Permalänk
Inaktiv

De som inte märker skillnaden mellan G-Sync och utan behöver testa sin syn.

Man blir trött på folk som argumenterar en tekniks värde eller inte när de inte har tekniska förståelsen i samband med att de inte SER skillnaden. Det är som på HD tiden:

"DVD ser lika bra ut som Bluray"
"1080p är för dyrt, HD ready är lika bra"

Köp inte TN
Köp inte 1080p om du klarar 1440 i minst 80fps
Köp minst 144hz eller Gsync, då funkar 100hz också lika bra.

G-Sync fixar screen tearing som V-sync utan att bekosta GPUn och utan input lag.
Förutom det bidrar G-Sync med att undvika FPS drops när datorn inte pallar med en sekund för att ge användaren en flytande upplevelse.

Är pengar inte ett problem köp det bästa.
X34A är på REA nu.

Lycka till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon120413:

Jag såg att IPS-panelerna har 5 ms, är det inte bättre med en TN som har 1 ms?

Som sagt upp till dig vad du prioriterar;

TN;

• Billigare

• Sämre färgåtergivning

• Färgerna varierar beroende på vilken vinkel du tittar från =>

• -- Kan vara jobbigt när man är nära större skärmar och man märker att färgerna varierar hur du rör huvudet.

• -- Portrait mode vilket mer eller mindre dödar en TN skärm då de oftast har extremt dåliga synvinklar när det kommar till det vertikala planet.

IPS;

• Dyrare

• Bättre färgåtergivning

• IPS Glow =>

• -- Vid mörka scener kan man få av något som folk ofta tror är backlightbleed fenomen där det ser ut som ljus dimma som försvinner när man tittar med rät vinkel mot platsen.

Gsync / Freesync;
Har bara upplevt Gsync so far men måste säga att det är mysigt när allt rör sig helt utan stuttering. Lite som när man såg Sagan om Ringen i HFR fast utan den konstiga känslan att saker rör sig för snabbt. Panoreringar blir mjuka och allt rör sig lent och fint. Spelade igenom Half Life Episode 2 och känslan var underbar.

Spelar man utan gsync i 144Hz lär man kanske inte märka skillnaden i första anseende. Men har man ett spel där man upplevt stuttering kan man få "Wow" moment när man spelar igenom spelet igen.

Tibits;
Värt att nämna är att Gsync har sina begränsningar, Kräver oftast fullscreen att fungera korrekt, efter "senaste" uppdateringar skall det funka i Window / Borderless läge men har stött på problem att få det fungera tidigare.

Kör du under Linux så måste du ha det i fullscreen, samt stänga av compositorn. Har du fler skärmar måste de stängas av.
När det kommer till Asus, så har deras IPS vid 165Hz större input lagg än vid 144Hz, men inget jag personligen har känt av.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon120413:

Den siffran är en marknadsföring siffra, Det är inte den totala fördröjning som dom marknadsför utan bara en av fördröjningarna.
Kolla upp input lag.

Du märker ingen skillnad på 5 eller 1 ms, hur mycket hinner du normalt göra på 4 tusendelar a en sekund?
Men du kommer att märka skillnad på färgåtergivning och betraktningsvinklar.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem

TN är som svartit TV och IPS är som färg TV. OCh undvik eIPS den kan inte visa alla färger och emulerar villket kan skapa flimmer, har haft det själv så vet.

har en ricktig 8bit IPS panel nu istället för 6bit som eIPS är.

Kommer ALDRIG köra TN igen, sjukt jobbigt för ögonen när nyanserna smälter samman.

antalet ms är bullshit också, ofta överdrivna sedan är det grå till grå så alltid högre i praktiken från en färg till en annan oavset teknik.

TN är som en grov våldtäkt av en ögon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Kommer ALDRIG köra TN igen, sjukt jobbigt för ögonen när nyanserna smälter samman.

TN är som en grov våldtäkt av en ögon.

Trams.

Samma argument kan lyftas fram gällande IPS pga. IPS glow.
Vad är poängen med bättre betraktningsvinklar* och färgåtergivning när IPS-glow förstör hela upplevelsen?
(*Ett rätt kul argument f.ö., sitter man framför skärmen och spelar märker man inte av TNns sämre vinklar.)

Båda teknikerna har sina för och nackdelar, det handlar om vad du prioriterar.
Att kalla TN för ögonvåldtäkt är bara barnsligt. Finns gott om anledningar att välja TN över IPS och vice verca.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Trams? Jaja dina ögon som får lida och inte mina. Ägt nog med TN paneler.

Sedan köpte jag en NEC med fabriks kalibrerad bakgrundsbelysning så det är precis samma ljusstyrka över hela skärmen inom någon procent. Har inget IPS glow på denna som andra IPS paneler jag haft och testat eller ljusa områden med mörka bilder.

Den var inte svindyr heller. 6.2K för 27" 1440p för ett par år sedan.

Så trams är IPS glow då det finns kvalitativa prisvärda skärmar i dag som inte har problemet.

Själv har jag massa terminaler uppe med svart bakgrund på flera av mina virtuella skrivbord, Inget glow som kan beskådas alls, bra svarta också för att vara IPS så nej ett icke problem om man väljer lite smart.

Men som sagt letar man skärm så bör man veta vad man vill ha, jag ville inte ha IPS glow men IPS, NEC hade lösningen så blev en sådan och den var värd var enda krona.

Permalänk
Skrivet av MinscS2:

Trams.

Samma argument kan lyftas fram gällande IPS pga. IPS glow.
Vad är poängen med bättre betraktningsvinklar* och färgåtergivning när IPS-glow förstör hela upplevelsen?
(*Ett rätt kul argument f.ö., sitter man framför skärmen och spelar märker man inte av TNns sämre vinklar.)

Båda teknikerna har sina för och nackdelar, det handlar om vad du prioriterar.
Att kalla TN för ögonvåldtäkt är bara barnsligt. Finns gott om anledningar att välja TN över IPS och vice verca.

En TN panel är som våldtäkt för mina ögon också när jag fick se vad mycket bättre färger en IPS panel har. TN känns som stenåldern i jämförelse

Visa signatur

Speldatorn: Ryzen 5 7500f | Thermalright phantom spirit 120 CPU kylare | GTX 970 | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Chieftec Pro Mini svart chassi | Crucial P3 PLUS 500GB SSD M.2 | Enermax REVOLUTION D.F. 2 850W | Windows 11 Home |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MinscS2:

Finns gott om anledningar att välja TN över IPS och vice verca.

Vad finns det för fler anledningar än priset?

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem

PG279Q och Acers motsvarighet är mer eller mindre samma skärm, Acer verkar enligt recensioner ha bättre kvalitetskontroll, men ASUS har å andra sidan oerhört mycket bättre garantier. Till att börja med så har ASUS 3 års garanti istället för 2 som Acer och de har dessutom 0 döda pixlar-garanti. Det har inte Acer utan där måste du antingen ha flera döda pixlar antingen i en enda stor klump eller flera lysande döda pixlar för att de ska reparera den.

Utöver detta så byter asus ut skärmen direkt via UPS, du får en ny och skickar iväg den gamla samtidigt. Med Acer skickas den in på reparation i 3~ veckor.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ninjaflipp:

PG279Q och Acers motsvarighet är mer eller mindre samma skärm, Acer verkar enligt recensioner ha bättre kvalitetskontroll, men ASUS har å andra sidan oerhört mycket bättre garantier. Till att börja med så har ASUS 3 års garanti istället för 2 som Acer och de har dessutom 0 döda pixlar-garanti. Det har inte Acer utan där måste du antingen ha flera döda pixlar antingen i en enda stor klump eller flera lysande döda pixlar för att de ska reparera den.

Utöver detta så byter asus ut skärmen direkt via UPS, du får en ny och skickar iväg den gamla samtidigt. Med Acer skickas den in på reparation i 3~ veckor.

Det är väl därför ASUSen kostar 1500 kr mer än Acer.

Permalänk
Medlem

Pröva spela utan vsync eller nåt spel där du tydligt får screen tearing. Stör du dig mycket på det? Då är gsync värt.

Personligen skulle jag inte kunna vara utan gsync mera. Spel upplevelsen försämrades med allt screen tearing.
I dags läget har jag max fps gränsen på 142 i alla spel, för jag ser med det samma när fps överstiger gsync området (screen tearing). Vilket är 144fps på min skärm.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: i7 13700k | 3080 Tuf oc | 32gb | 2TB nvme | Evga 1000 P2

HTPC: 3400g | 16gb | 250gb nvme

NAS: 12600k | 32gb | 512gb ssd | 2x1TB nvme | 3x16TB exos

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kettu92:

Pröva spela utan vsync eller nåt spel där du tydligt får screen tearing. Stör du dig mycket på det? Då är gsync värt.

Personligen skulle jag inte kunna vara utan gsync mera. Spel upplevelsen försämrades med allt screen tearing.
I dags läget har jag max fps gränsen på 142 i alla spel, för jag ser med det samma när fps överstiger gsync området (screen tearing). Vilket är 144fps på min skärm.

Jag stör mig sjukt mycket på det.

Men är det värt att skaffa en sån skärm när man har ett 1070 kort då?

Kan någon vänlig själ länka alla skärmarna som är värda att titta på?

Permalänk
Medlem

@anon120413:

Jag har ett GTX1070 och köpte Asus PG348Q för drygt en månad sedan och kan bara konstatera att G-sync verkligen är en skön upplevelse. Nu spelar jag mestadels Overwatch och där jag förut hade en rätt kraftig tearing så flyter det nu som smör. Ångrar mig inte ett dugg.

Visa signatur

SSUPD Meshlicious Black, Arctic Liquid Freezer III 280 RGB, i7-14700K, ASrock z790 mITX Lightning, 32GB DDR5 6000mHz, Kingston KC3000 M.2 SSD 2TB, WD BLACK M.2 SSD 1TB, PNY CS900 SATA 2TB, Gigabyte GeForce RTX 5070 12GB Windforce OC SFF, Corsair SF750 Platinum ATX 3.0, 750w, Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Inaktiv

Provade en nyare TN panel i butiken när jag köpte min X34A IPS och det är enorm skillnad.
Färgerna på TN ser ut som skit jämfört med IPS.
Sen gillar man att röra huvudet mer än 1cm när man spelar ska man inte ha TN.

Angående döda pixlar och garantier osv: Köp från en bra butik i Sverige så spelar detta ingen roll.

Asus / Acer / AOC använder samma paneler, skillnaden är allt annat.
Asus är överprisat på allt, inte bara skärmar. De har byggt upp sin ROG brand och det är riktigt bra grejer men överprisat. Speciellt skärmar som har samma paneler som konkurrenterna.

Smaken som baken som man säger men när det kommer till skärmar blir det tyvärr objektivt bättre eller sämre. Klarar ni er med billiga TN skärmar och är supernöjda: Bra för er! Vilken tur för er.

Som en polare som äter bara skit choklad säger: Om jag provar de dyrare,bättre chokladerna kommer jag aldrig njuta av den skitiga chokladen längre, så jag fortsätter köpa den billiga och lever i min bubbla god och glad

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon120413:

Jag stör mig sjukt mycket på det.

Men är det värt att skaffa en sån skärm när man har ett 1070 kort då?

Kan någon vänlig själ länka alla skärmarna som är värda att titta på?

Det finns bara två modeller på marknaden som befinner sig i toppskiftet med snabba 1440p-IPSer, Acer Predator XB1 (asiatiskt namn XB271HUbmiprz) och Asus PG279Q. Billigast på Acern är Inet för 7490 kr, och billigast på Asusen är Proshop för 7990 kr, så det skiljer inte så förtvivlat mycket i pris mellan dem. Billigaste skärmen med G-Sync är Asus PG248Q för 3790 kr, men då får du en 24" TN-panel med 1080p. Jag vet inte var folk får det ifrån att ett 1070 inte orkar driva 1440p, men jag håller med om att högre upplösning är värt väldigt mycket för utseendet.

Om du köper den "billigaste" G-Sync-skärmen för 3790 kr, är du då beredd att slänga ut den nästa gång du byter grafikkort? Om inte, köp någonting med 1440p.

Ett flertal i min bekantskapskrets har köpt PG279Q, samtliga är petiga när det kommer till bildkvalité och alla är nöjda med hur bra den är. Pixelpolicys avspeglar en hel del angående vilka defekter som accepteras, och där överträffar Asus som sagt Acer. Det värsta problemet jag haft sedan jag gick över till IPS-panel är att jag aldrig kan köpa en TN-panel igen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av PsychedelicZ:

Provade en nyare TN panel i butiken när jag köpte min X34A IPS och det är enorm skillnad.
Färgerna på TN ser ut som skit jämfört med IPS.
Sen gillar man att röra huvudet mer än 1cm när man spelar ska man inte ha TN.

Angående döda pixlar och garantier osv: Köp från en bra butik i Sverige så spelar detta ingen roll.

Asus / Acer / AOC använder samma paneler, skillnaden är allt annat.
Asus är överprisat på allt, inte bara skärmar. De har byggt upp sin ROG brand och det är riktigt bra grejer men överprisat. Speciellt skärmar som har samma paneler som konkurrenterna.

Smaken som baken som man säger men när det kommer till skärmar blir det tyvärr objektivt bättre eller sämre. Klarar ni er med billiga TN skärmar och är supernöjda: Bra för er! Vilken tur för er.

Som en polare som äter bara skit choklad säger: Om jag provar de dyrare,bättre chokladerna kommer jag aldrig njuta av den skitiga chokladen längre, så jag fortsätter köpa den billiga och lever i min bubbla god och glad

Så AOC är bra? För det finns rätt så "billiga" skärmar från dom.

Permalänk
Inaktiv

@anon120413:

Det finns det, de som kör samma paneler som Asus / Acer.

Permalänk
Medlem

Kan inte hålla med de som säger att moderna dyrare TN skärmar har skit färg. Isåfall så är skärmen i defualt setting och ej kalibrerad.

Färg skiftandet är ju iriterande, men ips har ju glowen som nackdel.

Här är en koreansk ips och min nuvarande TN panel, efter att jag ställt in tn panelen var det svårt att se skillnad. Tittade man noga så var svärtan, röda/orange färger lite bättre på ips, dock inget man märker i daglig användning.

Visa signatur

Gaming: i7 13700k | 3080 Tuf oc | 32gb | 2TB nvme | Evga 1000 P2

HTPC: 3400g | 16gb | 250gb nvme

NAS: 12600k | 32gb | 512gb ssd | 2x1TB nvme | 3x16TB exos

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaya:

Vad finns det för fler anledningar än priset?

Priset är helt klart den största anledningen, men i övrigt;
Ingen IPS-glow.
Bättre responstid.
Högre Hz-tak. (Nu har IPS börjat komma upp i Hz dock, så detta är lite av en moot point.)

Tyckte någon nämnde att IPS-glow är ett minne blott på modernare IPS-paneler, och isåfall kan jag tänka mig testa IPS igen. Annars är IPS-glow en total dealbreaker för min del.

Jag köper att det så klart finns fördelar med IPS över TN, men vissa beter sig som att deras ögon börjar blöda när de tittar på en TN-panel.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Det här bruna ljuset över mörka områden är minst lika irriterande som inverteringen av färger som sker på en TN:

Skrivet av MinscS2:

Tyckte någon nämnde att IPS-glow är ett minne blott på modernare IPS-paneler, och isåfall kan jag tänka mig testa IPS igen.

Jag har suttit framför ett antal IPS-paneler både i jobbet och privat, de "dåliga" på den punkten har varit kontorsskärmar från Philips och HP.

Permalänk
Inaktiv

Hur är det då med IPS-glow på dom nya skärmarna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon120413:

Jag kan bara svar utifrån mina senaste skärmar (Dell U2412M och Asus PG279Q) att det inte varit ett problem för mig. Givetvis bör man själv testa det, alla är olika känsliga för fenomen såsom backlight bleeding och IPS-glow. Jag märker att min skärm har lite IPS-glow uppe i högra hörnet som kan synas i vissa scener i mörka spel - om jag släcker ner allt ljus i lägenheten. Personligen spelar jag aldrig så, och av det skälet har jag väldigt svårt att se det i vanliga fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon120413:

Du har så rätt gällande ekonomin!

Vilken skärm skulle du rekommendera?

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=3754941
180hz 1ms och 1080p, alltså optimal att spela på med extremt litet eftersläpp. Enda nackdelen med TN skärmar är att färgerna är lite "urvattnade".
~3800kr

Gsync ger ett prispåslag runt tusen kronor vilket jag personligen tycker är värt.
Sitter själv just nu på 480 och en Freesync (same shit as Gsync) och mycket nöjd med variabel uppdaterings frekvens.
När ett FPS dropp väl är framme så hänger din skärms HZ med din FPS ner så det känns betydlig mindre i framförallt FPS spel.

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av anon120413:

Det finns där om man letar efter det. Orsaken till att man märker av det är i första hand för att man kör skärmen för ljusstarkt. Dagens skärmar kommer inställda på 300+ nits direkt ur kartong när man kvällstid så här års sällan behöver mer än 100-120 nits. Lägre i rum med dämpad belysning.

Permalänk
Bildexpert 📺

Eftersom det här med "1 ms vs. 4 ms" är så inrotat som något viktigt så uppdaterade jag bildskärmsguidens avsnitt om eftersläp med ytterligare grafik i ämnet:

Med andra ord: Frekvensen du driver skärmen med är viktigare än vilka millisekundsiffror som står i specen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon120413:

Tycker du ska åka till en butik och jämföra ips och tn.
Personligen tycker jag har tn paneler alldeles för dålig betrakningsvinkel och tappar färg/ljus så fort man flyttar huvudet jämfört med ips skärmar.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av The_Fatrix:

Tycker du ska åka till en butik och jämföra ips och tn.
Personligen tycker jag har tn paneler alldeles för dålig betrakningsvinkel och tappar färg/ljus så fort man flyttar huvudet jämfört med ips skärmar.

Och jag har aldrig haft problem med TN gällande betraktningsvinkel, vet inte om jag sitter "onormalt" stilla framför skärmen när jag spelar. Kanske någon gång när man hasat ner i stolen och slösurfar att färgerna blir lite knasiga men då spelar det mindre roll för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Det finns där om man letar efter det. Orsaken till att man märker av det är i första hand för att man kör skärmen för ljusstarkt. Dagens skärmar kommer inställda på 300+ nits direkt ur kartong när man kvällstid så här års sällan behöver mer än 100-120 nits. Lägre i rum med dämpad belysning.

Min skärm har möjligheten att justera bakgrundsbelysnigen efter ljuset i rummet, eller om den befiner sig ute.
Finns ett antal profiler för olika senario, sitter sensorer i fronten på den.
Grymt skönt när den drar ner det till 20% på kvällen, på dagen går det väl upp till en 35-40% men det ger känslan av att skärmen alltid är lika mörk eller ljus beroende på hur man ser det.

Gör att man inte alls får ont i ögonen, stickande känslan man får vid en ljus bild på kvällen om man är lite sliten.
Dessutom är den så subtil i sin "övergång" att man inte märker av det heller.

Vet inte hur det är med "gamer" skärmar, min IPS skärm är en NEC skärm marknadsförd som "enterprise".

Men det är en trevlig funktion måste jag säga.

Många har skärmarna satt ALLDELES för ljust. Tröttar ut ögonen nåt enormt.

Permalänk
Livsnjutare 😎

G-Sync är helt underbart när du väl börjat köra med det... svårt att gå tillbaka skulle jag säga personligen.

Men det är väl som med mycket andra "komfort" -saker.

Har du kört en 240 från '95 hela ditt liv så förstår man inte riktigt på samma sätt "grejen" med nya bilar ?... tills man provar en. Och aldrig vill gå tillbaka.

... Yes, där kom den nästan obligatoriska bil-jämförelsen.

Dold text
Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Skrivet av andreas_dock:

G-Sync är helt underbart när du väl börjat köra med det... svårt att gå tillbaka skulle jag säga personligen.

Men det är väl som med mycket andra "komfort" -saker.

Har du kört en 240 från '95 hela ditt liv så förstår man inte riktigt på samma sätt "grejen" med nya bilar ?... tills man provar en. Och aldrig vill gå tillbaka.

... Yes, där kom den nästan obligatoriska bil-jämförelsen.

Dold text

Volvo 240 tillverkades bara fram till 1993..

Visa signatur

Speldatorn: Ryzen 5 7500f | Thermalright phantom spirit 120 CPU kylare | GTX 970 | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Chieftec Pro Mini svart chassi | Crucial P3 PLUS 500GB SSD M.2 | Enermax REVOLUTION D.F. 2 850W | Windows 11 Home |