Permalänk
Medlem

Tankar om bygge!

Tjenixen,

Har satt ihop nedanstående kundkorg och undrar om det ser fint ut? Är det för snålt med 550? Har inga tankar överhuvudtaget på att köra sli. Sen är nästa fråga, tror ni att 1080 är overkill? Kör nämligen endast 1080 och har inte heller här tänkt gå över till 1440 eller 4k any time soon. VR kanske man köper senare dock.

Spelen som liras är framförallt Overwatch, CSGO och sen är tanken att jag ska lira BF4. Datorn ska även användas till streaming för skoj skull. Vill att skiten ska klara sig i några år. Har burk sen tidigare.

Tacksam för all hjälp <3

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10308104/

Permalänk
Medlem

Behöver du ett moderkort för 1800kr?
om du ska klocka å säg hålla dig till säg iaf minst 4.8 så lär det billigate z170 fixa susen.
resten ser la bra ut, elelr så köper du Ryzen spec om du ska streama

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

Kan lite snabbt tipsa om denna om du har tänkt köra med det moderkort och processor: https://www.inet.se/produkt/v100721/msi-z270-gaming-pro-carbo...
Båda ihopbundlade så sparar du ett par hundralappar hos Inet!

Nätagget är bra, kanske Corsair RMx 750W dock om du vill stoppa in fler saker framöver? Inte direkt nödvändigt men tror det kostar 50kr mer eller något då det är på rea just nu hos Inet.

Visa signatur

Intel I7 7770K || MSI GeForce GTX 1080 Ti Gaming X || Samsung 840 Pro 256GB || Samsung 850 EVO 500GB || WD Red 2TB || MSI Z270 GAMING PRO CARBON || Corsair 16GB DDR4 3000Mhz || Corsair RM750x 750W || Cooler Master Hyper 212 EVO || Acer 27" Predator XB271HUA || Qpad MK-50 || Fractal Design Define S || Steelseries Rival 300 || Sennheiser PC350 SE ||

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Hoojk:

Är det för snålt med 550? Har inga tankar överhuvudtaget på att köra sli.

550W är fullt tillräckligt om du inte har några som helst tankar på SLI.

OuterVision PSU Calculator part list

CPU: 1 x Intel Core i7-7700K
CPU Speed: 5000MHz
CPU Vcore: 1.35V
Memory: 2 x 8GB DDR4 Module
Video Card Set 1: 1 x NVIDIA GeForce GTX 1080
Core Clock: 2004MHz
Overvoltage: 10%
Memory Clock: 2500MHz
Storage: 1 x SSD
Fan: 3 x 120mm
Load Wattage: 464W
Recommended Wattage: 514W

Dold text

Ta dock pågående rea i beaktning:

Skrivet av muffinet:

Nätagget är bra, kanske Corsair RMx 750W dock om du vill stoppa in fler saker framöver? Inte direkt nödvändigt men tror det kostar 50kr mer eller något då det är på rea just nu hos Inet.

Skrivet av DST:

Behöver du ett moderkort för 1800kr?
om du ska klocka å säg hålla dig till säg iaf minst 4.8 så lär det billigate z170 fixa susen.

4,8GHz är ju dock en ganska medioker överklockning. Med ett Z270 kort med ordentlig powerdelivery och kylning borde man kunna komma upp i 5GHz.

Asus ROG Strix Z270H Gaming är ett bra moderkort som klarar av i alla fall 5GHz, och som endast kostar 1490 kronor.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

@Eric Hjalmarsson: Tacksam för alla tips! Jag har aldrig tidigare överklockat men vill ej missa chansen att få göra det. Läste någonstans att msi graffe mår bra av att ha moderkort av samma fabrikör. Kanske inte stämmer dock? Varit inne på att bara köra asus tidigare men msi hade väldigt schysst pris just nu.

Permalänk
Medlem

Sant sant, ska du aldrig ha mer än 1 grafikkort någonsin är nätagget du har valt alldeles utmärkt.

Både MSI och Asus gör utmärkta grafikkort och båda ska vara tysta av det jag har läst mig till på Sweclockers. Så med det facit har du nog gjort rätt i att ta MSI kortet som har en liten rea just nu på Inet.

Glöm som sagt inte bundle av moderkort+cpu för att spara några hundralappar!

Visa signatur

Intel I7 7770K || MSI GeForce GTX 1080 Ti Gaming X || Samsung 840 Pro 256GB || Samsung 850 EVO 500GB || WD Red 2TB || MSI Z270 GAMING PRO CARBON || Corsair 16GB DDR4 3000Mhz || Corsair RM750x 750W || Cooler Master Hyper 212 EVO || Acer 27" Predator XB271HUA || Qpad MK-50 || Fractal Design Define S || Steelseries Rival 300 || Sennheiser PC350 SE ||

Permalänk
Medlem

Säger som de övriga att hålla koll på bundles etc. sen hade jag själv lagt lite extra på snabbare minnen, gärna 3200mhz och sparat in på moderkortet. Du klarar dig fint med ett z170 om du inte ska klocka som en galning.

Vad gäller grafikkort så tycker jag absolut du ska köra på 1080, de har blivit väldigt prisvärda och kommer låta dig hålla hög fps en ganska lång tid framöver om du ändå inte tänkt byta till 1440p.

Jade även bytt cpu kylaren mot en AIO vattenkylare, det blir lite tystare och stabilare. Kör själv med en Corsair med 120rad och tycker den gör ett superbt jobb även vid överklockning.

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Hoojk:

@Eric Hjalmarsson: Tacksam för alla tips! Jag har aldrig tidigare överklockat men vill ej missa chansen att få göra det. Läste någonstans att msi graffe mår bra av att ha moderkort av samma fabrikör. Kanske inte stämmer dock? Varit inne på att bara köra asus tidigare men msi hade väldigt schysst pris just nu.

Skrivet av WorriedElk:

Du klarar dig fint med ett z170 om du inte ska klocka som en galning.

Z170 måste ha uppdaterar BIOS för att stödja Kaby Lake.

Skrivet av WorriedElk:

Jade även bytt cpu kylaren mot en AIO vattenkylare, det blir lite tystare och stabilare.

AIO:s låter mer och de håller temperaturen på CPU:n hög längre (vilket i och för sig är något som gör temperaturen mer stabil, men det är inget önskvärt.)

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

@Eric Hjalmarsson: Så med andra ord ska jag köra på det som jag redan valt? Såg att Samsung 960 fanns i lager igen så kör på det istället.

Permalänk
Medlem

Vad får dig att säga att de låter mer o håller hög temperatur längre?

Nu har jag iofs inte testat exakt den kylaren som han valt, men för mig så blev det både svalare och tystare med min AIO kylare. Jag har dessutom en ganska lågt presterade variant och håller ändå låg o fin temp även vid överklockning.

Skulle personligen aldrig gå tillbaka till luftkylt efter att ha kört med vatten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hoojk:

@Eric Hjalmarsson: Så med andra ord ska jag köra på det som jag redan valt? Såg att Samsung 960 fanns i lager igen så kör på det istället.

Du har gjort bra val av komponenter, men när du har ett MK som stödjer SLI skulle jag gå på
en 750w PSU, särskilt då det inte skiljer mer än en hundring.
Corsair RM750x kostar just nu 90kr mer än EVGA 550w.
https://www.inet.se/produkt/6911980/corsair-rm750x-750w#specs

Vill du spara 300-600kr på GPU finns det alternativa inköpsställen.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3711430

Permalänk
Medlem

@SUMITOMO: https://www.inet.se/kundvagn/visa/10309038/

Så ligger det till atm. Så köper jag MSI 1080 på annat håll. Haft lite tvivel gällande aio-kylare och väljer hellre Noctua som verkar ha väldigt fina omdömen överallt. Enligt tester så håller de sig svala och stabila av det jag sett.

Permalänk
Medlem

Noctua kylare kyler bra.
Och dessutom låter de nästan ingenting Tysta.
Ganska lätta att montera också.

Visa signatur

Core i9 13900K, Geforce GTX 650 Ti, 750W, ASUS Prime Z790, Arctic Liquid Freezer III 360, 32GB, Samsung Pro 990 1TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av WorriedElk:

Du klarar dig fint med ett z170 om du inte ska klocka som en galning.

Intel 100 chipset moderkort behöver en BIOS uppdatering, har TS sen ingen kompatibel processor så blir det en extra kostnad. Sen skiljer det inte många kronor för Z270 moderkorten sinsemellan.

Skrivet av WorriedElk:

Jade även bytt cpu kylaren mot en AIO vattenkylare, det blir lite tystare och stabilare. Kör själv med en Corsair med 120rad och tycker den gör ett superbt jobb även vid överklockning.

Tvärtom, det blir dyrare i inköp och högre ljudnivå. Sen är det bevisat genom diverse reviews att en AIO kylare presterar inte mycket bättre än en cpu-kylare i 500kr klassen.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hoojk:

@SUMITOMO: https://www.inet.se/kundvagn/visa/10309038/https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/10309038/

Så ligger det till atm. Så köper jag MSI 1080 på annat håll. Haft lite tvivel gällande aio-kylare och väljer hellre Noctua som verkar ha väldigt fina omdömen överallt. Enligt tester så håller de sig svala och stabila av det jag sett.

NVMe SSD:er i en speldator är en ren hype och du kommer aldrig nyttja dess potential. Inte ens som OS disk.

Visa signatur

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

NVMe SSD:er i en speldator är en ren hype och du kommer aldrig nyttja dess potential. Inte ens som OS disk.

Hålla mig till 850n då istället. Tänkte att en snabbare siffra är en bättre siffra 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hoojk:

Hålla mig till 850n då istället. Tänkte att en snabbare siffra är en bättre siffra 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, det är främst vid tung videoredigering och renderingar som en NVMe disk är lämplig.

Visa signatur

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Hoojk:

Läste någonstans att msi graffe mår bra av att ha moderkort av samma fabrikör. Kanske inte stämmer dock?

Ren och skär bullshit...

@WorriedElk: Var vänlig och citera mig när du svarar!

Skrivet av WorriedElk:

Vad får dig att säga att de låter mer?

Otaliga tester:

Dold text
Skrivet av WorriedElk:

Vad får dig att säga att de håller hög temperatur längre?

Tror det beror på vattens specifika värmekapacitet i förhållande till metanols (eller vilket annat ämne som används i den specifika luftkylaren) specifika värmekapacitet.

Nu vet jag inte riktigt hur det fungerar, men här är i alla fall en video som visar resultatet av det:

Dold text
Skrivet av SUMITOMO:

Du har gjort bra val av komponenter, men när du har ett MK som stödjer SLI skulle jag gå på
en 750w PSU, särskilt då det inte skiljer mer än en hundring.
Corsair RM750x kostar just nu 90kr mer än EVGA 550w.

Då det är erbjudande nu skulle jag också rekomendera RM750X såvida du inte är helt säker (kan man ens vara det? ) på att du inte skall köra SLI.
Det kan vara bra att ha 750W så du kan köpa ett till begagnat grafikkort i framtiden!

Visa signatur