Använda chassi som frysbox? (Negativa moderkort temps)

Permalänk
Medlem

Använda chassi som frysbox? (Negativa moderkort temps)

Tjänare!

Har på senare tid velat använda mitt chassi som alternativ frysbox. Som ni ser nedan har jag kommit en god bit på vägen, med att få ner temperaturen till ca minus 7 grader C. Nu är jag dock lite orolig, då temperaturen runt-omkring ligger på väl över 30 grader C. Kommer jag fortfarande kunna använda chassit som alternativ frysbox?

Med andra ord...

Har ni några intressanta funderingar kring vad som kan försigå?

Har moderkortet gått sönder? Läser HWMonitor från någon icke giltig minnesaddress?...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Overwatch:

Tjänare!

Har på senare tid velat använda mitt chassi som alternativ frysbox. Som ni ser nedan har jag kommit en god bit på vägen, med att få ner temperaturen till ca minus 7 grader C. Nu är jag dock lite orolig, då temperaturen runt-omkring ligger på väl över 30 grader C. Kommer jag fortfarande kunna använda chassit som alternativ frysbox?

http://i.imgur.com/s3is3PY.png

Med andra ord...

Har ni några intressanta funderingar kring vad som kan försigå?

Har moderkortet gått sönder? Läser HWMonitor från någon icke giltig minnesaddress?...

Kan vara allt från skadad temp sensor, till att den inte finns och programmet läser av ett fel värde. Moderkortstillverkare släpper sällan spec och information om vilka sensorer som finns och hur de skall läsas utan oftast måste programmerarna själva ta reda på och försöka skriva anpassningar till varje chipset/moderkort och multiplexers underlättar inte arbetet må jag säga.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

@Commander: Frågan man då kan ställa sig; Är det inte mer träffsäkert att skriva ut "error"/ "NaN" eller dylikt, om det dyker upp negativa temperaturer? Å andra sidan så kanske det faktiskt är möjligt att få ner temperaturer till negativa C, då man använder flytande kväve och dylikt?

Nåväl, tackar för svaret, då får burken fortsätta att agera (teoretisk) frysbox.

Permalänk
Rekordmedlem

Det kanske är så att det avläses rätt men insignalen är "fel" dvs man läser av en tom kontakt för en sensor på moderkortet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

verkar vara fel på avläsningen av Volt också ?
kan du testa några andra program för avläsning av temp&volt ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

@Grönahunden: Verkar inte kunna se alla "voltages" i följande program i alla fall... (se bilder). Mysko, har ni några andra tips på program för att undersöka voltage?

Aida64 trial version verkar inte vilja visa allt

Edit letar såklart efter andra program som kan läsa voltage och dylikt på moderkortet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Overwatch:

@Grönahunden: Verkar inte kunna se alla "voltages" i följande program i alla fall... (se bilder). Mysko, har ni några andra tips på program för att undersöka voltage?

http://i.imgur.com/sAD48nR.png

Aida64 trial version verkar inte vilja visa allt
http://i.imgur.com/pQ218lE.png

Edit letar såklart efter andra program som kan läsa voltage och dylikt på moderkortet...

Bästa är att kolla i BIOS

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

@Commander: Det stämmer nog. Dock svårt att dela med sig av resultaten :/

Permalänk
Medlem

@Grönahunden: Hittade ett program Cam: Free Pc monitor

Det verkar dock visa samma/liknande resultat?

Permalänk
Medlem

@Overwatch: TMPIN2 är oftast inte inkopplad i någonting, ingenting att vara orolig för. CPU temperaturen ser du på core temperature.