Datorfixarna går i konkurs

Permalänk
Medlem

Frågan är om de hade gått bättre för dem ifall de hade haft ett annat företagsnamn.

Permalänk
Medlem

De finns här i Piteå, brukade handla där mycket då det alltid är skönt med en lokalbutik. Synd att de stänger.

Visa signatur

Phanteks P500A Vitt | R7 5800X | Gigabyte X570S Aero G | Asus Strix 3080 White edition | 32 GB Kingston 3600MHz | AW3423DW
Beyerdynamic DT880 600 & Beyerdynamic DT770 250 | Sennheiser HD 58X | Tin T2 Pro | Samtliga billiga Koss | Sony MDR-1A & WH-1000XM3 | Grace SDAC + Darkvoice 336 | O2+ODAC | JBL LSR305

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luminex:

Tack så mycket! En mindre jobbig butik att jävlas med, om någon undrar är det bara läsa denna tråd:

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1437489-rma-acer-produk...

Oseriösa personer ska inte hålla på med sådant här och det är därför man går i konkurs också.

Ingen som läser tråden från början till slut tycker synd om dig. Du är girig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

När kemikalieskatten tagit fart lär det slå ännu hårdare mot mindre aktörer. Undrar om de företag som finns etablerade i de nordiska grannländerna kommer göra så att man kan handla billigare från deras utländska butiker och därmed kringgå skatten? Dvs, butiken ligger i ett annat land men har ändå en hemsida på svenska och väljer att leverera till Sverige istället för att leverera från sina butiker som finns i Sverige?

Nu tog jag bara ett företag, de stora Danska proshop på prisjakt. (Nu är de representerade i Sverige med svenskt telefonnummer, e-posta dress osv.)

"Kommer ni att undvika denna obligatoriska kemikalieskatt på elektronik då ni är ett danskt företag ?

Då vi säljer varor inom svenska marknaden så måste vi följa svensk lagstiftning, där inkluderat eventuella skatter som tillägs ovanpå priset av en vara."

Sportartiklar och cykeldelar kan man hitta för 50 till tom 75% av priset ute i Europa jämfört med svensk internetshop. Datorprylar är redan så pressat i Sverige sedan urminnestider så det blir ju inte så mycket billigare. Som svar på posten kommer elektronikskatten som kan vända detta upp och ner.

Frakten från datorprylar oftast från e-handel ute i Europa är relativt hög kontra cykeldelar (eller har ni hittat stora e-handlare förrutom amazon ?). Jag har handlat cykel och sportprodukter för samma frakt som inom Sverige från 4 olika butiker ute i Europa.

Visa signatur

Gaming: CM storm sniper, FSP Aurum 750W, Asrock X370 Taichi, Ryzen 5 1600, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz, ASUS Radeon RX Vega 56 ROG Strix, Soundblaster ZBrandvägg: SUGO SG13B-Q, Corsair SF450 450Watt, Noctua NH-L9x65, Xeon e3-1220L 1,1Ghz, 2xSAMSUNG 4GB DDR3L ECC RAM, 2.5 HDD WD AV-25 320GBLab Server:Yeong Yang yy-0221, antec signature 650W, TYAN S2469, 2xOpteron 2600 Noctua NH-U9DO, 8x1GB ECC REGHTPC: Silverstone GD09, AsRock Killer x370, Ryzen 2400g, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Vore kul om Inet gick i konkurs. Tänk vilket liv det skulle bli i forumet

Det har redan hänt, men dem startade ju upp igen med helt nytt folk och sen dess har det ju gått okej

Visa signatur

Dator: AMD Ryzen 5800X | Arctic Freezer II 280 | Arous X570S Pro AX | 2x16GB Hyper X Fury DDR4 3600MHz | 980 PRO 1TB | EVGA 3080 FTW Ultra | Fractal Design Torrent | Enermax Revolution 1050W | Win 10 PRO | Asus PG279Q
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1260L | 16GB DDR3 ECC | 240GB SSD | 2x8TB WD White Label | TrueNAS

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Luminex:

Tack så mycket! En mindre jobbig butik att jävlas med, om någon undrar är det bara läsa denna tråd:

Oseriösa personer ska inte hålla på med sådant här och det är därför man går i konkurs också.

Måste säga att den som läst den tråden snabbt inser att problemet låg hos dig och inte hos datorfixarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Har för mig att det fanns ett gammalt datorfixarna också, för kanske 15 år sedan, som också gick i konkurs, och sedan nybildades med ny hemsida typ? Rätta mig gärna om jag har fel

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | Gigabyte Aorus X570 XTREME | 64GB Vengeance RGB Pro 3600MHz | Corsair MP600 M.2 - 500GB | Corsair MP600 M.2 - 2TB | Samsung 970 EVO 1TB M.2 | EVGA Supernova G2 1300W | Phanteks Eclipse P500A DRGB | Alienware 34" QD-OLED – AW3423DW

Permalänk
Medlem

Du kanske tänker på datorbutiken.com? Den hade en glansperiod back in the days.

Visa signatur

-- FubbHead

Permalänk
Medlem

Är det en konjukturnedgång på g?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sebban84:

Har för mig att det fanns ett gammalt datorfixarna också, för kanske 15 år sedan, som också gick i konkurs, och sedan nybildades med ny hemsida typ? Rätta mig gärna om jag har fel

Datorfixarna fanns på två ställen. En butik i Umeå och en i Piteå. Den i Umeå la ned för typ tio år sedan. Den i Piteå däremot var igång i garanterat femton år om inte längre.

Skrivet av PlogarN97:

Njae. Snarare så att mindre butiker inte kan konkurrera och därför måste slå igen. Just datorfixarna hade en ganska dyr lokal samt så fanns det inget som lockade till sig kunder mer än att de var den enda rena datorbutiken i stan sedan Comwork la ned för si så där fem år sedan.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||

Permalänk
Medlem

Jag vet inte huruvida de större Svenska aktörerna även finns i t.ex. finland eller danmark? I teorin skulle de kunna sälja till Sverige från butiker belägna i dessa länder och därmed kringgå skatten. Något som småaktörerna troligtvis inte har möjlighet till? Alternativet är att även de svensketablerade företagen på sikt blir utkonkurrerade av t.ex. tyska butiker som även säljer till Sverige.

Precis, kemikalieskatten är något som svenska regeringen skulle har försökt få igenom på EU nivå. Då hade hela EU kunnat lagt på avgiften vid tullhanteringen vid import från ej EU land och konkurrensläget inom EU hade varit oförändrat.

Nu blir det istället som förr i tiden när om man skulle ha ett 100 pack DVD-r så var det billigare att importera från annat EU land än att betala den svenska kassettavgiften trots fraktkostnaden.

Permalänk
Medlem

Grymt tråkigt, har mer eller mindre alltid handlat där genom åren och har haft bara bra erfarenheter. Känns lite ofattbart, trodde det gick bra för dom.

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Datorfixarna fanns på två ställen. En butik i Umeå och en i Piteå. Den i Umeå la ned för typ tio år sedan. Den i Piteå däremot var igång i garanterat femton år om inte längre.

Njae. Snarare så att mindre butiker inte kan konkurrera och därför måste slå igen. Just datorfixarna hade en ganska dyr lokal samt så fanns det inget som lockade till sig kunder mer än att de var den enda rena datorbutiken i stan sedan Comwork la ned för si så där fem år sedan.

Ja men även alina minskar samt mediamarkt ryktas vara nära på att lämna.

Permalänk

Är detta gamla datorbutiken.se? Tycker jag känner igen webbplatsen eller något.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 2600K 4,5Ghz | CPU-Kylare: Corsair H60 | MB: Gigabyte G1.SNIPER |
| GPU: Asus GTX 980ti DC3 OC | RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 16GB |
| PSU: Corsair AX850 | Chassi: FD Define Mini C |
| SSD: Samsung EVO 850 250gb, Samsung EVO 850 500gb |
| Lagring: WD Caviar Green 3x2TB 1x4TB |

Permalänk
Medlem

Trist. Snart är väl bara Inet kvar som renodlad datorbutik.

Skrivet av Dr. MASS:

Nu tog jag bara ett företag, de stora Danska proshop på prisjakt. (Nu är de representerade i Sverige med svenskt telefonnummer, e-posta dress osv.)

"Kommer ni att undvika denna obligatoriska kemikalieskatt på elektronik då ni är ett danskt företag ?

Då vi säljer varor inom svenska marknaden så måste vi följa svensk lagstiftning, där inkluderat eventuella skatter som tillägs ovanpå priset av en vara."

Sportartiklar och cykeldelar kan man hitta för 50 till tom 75% av priset ute i Europa jämfört med svensk internetshop. Datorprylar är redan så pressat i Sverige sedan urminnestider så det blir ju inte så mycket billigare. Som svar på posten kommer elektronikskatten som kan vända detta upp och ner.

Frakten från datorprylar oftast från e-handel ute i Europa är relativt hög kontra cykeldelar (eller har ni hittat stora e-handlare förrutom amazon ?). Jag har handlat cykel och sportprodukter för samma frakt som inom Sverige från 4 olika butiker ute i Europa.

Det där med internationell postgång är lite komplicerat. Om PostNord är inblandat i leveransen så är det så att de betalar en del av den verkliga fraktkostnaden till bolaget som skickar det. Det är därför som frakt från Kina är nästan obefintlig, för att PostNord betalar det mesta åt dig.

Skrivet av PlogarN97:

Ja. Fast det har inte med konkursen att göra.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

När kemikalieskatten tagit fart lär det slå ännu hårdare mot mindre aktörer. Undrar om de företag som finns etablerade i de nordiska grannländerna kommer göra så att man kan handla billigare från deras utländska butiker och därmed kringgå skatten? Dvs, butiken ligger i ett annat land men har ändå en hemsida på svenska och väljer att leverera till Sverige istället för att leverera från sina butiker som finns i Sverige?

Du vet om att kemikalieskatten inte gäller för datorkomponenter? Du kommer inte behöva betala någon kemikalieskatt när du köper grafikkort, nätaggregat osv? Du kommer dock att behöva betala den tex för tvspelskonsoller, bildskärmar, och hela datorsystem.

Problemet för mindre aktörer är att det är en prispressad marknad och större aktörer kan köpa i större volymer och då får lägre priser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Okej, har för mig detta låg i göteborg. Men kan ha hetat datafixarna eller något sådant då. Well jag har nog rört ihop det då

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | Gigabyte Aorus X570 XTREME | 64GB Vengeance RGB Pro 3600MHz | Corsair MP600 M.2 - 500GB | Corsair MP600 M.2 - 2TB | Samsung 970 EVO 1TB M.2 | EVGA Supernova G2 1300W | Phanteks Eclipse P500A DRGB | Alienware 34" QD-OLED – AW3423DW

Permalänk
Medlem

haha klart dom skall gå i konkurs nu köpt ett 1080 samt installation av andra datorprodukter till min nya dator får några månader sedan, garanti? poooofffff!
Förövrigt tycker jag det är tråkigt att dom går i kk, alltid gillat butiken

Permalänk
Medlem

Intressant att de plötsligt säljer samsung SSD superbilligt som inte är realistiskt pris. Några som vill ha pengar i fickan och försvinna??

Permalänk
Medlem

Det var tråkigt.
De har räddat mig ett flertalet gånger i yrkeslivet med diverse konstiga kablar till bra priser med ordentliga expressfrakter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Komplett är en norsk koncern.

Ja, men du handlar av ett svenskregistrerat företag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luminex:

Du hade ju inte ens köpt skärmen av dem, så förstår inte hur du kan vara sur. Grina på personen du köpte skärmen av istället.

Permalänk
Skrivet av erixonjkpg:

Är detta gamla datorbutiken.se? Tycker jag känner igen webbplatsen eller något.

Tror du kan ha rätt där. Jag fick samma vibbar av deras sida. Datorbutiken.com köptes ju upp av inet för ett bra tag sedan, men jag har för mig att några från datorbutiken.com helt sonika öppnade en egen sida och valde då datorfixarna.com

Typsnittet för butiken ser iaf väldigt likt ut från datorbutiken.com

Bild

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luminex:

Har läst igenom hela din tråd och hakan är i golvet. Otrolig läsning. Löste det sig ytterligare för dig?

OnT: Har sett dem på Prisjakt men aldrig handlat så har ingen åsikt. Dock har ju de aldrig varit bland de billigare och antagligen är det därför också.

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Electrix:

Har läst igenom hela din tråd och hakan är i golvet. Otrolig läsning. Löste det sig ytterligare för dig?

OnT: Har sett dem på Prisjakt men aldrig handlat så har ingen åsikt. Dock har ju de aldrig varit bland de billigare och antagligen är det därför också.

Nä Datorfixarna behöll pengarna som skulle till antingen mig eller den ursprungliga köparen, man förstår ju idag vart de pengarna gick till

Visa signatur

Gaming:.:[Asus Crosshair Extreme X670e]-[AMD R9 9950X3D]-[Corsair Dominator 6000Mhz 64GB]-[Asus Astral RTX 5090]-[Samsung 980PRO 2TB]-[Phanteks NV9]:.
Server:.:[Asrock Rack X570d4u-2l2t]-[AMD R5 5600X]-[64GB ECC]-[nVidia P2000]-[72TB Toshiba + 2x2TB Kingston NVME]:.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelle:

oseriösa är väl att kraftigt överdriva men... som många andra i den tråden tyckte jag att dom gjorde helt rätt.

Ont: synd att dom konkar nu måste jag verkligen beställa allt från nätet, går inte snabbt glida in till stan och impulsköpa, kanske en bra grej

Och även jag som många andra i tråden tyckte dom gjorde helt fel och kunde fått till en mycket smidigare lösning.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Måste säga att den som läst den tråden snabbt inser att problemet låg hos dig och inte hos datorfixarna.

Som jag minns det så var det ett delat läger vad folk tyckte i den tråden, och knappast så svart eller vitt som du får det att låta. Datorfixarna gjorde fel från första början och kunde ha fått till en mycket smidigare lösning punkt.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luminex:

Nä Datorfixarna behöll pengarna som skulle till antingen mig eller den ursprungliga köparen, man förstår ju idag vart de pengarna gick till

Riktigt tråkigt att höra, dom förtjänar att hängas ut. Rätt åt dom att dom konka och förhoppningsvis försvinner förevigt.
Vad sa @AcerSverige och @Klarna att @Datorfixarna valde att behålla dina (alternativ förra ägarens) pengar i egen ficka?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumie:

Aldrig hört om denna butik innan. Konkurrensen är väl redan så hög som den kan bli antar jag. :/

7970 och 280x var ju samma kort och gick att köra cf?

Jo förvisso, men det såg inte lika bra ut + så fyllde min bror år så jag tänkte vara snäll och ge honom den!

Visa signatur

GPU: RTX 2080TI CPU: Ryzen 9 3900X. PSU: Corsair 1000W. RAM: 32GB (16x2).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av muSashi:

Som jag minns det så var det ett delat läger vad folk tyckte i den tråden, och knappast så svart eller vitt som du får det att låta. Datorfixarna gjorde fel från första början och kunde ha fått till en mycket smidigare lösning punkt.

Där har vi delade meningar om. Ditt "punkt" är ganska skenheligt med tanke på att du du ena sekunden menar att folk lägger sina subjektiva åsikter i tråden för att sedan försöka få din egna åsikt att vara fakta.

Skrivet av PlogarN97:

Ja men även alina minskar samt mediamarkt ryktas vara nära på att lämna.

Att Mediamarkt ryktas att lämna beror helt enkelt på deras egna försök att konkurrera ut konkurrenter genom att ta låga priser.. problemet blev bara att Elgigaten (till exempel) sänkte sina priser också.. Då satt istället Mediamarkt där med dåligt utbildad personal och värdelös kundservice och konkurrerade mot Elgigansten som hade hyfsad personal och hyfsad kundservice till samma pris.

Visa signatur