Telia utökar sin fri surf-kampanj med fler tjänster

Permalänk
Medlem
Skrivet av hersses:

Telia kollar i sin trafik efter vilka tjänster som används mest och ser till att det därmed inte kostar att använda dem... just för att om vi skulle använda dem så skulle vi förbruka allt vårt internet. Visst, det kanske gör att inte alla får fri surf för just deras favorittjänster men allvarligt talat, är det någon som inte använder någon av tjänsterna på listan och ändå förbrukar all sin surf?
Själva problemet är ju att surfen tar slut

Tänk ett steg längre upp. Själva problemet med ditt abonnemang är inte att surfen tar slut, utan att Telia uppenbarligen tar mycket mer betalt för data än den egentligen kostar. För om det kostade i närheten så mycket som vi betalar skulle det knappast löna sig att ge bort majoriteten av datan gratis.

Och tro inte att detta inte påverkar andra användare - Om majoriteten av trafiken går till gratistjänsterna blir det trångt i mobilnäten för annan trafik, dvs priset per GB måste öka för annan trafik när det egentligen borde minska.

Permalänk
Inaktiv

Det är viktigt att förstå att ett företags viktigaste uppgift är att ge avkastning till ägarna. Telia ger inte bort gratissurf utan en anledning. Kanske ger Facebook fördelar till Telia för att just ge deras trafik en gräddfil. Fundamentet för Internet är just att det är fritt. Visserligen kan du betala för högre bandbredd och mer data, men du har samma rätt till att kolla vilket innehåll och samma hastighet och mängden data oavsett om du använder datat till youtube eller Netflix. Nätoperatörerna ska inte vara där och diktera vilket data som är fritt och vilket som drar av datapotten. Jag störs av att Spotify inte drar något data hos Tre. Jag har 100GB per månad och den datapotten skall förbrukas oavsett vad jag gör mer datat.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

Ni som är oroliga för nätneutralitet: är detta verkligen ett hot? Telia gör något, och andra gör annat. Så länge det finns efterfrågan på nätneutralitet kommer marknaden möta den. Jämför t.ex. med spårning och Bahnhof.

Det riktigt farliga vore om stater och myndigheter började lägga sig i vad vi fick göra på internet, eller vad ISP fick och inte fick sälja till oss. Det är lätt att säga upp ett abonnemang, men svårt att säga upp ett medborgarskap. Kanske vore det till och med ett steg i den riktningen om Sverige eller EU gick in och bestämde att Telia inte fick köra denna kampanjen? Det är foten i dörren för myndigheterna som vill styra vad ISP:n får och inte får göra. Nästa steg är att tvinga dem förbjuda viss (eller all) porr, blockera alla piratsidor (och hålla ISP:n ansvarig för lagbrott från användare), lagra användaruppgifter, osv.

Är det inte i längden bäst att hålla staten och EU borta från våra internetuppkopplingar över huvud taget?

Det har inte med det att göra.
Problemet är att de stryper konkurrens genom att göra vissa specifika tjänster fria. Det är redan svårt att komma in på marknaden idag.
Men om tex Spotify är fritt blir det mer eller mindre omöjligt att starta ett liknande företag...

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

Att motsäga nätneutralitet är lite som att säga att karteller är en bra idé för samhället... Ser man inte problemet med det i våran nuvarande värld så får man antingen betalt utav karteller eller så har man bristande insikt om vad som får en konkurrens driven marknad att fungera. Finns väldigt goda skäl till varför vi har så många lagar om just marknads konkurrens och stora vinster bakom varför företag ständigt letar efter kryphål. Nätneutralitet i min åsikt bara en vidareutveckling utav kartell problematiken.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Skrivet av lizzard8:

Marknadskrafterna kommer inte hjälpa nätneutralitet. Telia kommer bestämma villka företag som lyckas och villka som inte kommer lyckas. kunderna har inte ens changsen att testa nya tjänster.

Det stämmer, detta beror på att det är främst 4 stora operatörer som har Oligopol på nätet.
Därför bör lagar om nätneutralitet regleras så de inte missbrukas på detta sättet.

Sedan kan man fråga sig om detta med att ha så många olika nät är det bästa. Tex man har ej paralella fibernät, det inte är konstmässigt möjligt att varje operatör ska dra varje kabel, så jag undrar om det inte vara bättre om det vara specifika företag som sålde något som liknar svartfiber fast fast för mobila nätverk så att många fler företag kan erbjuda tjänster på näten.
Tror dessutom nätet skulle funka bättre om alla körde samma "stamnät" och inte hoppade mellan olika hela tiden. Sedan är det ju rent korkat att bygga så många nät parallelt, hade man bara ett nät så hade man kunnde få större frekvensspektrum.

Om detta var möjligt då skulle faktsikt marknadskrafterna fungera bättre och människor skulle kunna få mer valmöjlighet, som det är nu med dagens Oligopol system så kommer operatörerna försöker erbjuda så snarlika tjänster och priser som möjligt för att suga ur så mkt som möjligt ut oss konsumenter.

Permalänk
Skrivet av dagbro:

Tänk ett steg längre upp. Själva problemet med ditt abonnemang är inte att surfen tar slut, utan att Telia uppenbarligen tar mycket mer betalt för data än den egentligen kostar. För om det kostade i närheten så mycket som vi betalar skulle det knappast löna sig att ge bort majoriteten av datan gratis.

Och tro inte att detta inte påverkar andra användare - Om majoriteten av trafiken går till gratistjänsterna blir det trångt i mobilnäten för annan trafik, dvs priset per GB måste öka för annan trafik när det egentligen borde minska.

data kostar igentligen inte pengar.. det handlar om att dom vill få tillbaka investeringen..
Jag tror konsekvensen för de flesta är att dom istället snålar med data och använder mer wifi..istället för att köpa mer data per månad som som du vill att man gör.

Men ja den här utvecklingen som telia driver på måste försvinna illa kvickt... det är en riktigt dålig utveckling.. Frisurf för allt eller inget, inga jävla gräddfiler till storföretag.

Kan inte förstå att dom kan ha hållt på sä länge med detta, vem som helst fattar väl att detta är extremt konkurrenshämmande.

Permalänk
Skrivet av Mirialia:

Härligt att dom inte viker sig och ökar utbudet istället, viber är ett härligt tillskott. 😄

Skickades från m.sweclockers.com

Jag gillar också viber.. men fortfarande konkurrenshämmande för andra appar som försöker slå sig in på markanden. Det faktum att de flest stora relevenata tjänsterna är med i paketet gör att många inte bryr sig men om dom har fri surf på dessa tjänster är dom betydligt mindre benäga att hitta andra alternativ. Tex om dom tog bort spotify paketet och la in tidal istället tex då hade vi nog sett en stor ström gå till tidal.. Operatörerna ska inte styra marknaden på detta sättet...även om dom har makten att göra det.

Permalänk
Skrivet av kaya:

Kabel TV håller på att dö men samtidigt inför Telia deras affärsmodell.
Tycker det är en skrämmande utveckling att internet delas upp allt för att kunna låsa folk till visa tjänster.

Inför frisurf igen som vi hade förr i tiden.
+PTS blir glad.
+Kunderna blir glada.
+Dom får fler kunder.

Det ska bli intressant och se hur dom kan motivera att vi inte ska få frisurf när 5G kommer sedan då bandbred finns i stort överflöd.. Som sagt Oligopol systemet måste bort.. vilket är lättare sagt än gjort... Jag tycker operatörerna inte själva ska få bygga nät utan det ska byggas ett stort rikstäckande nät som sedan säljs ut till försäljning liknande statsnäten.. Det är så man slipper sånna här företags modeller som man kan bedriva i Oligopol.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Att motsäga nätneutralitet är lite som att säga att karteller är en bra idé för samhället... Ser man inte problemet med det i våran nuvarande värld så får man antingen betalt utav karteller eller så har man bristande insikt om vad som får en konkurrens driven marknad att fungera. Finns väldigt goda skäl till varför vi har så många lagar om just marknads konkurrens och stora vinster bakom varför företag ständigt letar efter kryphål. Nätneutralitet i min åsikt bara en vidareutveckling utav kartell problematiken.

Jag ser att din logik är att om man inte håller med dig i ALLT så är man automatiskt emot nätneutraliteten helt... Du tycker inte att det är en skev syn på saker och ting. Grejen är den att jag är inte emot nätneutralitet - jag anser bara inte att detta är ett brott mot den. Att strypa hastigheter för vissa är ett brott mot den. Att tex netflix inte har samma utbud i hela världen anser jag vara ett brott mot nätneutraliteten(personlig åsikt) .
Och med mindre tjänster än de mest populära så är detta inte något problem, ju mer populära de blir så hamnar de så småningom på listan. Låt mig göra en liknelse med tydliga beskrivningar i parenteser:
Nu antar jag att du har en familj som dokumenterar era liv med bilder(liknar jag vid tjänster som inte används mkt i bolaget) . Er familj har en dator med låt oss säga 250GB utrymme på lagringsdisken. Det är en helt okej stor hårddisk för en vanlig svensson... Så länge utrymmet inte tar slut. Sen börjar ni att filma era liv(tjänster som generellt använder mer bandbredd). Du kanske köper en till större disk på 4TB(vad gäller foton/film på familj "oändligt") som du väljer att enbart lägga filmerna på. Hårddiskarna har samma prestanda - bara olika stora. Är det orättvist mot bilderna att inte ligga på den stora disken? När dess mapp blir för stor så flyttar du bara över det till den stora disken(telias lista). Jag tycker att ert gormande är överdrivet. De är ingen kartell som misshandlar din mamma om du inte köper mer surf så lägg ner liknelsen med kartellen... Såååååå överdrivet!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk

Typiskt...

Byt din nätfrihet mot "gratis" bilder på katter och skvaller.
Var anmäler jag mig?!

Ge folk gratis skor, mot att dom amputerar fötterna och skickar in.
Se dom skylla på [nån annan] för att dom inte kan använda sina nya skor.

Permalänk

Jag har inte riktigt förstått hur telias kampanj skiljer sig mot exempelvis tre och deras gratis musik lyssning om en gör det via vissa tjänster? Är ganska säker på att andra företag har liknade också, känns ju att de som inte kan ha annat än telia och deras priser på grund av täckning måste få något tillbaka.

Permalänk
Medlem

De som inte ser problemet. Tänk dig tillbaka till facebooks födelse. De stora leverantörerna slutet ett avtal med google att fri surf gäller på google+ samma sak med lunarstorm och apberget. Nu ska facebook konkurrera med tjänster där telebolagen marknadsför dessa som gratis. Inte så lätt?
Tänk dig då dagens läge, försök så dig in idag då det redan finns etablerade appar. Försök få människor att använda din streaming tjänst hos 3s kunder, eller social app hos telias kunder... vilken väg ska du gå för att bli framgångsrik. Betala stora summor till telebolagen för att hamna på deras lista? Pengar du mest troligt inte har. Då tycker ni kanske, men det är ju bara telia och 3 som gör det här... Sluta tänka kortsigtigt säger jag då

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag ser i din logik att den inte är logisk. Förstår jag dig rätt så tycker du att man bara bryter mot neutraliteten genom att ge nackdelar mot vissa tjänster, inte genom att ge fördelar till andra? Har jag förstått det rätt?

Visa signatur

Ryzen 5900x@3700 MHz | 64GB Kingston Fury 3600 CL18 | MSI MAG B550 Tomahawk | Powercolor Radeon RX 7800XT Hellhound 16GB | Noctua NH-D15 | FD Meshify 2 Compact | Seasonic Focus GX 750W | WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av hersses:

Herregud vad överdrivet! Ni väljer verkligen att se det från det absolut värsta perspektivet. Jag antar att vad gäller kärnkraften så är ni strikt emot den ENBART pga att Sverige kommer att bygga kärnvapen och föra krig mot Norge... det vore ju lite i samma spår som ni resonerar.

Telia begränsar er inte eller "nya företag" som vill konkurrera med de stora tjänsterna. De förbjuder er heller inte att använda de sidor ni vill använda vilket ni får det att låta som. Telia kollar i sin trafik efter vilka tjänster som används mest och ser till att det därmed inte kostar att använda dem... just för att om vi skulle använda dem så skulle vi förbruka allt vårt internet. Visst, det kanske gör att inte alla får fri surf för just deras favorittjänster men allvarligt talat, är det någon som inte använder någon av tjänsterna på listan och ändå förbrukar all sin surf?
Själva problemet är ju att surfen tar slut, så det är alltså bättre enligt er att tvinga kunderna att betala +500kr för ett abonnemang för nöjet att Tindra?

OM, och jag säger OM Telia skulle t.ex. strypa hastigheterna för vissa sidor medan de hade höjt den för andra så anser jag att det hade varit ett brott mot nätneutraliteten, då är det ju inte fair game. Men detta är ju enbart en fråga om vilka tjänster som används mest. Har ni ett nytt bolag som konkurrerar så se bara till att fler vill använda den, den kommer dyka upp på listan om det blir stort nog. Vad jag vill komma fram till är att i det här läget så skadar det ingen, och det enda som skulle skilja om Telia skulle förbjudas till detta är att vi skulle få högre räkningar, och det är bättre?

Du trollar hoppas jag. Om inte så förstår du väl ändå att detta är något som Facebook mfl. betalar Telia för.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Skrivet av Hulle:

Du trollar hoppas jag. Om inte så förstår du väl ändå att detta är något som Facebook mfl. betalar Telia för.

/hulle.

Intressant. Det här skulle jag gärna vilja ha bevis/källa för.
Skulle ju likna kartellbildning, vilket är ganska så olagligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hersses:

Jag ser att din logik är att om man inte håller med dig i ALLT så är man automatiskt emot nätneutraliteten helt... Du tycker inte att det är en skev syn på saker och ting. Grejen är den att jag är inte emot nätneutralitet - jag anser bara inte att detta är ett brott mot den. Att strypa hastigheter för vissa är ett brott mot den. Att tex netflix inte har samma utbud i hela världen anser jag vara ett brott mot nätneutraliteten(personlig åsikt) .
Och med mindre tjänster än de mest populära så är detta inte något problem, ju mer populära de blir så hamnar de så småningom på listan. Låt mig göra en liknelse med tydliga beskrivningar i parenteser:
Nu antar jag att du har en familj som dokumenterar era liv med bilder(liknar jag vid tjänster som inte används mkt i bolaget) . Er familj har en dator med låt oss säga 250GB utrymme på lagringsdisken. Det är en helt okej stor hårddisk för en vanlig svensson... Så länge utrymmet inte tar slut. Sen börjar ni att filma era liv(tjänster som generellt använder mer bandbredd). Du kanske köper en till större disk på 4TB(vad gäller foton/film på familj "oändligt") som du väljer att enbart lägga filmerna på. Hårddiskarna har samma prestanda - bara olika stora. Är det orättvist mot bilderna att inte ligga på den stora disken? När dess mapp blir för stor så flyttar du bara över det till den stora disken(telias lista). Jag tycker att ert gormande är överdrivet. De är ingen kartell som misshandlar din mamma om du inte köper mer surf så lägg ner liknelsen med kartellen... Såååååå överdrivet!

Skickades från m.sweclockers.com

Okay, så du tror med allvar att telia bjuder på surfen för att vara snäll? det är ingen välgörenhet de pysslar med utan ett vinstdrivande företag.

Citat:

Och med mindre tjänster än de mest populära så är detta inte något problem, ju mer populära de blir så hamnar de så småningom på listan.

Låt oss säga att du vill starta ditt eget Netflix, tror du någon kommer se på din version av Netflix om de har gratis surf på vanliga Netflix? även om ditt Netflix är billigare och bättre menyer, ni har samma utbud av filmer och serier men skillnaden är att vanliga Netflix kan alla med Telia surfa fritt.
För att folk ska gå över till din version måste de då betala 69 kr för 1GB surf, dvs ungefär 69kr per serieavsnitt, kanske 200kr för en film.
Detta gör att du aldrig kommer kunna starta ditt eget, detta är ju bara första steget i surf, rätt var det är kommer det begränsningar på ditt bredband men gratis netflix, många kan bara välja tex Telia i deras hus.
(Nu var inte just netflix ett av de fria surf erbjudandena men skulle kunna vara det i framtiden)

I övrigt fattar jag inte vad du vill ha fram med hårddisk jämförelsen? i din jämförelse skulle det ju vara att de hade en 250GB hårddisk och fick en oändligt stor hårddisk gratis av Telia som endast kunde lagra material som Telia tillåter. (vilket i sig är okej men nu är det inte hårddiskar ämnet handlar om utan nätet)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

Det har inte med det att göra.
Problemet är att de stryper konkurrens genom att göra vissa specifika tjänster fria. Det är redan svårt att komma in på marknaden idag.
Men om tex Spotify är fritt blir det mer eller mindre omöjligt att starta ett liknande företag...

snarare tvärt om, när vissa tjänster är "gratis" finns det chans att testa nya med din DATA pott. Om allt kostar är det stor risk att du inte testar för all data går till dom tjänster du redan använder.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av havoc:

Inga problem så länge det finns parallella vägar som går lika fort och till samma ställe.

I fallet Telia så finns det andra alternativ att välja för de som störs sig på att subventionera sociala media knarkarna, dvs har man ingen nytta av fri surfen så kan man faktiskt välja ett annat alternativ.

Vad ska du med en till väg ? problemet var ju inte vägen i sig utan att bilmärke X fick köra där gratis men alla andra kostar det för

I fallet Telia är inte problemet att välja alternativ heller

Citat:

Nätneutralitet (engelska: net neutrality) är ett uttryck som myntades i USA i början av 2000-talet av politiska motståndare till möjligheten för telekombolag och internetleverantörer att kontrollera informationsflödet över Internet, och att viss trafik får högre prioritet.

skulle säga fri surf är ganska hög prioritet.

Permalänk
Avstängd

Har Telia bara lagt till Pinterest, Viber, LINE och Welcome App utan vidare eller har dom något kontrakt, avtal eller överenskommelse med dessa tjänsteleverantörer?

Bra med flera tjänster, de gör ju det mindre monopolitiskt och så att det inte gynnar bara en aktör, men fortfarande orättvist till tjänsteleverantörerna som inte finns med den listan.

Hoppas PTS sätter stop för det här. Telia borde höja datakvoten istället, det skulle gynna alla tjänster lika.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

Företag får välja sina tjänster själva och ingå avtal med andra. Det är så det har fungerat väldigt länge. Vissa får rabatt pga en viss ålder, andra får gratis service vid ett visst märke, Mc-Donalds säljer bara en cola och det coca-cola osv osv osv osv osv osv osv osv osv osv.

Sovjet fungerade ju sådär, men är det så folk vill ha det så xD

Dum jämförelse. Internet är klassat som infrastruktur, din jämförelse med Mc-Donalds gör att jag får ont i magen. Trafikverket låter inte Volvo och Renault bilar köra gratis på våra vägar, BMV har inga egna filer, det finns ingen dedikerade VW motorvägar.

Att du jämför detta med Sovjet visar bara på din okunskap i ämnet. Om vi tillåter nätoperatörerna att favorisera "populära" tjänster, hur ska då ny svenska appar och uppfinningar kunna slå sig in. Om Apple music hade varit först och fått denna gräddfil, då hade aldrig Spotify haft en chans.

stavfel
Visa signatur

System: Team Red

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av rektor:

Har Telia bara lagt till Pinterest, Viber, LINE och Welcome App utan vidare eller har dom något kontrakt, avtal eller överenskommelse med dessa tjänsteleverantörer?

Det där kommer allmänheten med största sannolikhet aldrig ha någon insyn i.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eltarion:

Lite chockad över att se att LINE var med på listan. Visste inte det var så pass stort i Sverige. Själv använder jag det för jag har många japanska vänner.

Gillar dock inte vad Telia gör. Det är inte​ rätt att göra undantag för vissa applikationer.

Skickades från m.sweclockers.com

Telia önskar väl att samtliga Thailändare i Sverige ska bli kund vid dom.

Själv använder jag Line för att jag känner många Thailändare.

Visa signatur

Main: Win 10 Pro, Gigabyte Z97X-SLI, i7-4790K stock, HyperX 4x4 GB PC-12800, GTX 960 2GB, Kingston m.2 128, GB SSD 18TB RAID lager.
HTPC: Win 10 Pro, Gigabyte Z97P-D3 i5-4570s, Crucial 4+4 GB PC-12800, Kingston SATA3 120 GB SSD, Asus Blu-Ray.

Permalänk
Medlem

Hade funderingar på att byta från 3 till Telia nu till våren då 3 ljugit om deras försäkring för mig och Telia har väldigt bra täckning, medveten om att de är väldigt dyra men jag tyckte det skulle vara värt det. Men ska det hålla på så här och diskriminera så blir det inget.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av atlantica4ever:

Jag har inte riktigt förstått hur telias kampanj skiljer sig mot exempelvis tre och deras gratis musik lyssning om en gör det via vissa tjänster? Är ganska säker på att andra företag har liknade också, känns ju att de som inte kan ha annat än telia och deras priser på grund av täckning måste få något tillbaka.

Skillnaden är att 3 har rättat sig efter det som PTS klagade på, vilket var att man kunde fortsätta o lyssna på musik även när surfen var slut: "Surf på musikstreaming upp till 70 GB (gäller så längde du har surf kvar på ditt abonnemang). Gäller för både dig som privat- eller företagskund och oavsett om du har mobil- eller bredbandsabonnemang. Surf på musikstreaming gäller för Spotify, Deezer, Tidal, Google Music, SoundCloud och Apple Music. Du kan streama upp till 70 GB musik per månad utan att det påverkar din datamängd. Observera att detta gäller så länge du har data kvar på ditt abonnemang. Har din datamängd tagit slut måste du köpa extra surf för att åter kunna använda tjänsten. " Se det fetmarkerade, så är det inte hos Telia, medans som det står, är hos 3

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av hersses:

Att tex netflix inte har samma utbud i hela världen anser jag vara ett brott mot nätneutraliteten(personlig åsikt) .

Nej, det är snarare relaterat till @Silcan Mc-donalds jämförelse

Skrivet av Silcan:

Företag får välja sina tjänster själva och ingå avtal med andra. Det är så det har fungerat väldigt länge. Vissa får rabatt pga en viss ålder, andra får gratis service vid ett visst märke, Mc-Donalds säljer bara en cola och det coca-cola osv osv osv osv osv osv osv osv osv osv.

Visa signatur

System: Team Red

Permalänk
Medlem

De missgynnar inte andra tjänster, de GYNNAR dessa tjänster. Jag tycker det är sjukt bra som Telia abonnent. Använder ingen av tjänsterna dock, men ser inget fel med att de har massor av tjänster som är gratis.
Alla andra tjänster är fortfarande som vanligt, inga konstigheter. Det är ju inte så att om man använder en annan tjänst så kostar det 10x mer...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Citat:

De missgynnar inte andra tjänster, de GYNNAR dessa tjänster. Jag tycker det är sjukt bra som Telia abonnent. Använder ingen av tjänsterna dock, men ser inget fel med att de har massor av tjänster som är gratis.
Alla andra tjänster är fortfarande som vanligt, inga konstigheter. Det är ju inte så att om man använder en annan tjänst så kostar det 10x mer...

Så som du själv skriver gynnas vissa tjänster medans andra inte gör det. Hur är det neutralt eller lika på något sätt och vis? Folk måste väl ändå förstå att saker som gynnar vissa tjänster missgynnar andra som inte kan konkurrera på samma sätt.

Visa signatur

Ryzen 5900x@3700 MHz | 64GB Kingston Fury 3600 CL18 | MSI MAG B550 Tomahawk | Powercolor Radeon RX 7800XT Hellhound 16GB | Noctua NH-D15 | FD Meshify 2 Compact | Seasonic Focus GX 750W | WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem

För att klargöra

Många som jämför med rabatter på produkter i andra brancher, eller att man måste lobba för att få fördelar mot konkurrenter om man exempelvis har en app, men vi måste göra klart att det är gratis att ansluta sig till detta, de betalar inga pengar till Telia för att ingå i denna Fria surf för sociala medier.

Det som krävs är att de kontaktar Telia, och sätter upp sina servrar så att det går att urskilja deras trafik från annan trafik. Sen är det bara att köra, och höra av sig till Telia om de byter IP-adresser eller lägger till nya servrar.

Permalänk
Skrivet av Palme_570:

Det har inte med det att göra.
Problemet är att de stryper konkurrens genom att göra vissa specifika tjänster fria. Det är redan svårt att komma in på marknaden idag.
Men om tex Spotify är fritt blir det mer eller mindre omöjligt att starta ett liknande företag...

Det är sant, men är inte hotet från myndigheters makt större än hotet från ett enskilt företag? Tänk bara t.ex om vi fortfarande hade telemonopol i Sverige. Då skulle Telias dumheter påverka varenda svensk och det vore olagligt att ha en annan operatör!

Jag säger inte att det är bra gjort av Telia; min poäng är att vi kan undvika enskilda företag, men det är svårare att undvika staten eller EU. Därför ersätter vi en dålig sak med något mycket mycket värre om vi get staten och EU makten att bestämma vilka tjänster ett enskilt teleföretag får eller inte får erbjuda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zymeon:

Många som jämför med rabatter på produkter i andra brancher, eller att man måste lobba för att få fördelar mot konkurrenter om man exempelvis har en app, men vi måste göra klart att det är gratis att ansluta sig till detta, de betalar inga pengar till Telia för att ingå i denna Fria surf för sociala medier.

Det som krävs är att de kontaktar Telia, och sätter upp sina servrar så att det går att urskilja deras trafik från annan trafik. Sen är det bara att köra, och höra av sig till Telia om de byter IP-adresser eller lägger till nya servrar.

Källa på det?

Skickades från m.sweclockers.com