En allmän tråd om Ryzens moderkort, diskussioner och upplysningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nighthog:

NEJ NEJ, lite LITE clocking där men körde med Prime95 "small FFT" vilket drar mest ström i processorn.

Sitter och stressar 3700mhz med 1.320volt just nu och kommer bara upp i ungefär samma temps med "Blend" test istället. Verkar vara max vad stock kylaren klarar. Min BIOS temp varning började tjuta när jag skrev för att cpu gått över 80C. Ska ändra den inställningen. Lät som /%&#.

Ska man inte köra med prime95? då testas väll allt eller används sällan avx(eller vad dom heter) instruktioner? Fick igång min idag med win7, fick lära win7 om usb3 annars gick det bra.
Blir nog lite klockande imorgon.
Kör du stock kylaren?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SAnDis:

Jag sitter på ITX chassit nu, dock ligger grafikkorten så nära nedre kammaren att det blir svårt att kyla grafikkort som har andra kylare än original.

Satt precis upp mATX brevid, är bara högre, annars samma storlek. Men vilken kvalitet det är, föll direkt.
Kommer behålla det och vänta på Gigabyte får loss mATX korten i sverige.
Bör vara denna veckan sa inet.

Ah, låter rätt tight det iofs.
Trevligt chassi dock, och om du framöver vill byta så lär det nog finnas en del alternativ både sett till chassin men även moderkort.

Permalänk
Inaktiv

Någon som har MSI's X370 Carbon-moderkort? Ligger helt okej prismässigt och har en del av de features dyrare moderkort också har. Personligen är jag oerfaren med MSI's moderkort, tidigare har de ofta fått klagomål på dålig VRM/VRM-kylning vad jag kan minnas men detta moderkort ser rätt rejält ut:

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4186272

----

Sedan råkade jag se Asrocks AB350M-HDV som ser ut att passa i Ncase M1 men vid en nogrannare titt så är den några millimeter för stor i bägge riktningar. Så nära men ändå så långt bort. Och den lär väl inte fungera efter att måtten sjusterats med dremeln antar jag.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=4188888

Får bli ATX-moderkort inledningsvis för min del, såvida jag inte i slutändan väljer att vänta lite till då. Men riktigt nära att köpa nu faktiskt.

Permalänk
Medlem

Blev ett ASUS Prime B350M-A mATX idag.
Orkade inte vänta längre

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Medlem

Börjar också bli riktigt sugen och vet faktiskt inte om det är värt att vänta på Gigabyte Gaming K7. Crosshair Hero VI verkar dessutom vara det bästa för överklockning (utan att läst recensioner på just Gigabyte-ditot). UEFI-krånglet gör mig dock tveksam till ASUS-brädan, men jag vet hur bra deras moderkort brukar funka då jag haft ett fullständigt makalöst Z97-A i flera år nu.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 1700 @ 3.8GHz | Kylning: Noctua NH-D15 | Nätagg: EVGA SuperNOVA G2 850 W | Grafikkort: Sapphire RX Vega 64 Nitro+ | RAM: GSkill Ripjaws V @ 3600 MHz 16GB | Moderkort: Asus Crosshair VI Hero | OS: Win 10 | SSD: OCZ 960GB - Sandisk Ultra Plus 256 GB - Crucial BX100 500GB | Case: Phanteks Enthoo Evolv ATX

Permalänk
Medlem

Nån som vet var man får tag på en AM3 backplate? Jag hamnade i ett litet dilemma när jag inte orkade vänta längre och ändrade beställningen till en 1700X istället för 1700. Dock har den ju ingen medföljande kylare och monteringskiten till Noctua verkar vara slut överallt... Kan heller inte vänta på att Noctua kan skicka ett.

Moderkortet kommer att vara ett ASUS CROSSHAIR VI HERO så om jag bara fick tag på en AM3-backplate så skulle det lösa sig i och med att det kortet har hål för bägge lösningarna.

What to do?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Ska man inte köra med prime95? då testas väll allt eller används sällan avx(eller vad dom heter) instruktioner? Fick igång min idag med win7, fick lära win7 om usb3 annars gick det bra.
Blir nog lite klockande imorgon.
Kör du stock kylaren?

Jo men Blend är mera rekommenderad fick jag veta. "IMC" stressas mera då. Hittar fel snabbare med det testet istället för att sluka ström.

Hade stock kylaren då jag inte fått mina Am4 adapter till min vattenkylning men den fick jag igår och byggde om datorn igen. Sitter och testar system just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nighthog:

Jo men Blend är mera rekommenderad fick jag veta. "IMC" stressas mera då. Hittar fel snabbare med det testet istället för att sluka ström.

Hade stock kylaren då jag inte fått mina Am4 adapter till min vattenkylning men den fick jag igår och byggde om datorn igen. Sitter och testar system just nu.

Får man högre temp då? Har jag fattat det rätt ratar många prime95 just för att tempen drar i väg som fan fast det brukar tyda på hårt arbete.
Hoppas du får bra klock. Ska själv skaffa en bättre kylare sen. Är positivt överaskad av stock kylaren. Är van vid intels som i senaste bygget låg på lite över 80 grader och lät förjävligt i STOCK KLOCK.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Alphacool NexXxoS Cool Answer 360 XT Kit

Cpu låg på 63c som mest för tillfället med vad ser ut som ganska stabilt 3925Mhz 1.452V
VRM har jag problem med dock. Snittade på 93C för ett ögonblick sedan och valde att stoppa Prime95 blend testet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Får man högre temp då? Har jag fattat det rätt ratar många prime95 just för att tempen drar i väg som fan fast det brukar tyda på hårt arbete.
Hoppas du får bra klock. Ska själv skaffa en bättre kylare sen. Är positivt överaskad av stock kylaren. Är van vid intels som i senaste bygget låg på lite över 80 grader och lät förjävligt i STOCK KLOCK.

Testade en liten stund med Prime och CPU klockade ner sig några hundra när tempen snabbt steg över 80 grader.Kanske därför jag får turbo-clock under standard-clock i Firestrike?

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Testade en liten stund med Prime och CPU klockade ner sig några hundra när tempen snabbt steg över 80 grader.Kanske därför jag får turbo-clock under standard-clock i Firestrike?https://s5.postimg.org/bjmp7ankn/turboclock.png

https://youtu.be/G1vYaFOSsyg

min klockade inte ned sig den crashade istället, använde AMD's överklocknings program när jag testade, smidigt att testa "on the fly" eller vad man ska säga.
fast min 1700 har inte xfr eller vad det heter så det är nog därför din beter sig annorlunda? min går däremot inte ned i klock när jag inte gör något, den sitter konstant på 3.7ghz oavsett vad jag gör. antagligen någon inställning jag missat?

EDIT: såg din video att du var uppe i 88 grader och jag tror cpun har ett max tak på 95 grader. kanske den klockade ned sig för att skydda sig?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag kunde inte hålla mig: Asus Crosshair VI Hero beställt :).

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 1700 @ 3.8GHz | Kylning: Noctua NH-D15 | Nätagg: EVGA SuperNOVA G2 850 W | Grafikkort: Sapphire RX Vega 64 Nitro+ | RAM: GSkill Ripjaws V @ 3600 MHz 16GB | Moderkort: Asus Crosshair VI Hero | OS: Win 10 | SSD: OCZ 960GB - Sandisk Ultra Plus 256 GB - Crucial BX100 500GB | Case: Phanteks Enthoo Evolv ATX

Permalänk
Medlem

Någon av er som testat Iommu på era kort? Sedan har ni hört nått om moderkort med vattenkylt vrm?

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simonnice:

Jag kunde inte hålla mig: Asus Crosshair VI Hero beställt :).

Lycka till att det funkar också

Skrivet av yrfhar:

Testade en liten stund med Prime och CPU klockade ner sig några hundra när tempen snabbt steg över 80 grader.Kanske därför jag får turbo-clock under standard-clock i Firestrike?https://s5.postimg.org/bjmp7ankn/turboclock.png

https://youtu.be/G1vYaFOSsyg

Vad har du för kylare? Har du lagt in den senaste Systeminfo för 3DMark? https://www.futuremark.com/support/systeminfo
Prime95 kommer jag aldrig köra då CPU:n aldrig går upp så mycket i verkliga livet. Ni har väl sett hur låg CPU användning det brukar vara i spel?

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

@AMD-FX: Kylaren är en medelvariant: BeQuite Pure Rock.Gjorde en Asus automatisk överklockning och gjorde några Hz (slickar nu 4 GHz) och i Firestrike ca: 130 poäng Physics Score 20 144 mot 17 079 standardklock.

Lite tråkigt att Asus med 370 Prime Proo inte har fått till det med mina Corsair minnen som kan gå i 300 men inte går över 2133. Enligt DigitalFoundry är det ett fåtal minnen som går fortare med Ryzen.

EDIT

Tog bort överklockningen då det verkar som att CPU går ner pga värmen och spelar man en stund sänks FPS även i 4K. Inte bara grafikkortet som trottlar. Ska man överklocka går det nog inte med en vanlig fisig luft-kylare.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Om det inte tidigare nämnts. För någon vecka sedan kontaktade jag Gigabyte angående deras motsägelsefulla dokumentation av flera av sina AM4-moderkort avseende ECC-stöd. Kort och gott bad jag dem klargöra vilka moderkort som har stöd för ECC i riktigt ECC-läge. Fick följande svar:

Skrivet av Gigabyte eSupport:

Hello,

Only GA-AX370-Gaming K7 and GA-AX370-Gaming 5 support ECC memory with ECC mode, it’s related to hardware design.

Detta gäller gissningsvis för de sju AM4-moderkort som Gigabyte hittills lanserat, det kan alltså dyka upp fler kort med riktigt ECC-stöd framöver, utöver de fetmarkerade nedan:

• GA-AB350-Gaming 3 (rev.1.0)

• GA-AX370-Gaming 5 (rev.1.0)

• GA-AB350-Gaming (rev.1.0)

• GA-AB350M-Gaming 3 (rev.1.0)

• GA-AB350M-D3H (rev.1.0)

• GA-AB350M-DS2 (rev.1.0)

• GA-AX370-Gaming K7 (rev.1.0)

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Lycka till att det funkar också

Vad har du för kylare? Har du lagt in den senaste Systeminfo för 3DMark? https://www.futuremark.com/support/systeminfo
Prime95 kommer jag aldrig köra då CPU:n aldrig går upp så mycket i verkliga livet. Ni har väl sett hur låg CPU användning det brukar vara i spel?

Löser sig nog, jag litar på Asus när det gäller moderkort! Om det skulle krångla så tar jag det problemet då :).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Någon av er som testat Iommu på era kort? Sedan har ni hört nått om moderkort med vattenkylt vrm?

Ta en titt på denna tråden https://forum.level1techs.com/t/ryzen-iommu-pcie-passthrough-works-but-level-one-techs/113862 och videon.

Verkar inte funka ännu, men iallafall Gigabyte verkar intresserade att fixa det trots att det är konsument prylar. Sånt skall premieras, så jag beställde ett Gaming K7 som jag dock inte fått ännu. Min Ryzen 1700 ligger fortfarande ensam i sin kartong

Permalänk
Medlem
Skrivet av ddelin:

Ta en titt på denna tråden https://forum.level1techs.com/t/ryzen-iommu-pcie-passthrough-works-but-level-one-techs/113862 och videon.

Verkar inte funka ännu, men iallafall Gigabyte verkar intresserade att fixa det trots att det är konsument prylar. Sånt skall premieras, så jag beställde ett Gaming K7 som jag dock inte fått ännu. Min Ryzen 1700 ligger fortfarande ensam i sin kartong

IOMMU och ECC är inget AMD brukar snåla på sina grejer dock är det något tillverkarna ibland implementerar dåligt. Suttit och haft PCIe passthrough med min nuvarande setup och vill helst inte förlora det med Ryzen uppgradering.

Folk har testat köra IOMMU på ASRock Taichi X370 and Gigabyte AX370 Gaming 5 med lite blandade resultat där vissa brädor hänger sig under boot eller crashar till och från under PCIe passthrough.

https://www.youtube.com/watch?v=ep_2dDaqBU4 (Edit såg att du länkade till samma )

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

IOMMU och ECC är inget AMD brukar snåla på sina grejer dock är det något tillverkarna ibland implementerar dåligt. Suttit och haft PCIe passthrough med min nuvarande setup och vill helst inte förlora det med Ryzen uppgradering.

Sitter i samma sits, mitt Gigabyte 990FX kort och FX-8350 är närmast perfekt gjort. 12 usb portar i 6 IOMMU grupper till exempel, kan dela ut dom parvis till VM:ar.

Permalänk
Medlem

Kommer att bygga mig ett Ryzen R7 system, i5 750 har troget hängt med men nån gång är det ju dags att gå vidare.
Tycker det är svårt att bestämma sig över val av moderkort och minnen på grund av de flesta fel flera moderkort verkar ha samt instabilitet vid högre körning än 2666 minnen.
Någon som skulle kunna ge lite input med nedanstående önskemål? Märke eller budget spelar ingen som helst roll så länge valet går att motivera nog.

Formfaktor ATX.

Singel GPU är det enda jag är intresserad av så x370 är väl inte ett krav men lutar ändå mot det för att eventuellt framtidssäkra sig lite med bättre spänningsmatning och extra anslutningar som kanske kan erbjudas. Oavsett val av Ryzen modell så kommer jag att sikta på att nå 4GHz gränsen.

Skulle önska 2x16 3200 CL 14 stickor men detta verkar inte direkt vanligt?

En rejält snabb m2 disk finns i tankarna men då de brukar alstra rätt bra med värme så vore det ju skönt ifall m2 port var hyfsat strategiskt placerad bort ifrån andra värmekällor.

Det brukar ju förr eller senare dyka upp nått moderkort och kombination av minnen som blir tämligen favoriserat. Kanske är det för tidigt ännu?

Visa signatur

Asus X370 Rog Crosshair VI Hero | Ryzen 7 3700X | Noctua NH-D15 | G.skill TridentZ RGB 2x8GB CL16 3600 | Sapphire RX Vega 56 | Samsung EVO 500GB | Fractal Design C | Supernova G3 850W | AOC Q3279VWFD8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenta42:

Kommer att bygga mig ett Ryzen R7 system, i5 750 har troget hängt med men nån gång är det ju dags att gå vidare.
Tycker det är svårt att bestämma sig över val av moderkort och minnen på grund av de flesta fel flera moderkort verkar ha samt instabilitet vid högre körning än 2666 minnen.
Någon som skulle kunna ge lite input med nedanstående önskemål? Märke eller budget spelar ingen som helst roll så länge valet går att motivera nog.

Formfaktor ATX.

Singel GPU är det enda jag är intresserad av så x370 är väl inte ett krav men lutar ändå mot det för att eventuellt framtidssäkra sig lite med bättre spänningsmatning och extra anslutningar som kanske kan erbjudas. Oavsett val av Ryzen modell så kommer jag att sikta på att nå 4GHz gränsen.

Skulle önska 2x16 3200 CL 14 stickor men detta verkar inte direkt vanligt?

En rejält snabb m2 disk finns i tankarna men då de brukar alstra rätt bra med värme så vore det ju skönt ifall m2 port var hyfsat strategiskt placerad bort ifrån andra värmekällor.

Det brukar ju förr eller senare dyka upp nått moderkort och kombination av minnen som blir tämligen favoriserat. Kanske är det för tidigt ännu?

Han i videon kör med överklockade 2133 MHz minnen till 3000 MHz. Han sätter 1.5V på minnena. Är inte det skadligt om man höjer så mycket?

EDIT:
Fel av mig det är dessa minnen han kör med F4-3200C14Q-32GTZSW http://gskill.com/en/product/f4-3200c14q-32gtzsw svindyra va dom i alla fall

Visa signatur

AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av suzieq:

Om det inte tidigare nämnts. För någon vecka sedan kontaktade jag Gigabyte angående deras motsägelsefulla dokumentation av flera av sina AM4-moderkort avseende ECC-stöd. Kort och gott bad jag dem klargöra vilka moderkort som har stöd för ECC i riktigt ECC-läge. Fick följande svar:
Detta gäller gissningsvis för de sju AM4-moderkort som Gigabyte hittills lanserat, det kan alltså dyka upp fler kort med riktigt ECC-stöd framöver, utöver de fetmarkerade nedan:

• GA-AB350-Gaming 3 (rev.1.0)

• GA-AX370-Gaming 5 (rev.1.0)

• GA-AB350-Gaming (rev.1.0)

• GA-AB350M-Gaming 3 (rev.1.0)

• GA-AB350M-D3H (rev.1.0)

• GA-AB350M-DS2 (rev.1.0)

• GA-AX370-Gaming K7 (rev.1.0)

Inget jag sett tidigare, tack för infon.

Skrivet av ddelin:

Skrivet av Commander:

Folk har testat köra IOMMU på ASRock Taichi X370 and Gigabyte AX370 Gaming 5 med lite blandade resultat där vissa brädor hänger sig under boot eller crashar till och från under PCIe passthrough.

https://www.youtube.com/watch?v=ep_2dDaqBU4 (Edit såg att du länkade till samma )

Skrivet av ddelin:

Sitter i samma sits, mitt Gigabyte 990FX kort och FX-8350 är närmast perfekt gjort. 12 usb portar i 6 IOMMU grupper till exempel, kan dela ut dom parvis till VM:ar.

Tack för infon även här.
Jag saknar rejäla WS kort, hoppas att det kommer snart.
Har ett Asus Sabertooth 990FX rev 2 i min gamla dator, inget av de som nu säljs till Ryzen, kommer i närheten av den klassen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Intel Arc B580 | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/8gy1xr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 9060 XT 16GB | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Inget jag sett tidigare, tack för infon.
Tack för infon även här.
Jag saknar rejäla WS kort, hoppas att det kommer snart.
Har ett Asus Sabertooth 990FX rev 2 i min gamla dator, inget av de som nu säljs till Ryzen, kommer i närheten av den klassen.

Asus dyraste nu är väl samma klass? Sabren 990fx har sina problem med överhettade vrm men annars ovanligt stabilt kort måste jag säga. Skall kolla med asus supporten hur de ställer sig till Iommu och Linux då gigabyte har verkligen visat framfötterna där dock blev jag förvånad att de har rätt så mycket Linux i sin FAQ

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Proxann:

Någon som sitter på ett B350 moderkort som klarar minnen i 2933/3000mhz ?

Har ett par corsair vengeance och är ute efter ett moderkort som klockar bra och kan köra minnena i minst 2933+

https://www.inet.se/produkt/5310189/corsair-16gb-1x16gb-ddr4-...

Kör på ett AB350M Gaming 3 från gigabyte, mina G.skill trident Z rgb 3000mhz cl14 fungerar i 2933 både med och utan överklock.

Permalänk
Inaktiv

Hm, inte lätt detta. Hade tänkt försöka välja och beställa komponenter lagom till nästa helg men val av moderkort gör mig rätt så osäker. Blir nog att fundera någon dag till, och kan jag hålla mig, skjuta upp det hela tills april månad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Hm, inte lätt detta. Hade tänkt försöka välja och beställa komponenter lagom till nästa helg men val av moderkort gör mig rätt så osäker. Blir nog att fundera någon dag till, och kan jag hålla mig, skjuta upp det hela tills april månad.

En j-a mess är det. Samma sak med minnen. Man vill ju inte köpa fel

Visa signatur

AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Mina minnen som jag inte haft problem med än fick jag problem med igår. Den ena dog och har bara 1x8Gb kvar.

CMK16GX4M2A2666C16R ver 5.30

Har endast kört XMP på dem så inte utanför spec.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nighthog:

Mina minnen som jag inte haft problem med än fick jag problem med igår. Den ena dog och har bara 1x8Gb kvar.

CMK16GX4M2A2666C16R ver 5.30

Har endast kört XMP på dem så inte utanför spec.

Ryzen moderkort har dödat minnen förr. Såg en video på tuben där hans minnen bara dött utan orsak. Tycker moderkortstillverkarna borde få ersätta skadorna tycker jag

Edit: Update

Visa signatur

AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Meddelande från framtiden: Helvetet har frusit till is, grisar kan flyga, solen har brunnit ut. Asus har fortfarande inte släppt någon BIOS-uppdatering till Prime X370.

Seriöst, Prime är kanske inte lika dyrt och "fint" som C6H, men någon slags antydan till att ta ansvar för sina produkter kunde man ju förvänta sig.

Visa signatur

Phanteks XT Pro Silent | Phanteks PH-TC14PE | Seasonic Core GX V2 850W | Asus Prime X370 Pro | Ryzen 9 5950X | Corsair 32GB 3600 MT/s | ASRock RX 9070 XT Steel Legend 16GB | WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB