Permalänk

RAM-minnen till Z270?

Hallå där PC-entusiaster!

Behöver lite hjälp med att välja rätt RAM-minnen till ett moderkort jag funderat på, i synnerhet rätt RAM-hastighet.

Gigabyte GA-Z270-Gaming K3
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=4032178
Under egenskaper står det att kortet stödjer högre hastigheter än 2400Mhz, men vad jag förstått gäller det bara vid överklockning enligt deras hemsida.

Helst vill jag kunna para ihop dessa RAM-minnen med moderkortet ovan?
Corsair Vengeance LPX Black DDR4 PC25600/3200MHz
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=3294850

Men känner mig lite kluven till om det kommer funka. Hur går det till när moderkortet ska överklockas egentligen? Är det säkrare att bara köra på 2400Mhz-minnen?

Uppskattar all hjälp.

Visa signatur

"Den som sätter skräck i andra är själv ständigt skräckslagen"

Permalänk
Medlem

@Windows-95: Titta på moderkortets RAM QVL (länk).

Notera raden (jag använde partnr från din länk, det är alltid lättare med en "riktig" länk snarare än prisjakt):
CORSAIR 8GB 2Rx8 CMK16GX4M2B3200C16 DS 16-18-18-36 1.35v v v v 2133

Som du ser har du validering för XMP DS på det kitet. Edit: bild

Notera att du bara har stöd för 1 och 2 minnen, inte 4 som t.ex. SKUn ovanför, om du skulle vilja lägga till mer senare. Det kan fungera ändå, men varför göra det krångligare i onödan, liksom

Permalänk

@Edge1:
Tack för svar.

Du verkar väldigt påläst om detta. Själv förstår jag knappt vad förkortningarna betyder, men försöker läsa in mig i skrivande stund.
Men med facit i hand, vilket RAM-minne skulle du rekommendera?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Bäst RAM kvalitet tillverkar G.Skill men de kostar oftast lite mer också. Och att moderkorten bara officiellt stödjer 2400MHz behöver du inte bry dig om de minsta. Du aktiverar tex 3200MHz hastighet med 1 klick i Bios. Det kallas XMP och det är förinställda parametrar som följer med RAM stickan så du behöver inte "överklocka" på samma sätt som man gör med en cpu. Utan det är bara 1 klick sen är de klart

Jag köpte G.Skill Trident Z 3733MHz minnen, de går i 2133MHz när du installerat dem. Gå in i bios och ändra Overklock Tuner till XMP, sen spara. Efter de går de i 3733

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem

Har de där LPX-minnena och jag är supernöjd! Kör mina i 3466-15-16, imponerande när dom är speccade 3200-16-18..

De var bland de billigare minnena när jag köpte, men alla minnen har ju gått upp 40% så tror inte du får mer för pengarna av några andra minnen.

Permalänk

@SpeedRebirth:
Jaha, tack. Nu förstår jag lite bättre.
Så jag kan köra med Ram-minnen jag länkat ovan så länge jag ändrar till XMP för att utnyttja 3200Mhz?

Och om jag tänkt uppgradera framöver måste jag byta minnen till högre moduler eller kan jag utnyttja dem två resterande minnesplatserna på moderkortet? Tänkte på det föregående skribent skrev med stöd för 2 minnen, eller så misstolkade jag kanske meningen.

@qquality:
Kul att höra att du använder likadana minnen. Just pris/prestanda har jag haft i åtanke när jag valde dessa.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Windows-95:

@SpeedRebirth:
Jaha, tack. Nu förstår jag lite bättre.
Så jag kan köra med Ram-minnen jag länkat ovan så länge jag ändrar till XMP för att utnyttja 3200Mhz?

Och om jag tänkt uppgradera framöver måste jag byta minnen till högre moduler eller kan jag utnyttja dem två resterande minnesplatserna på moderkortet? Tänkte på det föregående skribent med stöd för 2 minne, eller så misstolkade jag kanske meningen.

@qquality:
Kul att höra att du använder likadana minnen. Just pris/prestanda har jag haft i åtanke när jag valde dessa.

Vet faktiskt inte vad han syftar på med det där.
Gigabytes hemsida: "4 x DDR4 DIMM sockets supporting up to 64 GB of system memory"
Så ja du kan köra upp till 4 stickor. Så 2*16GB blir bra nu sen kan du utöka till 32 i framtiden om du vill.

Ja du kan köra med de du länkade och aktivera XMP för 3200MHz

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk

@SpeedRebirth: står i QVL, hur många dimms av snabbare ram man kan använda oftast är det bara 2st i 3200+

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 med iGPU | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2

Permalänk

@SpeedRebirth:
Härligt att höra. Blir säkert dem.

@truedesire:
Hmm.. Men så länge man uppgraderar till RAM-minnen i samma eller lägre hastighet så bör det funka? Klurigt det här.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Windows-95: Vi tar det från början

Alla minnen som finns listade i QVL (Qualified Vendors List) är testade *i den hastighet de är specificerade för*, så om dina minnen är listade som 3200 MHz och finns i listan, är de testade att fungera i 3200 MHz via XMP, dvs. genom att bara aktivera den funktionen i BIOS och inte göra någonting mer. Du *kanske* kan köra dom ännu snabbare genom att ställa in volt, CL timings osv. själv och inte automatiskt, men de är de inte testade för, och inga garantier ges att det kommer att fungera.

Dock är alla minnen inte garanterade att fungera i alla konfigurationer. Som du ser i tabellhuvudet står där "memory socket support", dvs. om de är testade att fungera som 1 sticka, 2 stickor eller 4 stickor. Just dina minnen är *inte* testade att faktiskt nå 3200 MHz med 4 stickor eftersom V-valideringen inte är ikryssad i den kolumnen. Det kanske fungerar (troligen gör det), men det är inte testat och garanterat, så det kan bli besvärligt att lämna tillbaka ev. minne eller moderkort som felaktigt om det inte fungerar.

Vill man vara säker kan man ju välja en annan sticka som faktiskt är testad, eller så låter man bli att köra fyra stickor. Som de flesta andra i tråden har noterat, går det nog utmärkt, men det finns inget officiellt stöd för det.

Addendum: Kolumnen SS/DS står för single-sided/dual-sided, som du ser är det ovanligare att tvåsidiga stickor är kvalificerade för alla fyra minnesplatser. Det finns ett par SKUs i nederdelen av tabellen som har stöd för det, men de är antagligen dyrare bl.a. just därför.

Permalänk

@Edge1:
Uppskattar att du tog dig tiden att förklara.
Just det där med att de testats kände jag inte till. Trodde det enbart var för "teorins" skull.
Men förmodligen lär jag inte uppgradera till något mer, ville mest dubbelkolla för sakens skull.

Har lärt mig så mycket om RAM-minnen bara idag.

Visa signatur