Muskampen 2025: Segraren korad!

Dell XPS 15 får Kaby Lake och Geforce GTX 1050

Permalänk
Melding Plague

Dell XPS 15 får Kaby Lake och Geforce GTX 1050

Information om nästa iteration av Dell XPS 15 har läckt ut på nätet. Paradnumren ser ut att vara 4K-skärm, fyrkärnig Kaby Lake-processor och Geforce GTX 1050-grafik.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Hoppas att dom gör något åt den fruktansvärda trackpaden.

Visa signatur

Out on the streets and ragin tonight
full blast adrenaline and ready to fight
everywhere we go the record fuckin skip
low life bastards and we don't give a shit

Permalänk
99:e percentilen

Trodde aldrig jag skulle skriva detta, men stationära speldatorer börjar förlora sitt syfte. Givetvis inte för seriös e-sport och tunga spel, men när prestandakraven är lite lägre räcker en dator som den i artikeln långt.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Trodde aldrig jag skulle skriva detta, men stationära speldatorer börjar förlora sitt syfte. Givetvis inte för seriös e-sport och tunga spel, men när prestandakraven är lite lägre räcker en dator som den i artikeln långt.

nej för du kan inte jämföra priserna, dessa får du ju punga fram dubbla priset för jämfört med stationär.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Oneone:

nej för du kan inte jämföra priserna, dessa får du ju punga fram dubbla priset för jämfört med stationär.

Det stämmer inte. Stationära med 1060 kostar 10000kr, finns bärbara med 1060 för 12000kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Србо:

Det stämmer inte. Stationära med 1060 kostar 10000kr, finns bärbara med 1060 för 12000kr.

Vad får man för processor då? Och är det 3 eller 6GB 1060?

Det går ju i alla fall få en i5 6600k 16GB ram 500GB SSD och GTX 1060 3gb för under 10 000 om man köper stationärt.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 9070
32Gb

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Oneone:

Mitt inlägg var tänkt att ses ur en teknisk snarare än en praktisk synvinkel. Det var också tänkt som en observation snarare än en åsikt. (Jag menar alltså inte att folk ska sluta köpa stationära datorer.)

Tycker bara det är häftigt att det numera går att köpa en bärbar speldator som faktiskt går att använda till gaming utan att väga 25 kg.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jOnÄTÄn:

Det går ju i alla fall få en i5 6600k 16GB ram 500GB SSD och GTX 1060 3gb för under 10 000 om man köper stationärt.

Det är 3gb och inte stor skillnad mot 6gb, man får en bra fyrkärnig i5 i den bärbara. Dessutom lätt att bära med sig, har batteri, bra skärm med tangentbord, stationära åbäket har inget batteri och måste kopplas till skärm eller tv, samt tangentbord.

Permalänk
Medlem

Fräckt med 1050 i ett så portabelt format. Får hoppas att kylningen räcker till att förhindra throttling bara!

Själv kör jag gladeligen med iGPU då de idag räcker gott och väl för mina behov. De bärbara jag haft tidigare har i princip alltid gett upp pga att dGPU:n överhettats, men det var ju för ett par år sedan... Hade jag fortfarande sysslat med LAN verkar de extra tusentlapparna jämfört med en stationär av samma kaliber guld värda. Är ju ett logistiskt elände att släppa runt på en stationär och allt därtill.

omformulering
Visa signatur

Surface Pro 4 - i7 6650U @ 2,2 GHz - 16 GB RAM - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem

Tror kanske inte man ska tänka på dessa som alternativ till lättare gaming. Men mini OBS kommer med något bättre innehåll och ingen dyr skärm.
Där kommer de ersätta den byggda stationära.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Србо:

Har du en länk till en bärbar med 1060 för 12k?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Mitt inlägg var tänkt att ses ur en teknisk snarare än en praktisk synvinkel. Det var också tänkt som en observation snarare än en åsikt. (Jag menar alltså inte att folk ska sluta köpa stationära datorer.)

Tycker bara det är häftigt att det numera går att köpa en bärbar speldator som faktiskt går att använda till gaming utan att väga 25 kg.

Jo visst är det häftigt.

Men när det är dags att uppgradera hårdvaran, är det helt plötsligt inte så roligt längre att behöva köpa en helt ny bärbar.
För det vet vi alla att, uppgraderingstiden ligger inte så långt ifrån.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karazhan:

Hittade denna https://www.netonnet.se/art/dator/barbardator/17tumochstorre/... som ligger på 13000:- med en I7-6700HQ. Visserligen erbjudande just nu men ack så bra sådant.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3989067 ser också helt ok ut. Finns i alla fall exempel på det han påstod.

Visa signatur

FD Define Compact, Ryzen 7 7700, 32GB, Sapphire 9070, Seasonic 650W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av in a bodybag:

Hoppas att dom gör något åt den fruktansvärda trackpaden.

Ehm va? Vad är problemet med din trackpad? Kommer ihåg jag rotade lite i muspekare menyn när jag fick min. Men min fungerar utmärkt snabb precis responsiv osv, enda mindre är att jag nog lite bättre "palm rejection" för min egna smak...
(har en XPS 15 9550)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Србо:

Det är 3gb och inte stor skillnad mot 6gb, man får en bra fyrkärnig i5 i den bärbara. Dessutom lätt att bära med sig, har batteri, bra skärm med tangentbord, stationära åbäket har inget batteri och måste kopplas till skärm eller tv, samt tangentbord.

Till att börja med jag vet vad en laptop är, jag vet att de har batteri och inbyggd skärm med mera.
Men om man inte måste ha en bärbar speldator ser jag ingen anledning till att köpa en sådan, framför en stationär speldator.

"bra" fyrkärnig som går i 2,2ghz och turbo på 3,2. Det skulle jag inte kalla bra men det kanske är bra för att vara en bärbar. Hur är ljudnivån? De spellaptops jag testat har det väsnats om rätt mycket när man spelat.
Sedan har du ju livslängden på datorn som blir rätt kort med tanke på uppgraderingsmöjligheterna som är väldigt mycket större på en stationär.
Och vad jag hittar är det ju bara en laptop med 1060 för 12000kr och då på mellandagsrea annars kostar den 14000kr.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 9070
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Jo visst är det häftigt.

Men när det är dags att uppgradera hårdvaran, är det helt plötsligt inte så roligt längre att behöva köpa en helt ny bärbar.
För det vet vi alla att, uppgraderingstiden ligger inte så långt ifrån.

För de flesta är det nog ett icke-problem, dessvärre.

Vill minnas av de high end laptops jag använde mellan 2007-2011, gick det faktiskt att byta cpu:n men inte dGPU:n. Drömmen vore att ha möjlighet till både och, men ständiga byten av chipset och tvivelaktig lönsamhet ger väl inga särskilda incitament för det heller.

omformulering
Visa signatur

Permalänk
Medlem

Min XPS 15 skylake med 960m låter jävligt mycket när jag spelar. Nödlösning skulle jag kalla den.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karazhan:

http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/253865-a...

#Prisjakt

Permalänk
Medlem
Skrivet av -NoH-:

För de flesta är det nog ett icke-problem, dessvärre.

Vill minnas av de high end laptops jag använde mellan 2007-2011, gick det faktiskt att byta cpu:n men inte dGPU:n. Drömmen vore att ha möjlighet till både och, men ständiga byten av chipset och tvivelaktig lönsamhet ger väl inga särskilda incitament för det heller.

Clevo laptops kan du byta både grafiken och cpun på. Chipset är en annan historia.

Permalänk
Medlem

@matnojje:

Där ser man!

Googlade på det och det verkar som att de använder sig av en "standard" som kallas Mobile PCI Express Module (MXM). Av det lilla jag läst är intrycket att det finns en mängd olika MXM-implementeringar och varken NVIDIA eller AMD verkar vilja pusha för det heller. Får hoppas att det bara blir bättre framöver.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Problemet med stationära datorer är ju just att de är stationära. Reser man lite i jobbet eller vill gama lite på semestern så är en bärbar rätt praktiskt, om man kan leva med konsolprestanda så klart.
Oftast är väl prestandan ok värre är det med kylningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

länka gärna en kundvagn me de speccsen tack för under 10k ^^ jag får inte ihop det. då med någurlunda seriösa saker mobo som stöder cf/ sli z170, guld agg jag satsade på 700w minimum i uppgradering syfte och om det nu är lapptops ni jämnför emot så måste du räkna in iag tgb och skärm imo

Visa signatur

Har en lättare form av dyslexi därav stavning m.m

Permalänk
Avstängd

Verkar väldigt lovande!
Hoppas att den får USB 3.1 och USB Type-C också.

För övrigt skulle jag vilja se open source firmware/UEFI, eller stöd för Coreboot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Hoppas att den får USB 3.1 och USB Type-C också.

Det har ju redan nuvarande skylake varianten så det kan du nog räkna med.

Permalänk

Ge mig nu. Har varit såååå sugen på en xps 15 men gtx 960 räcker inte riktigt fram för mig. Skiter i alla andra specs ge mig bättre gpu.

Annars får det bli en razer blade

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, Nintendo 3DS moddat
Ringa: iPhone 13 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av QnoX:

länka gärna en kundvagn me de speccsen tack för under 10k ^^ jag får inte ihop det. då med någurlunda seriösa saker mobo som stöder cf/ sli z170, guld agg jag satsade på 700w minimum i uppgradering syfte och om det nu är lapptops ni jämnför emot så måste du räkna in iag tgb och skärm imo

Vad är det här för tankesätt? 700 watt minimum, har du läst ett enda grafikkortstest senaste åren? Stöd för SLI/CF när man köper 1060? Känns som att du argumenterar mot endast för sakens skull.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10068315/

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 32 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem

@eas@tetris:

nej jag lägger bara in mina krav på vad jag vill ha i en burk men visst jag vet att 1060 inte har sli support och så men när man köper en data bör man iaf tänka lite på framtiden en processor håller ca 5-6 år imo men grafiken är det som lider df är det bra att ha ett moderkort som stöder sli/cf och då behövs ett agg som klarar det vilket är 700w imo för stabil och bra effekt. sen matchar inte din länk nått mot en lapptop då det inte finns skärm och tgb

Visa signatur

Har en lättare form av dyslexi därav stavning m.m

Permalänk
Medlem

Datorn heter 9560, inte 9650. Andra siffran är skärmstorleken (9360 är nya 13-tummaren) och tredje är "generation" eller något liknande.

Permalänk
Avstängd

eGPU då?

Permalänk
Medlem

Har jag missat ngt eller är det inte så att GTX 1050 har 640 cuda kärnor och 1050 TI 768? Vad syftar då artikeln till?

Visa signatur

Cpu: Ryzen 5800x3D, 32 GB, GPU: ASUS RTX 4070 Massa SSDs