Permalänk

Precis, men vi hade svårt att föreställa oss en 8 axlig fräs utan indexering på chucken (c-ax) som hos en flerop m.m...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MickeP123
Luleå Tekniska Univ / Civ.ing maskin

Den är mest till forskning, tex doktorander som använder liechtin 5axlig, jag har aldrig använt den som jag skrev tidigare. Finns även en CNC-Strand fräsmaskin som "alla" använder.
Har pluggat i ume också, där har dom en hitachi seiki flerop med två revolvermagasin, hälften av verktygen drivna.
Tror att de flesta univ har minst någon stor CNC + nån idustrirobot + pressar m.m m.m...

edit : På liechti.com kan du se "turbomill 1200"

har dom nån laser?

Permalänk

Japp, laserskärning finns

Permalänk

haha filmen, vadå lite advanced.

Visa signatur

Argaste

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MickeP123
Japp, laserskärning finns

ok, tänkte bara fråga för våran CNC lärare påstod att vi var enda skolan åvanför gävle som hade en cnc laser men han kanske medade gymnasieskola. Tyckte att det skulle vara lite konstigt om vi var dom enda som hade en.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av TommyToad
haha filmen, vadå lite advanced.

vad var det som var så avancetat med den?

edit: den dära biten som han gjorde skulle jag kunna göra på skolan vilken dag som helst. Skulle dock inte kunna ta sådär djupt eftersom vi bara kör med en liten skit till maskin.

Permalänk

Tyckte den gick ner med en jävla fart till.ex.

Visa signatur

Argaste

Permalänk
Permalänk
Medlem

Det ska gå med en jävla fart. Det är ju riktigt grejjer.

Permalänk

Ska fråga vad den klarar för nått, kanske klarar koppar, och då kan jag kanske fräsa block åt er som vill ha. Så får jag mera träning och så

Visa signatur

Argaste

Permalänk
Medlem

Dom där maskinerna är inte värstingar

Farsan äger företag som verkstat och gör sådanna grejor.
Jag får tillverka vad jag vill i dom 5 Axlade.
Desutom gör man inte styrprogramen i AutoCAD igenligen till en 5 axlad fräs. Lycka till Utan prova te x SolidWorks 2003 Det är fina grejor.