Benq Zowie XL2540 – Gamingskärm med äkta 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Matt plast, robust och stabil. Inget för byggarbetsplatsen och jag tror inte försvaret skulle vilja ha den som skärm i en bandvagn. Men för att vara en skrivbordspjäs är det av den robustare sorten.

Tack! Helt OT men vad är den mest prisvärda 4k tvn just nu?

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Treant:

Tack! Helt OT men vad är den mest prisvärda 4k tvn just nu?

Sony ZD9 är ett exempel på en av de bästa 4K-apparaterna just nu. Men om den är "prisvärd" handlar ju enbart om vad du är beredd att spendera. Jag vet i alla fall att det sålts en del av 100-tummaren som tydligen är prisvärd för några, om än ganska få personer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Vet inte riktigt vad jag skall säga om videorecensionen..

Men, den var inte alls bra, den kändes löjlig och cringeworthy.
Jag vet att du kan göra grymma seriösa recensioner så förstår inte alls denna riktning, stor tumme ner.

Tyckte han var grym, är väll lite hans grej kanske och har blivit lite varmare i kläderna.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Kenneth:

EDIT: Har tydligen 1 819 timmar i csgo. Tur att Zelda har hållit den siffran nere på sistone

1 874 timmar på Civ IV, Beyond the Sword. Du har resten av veckan på dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Sony ZD9 är ett exempel på en av de bästa 4K-apparaterna just nu. Men om den är "prisvärd" handlar ju enbart om vad du är beredd att spendera. Jag vet i alla fall att det sålts en del av 100-tummaren som tydligen är prisvärd för några, om än ganska få personer.

Ja, nu tänkte jag <10000 kronor.. om det nu finns

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Jag kan hålla med att "varje liten ms räknas". För det är vad alla gör. Räknar siffror. Och så har vi ännu ett jakt på bättre siffror som tillverkarna mer än gärna hakar på. För det finns inget som säljer så enkelt som simpla sifferjämförelser.

Men mig veterligen finns det ingen forskning som pekar på att så är fallet. Är ± 5 ms avgörande för exempelvis tävlingar på den elitnivå där vi har spelare som försörjer sig heltid?

Kanske någon läser detta och funderar vad deras kommande avhandling ska handla om.

Skrivet av Laxpudding:

@Lordsqueak: Jo (intressant läsning om Pinball FX2 för övrigt) men det är fortfarande bara siffror som räknas. Att 8,33ms är längre än 4,16 är lätt att räkna ut och idén enkel att sälja.

Men hur blir det ifall vi verkligen försöker gå på djupet? Vad säger blindtester och randomiserade kontrollstudier i ämnet? När har det effekt och när är det inbillning? Finns det andra faktorer som är relaterade, till exempel hur spelmotorn beter sig i 120 fps kontra 240 fps? Hur mycket "trimmad i sinnet" måste man var för att märka en tydlig effekt? Och så vidare...

Jag tror personligen att man lurar sig en hel del när man bara räknar millisekundrar och drar snabba slutsatser. More research is needed.

Intressant poäng som självklart ska beaktas, däremot är en kvalitetsskärm som NEC PA301W med IPS och hårdvarukalibrering av färger så mycket mer att titta på än enbart höga Hz. Känns lite som man går all in, men glömmer tillbehören. Prova själv, en ensam simpelt stekt skiva oxfilé eller en entrecote med vitlökssmör, klyftpotatis och lämplig sås.

Varför man ens skulle ge den här produkten tummen upp går utanför mitt förstånd då det inte finns något förutom ljust Hz-värdet. Blir som att sälja en villa skapad av bladguld.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Vilken 2k-skärm är det som gäller IPS-ish men som fortfarande går att spela på 5-8k?
Är jävligt trött på min Asus VG248QE, går inte ens att se på film pga hur värdelös skärmen är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Lordsqueak: Jo (intressant läsning om Pinball FX2 för övrigt) men det är fortfarande bara siffror som räknas. Att 8,33ms är längre än 4,16 är lätt att räkna ut och idén enkel att sälja.

Men hur blir det ifall vi verkligen försöker gå på djupet? Vad säger blindtester och randomiserade kontrollstudier i ämnet? När har det effekt och när är det inbillning? Finns det andra faktorer som är relaterade, till exempel hur spelmotorn beter sig i 120 fps kontra 240 fps? Hur mycket "trimmad i sinnet" måste man var för att märka en tydlig effekt? Och så vidare...

Jag tror personligen att man lurar sig en hel del när man bara räknar millisekundrar och drar snabba slutsatser. More research is needed.

För min del med FX2, så fuckade det upp min timing helt, potato aim confirmed. Att det skulle göra så stor skillnad var helt oväntat, jag trodde inte det skulle göra någon skillnad alls egentligen.
Nu är ju förvisso flipper kritiskt när det gäller timing, då minsta lilla skillnad påverkar vart kulan hamnar på andra sidan skärmen ganska markant. Men jag kan tänka mig att detsamma gäller för andra spel där timing är kritiskt, typ rythm spel och även snabba quickshots i FPS skjutare.

Timing är dock något man kan anpassa sig till, och frågan är väl om det egentligen gör någon skillnad i slutändan.
Rent teoretiskt så hinner man reagera snabbare, och frågan är väl om det gör någon skillnad i spelet. Detta är ju något som beror helt på vilken typ av spel man kör. tex, 4ms kan mycket väl göra skillnad i flipper, men hinner man ducka för en kula i en FPS-shooter? Rent logiskt så låter det som att det skulle kunna göra skillnad när 2 pers ser varandra och börjar skjuta, det går snabbt och minsta delay kan innebära en mindre bullet som träffar motståndaren.

Om man tänker sig att reaktionsförmågan är en kedja av händelser,,
1. något händer i spelet
2. skärmen visar vad som händer
3. ögat uppfattar att något händer
4. hjärnan reagerar på vad som händer
5. du trycker på en knapp.
I den kedjan så har vi en serie av flaskhalsar, display delay och input delay, och vi bara ser till vad för skillnad skärmen gör så blir det 8,33ms skillnad mellan 120hz och 240hz , en liten delay för skärmen att visa vad som händer , och en liten delay för input. (för att spelet väntar på att synka mot refresh rate), så lite beroende på hur snabb man är så är minimum delay 8,33ms. (2 frames i 240hz)
I 120hz skulle minimum delay vara 16,7ms, och jag kan mycket väl tänka mig att det kan göra skillnad i riktigt snabba spel.

Jag vet iallafall att om jag var ute efter en ny skärm, så skulle 240hz skärmar definitivt stå högst upp på min lista just nu.

Permalänk
Medlem

Jo, som nämnts så finns det ju annat kanske väger tyngre än HZ så som upplösning och bildåtergivning. Detta är ju helt klart en skärm som är riktad till gamers med snabba spel. Om du spelar Wow så spelar ju så klart HZ noll-roll. Så att klaga på paneltyp eller upplösning är ärligt talat lite ,, off topic.

Personligen är jag sugen på lite högre upplösning, men HZ väger fortfarande tyngre för min del. Jag skulle aldrig gå under 144hz för en ny skärm.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kenneth:

Hur duktig man är har ju inte så jättestor påverkan här, det är mest den allmänna upplevelsen som spelar roll

Har ca 1,7k timmar i csgo och spelar på en skärm med 144hz. Kan inte direkt säga att det var än bättre upplevelse med 240hz utan kändes ungefär likvärdigt med min skärm hemma. Det var en trevlig skärm att spela csgo på, men känns som att 240hz är lite mer skryt än funktion.

EDIT: Har tydligen 1 819 timmar i csgo. Tur att Zelda har hållit den siffran nere på sistone

Cirkus 7500 Timmar på cs condition zero och ökar.

Permalänk
99:e percentilen

Bra recension av Thomas! Fabriksinställningen är verkligen h o r r i b e l. Skulle vilja tillägga att handtaget inte fungerar asbra att bära skärmen i, då dess tyngdpunkt sitter suboptimalt för det.

Angående 240 Hz: Det är nog ingen som hävdar att man som vanlig dödlig blir bättre på spel jämfört med 144 Hz. Däremot kan jag, efter att ha ägt denna skärm i ett par veckor, konstatera att allt flyter som en dröm i 240 Hz, både muspekaren, CS:GO och BF3 (på Medium utan AA). Jag hade lätt behållit den om det inte vore för att jag spelar typ en timme i veckan och för att jag inte kunde placera den på något sätt som skulle fungera bra tillsammans med mina befintliga skärmar. 240 Hz är life.

Vill också slänga in måttet pixlar per sekund om folk är intresserade av skärmens prisvärdhet (men läs isåfall hela inlägget). För att sätta siffrorna i perspektiv kan man jämföra med andra skärmar:

Skärm

Pris

Upplösning

Uppdateringsfrekvens

Pixlar per sekund

Pixlar/s per krona

VG248QE

2 889:-

1 920 × 1 080

144 Hz

299M

103k

PG278QR

6 490:-

2 560 × 1 440

165 Hz

608M

94k

XL2540

5 289:-

1 920 × 1 080

240 Hz

498M

94k

Menar på inget sätt att detta säger allt, men det är iallafall ett sätt att delvis försöka kvantifiera hur bra en skärm är.

EDIT: För att undvika missförstånd vill jag än en gång understryka att detta verkligen inte säger allt och att det är ett rätt hjärndött sätt att mäta på, framförallt för att extrema datapunkter rankas orimligt högt. Ta exempelvis 15 360 × 8 640 @ 10 Hz. Totalt värdelöst för gaming, men synbarligen ohotad etta om man enbart tar hänsyn till dess 1,3 Gpixlar/s.

Säkerligen finns det en bättre modell, och rimligen finns det ingen perfekt modell.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

@THB: Du skulle kunna använda det svenska ordet "pinsamt" eller liknande. Det finns ju ingen direkt anledning att ersätta svenska ord med engelska bara för att. Även om språket utvecklas hela tiden.

@Laxpudding: Jag gillade faktiskt den här videorecensionen, gav lite humor och det kändes annorlunda och nytt, vilket Sweclockers videos faktiskt kan behöva.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Tydligen är skillnaden markant efter att man spelat på 240 hz ett tag och går tillbaka till 144 hz. Från https://www.inet.se/produkt/2200967/zowie-xl2540-24-5-240hz-e...

"Märkte väl ingen dunderskillnad mellan min gamla XL2411Z 144Hz och denna i 240Hz.... TILLS jag bytte tillbaka till 144hz, usch vilken skillnad. skärmen är värd varenda krona i min mening."

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemongen:

Tydligen är skillnaden markant efter att man spelat på 240 hz ett tag och går tillbaka till 144 hz. Från https://www.inet.se/produkt/2200967/zowie-xl2540-24-5-240hz-e...

"Märkte väl ingen dunderskillnad mellan min gamla XL2411Z 144Hz och denna i 240Hz.... TILLS jag bytte tillbaka till 144hz, usch vilken skillnad. skärmen är värd varenda krona i min mening."

Som att gå från 60Hz till 120Hz då. Jag märkte inte hur stor skillnaden var förrän jag gick tillbaka och testade 60Hz igen.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Det är i princip samma sak som att köra XL2540 i 120 Hz med Blur reduction igång.

Går man in i servicemenyn står BL som on , med vit markering medans off är röd. Skall off vara vit då?

Visa signatur

AMD Phenom IIx2560 MMX 3,3ghz, Zalman CNPS9500, Gigabyte GA-MA770T-UD3, Corsair xms3200 LL Dual 4x512, Amd 6600 , Raptor 36+74, CheiftechBX3, Psu Silverstone ST56ZF, Iiyama A902MT VM Pro 451 19", Logitech G11+MX518

Permalänk
Bildexpert 📺

@Sweess: Minns inte, men det finns bara två lägen, så testa.

Permalänk
Medlem

bra recension men den skärmen är nog inget för mig heller
off topic
@laxpudding
kommer du att recensera ASUS ROG Swift PG27UQ eller Acer Predator XB272-HDR
i så fall när ? jag är jävligt sugen jag kommer ju att köpa asus 1080 ti strix men kan nog komma att behöva 2 st
keep up the good work

Permalänk
Medlem

Är d nån som vet?
Skall Off vara vit lr röd?

Visa signatur

AMD Phenom IIx2560 MMX 3,3ghz, Zalman CNPS9500, Gigabyte GA-MA770T-UD3, Corsair xms3200 LL Dual 4x512, Amd 6600 , Raptor 36+74, CheiftechBX3, Psu Silverstone ST56ZF, Iiyama A902MT VM Pro 451 19", Logitech G11+MX518

Permalänk
Medlem

@Alling "pixlar per krona" Lmao , tack för det

Permalänk
Bildexpert 📺

@Dragonflame: De skärmarna är högintressanta att testa så vi kommer definitivt hänga på låset där.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Sweess:

Är d nån som vet?
Skall Off vara vit lr röd?

Ta fram testufo.com så ser du skillnad ganska direkt ifall Blur Reduction är aktiverad eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Dragonflame: De skärmarna är högintressanta att testa så vi kommer definitivt hänga på låset där.

tack dom kan ju inte komma fort nog, jag väntar med spänning

Permalänk
Medlem

Medlemspris på Webhallen

Skärmen går att köpa på Webhallen för 3690:- om man är medlem!

https://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/253731-...

Visa signatur