Får stötar hela tiden, 3.5mm i frontpanelen funkar plötsligt inte
Hej, jag har lite problem med statisk elektricitet.. Jag flyttade för en månad sedan och har sedan dess fått en hel del stötar. Det första var väl av mobilen som låg och laddade, en lite stöt från knappen när jag skulle starta den (iPhone 6s plus). Även fått när den inte laddar.
Men mest stötar har jag fått vid datorn. Jag kommer upp och sätter mig vid datorn och lägger händerna på tangentbordet, som är ett Corsair k60 i aluminium, där får jag stötar ibland. Några gånger av bordsbenet, någon gång av startknappen på datorn.
Och tidigare idag när jag skulle slå på datorn så nuddade jag lite metal runt USB-porten på frontpanelen och fick en stöt men tänkte inte mer på det. Några timmar senare så när jag sitter vid datorn så lägger jag ifrån mig mitt headset för att hämta något. När jag kommer tillbaka och lyfter upp det så tycker jag mig höra att det knastrar till lite och märker direkt att Skype-samtalet låter mer från höger sida. Jag har ett Sennheiser PC360 och på dessa kan jag justera volymen, jag använder aldrig detta utan använder istället hjulet på tangentbordet för att justera volymen i Windows. Men när jag provar att justera volymen direkt på headsetet så knastrar det väldigt mycket på lägsta volymen och låter okej, men från höger sida, på högsta volymen.
Jag testar sedan headsetet i både mobilen och 3.5mm ingången bak på datorn och det låter precis som det ska utan knaster.
Tror ni att detta berodde på stöten i USB-porten, kan frontpanelen vara skadad? Skulle moderkortet kunna ta skada av detta?
Vad kan jag göra för att undvika alla dessa stötar?
Tack på förhand.