Var och hur ska man spara sina pengar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Då får jag gratulera till en perfekt tajmad bindning att få 3,8% till ingen risk är otroligt bra idag.

Ja villkoren var att jag låser dom helt i 5 år.Är nog därför jag fick sånt bra deal.

Man sätter ju sig själv i en risk ifall något händer och man behöver stålarna.
Det går att ta ut pengar i förtid då med en straff avgift.

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Mattecoach
Skrivet av lappen81:

Vill minnas att jag skrev konkurs i mitt ursprungliga inlägg, alltså in med 60000, ut med ingenting. Har nog inte skyllt något på någon mer än mig själv, jag valde att investera det var en dålig investering, man ska vara försiktig när man följer råd oavsett om det är på en blogg eller från en finansrådgivare.

Men vänta... Du hade 60k att investera, och den sidan rådde dig att investera 100% i ett bolag som sedan gick i konkurs?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PuMaH:

Men vänta... Du hade 60k att investera, och den sidan rådde dig att investera 100% i ett bolag som sedan gick i konkurs?

Nej, Ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

@lorgix: Du verkar vara lite insatt så... Hur är det med förvaltningsavgiften, allemansfonden har ju 1,5% (eller nåt sånt tyckte jag mig se). Är inte det rätt högt? Räknas det på avkastningen eller på insatt kapital? Årligen?

Förvaltningsavgiften är inbakad i kursen. Exempel: om kursen dubblas så har dina pengar dubblats.

Hade det däremot varit en köpavgift på 1,5% så hade 1,5% av dina pengar försvunnit direkt vid köp.
Om du exempelvis vill köpa för 100000 SEK med en köpavgift på 1,5% så kommer dina andelar vara värda 98500 SEK direkt efter köpet.

De flesta fonder har en förvaltningsavgift, men ingen köpavgift.

Eftersom förvaltningsavgiften är inbakad i kursen så är positiv utveckling precis så bra som den ser ut. Om en fond däremot inte tagit bra beslut/presterat bra så bör man inte vara villig att betala en hög förvaltningsavgift.
Även om en fond gått bra så kan man tänka att den kanske haft en del tur. Kommer den verkligen fortsätta slå index med det handikapp som en hög förvaltningsavgift innebär?

Permalänk
Medlem

Sådär ja, nu är det då dags att köpa fonder med mitt ISK konto hos Avanza. Tänkte splitta allt på tre st låg risk fonder:

AMF Räntefond Lång
SPP Obligationsfond
Spiltan Räntefond Sverige

Borde vara säkrare än att ha allt på allemansfonderna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Sådär ja, nu är det då dags att köpa fonder med mitt ISK konto hos Avanza. Tänkte splitta allt på tre st låg risk fonder:

AMF Räntefond Lång
SPP Obligationsfond
Spiltan Räntefond Sverige

Borde vara säkrare än att ha allt på allemansfonderna.

Två av de fonderna skulle jag räkna som "högrisk" fonder just nu. Både långa räntan och obligation kommer falla om ekonomin i världen någonsin tar fart igen (= räntan går upp och räntefonder tappar i värde). Spiltan är en korträntefond så den kommer inte påverkas lika mycket.

Tänk på att riksbanken ränta är -0.5% nu och normal är någonstans runt 3%. Skulle hellre spara i nischbank idag (~0.8% per år) än i räntefonder i detta läge. Räntefonder passar inte heller i ISK då du betalar en årlig skatt på dina tillgångar som i dessa tider kan vara större än vad en korträntefond ger. Skall du nödvändigtvis spara i räntefonder så spara på aktie & fondkonto. Jag skulle snarare föreslå avanza zero och billigaste globalfonden om du vill spara på lång sikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Två av de fonderna skulle jag räkna som "högrisk" fonder just nu. Både långa räntan och obligation kommer falla om ekonomin i världen någonsin tar fart igen (= räntan går upp och räntefonder tappar i värde). Spiltan är en korträntefond så den kommer inte påverkas lika mycket.

Tänk på att riksbanken ränta är -0.5% nu och normal är någonstans runt 3%. Skulle hellre spara i nischbank idag (~0.8% per år) än i räntefonder i detta läge. Räntefonder passar inte heller i ISK då du betalar en årlig skatt på dina tillgångar som i dessa tider kan vara större än vad en korträntefond ger. Skall du nödvändigtvis spara i räntefonder så spara på aktie & fondkonto. Jag skulle snarare föreslå avanza zero och billigaste globalfonden om du vill spara på lång sikt.

Jaha, tänkte spara dem i ca 5 år. Vill helst bara sätta in dem och sedan inte behöva bry mig om dem särskilt mycket. Men kollar jag på t ex Avanza Zero så är den ju högrisk? Kikar man på graferna så går den upp och ner ganska mycket. Tittar man på graferna över fonderna jag listade ovan se de väldigt stabila ut.

Annars kanske det är bättre att sätta dem på Santanders Buffert konto, ca 0.7% ränta.

Angående ISK eller fond depå så har jag förstått att brytpunkten ligger vid 3.5%. Så om min avkastning är mer än 3.5% så är det lönsamt med ISK annars inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Jaha, tänkte spara dem i ca 5 år. Vill helst bara sätta in dem och sedan inte behöva bry mig om dem särskilt mycket. Men kollar jag på t ex Avanza Zero så är den ju högrisk? Kikar man på graferna så går den upp och ner ganska mycket. Tittar man på graferna över fonderna jag listade ovan se de väldigt stabila ut.

Annars kanske det är bättre att sätta dem på Santanders Buffert konto, ca 0.7% ränta.

Angående ISK eller fond depå så har jag förstått att brytpunkten ligger vid 3.5%. Så om min avkastning är mer än 3.5% så är det lönsamt med ISK annars inte.

Risk och risk... Risk i ekonomi är en faktor på hur mycket något ökar och minskar i värde över tid och där kommer aktier alltid ha en större rörlighet än räntor. Över tid så har den högre rörlighet i nästan alla perioder varit till spararens fördel. Sparar du dessutom i en fond så får du 30+ företag i de flesta fall så du står inte och faller om ett av de företagen går dåligt vilken kommer sänka variationen ("risken") med tiden. Månadsparar du dessutom så kommer du ibland köpa billigt och ibland något dyrare men du sänker samtidigt risken ytterligare genom att inte gå in med allt kapital på en gång.

Skatten är värde x (0.75+stadslåneräntan) dock minimum 1.25% som nya regeringen satte för att öka skatteinkomsten. Den summan multipliceras med 0.3 så får du ut vad du skall betala.

Permalänk

Jag kan bara upplysa att jag sålde alla mina aktier i Starbreeze och Fingerprint och ligger nu all in i TMG https://www.avanza.se/aktier/om-aktien.html/663207/the-market...

Hög risk men ännu högre vinst. Man kan aldrig vinna om man inte satsar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RuneWebradio:

Jag kan bara upplysa att jag sålde alla mina aktier i Starbreeze och Fingerprint och ligger nu all in i TMG https://www.avanza.se/aktier/om-aktien.html/663207/the-market...

Hög risk men ännu högre vinst. Man kan aldrig vinna om man inte satsar.

Jag bryr mig inte om att vinna eftersom jag inte har råd att förlora. Vill bara spara pengarna och få någon ränta på dem.

Permalänk
Mattecoach

@RuneWebradio:

Dummaste jag hört. Självklart kan man vinna även om man inte "satsar", dvs satsar i företag med lägre risk. Du pratar om spekulation, inte investering eller att spara pengar. Tycker det är rent av skadligt att du skriver i denna tråden, någon som inte är van vid aktiehandel kanske bli inspirerad och får en dålig introduktion till börsen.

En framgångsrik investerare är Warren Buffet. Han har en investeringsstrategi som går ut på att satsa i stora företag som kommer gå bra, inte i små företag som har en möjlighet att lyckas.

Permalänk
Medlem

Är det någon som vet om Stunlock Studios är börsnoterat/går att köpa aktier i? Då jag inte finner något så antar jag att svaret är nej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RuneWebradio:

Jag kan bara upplysa att jag sålde alla mina aktier i Starbreeze och Fingerprint och ligger nu all in i TMG https://www.avanza.se/aktier/om-aktien.html/663207/the-market...

Hög risk men ännu högre vinst. Man kan aldrig vinna om man inte satsar.

Är det inte bättre att köpa trisslotter direkt i så fall? Det du talar om är ren spekulation och inte sparande/investering. Att satsa alla sina pengar på en aktie är extremt riskfyllt och inget som rekommenderas någon. Du kan få samma potential till vinst med betydligt lägre risk om du sprider ut investeringarna på ett flertal bolag...som du förhoppningsvis läst på ordentligt om. Och då menar jag att man satt sig in i affärsmodell, läst årsredovisningar osv för att bilda sig en tydlig bild om hur företagen ser ut, hur nuvarande värdering verkar, hur stor potential företaget har att öka sina intäkter, vilka risker som finns osv.

Skrivet av Baxtex:

Jaha, tänkte spara dem i ca 5 år. Vill helst bara sätta in dem och sedan inte behöva bry mig om dem särskilt mycket. Men kollar jag på t ex Avanza Zero så är den ju högrisk? Kikar man på graferna så går den upp och ner ganska mycket. Tittar man på graferna över fonderna jag listade ovan se de väldigt stabila ut.

Annars kanske det är bättre att sätta dem på Santanders Buffert konto, ca 0.7% ränta.

Angående ISK eller fond depå så har jag förstått att brytpunkten ligger vid 3.5%. Så om min avkastning är mer än 3.5% så är det lönsamt med ISK annars inte.

Angående ISK/depå/sparkonto och skatt.

Skatten på vinst är densamma oavsett sparform, dvs 30%

Skatten på ett ISK baseras just nu på en tänkt värdeökning på 1,4%. Sparkonton ger som mest ca 1%.

Sparkonto: För varje tusenlapp får du då 10:- vilket gör att du då betalar 3:- skatt. Vinst 7:-

ISK: För varje tusenlapp betalar du 4,2 kr i skatt (1000*0,014*,3). Du behöver alltså gå plus 4,2 + 7 = 11,2 före skatt för att det ska ge samma vinst som ett sparkonto. 11,2 av 1000 är 1,12%.

Så om man jämför ett sparkonto med 1% ränta så blir brytpunkten när du tjänar mer på ett ISK vid 1,12% värdeökning över ett år.

Räknar man med 0,7% ränta så blir gränsen 0,91% för att ett ISK ska vara mer lönsamt.

Jämfört med depå så är det enklare. Går du plus mer än schablonintäkten på 1,4% så är ISK mer lönsamt, mindre så är depå mer lönsamt.

Värt att tänka på att skatten på ISK kommer att sänkas till 1,25% nästa år om inte något väldigt oväntat händer på räntemarknaden...

Rent generellt angående sparande så brukar aktiefonder ge mer över tid. Vad man ska tänka på då att man köper in sig över en längre period så man inte har otur och köper in sig när börsen står på topp, ett bra sätt att sprida risken. Exempelvis så köper man för säg 1/4 av kapitalet varje kvartal så har man spridit sig över ett år. Eller så tar man 1/12 varje månad eller gör på något annat sätt som man tycker känns lämpligt. Om man känner sig osäker på vad man ska köpa så satsar man på indexfonder med låg avgift, förslagsvis så sprider man sig även över flera regioner exempelvis genom att köpa svenska indexfonder, globalindex, USA index, asien index osv. I teorin så ska indexfonder prestera bäst över tid plus att man slipper vara aktiv i sina fondval på samma sätt som om man placerar pengarna i aktivt förvaltade fonder. Bra historik är ingen garanti för framtida framgångar.

Känner man att det är för riskabelt så finns det ett antal blandfonder med låg avgift, exempelvis denna:

https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/206/swedbank-robu...

Ska du jämföra fonder så stirra inte på avgiften i % utan titta istället på norman-beloppet. Det är en sammanställning av alla kostnader som fonder har över ett tänkt tidsspektra med en viss summa. Fungerar ungefär som kilopris när man jämför priser i en matbutik. Lägre norman-belopp = mindre pengar som försvinner i avgifter. Alla kostnader redovisas inte i procentsatsen.

Om räntefonder:

http://blogg.avanza.se/hemberg/2016/07/19/rantefonder-pa-isk/

http://blogg.avanza.se/hemberg/2016/07/12/rantetrippeln/

Permalänk
Medlem
Skrivet av SkabbRäven:

Jag skulle kolla lite på investeringstipsen på Avanza och inte gå in med hela sparandet direkt. Sprid ut investeringarna över tid och investera kanske inte allt i aktiefonder även om det är mer eller mindre globala indexfonder. För mitt långsiktiga sparande har jag aktier samt aktiefonder och räntefonder som är såväl branschfonder som indexfonder. Dessa är spridda över flera marknader och branscher. När jag köper aktier i företag tänker jag att jag bara investerade i företag (eller affärer/produkter) jag vet åtminstone något lite om och har en bra känsla för.

På kort sikt sparar jag på bankkonto eller låg risk räntefonder just nu. Kör allt sparande på ett ISK idag.

Prövade Avanzas "Fond generator" och jag valde balanserat sparande för ca 3-5 år, fick en blandning av aktiefonder och globala indexfonder. Spred ut det på en hel del, får väl se vad som går vägen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RuneWebradio:

Jag kan bara upplysa att jag sålde alla mina aktier i Starbreeze och Fingerprint och ligger nu all in i TMG https://www.avanza.se/aktier/om-aktien.html/663207/the-market...

Hög risk men ännu högre vinst. Man kan aldrig vinna om man inte satsar.

Imponerande att du skrev inlägget 10% från toppnoteringen. Ner 50% sedan dess...hoppas du hann sälja alternativt att det inte blev för dyrt för dig.

Visa signatur

I5 @ 4,2Ghz / 8gb ram / P5B-E /250gb SSD + 500Gb / 970GTX

Permalänk

Jag hann inte sälja och det vart rätt dyrt. Men man förlorar ingen så länge man inte säljer. Jag hoppas på uppgång snart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RuneWebradio:

Jag hann inte sälja och det vart rätt dyrt. Men man förlorar ingen så länge man inte säljer. Jag hoppas på uppgång snart.

Det där är en vanlig tankevurpa. Värdet på ditt innehav är precis vad det är exakt nu. Sen om du tror att TMG är undervärderad så ska du behålla den. Men fastna inte i en dålig investering bara för att du "inte vill förlora" något....

Visa signatur

I5 @ 4,2Ghz / 8gb ram / P5B-E /250gb SSD + 500Gb / 970GTX

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av PuMaH:

Men vänta... Du hade 60k att investera, och den sidan rådde dig att investera 100% i ett bolag som sedan gick i konkurs?

Skrivet av lappen81:

Nej, det gör den inte, det är raka motsatsen. Hela poängen med rikatillsammans-portföljen är att sprida ut det så mycket som möjligt så att man inte ska kunna förlora (i teorin).

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Nej, det gör den inte, det är raka motsatsen. Hela poängen med rikatillsammans-portföljen är att sprida ut det så mycket som möjligt så att man inte ska kunna förlora (i teorin).

Offtopic

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av lappen81:

Nej, verkligen inte.

Tråden heter "Var och hur ska man spara sina pengar?", och rikatillsammans-portföljen är utmärkt för exakt det ändamålet.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Nej, verkligen inte.

Tråden heter "Var och hur ska man spara sina pengar?", och rikatillsammans-portföljen är utmärkt för exakt det ändamålet.

Bättre att citera ett inlägg som handlar om portföljen då

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av lappen81:

Bättre att citera ett inlägg som handlar om portföljen då

Ja, jag följde tråden av inlägg tillbaks dit där portföljen nämndes, sen citerade jag självklart det senaste och mest aktuella. Nu är det allt du som går offtopic

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RuneWebradio:

Jag kan bara upplysa att jag sålde alla mina aktier i Starbreeze och Fingerprint och ligger nu all in i TMG https://www.avanza.se/aktier/om-aktien.html/663207/the-market...

Hög risk men ännu högre vinst. Man kan aldrig vinna om man inte satsar.

Jag beklagar dina enorma förluster du måste gjort i TMG, sämre luftbolag får man leta efter.
Aktien har ju fallit handlöst ner i botten sen i augusti och bolaget har uppenbara problem.

Visa signatur

Numera NUC + TV
Samt:PS5 och Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shamzin:

Jag beklagar dina enorma förluster du måste gjort i TMG, sämre luftbolag får man leta efter.
Aktien har ju fallit handlöst ner i botten sen i augusti och bolaget har uppenbara problem.

Har tyvärr kollegor som gått på samma nit med just TMG, att tro att man kan generera börsvärde genom att bara köpa upp andra bolag är galet. Vad vet deras investerare egentligen om bolaget? Troligtvis ingenting. Att ens diskutera TMG i en tråd som heter "hur man ska spara sina pengar" är lite olyckligt.

Det finns många fonder som ger väldigt bra avkastning på sikt, tittar man på Avanzas vinnare & förlorare så har de bästa fonderna gått upp med 90-95% per år, samtidigt har förlorarna "bara" backat med 15-20% på samma period. Även om risknivån på de bästa fonderna ofta är 6/7 eller 7/7 så får man ställa risken i relation till aktier där risken ofta är mångdubbelt större. Alla investerare vet att man måste sprida sina risker, det är det som fonder är bra på. Väljer man kanske 5-15 fonder av olika typer och på olika marknader och sparar åtminstone några år så kan man sova lugnt om natten och samtidigt öka sina tillgångar.

Permalänk
Skrivet av Shamzin:

Jag beklagar dina enorma förluster du måste gjort i TMG, sämre luftbolag får man leta efter.
Aktien har ju fallit handlöst ner i botten sen i augusti och bolaget har uppenbara problem.

Ja, det är åt pipan. Och det värkar inte bli så mycket bättre på sikt heller. Men vill inte sälja på dessa låga nivåer i hopp om att det ska stiga, åtminstone lite i framtiden.

Permalänk
Mattecoach
Skrivet av RuneWebradio:

Ja, det är åt pipan. Och det värkar inte bli så mycket bättre på sikt heller. Men vill inte sälja på dessa låga nivåer i hopp om att det ska stiga, åtminstone lite i framtiden.

Ett säkert sätt att förlora mer pengar.... Man måste alltid sätta en stop-loss-nivå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Har i skrivade stund ca 300 000kr sparade, 50 000kr på en bankkonto med obefintlig ränta och resten är satta på Swedbanks allemans fonder som i skrivande stund har tappat 10% i värde.

Var ska man egentligen spara sina pengar om man har mål som stabil och ändå hyfsad ränta över flera år? Hade tidigare mina pengar hos Bluestep som hade riktigt bra ränta på sina sparkonto men numera är lika dåligt som hos alla andra.

Vilka fonder är bra att lägga pengar på och vilken bank har bäst sparkonto?

Om du vill kunna använda dina pengar i framtiden, så långt bort från en bank som möjligt.

Visa signatur

i7700K | GTX 1080 | 16GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Har i skrivade stund ca 300 000kr sparade, 50 000kr på en bankkonto med obefintlig ränta och resten är satta på Swedbanks allemans fonder som i skrivande stund har tappat 10% i värde.

Var ska man egentligen spara sina pengar om man har mål som stabil och ändå hyfsad ränta över flera år? Hade tidigare mina pengar hos Bluestep som hade riktigt bra ränta på sina sparkonto men numera är lika dåligt som hos alla andra.

Vilka fonder är bra att lägga pengar på och vilken bank har bäst sparkonto?

Jag sparar mina hos upplands spar. bra ränta och känns säkrare än Aktier nu när Orangea killen med små händer sitter i vita huset. Ingen statlig insättningsgaranti men bolaget har utmärkt kreditvärdighet. Ska man ha insättningsgaranti så blir räntan skit.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag sparar mina hos upplands spar. bra ränta och känns säkrare än Aktier nu när Orangea killen med små händer sitter i vita huset. Ingen statlig insättningsgaranti men bolaget har utmärkt kreditvärdighet. Ska man ha insättningsgaranti så blir räntan skit.

Hur stor del av dina sparpengar har du där? Du borde verkligen ha god spridning om du kör på ställen utan insättningsgaranti. Varningsklockorna ringer när de erbjuder högst ränta av alla och startade verksamheten 2014.

Permalänk
Medlem

Ja jävlar, mellan 6,6% och 10% ränta! Med dagens ränteläge så är det ju helt sjukt.