Permalänk
Medlem

Antivirus?

Hej Sweclockers,

Tänkte höra med er alla vad för antivirus program ni kör på era datorer? Jag har haft Kaspersky Internet Security i 2 år nu. Men funderar möjligtvis på ett annat nu när tiden börjar rinna ut.

Mvh,
Chrazey

Permalänk
Medlem

Är du vanlig hemanvändare så kör på en gratis variant. Själv kör jag på Bitdefender för att det ligger i topplats år efter år.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar MSE/Windows Defender (Microsofts antivirus). Kör inget annat. De är fulla med sårbarheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av torbjorn_75:

Jag rekommenderar MSE/Windows Defender (Microsofts antivirus). Kör inget annat. De är fulla med sårbarheter.

@torbjorn_75 Funderar på om du ska låna en skiva av mig så får vi se om ditt antivirus hittar något på den skivan.

OBS tar ej ansvar va som händer om du startar ett program på skivan

Visa signatur

Stationär »AMD RYZEN 5 5600X | MSI MAG B550M Mortar
| PSU Corsair TX 850 80+Bronze | Chassi Jonsbo W2 | 32 Gb ram @ 3200 Mhz | KFA2 RTX 3060 12Gb | Kingston NVME 250 Gb M.2 + WD Blue SN550 NVMe 1TB M.2 | OS Win 11

Netbook | Asus Eee Pc 1000 H |

Permalänk
Medlem

Precis så kör inte MS produkter mer än du måste. Jag kör Bitdefender och det har fungerat klockrent

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem

Alltid kört på ESET antivirus till jag gick över till Windows 10, nu kör jag bara det inbyggda Windows Defender duger fint för mig, aktiverar inte flash, och jag laddar inte heller ner grejer från okända källor, och eposten ligger i egna boxar och hämtar endast ner de filer från kända kontakter.

Aldrig haft virus sedan mitten på 90 talet, däremot bruka jag formatera datorn någon per halv år/år just för hålla registret rent och få ordning och reda.

Permalänk

Denna fråga verkar ställas stup i kvarten. Och slutar med att folk säger att MS egna är helt ok, och andra som säger att de har fått virus. Modarna borde göra en klistrad tråd om detta istället.

Men TL;DR virusskyddet är bara så bra som användaren är. MS fungerar fint. Om du vill ha virus eller om du kör NotAVirus.exe så kommer du att få virus vare sig vad antivirus program du kör. Använd sunt förnuft så klarar du dig fint.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OttO36:

@torbjorn_75 Funderar på om du ska låna en skiva av mig så får vi se om ditt antivirus hittar något på den skivan.

OBS tar ej ansvar va som händer om du startar ett program på skivan

Det behövs ingen varning, jag har ju skrivit flera gånger i forumet om hur dåliga antivirusprogrammen är på att detektera skadliga program, och att det i den meningen inte spelar någon roll vilket antivirusprogram du kör. Detektion rate ligger på ca 40 procent, bättre än så är det inte.

Det betyder att försöker du starta en massa skadliga program kommer du garanterat att bli infekterad, förr eller senare. Eller med andra ord, helt oavsett antivirus kan du inte köra skumma program från "en kompis skiva".

Attackvektorn – det är du!

Men kom ihåg att antivirus bara blockerar ungefär 40% av hoten, nämligen de vi redan känner till.

Tavis Ormandy:

If u use AV, you still can't run untrusted exe. But now you have lots of new attack surface. You've made things worse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UMJ:

Alltid kört på ESET antivirus till jag gick över till Windows 10, nu kör jag bara det inbyggda Windows Defender duger fint för mig, aktiverar inte flash, och jag laddar inte heller ner grejer från okända källor, och eposten ligger i egna boxar och hämtar endast ner de filer från kända kontakter.

Aldrig haft virus sedan mitten på 90 talet, däremot bruka jag formatera datorn någon per halv år/år just för hålla registret rent och få ordning och reda.

Då sidor kör med reklam så kan även en legit sida få in virus och då spelar det ingen roll hur duktig du är på att ha sunt förnuft.

MS AV produkter är rent skräp och det är dag sför alla ISP'er att stänga av alla användare som inte kör ett aktivt AV.

Bara idioter kör utan AV i dagens värld. Bara för att man inte märker att man har ett virus på datorn så betyder det inte att man har det. Var på 80/90 talet det var gjort att det noterades men nu döljs det för användare,...

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax:

Då sidor kör med reklam så kan även en legit sida få in virus och då spelar det ingen roll hur duktig du är på att ha sunt förnuft.

MS AV produkter är rent skräp och det är dag sför alla ISP'er att stänga av alla användare som inte kör ett aktivt AV.

Bara idioter kör utan AV i dagens värld. Bara för att man inte märker att man har ett virus på datorn så betyder det inte att man har det. Var på 80/90 talet det var gjort att det noterades men nu döljs det för användare,...

Helt rätt om reklam. Adblock är antagligen en av de bästa programmen för att slippa virus.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Timergu:

Helt rätt om reklam. Adblock är antagligen en av de bästa programmen för att slippa virus.

uBlock Origin vill jag tro är bättre för det ändamålet. AdBlocker såldes väl till någon ryss med okända intentioner?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd låst i enlighet med §2.2*
Använd gärna sökfunktionen. Tänk även på att en beskrivande rubrik ger bättre svar och ett mer lättnavigerat forum.

Citat:

§2.2 Använd sökfunktionen. Din fråga kan mycket väl redan vara ställd och besvarad.

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...