Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Intel 7700k överklockas 19% - får betyget god överklockningsmarginal som fördel.
Intel 7600k överklockas 31% - får betyget god överklockningsmarginal som fördel.

AMD Ryzen 7 1700 överklockas 33% - får betyget begränsad överklockningspotential som nackdel. Hur tänkte ni där?

Dom tänkte, vi jämför produkten mot konkurrenten oavsett vad för påhittade basfrekvens enskilda modeller har.

Permalänk
Avstängd

Spelprestandan överlag är godkänd, förkrossande överlägsen i övrigt mot Intels ockerprissatta processorer. 4k spel ökar alltmer och då är skillnaden i spel mot Intel obetydligt liten. Man får en effektiv och tyst luftkylare för 600kr, överklockar lätt till 3.9 ghz. 1700 är mest prisvärda processorn.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att ni borde uppdatera era speltester lite. Visst, jag förstår att 720p är med för att visa skillnader när GPU inte agerar flaskhals, men det har ju ingen praktisk betydelse då ingen spelar på så låg upplösning.

1080p, 1440p, 4K är ju de vanliga upplösningarna idag och kunde gärna få vara med i testen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hg:

Jag tycker att ni borde uppdatera era speltester lite. Visst, jag förstår att 720p är med för att visa skillnader när GPU inte agerar flaskhals, men det har ju ingen praktisk betydelse då ingen spelar på så låg upplösning.

1080p, 1440p, 4K är ju de vanliga upplösningarna idag och kunde gärna få vara med i testen.

1080p är med i testet, scrolla ner i speltesterna så ser du.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Ruskigt bra cpu. Tar hellre denna än 7700k. Många trådar framför lite extra fps.

Håller med, denna cpu blir nog framgångsrik

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Att spela högupplöst i 4K med t.ex. ett 1080 Ti kort på dagens spel, vilken CPU är bättre mellan 7700K och 1800X /alternativt 1700@4GHz OC)?
Jag skulle gärna vilja se mer detaljerad test med frametimes, min. & avg. frames etc. på just högre upplösning då jag inte är intresserad över 1080p spelande.

Kan t.ex. flera trådar bidra till en mjukare spelupplevelse då genom att bidra till jämnare frames?

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Garderoben:

Meh precis som dom andra. Inget speciellt att hämta här för den vardagliga användaren.

Skrivet av Garderoben:

"Presterar ca 34% bättre än i7 7700k i blender för samma pris."

YAY!!!!!! det är exakt det den vardagliga användaren gör. Inser du själv hur liten mängd personer som använder Blender av alla datoranvändare eller

Ryzen är knappast ett bra köp för en regular pc user som spelar/surfar. Vilket majoriteten gör.
Kostar mera, presterar sämre.

För dig rekommenderar jag en Intel Pentium G4560, den kommer att passa dina behov bra.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Intel 7700k överklockas 19% - får betyget god överklockningsmarginal som fördel.
Intel 7600k överklockas 31% - får betyget god överklockningsmarginal som fördel.

AMD Ryzen 7 1700 överklockas 33% - får betyget begränsad överklockningspotential som nackdel. Hur tänkte ni där?

Man kanske inte ska titta på hur det ligger procentuellt utan att 4.0Ghz i sig är en rätt medioker siffra för en modern processor 2017. Att TDP på processorn är specificerat till 65W är för mig helt oförståeligt. Är det så att AMD specificerar TDP för Idle läge? Den drar ju 130W vid belastning liksom Intels i7-6800K som har en specificerad TDP på 130W.

Permalänk
Medlem

Ni borde ha igång lite program i bakgrunden.
Verkliga tester och inte smala som nu, utan något alls startat i bakgrunden.

Många kör Skype, Spotify, x antal google fönster igång, laddar kanske ner något ;P och andra x program etc.....

Känns lite fattigt att köra helt naket när vi vet att våra datorer fläskar på med annat i bakgrunden i IRL vill säga.

Tänk på det!

Ang artikeln så tycker jag att amd gjort riktigt bra ifrån sig.... Det är i stort sett samma fps i spelen... Kul med konkurrens.
Nu hoppas jag på prissänkningar.

Till sommaren/sensommaren är det nog dags att uppgradera sig. Intel eller AMD.. Ska bli spännande hihihihhi

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Verkar som Sweclockers delar min uppfattning i den här tråden angående överklockning.

Du och skribenten är ute och cyklar är jag ledsen. Hela idén med ÖVERklockning är att köpa en billigare processor och sedan pressa upp den till förbi en dyrare I prestanda.

EXAKT vad 1700 gör

Hela idéen med ÖVERklockning handlar alltså "Delta". Och det bygger på att man vill ha mer än vad man betalade för, inte för att vinna record i absolut snabbast CPU. Även om den senare var en trevlig bonus ibland.

Så AMD försöker återvända till sina rötter hos enthusiaster med chip så som R7 1700 och R5 1400 etc...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Tycker också det är märkligt. OK att 1800X har "dålig" överklockningspotential, men 1700? Den har en basfrekvens på 3Ghz, det är inte illa att från den utgångspunkten kunna klämma ut 4Ghz på alla kärnor med minimal ansträngning.

Tänker nog att det är absolut toppfrekvens som man tänker på.
Bortåt 5Ghz fixar ju inte dessa, sen om det är viktigt är en annan sak.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MarkSix:

Man kanske inte ska titta på hur det ligger procentuellt utan att 4.0Ghz i sig är en rätt medioker siffra för en modern processor 2017. Att TDP på processorn är specificerat till 65W är för mig helt oförståeligt. Är det så att AMD specificerar TDP för Idle läge? Den drar ju 130W vid belastning liksom Intels i7-6800K som har en specificerad TDP på 130W.

Om en kylare med 65W avledningsförmåga klarar av att kyla Ryzen 1700, så har Ryzen 1700 TDP på 65W. Inte konstigare än så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SolidReactor:

Att spela högupplöst i 4K med t.ex. ett 1080 Ti kort på dagens spel, vilken CPU är bättre mellan 7700K och 1800X /alternativt 1700@4GHz OC)?
Jag skulle gärna vilja se mer detaljerad test med frametimes, min. & avg. frames etc. på just högre upplösning då jag inte är intresserad över 1080p spelande.

Kan t.ex. flera trådar bidra till en mjukare spelupplevelse då genom att bidra till jämnare frames?

Av de tester i 4K jag sett så är det försumbar skillnad, förutom att det förekommer rapporter om allmänt bättre flyt med Ryzen (vilket jag tolkar som jämnare framerate). Det var detta som till slut fick mig att beställa en 1800X.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av MarkSix:

Man kanske inte ska titta på hur det ligger procentuellt utan att 4.0Ghz i sig är en rätt medioker siffra för en modern processor 2017. Att TDP på processorn är specificerat till 65W är för mig helt oförståeligt. Är det så att AMD specificerar TDP för Idle läge? Den drar ju 130W vid belastning liksom Intels i7-6800K som har en specificerad TDP på 130W.

Hela systemet, alltså processor, moderkort och diskar drar tillsammans 130W.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Finns det ens någon anledning att köpa 1700X och 1800X över denna?
bara köra med 1700 och överklocka? eller tänker jag fel

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RasmusC:

Om man ändå ska överklocka finns det alltså ingen större vits med att köpa en 1800x över 1700?

1800X är bara en binnad 1700 så om man behöver åtta kärnor men inte vill punga upp priset för 1800X så är 1700 klockren. R7 1700 kommer att sälja som smör (i relevans till 1800X).

Skrivet av Vesh:

"Nackdelar: Begränsad överklockningspotential" -nu blev det lite fel tycker jag. För 3699:- klockar den upp till samma prestanda som storebror som också maxklockar här.

7700K fick plus för sin goda överklockningspotential när den gick från en bas på 4200 MHz till 5000 MHz, det vill säga en ökning på ~19%. Här går vi från en bas på 3000 MHz till 4000 Mhz, det vill säga en ökning på 33%.

Ryzen 7 1700 överklockar altså BÄTTRE än i7 7700K men får nedslag på överklockning? Dafuq?

Verkar som Sweclockers råkat ut för det många andra mer "lekmän" råkar ut för.. Alltså att man börjar stirra sig blind på siffror.

Skrivet av Garderoben:

"Presterar ca 34% bättre än i7 7700k i blender för samma pris."

YAY!!!!!! det är exakt det den vardagliga användaren gör. Inser du själv hur liten mängd personer som använder Blender av alla datoranvändare eller

Ryzen är knappast ett bra köp för en regular pc user som spelar/surfar. Vilket majoriteten gör.
Kostar mera, presterar sämre.

Bättre att se att den lägger sig inte allt för långt bakom 7600K. Men det har väl du missat helt ganska lägligt nog?

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

@Ratatosk:
@anon99339:
Ok my bad.

Permalänk
Medlem

Något som är rätt intressant är att se hur spelprestandan skiljer sig mellan 1800X och 1700. Generellt är skillnaden i klock är klart större än skillnaden i fps.

Det blir bara mer och mer rimligt att tro att Ryzens spelprestanda flaskas av något annat än just helt enkelt dålig klock och prestanda.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem

1700 = Bästa entusiast cpun man kan köpa just nu price/performance.

Permalänk
Skrivet av Tumnus:

1800X är bara en binnad 1700 så om man behöver åtta kärnor men inte vill punga upp priset för 1800X så är 1700 klockren. R7 1700 kommer att sälja som smör (i relevans till 1800X).

Verkar som Sweclockers råkat ut för det många andra mer "lekmän" råkar ut för.. Alltså att man börjar stirra sig blind på siffror.

Bättre att se att den lägger sig inte allt för långt bakom 7600K. Men det har väl du missat helt ganska lägligt nog?

Vad menar du med det?

Jag ser inte hur det kan vara bättre då den kostar 1000kr mera. Och fortfarande är den sämre i vardagligt bruk.

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Garderoben:

"Presterar ca 34% bättre än i7 7700k i blender för samma pris."

YAY!!!!!! det är exakt det den vardagliga användaren gör. Inser du själv hur liten mängd personer som använder Blender av alla datoranvändare eller

Ryzen är knappast ett bra köp för en regular pc user som spelar/surfar. Vilket majoriteten gör.
Kostar mera, presterar sämre.

"Kostar mera, presterar sämre" #AlternativFakta

Ingen "regular pc user" som behöver en i7 7700k heller.
i5 eller till och med i3 duger gott för spel och surf.

Get back into the closet dude..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LPG:

Något som är rätt intressant är att se hur spelprestandan skiljer sig mellan 1800X och 1700. Generellt är skillnaden i klock är klart större än skillnaden i fps.

Det blir bara mer och mer rimligt att tro att Ryzens spelprestanda flaskas av något annat än just helt enkelt dålig klock och prestanda.

Det är i grund och botten samma CPU. Om det skiljer mellan dessa två alls kan bero på antingen silikonlotteri eller bara slumpen.

Skrivet av Garderoben:

Vad menar du med det?

Jag ser inte hur det kan vara bättre då den kostar 1000kr mera. Och fortfarande är den sämre i vardagligt bruk.

Du sitter och påstår saker som inte stämmer överens med Sweclockers mätningar. Faktum är att AMD är och nosar på KB-L IPC.. Vilket i sig är väldigt imponerande. Att dina kommentarer är extremt tendensiösa och smått felaktiga är ju bara skrattretande. Vardagligt bruk betyder inte heller "100% gaming 4 lyf" utan att program i bakgrunden kan köras till mindre problem än säg med en 7700K. 1700 är inte heller menad att användas i enbart spelburkar. Dessutom kan du inte säga att 1700 är sämre. Sämre på vissa saker visst men du använder absoluta termer felaktigt.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Skrivet av anon236072:

"Kostar mera, presterar sämre" #AlternativFakta

Ingen "regular pc user" som behöver en i7 7700k heller.
i5 eller till och med i3 duger gott för spel och surf.

Get back into the closet dude..

*** raderat ***

Ryzen kostar ju i snitt mer än 1000kr än intel och presterar sämre. Det är fakta.

Kolla typ i5-6600k ~2500kr Ryzen 7 1700 ~3500kr

§ 1.2
Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av SolidReactor:

Att spela högupplöst i 4K med t.ex. ett 1080 Ti kort på dagens spel, vilken CPU är bättre mellan 7700K och 1800X /alternativt 1700@4GHz OC)?
Jag skulle gärna vilja se mer detaljerad test med frametimes, min. & avg. frames etc. på just högre upplösning då jag inte är intresserad över 1080p spelande.

Kan t.ex. flera trådar bidra till en mjukare spelupplevelse då genom att bidra till jämnare frames?

http://www.overclock.net/t/1625084/various-1080-ti-reviews-in...

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Tumnus:

Det är i grund och botten samma CPU. Om det skiljer mellan dessa två alls kan bero på antingen silikonlotteri eller bara slumpen.

Jag tror han var ute efter det att CPU:rna, inte skalar 100% i prestanda för olika klockor.
Alltså att 1800x högre klockfrekvens gentemot R7 1700, inte motsvaras av en lika stor prestandaökning.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Gällande överklockning. Man kan så klart se på det olika, ser att väldigt många utgår från basfrekvensen för att påvisa att vi har fel. Vi utgår oftast ifrån turbofrekvenser när vi talar om marginaler. Där är steget från 3,7 till 4,0 GHz inte särskilt stort. Marginalerna för Ryzen 7 1700 är dock mycket riktigt högre än för 7 1700X och 7 1800X vid överklockning, varför vi valde att ändra från "Dålig överklockningspotential" till "Begränsad överklockningspotential" under nackdelar.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ClintBeastwood:

1080p är med i testet, scrolla ner i speltesterna så ser du.

Personen syftade nog på att dom kunde byta ut 720p testet mot 4k istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ibland:

@Vesh: Fast det är max-clocken man vill åt? Jag förstår vad de menar 4.0ghz är ju relativt lågt 2017 som max överclockning? Rätta mig om jag har fel.

Fast det intressanta måste ju vara hur mycket man kan öka från den marknadsförda grundfrekvensen. Olika arkitekturer har ju olika förutsättningar för att nå höga frekvenser. Det testen visar är att man kan få ut mer prestanda kontra basprestanda ur Ryzenchippet än Intelchippet för de testexemplar Sweclockers haft.

Skrivet av stenharl:

Gör ett t-test istället för within group anova.

Nu hänger jag inte med riktigt med här? Vi har ju inte direkt tillräckligt med data med en processor av varje typ för att avgöra om det finns en signifikant skillnad i relativ frekvensökning på de på processorerna.

Skrivet av Jacob:

Gällande överklockning. Man kan så klart se på det olika, ser att väldigt många utgår från basfrekvensen för att påvisa att vi har fel. Vi utgår oftast ifrån turbofrekvenser när vi talar om marginaler. Där är steget från 3,7 till 4,0 GHz inte särskilt stort. Marginalerna för Ryzen 7 1700 är dock mycket riktigt högre än för 7 1700X och 7 1800X vid överklockning, varför vi valde att ändra från "Dålig överklockningspotential" till "Begränsad överklockningspotential" under nackdelar.

Men 3,7 GHz gäller väl bara när det är ett fåtal kärnor som kör? Överklockningen är ju ganska fin om man kollar på fallet med många kärnor.
Av ren nyfikenhet, har ni testat överklockning med färre antal kärnor och om det ger någon skillnad?

Permalänk
Avstängd

En fin Cpu,
Men inget som får mig kasta ut min 4790K för att köpa.
(Håller endast på med spel som tynger datorn.)

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Jacob:

Gällande överklockning. Man kan så klart se på det olika, ser att väldigt många utgår från basfrekvensen för att påvisa att vi har fel. Vi utgår oftast ifrån turbofrekvenser när vi talar om marginaler. Där är steget från 3,7 till 4,0 GHz inte särskilt stort. Marginalerna för Ryzen 7 1700 är dock mycket riktigt högre än för 7 1700X och 7 1800X vid överklockning, varför vi valde att ändra från "Dålig överklockningspotential" till "Begränsad överklockningspotential" under nackdelar.

Utmärkt test Jacob.
Den diskussionen kan hålla på i evighet, det handlar om åsikter.
Följde det med en originalkylare med erat testexemplar och om ja, han ni få några intryck av denna?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |