ibland får folk det att låta som att MBP är utan fel.

/Knight

EDIT: Privat hade jag nog gått på Dell XPS spåret..

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Jämför man då med Lenovos, Dells och även HPs ordentliga maskiner så finns inte dessa problem ens på mils avstånd.

Nähä?

https://forums.lenovo.com/t5/forums/v3_1/forumtopicpage/board...
http://plugable.com/2016/06/30/investigating-usb-c-problems-o...

Osv.

Alla datorer som tillverkas i några större serier har problem, det viktiga är väl hur vanligt förekommande dom är och hur tillverkaren hanterar dom. Just problemet med felaktiga GPUer på MacBook Pro var väl dock precis som du säger något som Apple kunde hanterat mycket bättre. Annars har jag haft bra erfarenhet av service på Apples maskiner, mycket tack vare att det fortfarande finns så många ställen att lämna in dom på. Har dock om jag minns rätt bara behövt göra det 1 gång på mina senaste 5 MBPs (köper normalt en ny per år) och då används och transporteras dom dagligen. Min Dell XPS 13 behövde 3 servicevändor redan som ny innan jag ens kunde använda den fullt ut.

Men annars behövs det nog mer källhänvisningar och lite bredare statistiskt underlag om man ska dra några långtgående analyser, som t.ex. de som finns här:

http://www.laptopmag.com/articles/laptop-brand-ratings

Dock skulle jag inte rekommendera någon att köpa MacBook Pro om dom antingen inte har en så pass stor budget att det inte spelar så stor roll vad det kostar (normalt att det är ett arbetsverktyg som genererar klart större inkomster) och verkligen uppskattar byggkvalitén osv eller om dom så klart vill köra MacOS. Att jämföra med riktiga Workstations tycker jag haltar, MBP är ingen riktig workstation (namnet till trots). Dell har många trevliga maskiner, om dom inte slarvade så fruktansvärt med sin QC hade jag säkerligen ägt flera.

Permalänk
Medlem

Har du råd, och inte bryr dig om förhållandet prestanda / pris så är det en riktigt riktigt trevlig maskin.

Skal skaffa en sådan själv, men det är bara för att jag får det som jobbdator (måste betala lite själv). Annars hadde jag nog inte gjort det, alldeles för dyrt.

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk
Medlem

@improwise:
Klart alla datorer i stora serier har problem. P50 har jag själv tyckt att den är lite mycket flex i och tycker deras 14" är något mer solida. Men så att säga så här.
Men Macbook pro är i samma prisklass som Workstations och samma specifikationer och bör då även bedömas i den klassen av datorer och inte mot t.ex. yoga 910

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

@improwise:
Klart alla datorer i stora serier har problem. P50 har jag själv tyckt att den är lite mycket flex i och tycker deras 14" är något mer solida. Men så att säga så här.
Men Macbook pro är i samma prisklass som Workstations och samma specifikationer och bör då även bedömas i den klassen av datorer och inte mot t.ex. yoga 910

Det kanske den borde men det är väl rätt välkänt att MacBook Pro (osäker på prissättningen på övriga Mac-datorer) kostar mer än den borde. Även sett till byggkvalité osv så är den på tok för dyr, i synnerhet i år när jag tror toppspecen gick på 48 000 kr eller något sådant. Dock ska man väl hur som helst ställa högre krav på kvalité desto dyrare en produkt är, Apple måste rimligtvis ha klar högre marginaler på sina produkter än Dell, HP osv. och borde därmed ha en hel del pengar över för att satsa på extra kvalité.

Törs man fråga överlag vad du tycker mer i detalj om din P50? Speciellt då kanske skärmarna där Lenovo tyvärr verkar satsat på riktiga budgetskärmar (LCD paneler) trots det höga priset. I synnerhet om du också kan jämföra den mot en MacBook Pro så är det extra intressant. I år har ju Apple gjort det nästan omöjligt iom att begränsa sig till 16 GB på nya MBP samtidigt som olika virtualiseringsplattformar börjar blir mer och mer standard för utveckling och annat vilket kräver RAM (och disk).

Permalänk
Medlem

@improwise:
Jag har ingen p50, jag har kört den men valt att inte köpa den och jag har även använt kompisens p50s men de är för stora för min del och känner att deras 14" är mer solida.
Just nu är siktet mot en x1 yoga men så länge min t420 fortfarande har 8 timmars batteri och känns så bra som den gör så blir det inget byte.

Lenovos skärmar är förfärliga och det måste de fixa till. Deras dyraste ips skärmar är fortfarande sämre än Dells xps. Jag sitter med deras gamla TN 768p. Sämsta skärmen som jag sett men det kompenseras med resten. Ska byta någon gång men just nu är inte det prioritet.
Bara basutbudets ips skärmar är OK så spelar det ingen roll men nu är de kassa

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk

Tack för alla råd och infallsvinklar.
Jag sneglar fortfarande på MacBook Pro även om jag har svårt att motivera priset för den.
På min gamla och numera trasiga dator körde jag Windows 8.1 och nu på en lånad och gammal har någon klok (eller inte) installerat Windows 10. Det verkar vara ett trevligt operativsystem. Är Mac OS bättre och kanske enklare?
Om man bortser från rena prestandafrågor om vassaste grafikkortet och snabbaste processorn så kanske frågor om stabilitet och funktion är viktiga.
Finns det någon sida där man kan kika efter ersättningsprogram för Mac? Det handlar då om saker jag kört på min gamla Windowsmaskin.
Jag undrar också över det där iTunes som retade mig så mycket att jag kasserade min gamla iPhone för ett antal år sedan.
Det gick helt enkelt inte att spela låtar eftersom källan var...hmmmm...tveksam. Hur är det med den saken på en Mac?

Permalänk
Medlem

Jag slog precis till på en 15" Macbook pro med touch bar. Jag kan dela med mig av mina erfarenheter av maskinen när jag fått hem den och använt den en stund.

Visa signatur

MACBOOK PRO TOUCH BAR 15" - FOCUSRITE CLARETT 8PREX - GENELEC M040 - NAD D3020 - B&W 685 S2 - DENON AH-D2000 - IPHONE SE

Permalänk
Skrivet av ljudnerd:

Jag slog precis till på en 15" Macbook pro med touch bar. Jag kan dela med mig av mina erfarenheter av maskinen när jag fått hem den och använt den en stund.

Det ser jag fram mot. Jag hoppas att du också uppfattade mina frågor.
Lycka till med test och utvärdering.
Hur är din MacBook Pro bestyckad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Men Macbook pro är i samma prisklass som Workstations och samma specifikationer och bör då även bedömas i den klassen av datorer och inte mot t.ex. yoga 910

Köpte för några år sedan en HP 8540W.. 2-kärnig i7:a, 8GB RAM och 500GB HD. Den var ett par tusen dyrare än den MBP 15" jag köpte ett par år senare. Då var det fortfarande liknande specs och pris på HP-maskinerna..
Det jag jag fick på MBP:n var 4-kärnig i7:a, 16GB RAM, 512GB SSD, ljusår bättre bildskärm, trackpad, användarmiljö och byggkvalité.
Finns bara en sak jag saknar från HP:n och det var det inbyggda 3G-modemet... var rätt smidigt när man var på språng, även om man nu kanske skulle vilja ha 4G istället.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk

Kör med den! Jag har köpt en för mig och en för waifun och gillar den skarpt! Macbook pro har bra skärm och känslan. Köp dock inte det senaste då den är sämre på typ allt. Köp mid 15 eller tidigare om du kan. Har själv en early 2013 och en late 2013

Visa signatur

H440 | RM750X | Z97 Pro AC | 4790K | H80i GT | HyperX 32GB | Asus GTX1070 OC | 850 Evo 1TB | Asus G20CB/i5 6400/16GB/850Evo 500GB/GTX950 | Dell U3415W UWQHD | B&W MM1 | QPad MK-85 | Mionix Naos 7000 | MacBook Pro 15 Retina i7/16GB/512GB/GT750M | Thinkpad X1 Yoga | Canon 1DX | Sony RX100V | Sony A7RII

Permalänk
Medlem

@Numera Cålle:

Det blev en:
2,6-3,5 Ghz i7
16 GB RAM
256 GB SSD
Radeon Pro 450 2 GB

Plus:
2x Usb C till Usb A adaptrar
Thunderbolt 3 till Thunderbolt 2 adapter
2m Thunderbolt kabel

Och en Seagate 2 TB extern hårddisk.

Visa signatur

MACBOOK PRO TOUCH BAR 15" - FOCUSRITE CLARETT 8PREX - GENELEC M040 - NAD D3020 - B&W 685 S2 - DENON AH-D2000 - IPHONE SE

Permalänk
Medlem

Macbook Pro

@ljudnerd:

Det gjorde du helt rätt i jag köpte en likadan för en vecka sedan och är supernöjd.