Permalänk

Sova på säng utan bäddmadrass?

Hej!

Jag har nyss köpt en ny säng men så här efter första två nätterna känns den inte helt bra. Jag vet inte om jag kommer bli van den, men jag har vänt mig väldigt mycket under nätterna och fick lite ont i ryggen. Jag testade nu utan bäddmadrassen och det kändes nästan bättre. Brukar sängar vara gjorda för att fungera bäst utan bäddmadrass eller bör man ha den på? Om man bortser från skyddande egenskaper då.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem

du har inte köpt fel säng?

Permalänk
Medlem

Säng är väldigt personberoende. Bäddmadrass gör det enkelt att bädda och finns i flera olika tjocklekar. Själv så hade jag ett liggunderlag mellan sängen och bäddmadrassen på min gamla säng. Tyckte det blev för hårt med enbart sängen, och för mjukt med bäddmadrassen.

Sedan tar det några nätter att "vänja" sig med en ny säng. Prova en vecka och känns det fortfarande fel, så är något fel. Köpte du bara en säng eller fick du hjälp av en säljare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av moonblase:

Vad är det för bäddmadrass du har? Är det en dyr tempur-saga förstår jag dig.

Kolla efter en så tunn som möjligt. en bäddmadrass skyddar sängbotten och håller den fräsch

Källa på det? Jag håller iaf inte med dig, en bra bäddmadrass gör halva sängen.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Avstängd

Nej det behövs inte. Det beror på hur mjukt man vill ligga.

Jag fick också problem med ryggen när jag använde bäddmadrass. Nu använder jag bara madrasskydd och har inga problem med ryggen längre.

Använd madrasskydd så du inte sliter ut sängen.
https://jysk.se/sovrum/baddmadrasser/basic/madraskydd-140x200...

Permalänk
Medlem

Vad är det för typ av säng? Vilka andra delar består den av?

Jag skulle inte klara mig utan min bäddmadrass eftersom den ligger på en resårbotten. Det finns inget vettigt sätt att få ett underlakan att stanna kvar på enbart en resårbotten.

Huvudsaken är att man får lagom mycket stöd för kroppsvikten, dvs sängen är lagom mjuk för just dig. Sedan borde det funka praktiskt också, rent hygieniskt.

Permalänk

Molgorain: Jag fick hjälp av en säljare, var på tre butiker och försökte att kolla så noga som möjligt. Sängen är i medelprisklass, ca 25k.

Rick69: Yes, jag har ett madrasskydd. Så det går fint egentligen utan bäddmadrassen.

Jag ska se hur jag gör, om jag ska testa en hel vecka kanske med bäddmadrassen och se om jag blir van. Det känns skönare med den på när jag ska somna, men inte under natten. Inatt sov jag utan bäddmadrassen (den är rätt tjock) men egentligen känns det inte optimalt heller. Sängen i sig är bra, den anpassar sig väl iom olika zooner. Det är en kontinentalsäng och rätt mjuk modell. Jag väger ca 70 kg.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem

Jösses, 25k... medelprisklass. Och själv sover jag som en stock i en säng för ~4k

Permalänk
Medlem

Man tillbringar halva livet i sängen så du är värd mer än 4k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Man tillbringar halva livet i sängen så du är värd mer än 4k

Säljer du sängar?

Det enda som är viktigt är ju hur bra man sover. Korrelation till priset är någonstans mellan obefintlig och väldigt svag. Vissa sover förfasen bäst på en tunn matta direkt på golvet!

Permalänk
Skrivet av Spiffman:

Man tillbringar halva livet i sängen så du är värd mer än 4k

Bästa inlägget i tråden anser jag. Man ska inte snåla med sin säng! Visst kan man köpa billiga sängar och vara nöjd, men man ska inte snåla för att det känns dyrt.

TS. Känns som att du har valt fel madrass. Man bör ha en bäddmadrass ovanpå av flera själ men vilken karaktär den ska ha är helt personligt. Gå tillbaka till butiken och beskriv dina problem. För 25k ska man få en säng så man blir nöjd!

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Avstängd

Att köpa en säng där du är ca 8 timmar per dygn för 25000 kr får folk att höja på ögonen men hade du istället köpt en bil för 250000 som du utnyttjar ca 1000 mil/år så hade folk tyckt det var helt ok.
Det betyder att du kör ca 3mil/dag, alltså ca 25 minuter/dag.
Problemet är att en säng visar du inte upp för grannen varje dag (beror på vilket förhållande man har till grannen😀)
Det är kul hur folk räknar.
Jag hade hellre lagt pengar på en säng än en dyr bil.

Det kan ta upp till ett par veckor för kroppen att vänja sig vid en ny säng. Kolla med butiken hur det är med öppet köp och annat så du inte provar för länge.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk

Jag har mejlat till butiken nu och ska se vad de säger. Sen kan jag alltid testa en vecka och se om min kropp vänjer sig. Annars är min nuvarande plan att testa med en tunnare bäddmadrass, för själva sängen känns bra. Men utan bäddmadrassen blir det inte helt bra kring axelpartiet tycker jag.

Olegh: Förut har jag inte heller brytt mig om vilken säng jag har, men nu har jag lite ryggproblem och även en axel, så vissa sängar fungerar inte alls bra för mig just nu. Jag tränar på olika sätt och har mindre problem med ryggen nu än för ett halvår sedan, men 25k är egentligen inte så mycket pengar om man arbetar heltid. Sängen ska nog hålla åtminstone 15 år så jag kommer att lägga betydligt mer pengar på annat under den tiden

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaptenperre:

Jag har mejlat till butiken nu och ska se vad de säger. Sen kan jag alltid testa en vecka och se om min kropp vänjer sig. Annars är min nuvarande plan att testa med en tunnare bäddmadrass, för själva sängen känns bra. Men utan bäddmadrassen blir det inte helt bra kring axelpartiet tycker jag.

Du kanske behöver komplettera med nya kuddar nu när du har en ny säng? För egen del är kuddarna avgörande för att axlar och nacke ska må bra.

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Medlem

Du har nog för mjuk säng.
Själv får jag hopplöst ont av för mjuka sängar så du kanske skulle se om du fick byta till hårdare madrass eller tunnare hårdare bäddmadrass.
Vissa kontinentalsängar har hårdare mjukare madrass om man vänder på den. Dvs mittenmadrassen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Bäddmadrassen har man av två stora anledningar anser jag. 1 För att skydda sängen, 2: För att komplettera sängen eftersom det är svårt att få en säng med exakt hård/mjukhet så kan man lägga dit en lite hårdare eller mjukare bäddmadrass.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk

Jag ska kolla på det där med nya kuddar och även hårdare bäddmadrass. Min gamla säng var åt det hårdare hållet så jag är nog ovan också, men jag vill gärna ha en lite mjukare säng för att sjunka ner mer med axlar och så.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaptenperre:

Olegh: Förut har jag inte heller brytt mig om vilken säng jag har, men nu har jag lite ryggproblem och även en axel, så vissa sängar fungerar inte alls bra för mig just nu. Jag tränar på olika sätt och har mindre problem med ryggen nu än för ett halvår sedan, men 25k är egentligen inte så mycket pengar om man arbetar heltid. Sängen ska nog hålla åtminstone 15 år så jag kommer att lägga betydligt mer pengar på annat under den tiden

Jag ifrågasätter inte beloppet i sig, utan hur mycket man verkligen vinner på att betala så mycket mer.

Du gör helt rätt i att försöka hitta en säng som du sover så bra som möjligt i. Frågan jag ställer mig (och som fler borde ställa sig): Har jag verkligen större chans att hitta den här sängen om jag flyttar mig utanför "budgetsegmentet"? Vad är det jag betalar för, egentligen? Är säljarna mest intresserade av att A) hjälpa mig att hitta bästa lösning till lägsta pris? eller B) sälja den dyraste sängen de kan övertyga mig om att jag borde unna mig, samtidigt som de försöker tillgodose mina krav, önskemål och förväntningar så gott som möjligt?

Du har ju uppenbarligen råkat ut för en säljare som misslyckats med att tillgodose din krav, önskemål och förväntningar. Är det ett undantag måhända? Jag tror inte det. Det finns måhända någon slags systematik som kan tillämpas för att öka chansen att köpa rätt säng. Vissa som säljer sängar har kanske ett sådant verktyg och en majoritet tror sig ha det för att kunna rättfärdiga sitt eget arbete.

Min stora skepsis grundas i de psykologiska effekter som generellt verkar. Köparen har ett bias mot dyrare produkter, där dyrare är bättre. Detta bias påverkar både innan och efter köpet. Att det påverkar efter köpet hjälper också sängförsäljarna när de inte träffar helt rätt. Har man spenderat 20-30k på en säng och det slutar med att man sover ok, eller ungefär lika bra som innan så är det mindre smärtsamt att mentalt justera sin upplevelse åt det positiva hållet så köpet kan motiveras "rationellt". Det som verkligen sticker ut när det gäller sängar jämfört med andra produkter (jämför t.ex. Hifi-utrustning, premium-bilar och andra lyxartiklar) är att detta bias tillsammans med faktumet att "vi spenderar en tredjedel av våra liv i sängen, därför är den viktig" blåser upp betalningsviljan. Som sängförsäljare är detta ett veritabelt guldläge för att mjölka konsumenter. Lägg därtill min egen subjektiva uppfattning om att man kan uppnå perfekt sömn för nästan inga pengar alls.

Permalänk
Skrivet av Olegh:

Jag ifrågasätter inte beloppet i sig, utan hur mycket man verkligen vinner på att betala så mycket mer.

...

Ah okej, ja då förstår jag hur du menar (håller med överlag). I just mitt fall hade vi hittat en säng som kostade ca 19k som kändes bra och jag åkte hem. Jag ville vänta några dagar och sen känna på sängarna igen, för jag hade 2st (i olika butiker) som kändes bra. I båda butikerna hade de visat mig några sängar som skulle kunna passa mig, sen förstår jag att det är svårt för dem att veta när jag knappt själv vet exakt hur mitt ryggproblem fungerar trots att jag varit till både kiropraktiker och sjukgymnaster. Däremot när jag var andra vändan och kände på sängarna igen så testade jag ett par fler och hittade en som kändes ändå bättre, och kostade några tusenlappar extra. Så även om de i båda butikerna var rätt så på med att jag skulle köpa just där i deras butik så var det mest jag som riktade in mig på den lite dyrare sängen.

Det som är så svårt är att man inte vet hur den kommer kännas efter att ha legat i sängen i butik 15-30 minuter :/ Ett par nätter skulle åtminstone behövas för att verkligen känna på en säng på riktigt. Jag tycker mig ändå ha fått rätt bra hjälp, men det var lite jobbigt att de skulle vara så på i båda butikerna. En ville få mig att bestämma mig första dagen jag kollade och erbjöd rabatt och sa att det bara gällde den dagen, men det var förstås inget problem att få samma rabatt sen när jag kom dit igen andra gången, även om det nu inte blev den sängen i slutändan.

Jag hoppas att det ska fungera bättre nu efter att jag "vant mig" vid nya sängen samt bäddmadrassen och testat några nätter. Annars får jag byta ut bäddmadrassen mot en lite hårdare kanske.

Det jag har upplevt är att billigare mjuka sängar blir mer som en banan eller har andra problem och jag sover väldigt dåligt i dem. Hårda sängar fungerar inte bra alls för mig däremot då jag har svårt att sova på rygg och på sida går det inte med min axel och så.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaptenperre:

Molgorain: Jag fick hjälp av en säljare, var på tre butiker och försökte att kolla så noga som möjligt. Sängen är i medelprisklass, ca 25k.

Rick69: Yes, jag har ett madrasskydd. Så det går fint egentligen utan bäddmadrassen.

Jag ska se hur jag gör, om jag ska testa en hel vecka kanske med bäddmadrassen och se om jag blir van. Det känns skönare med den på när jag ska somna, men inte under natten. Inatt sov jag utan bäddmadrassen (den är rätt tjock) men egentligen känns det inte optimalt heller. Sängen i sig är bra, den anpassar sig väl iom olika zooner. Det är en kontinentalsäng och rätt mjuk modell. Jag väger ca 70 kg.

http://i.imgur.com/jWz30Bt.jpg

Ser ut att vara en väldigt tjock bäddmadrass. Kanske skulle fungera med en tynre modell. Prata med affären, om det finns möjlighet att byta bara bäddmadrassen. Men testa först, man får oftast ont eller iaf känner sig stel någonstans i kroppen när man byter säng. Det handlar om att kroppen ska anpassa sig efter den nya sängen.

Permalänk

Update: Jag kanske inte ska byta alls ändå. Det känns bättre nu efter att ha använt sängen lite längre. Men jag kontaktade i alla fall butiken och det går att byta hela mellanmadrassen om man vill till en hårdare. Det ingår i garantin de ger, så det skulle inte kosta mycket och vara billigare än att byta ut bäddmadrassen. Han tyckte även att det är ett bättre alternativ. Men nu blir det nog inte att byta någon av dem. Jag har sovit rätt bra nu två nätter i rad och brukar sova dåligt pga lite strul med ryggen, så sängen kanske fungerar ändå

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Källa på det? Jag håller iaf inte med dig, en bra bäddmadrass gör halva sängen.

Köpte ganska nyligen en säng och var i flera butiker och frågade runt lite. Alla försäljare jag pratade med sa att bäddmadrasser har en väldigt liten inverkan på hur sängen känns, vissa använde siffran 10-15%. De menade att bäddmadrassen används till att finjustera känslan men att du aldrig kan få en obekväm säng att kännas bekväm enbart med en bäddmadrass.

Om de talar sanning eller inte låter jag vara oklart men de kändes trovärdiga, speciellt eftersom de tyckte det vore väldigt dumt att betala mer än 2-3 tusenlappar för en bäddmadrass (180cm) om man inte hade pengar som brände i plånboken. Inte vanligt att försäljare är såpass ärliga.

Skrivet av Olegh:

Jösses, 25k... medelprisklass. Och själv sover jag som en stock i en säng för ~4k

Var som sagt och provade sängar i ett flertal butiker och det sorgliga är att 25.000 ändå får klassas som medelprisklass, möjligtvis övre medelklass. Det är helt sanslöst vad sängar kan kosta.
Men jag ska erkänna att när jag provade sängarna så märkte jag att man får vad man betalar för. En säng för 20.000 var (generellt) märkbart skönare än en för 10.000. Likaså var en för 200.000 märkbart skönare än en för 20.000, men i de prisklasserna betalar man förstås väldigt mycket för märke och status.

Hade en patient en gång som ägde en större kedja som sålde sängar och han sa att i stort sett enda anledningen till att butikerna överlever är för att folk köper sängar för över 100.000 och vissa tillbehör. Vinstmarginalen för de dyrare sängarna är alltså mångdubbelt större än för de billigare. Minns inte exakt vad han sa men i runda slänger så tjänade butiken lika mycket på att sälja en 100.000 kronors säng som att sälja 50 stycken 10.000 kronors sängar.

Skrivet av kaptenperre:

Update: Jag kanske inte ska byta alls ändå. Det känns bättre nu efter att ha använt sängen lite längre. Men jag kontaktade i alla fall butiken och det går att byta hela mellanmadrassen om man vill till en hårdare. Det ingår i garantin de ger, så det skulle inte kosta mycket och vara billigare än att byta ut bäddmadrassen. Han tyckte även att det är ett bättre alternativ. Men nu blir det nog inte att byta någon av dem. Jag har sovit rätt bra nu två nätter i rad och brukar sova dåligt pga lite strul med ryggen, så sängen kanske fungerar ändå

Skönt att det blev bättre. Jag kände samma sak i min nya säng, även fast den var väldigt skön i butik så sov jag bättre i min femton år trasiga säng än i den nya. Men efter ett par nätter blev känslan tvärt om.
Har kvar min gamla säng som en extrasäng och har faktiskt sovit i den någon natt och jävlar vad obekväm den känns nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Man tillbringar halva livet i sängen så du är värd mer än 4k

Vadfan har priset med saken att göra? Det enda som spelar roll är hur skönt du sover?

Har själv en gammal IKEA-säng för 7000 kr, sover ljuvligt i den. Dejtade några månader en tjej vars farsa var....."välbärgad". Hennes jävla 180 Hästens säng handgjord för över 80 lax var inte bättre för min rygg alls. Tvärtom tog det några veckor innan jag vande mig med den, och när det var gjort så sov jag likförbannat inte lika bra i den som Kamprads dito. Efter de månaderna var över (6-7?) och jag började återigen sova i min egen "fattigmanssäng" så märkte jag efter en veckas acklimatisering hur mycket bättre jag sov i den än i hennes.

Jag är värd att sova skönt och utan besvär, därför väljer jag bort Hästens för > 80 000 till förmån för en säng som köptes för 7000.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Skrivet av Trunk:

...

Skönt att det blev bättre. Jag kände samma sak i min nya säng, även fast den var väldigt skön i butik så sov jag bättre i min femton år trasiga säng än i den nya. Men efter ett par nätter blev känslan tvärt om.
Har kvar min gamla säng som en extrasäng och har faktiskt sovit i den någon natt och jävlar vad obekväm den känns nu

Ja verkligen, det kändes sådär när jag (som du) sov sämre i nya sängen än den gamla. Men nu sover jag bättre i den nya. Inte helt hundra däremot ändå, men det kan vara knepigt ibland om man har något strul med rygg/axlar. Det är rätt jobbigt eftersom jag gillar att resa och de billiga hotellen brukar ha sängar som jag inte kan sova bra i.

Skrivet av Mithras:

Vadfan har priset med saken att göra? Det enda som spelar roll är hur skönt du sover?

Har själv en gammal IKEA-säng för 7000 kr, sover ljuvligt i den. Dejtade några månader en tjej vars farsa var....."välbärgad". Hennes jävla 180 Hästens säng handgjord för över 80 lax var inte bättre för min rygg alls. Tvärtom tog det några veckor innan jag vande mig med den, och när det var gjort så sov jag likförbannat inte lika bra i den som Kamprads dito.

Jag skulle nog gissa att han menade att det är värt att köpa en säng man sover bra i, även om den råkar kosta lite mer. Ifall man köper en säng för 20k och lägger till 5k under tiden på slitage (ny bäddmadrass osv) och har sängen i 25 år så är det ett tusen kronor per år. Det är småpengar jämfört med vad de flesta lägger på andra saker. De som är unga (under 30 år) brukar oftast sova bra i nästan vilken säng som helst. Men fungerar en Ikea säng jättebra för dig så är det bara att vara glad för det.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Vadfan har priset med saken att göra? Det enda som spelar roll är hur skönt du sover?

Har själv en gammal IKEA-säng för 7000 kr, sover ljuvligt i den. Dejtade några månader en tjej vars farsa var....."välbärgad". Hennes jävla 180 Hästens säng handgjord för över 80 lax var inte bättre för min rygg alls. Tvärtom tog det några veckor innan jag vande mig med den, och när det var gjort så sov jag likförbannat inte lika bra i den som Kamprads dito. Efter de månaderna var över (6-7?) och jag började återigen sova i min egen "fattigmanssäng" så märkte jag efter en veckas acklimatisering hur mycket bättre jag sov i den än i hennes.

Jag är värd att sova skönt och utan besvär, därför väljer jag bort Hästens för > 80 000 till förmån för en säng som köptes för 7000.

Jag tvivlar inte på vad du säger men jag vill bara påpeka att madrassens mjukhet har stor betydelse för sängens komfort. Så en hästensäng för 100.000 som har en (för dig) alldeles för mjuk madrass kommer vara mindre bekväm än en billig ikeasäng med en lagom mjuk madrass.

Sen har det väl gång efter gång bevisats att just hästensängarna är kraftigt överprisade och får smisk av andra sängar som är betydligt billigare. Vill minnas att jag läst att hästenägare är de personer som är mest villiga att byta märke vid nästa sängköp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Jag tvivlar inte på vad du säger men jag vill bara påpeka att madrassens mjukhet har stor betydelse för sängens komfort. Så en hästensäng för 100.000 som har en (för dig) alldeles för mjuk madrass kommer vara mindre bekväm än en billig ikeasäng med en lagom mjuk madrass.

Sen har det väl gång efter gång bevisats att just hästensängarna är kraftigt överprisade och får smisk av andra sängar som är betydligt billigare. Vill minnas att jag läst att hästenägare är de personer som är mest villiga att byta märke vid nästa sängköp.

Jotack, jag är fullkomligt medveten om mjukheten på sängar. Hennes var "medium" precis som min. Jag har sovit i för mjuka sängar också, för jävligt.

Ja, exakt. Det är ju det som är poängen, att priset inte har något med saken att göra. Att då dra till med ett argument som "du är värd mer än 4k" är ju så otroligt fjantigt, då det insinuerar att priset är direkt korrelerat till sömnkvalitén som sängen ger.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Ja, exakt. Det är ju det som är poängen, att priset inte har något med saken att göra. Att då dra till med ett argument som "du är värd mer än 4k" är ju så otroligt fjantigt, då det insinuerar att priset är direkt korrelerat till sömnkvalitén som sängen ger.

Well... jag törs påstå att en säng för 15.000 i de allra flesta fall är bekvämare än en för 4.000, åtminstone efter en veckas invänjningsperiod. Eftersom jag nyligen köpt en ny säng har jag kollat på ganska många tester och provlegat flera sängar i ett flertal butiker och har sett/känt att priset *oftast* står i relation till komforten. Även om funktionen inte är linjär, d.v.s. att en dubbel så dyr säng är inte dubbelt så bekväm. Sen finns det självklart undantag, som du själv märkt.

Sen tycker jag nog att du lägger lite väl stor vikt i vad personen skrev angående "du är värd mer än 4k". Tror han/hon menar att det är dumt att inte köpa en säng för 25.000 kr om den är märkbart skönare än en för 4.000 kr med tanke på hur mycket tid som spenderas i sängen. Om man har pengarna förstås.

Jämför t.ex. med att köpa en dator för 15.000 kr (inte helt ovanligt för en sweclockanvändare) som inte håller mer än ett par år innan den uppdateras. En säng för 15.000 kr kan du använda i åtminstone 20 år om ingenting utöver det vanliga händer.

Men men... I grund och botten handlar det om personliga preferenser och i en sådan här fråga är det ingen som kan ha rätt eller fel. Jag tvivlar inte en sekund på att du är nöjd med din "billiga" säng medan jag valde att köpa en säng för ca 15.000 kr som var lite bekvämare än en säng för 5.000 kr, även om jag hade varit nöjd med den billigare varianten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Well... jag törs påstå att en säng för 15.000 i de allra flesta fall är bekvämare än en för 4.000, åtminstone efter en veckas invänjningsperiod. Eftersom jag nyligen köpt en ny säng har jag kollat på ganska många tester och provlegat flera sängar i ett flertal butiker och har sett/känt att priset *oftast* står i relation till komforten. Även om funktionen inte är linjär, d.v.s. att en dubbel så dyr säng är inte dubbelt så bekväm. Sen finns det självklart undantag, som du själv märkt.

Sen tycker jag nog att du lägger lite väl stor vikt i vad personen skrev angående "du är värd mer än 4k". Tror han/hon menar att det är dumt att inte köpa en säng för 25.000 kr om den är märkbart skönare än en för 4.000 kr med tanke på hur mycket tid som spenderas i sängen. Om man har pengarna förstås.

Jämför t.ex. med att köpa en dator för 15.000 kr (inte helt ovanligt för en sweclockanvändare) som inte håller mer än ett par år innan den uppdateras. En säng för 15.000 kr kan du använda i åtminstone 20 år om ingenting utöver det vanliga händer.

Men men... I grund och botten handlar det om personliga preferenser och i en sådan här fråga är det ingen som kan ha rätt eller fel. Jag tvivlar inte en sekund på att du är nöjd med din "billiga" säng medan jag valde att köpa en säng för ca 15.000 kr som var lite bekvämare än en säng för 5.000 kr, även om jag hade varit nöjd med den billigare varianten.

Jag köper det du säger.

Har en tendens att lyssna/läsa bokstavligt på folks argument/påståenden så det är väl mycket väl så som du säger.

Sedan ska man inte sitta och ljuga (läs: jag), självklart har jag märkt, iaf i butik, att sängar för 20-25 känns bättre än sängar för 5-10 överlag. Nu råkade jag bara hoppa i en säng och känna "japp, denna är det" och det hände sig vara ganska billig.

Poängen var dock att priset inte ska spela någon roll (så länge man har råd) utan det man tittar på är hur skönt man sover. 4000 som 40 000.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kaptenperre:

Hej!

Jag har nyss köpt en ny säng men så här efter första två nätterna känns den inte helt bra. Jag vet inte om jag kommer bli van den, men jag har vänt mig väldigt mycket under nätterna och fick lite ont i ryggen. Jag testade nu utan bäddmadrassen och det kändes nästan bättre. Brukar sängar vara gjorda för att fungera bäst utan bäddmadrass eller bör man ha den på? Om man bortser från skyddande egenskaper då.

Jag betvivlar att sängtillverkare gör sängar gjorda för att sova på utan bäddmadrasser. Låter mer som du valt en för mjuk bäddmadrass och fått ont i ryggen pga. det.

Skrivet av Litenskit:

Källa på det? Jag håller iaf inte med dig, en bra bäddmadrass gör halva sängen.

Håller inte med dig där.. En bra bäddmadrass är alltid bra att ha men det gör inte halva sängen. Tempur-madrasser är inte heller bra för alla utan för vissa kan de ge ryggproblem. För andra motverkar det ryggproblem.. Allt beror på saker som längd, vikt och om man sover på rygg eller sidan alt. magen.

Skrivet av kaptenperre:

Molgorain: Jag fick hjälp av en säljare, var på tre butiker och försökte att kolla så noga som möjligt. Sängen är i medelprisklass, ca 25k.

Rick69: Yes, jag har ett madrasskydd. Så det går fint egentligen utan bäddmadrassen.

Jag ska se hur jag gör, om jag ska testa en hel vecka kanske med bäddmadrassen och se om jag blir van. Det känns skönare med den på när jag ska somna, men inte under natten. Inatt sov jag utan bäddmadrassen (den är rätt tjock) men egentligen känns det inte optimalt heller. Sängen i sig är bra, den anpassar sig väl iom olika zooner. Det är en kontinentalsäng och rätt mjuk modell. Jag väger ca 70 kg.

http://i.imgur.com/jWz30Bt.jpg

Medelklass? Det priset är snarare medel-premium. Ska du ned i medelklass så gäller sängar kring 6-10k. Ditt problem verkar snarare vara att du valt fel bäddmadrass.

Skrivet av Spiffman:

Man tillbringar halva livet i sängen så du är värd mer än 4k

Korrekt men det betyder inte att man kan sätta ett värde på det. Har legat i sängar för 5k som är skönare än sängar för 25-30k. Skillnaderna beror oftast typen av fjädrar och de dyrare sängarna tenderar att varva typer av fjädrar för att skapa "belastningszoner" medan billigare brukar köra med en typ av fjädrar. De dyrare sängarna tenderar även att komma med mer än en resårmadrass. I slutändan är valet högst subjektivt..

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Jösses, 25k... medelprisklass. Och själv sover jag som en stock i en säng för ~4k

Har sovit som en stock både i bilen, på liggunderlag under bar himmel och i polarens barnsäng de hade i sommarstugan. Sängarna tog slut och det var skönare än golvet..
Hemma har vi dock madrasser som kostar 25k stycket och det är bara madrasserna..
Sover som en stock där också.. med skillnaden att det är underbart skönt..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD