Permalänk

Tips och tankar mottages tacksamt!

Hallihallå, sweclockare!
Jag har en liten fråga till er.
Av en bekant köpte jag lite prylar (cpu, ram, moderkort) som han inte hade användning av efter en uppgradering.

Nu till själva saken!

Mitt nuvarande system är:
Intel I5 4590
16gb ram

De begagnade sakerna är:
Intel I7 2600k
16gb ram

Vad är bättre för mig att använda för vardagsapplikationer och spel (mest spel, om jag ska vara ärlig)? Min tankar går som följer: 4590-prollen är nyare, men 2600k har ju en rätt så bra potential för överklockning. De verkar vara rätt så snarlika i hastighet om man tittar på standardsiffrorna...
*sigh* What to do, what to do?!
Hoppas på råd från Er!
/SheRe KhaN, Luleå

Permalänk

I7-2600K är en bättre processor. Ännu bättre blir den om du överklockar den. Finns en hel del nyare CPU-tunga spel där man får bättre prestanda med en i7 processor jämfört med en 15 processor. T.ex. BF1 multiplayer och GTA V.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 870 EVO 1TB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk

@fantomsmurfen:
Tack så mycket! Det är lite så jag har tänkt också, även om I5'an är flera generationer nyare. Jag tror just att jag har bestämt hur jag ska göra - med din hjälp.

/SheRe KhaN, Luleå

Permalänk
Medlem

Som sagt så är i7-2600k bättre i benchmarks