Muskampen 2025: Segraren korad!

Öl-pumpsbygge (lite off topic men alla datanördar gillar väl Öl?)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Macrint
Jäkligt snyggt jobb.

EDIT: Är det bara jag eller konsumerar ni enorma mängder öl? Typ 25 om dagen?

Nä men vi är många som delar på ölen

Visa signatur

Jag: Leg. Sjukhusfysiker + Fil. Mag. i medicinsk strålningsfysik
Dator: XP1700+ DLT3C JIUHB 0307 MPMW @ 2500MHz (12,5x200 @ 1.675v) med vatten+TEC-kylning på ett Epox 8K5A2+, 512MB Xtreme DDR PC3200 i en Antec Performance Plus 1080AMG låda med 430W True Power PSU!!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fang
Finnemang bygge!!!!
Men tänkte på konserveringen. Kolsyra är ju inget direkt konserverings medel utan du borde använda Na-bensoat eller Ka-bensoat, kan även ta lite utav varje, bara ett par 1-2g. per 100liter som du löser i vatten, räcker med 2-3dl. Mängden konservering ska räcka om jag inte räknat helt fel =).

Vi dricker upp den innan den hinner bli dålig

Visa signatur

Dator: XP1700+ DLT3C JIUHB 0307 MPMW @ 2500MHz (12,5x200 @ 1.675v) med vatten+TEC-kylning på ett Epox 8K5A2+, 512MB Xtreme DDR PC3200 i en Antec Performance Plus 1080AMG låda med 430W True Power PSU!!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd

typ som när jag och en kompis satt och bryggde vin, vi hade cirka 40 liter stod på jäsning hela tiden och sedan sålde vi till klasskompisar...kostar cirka 7kr att tillverka 1 liter 13% vin. sedan sålde vi det för 30kr/litern :D:D

Visa signatur

[size="1"]Chip-Con Prometeia || Xtreme DDR 512MB || EPoX 8K5A2+ || AMD 1700+@2860MHz || Creative Gf4 Ti 4400 || Gentoo linux
[/size]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr.SnuggleZ
typ som när jag och en kompis satt och bryggde vin, vi hade cirka 40 liter stod på jäsning hela tiden och sedan sålde vi till klasskompisar...kostar cirka 7kr att tillverka 1 liter 13% vin. sedan sålde vi det för 30kr/litern :D:D

Men.. det är ju inte lagligt, eller skattade ni på vinsten

Visa signatur

Permalänk
Medlem

På valborg såg jag några killar från Nescafé som gick omkring med en mobil kaffemaskin på ryggen och delade ut gratis kaffe. Detta gav mig en liten idé..

Varför inte konstruera en öltapp som man bär på ryggen? En 20 oz paintballflaska med CO2 borde enligt en polare räcka till ett par fat öl, problemet är bara hur man ska hålla den ädla drycken kall. Sen får man konstruera ett "minifat" för ungefär 5-10 liter öl. Alltiphop monteras på en ryggsäcksram.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ghost
På valborg såg jag några killar från Nescafé som gick omkring med en mobil kaffemaskin på ryggen och delade ut gratis kaffe. Detta gav mig en liten idé..

Varför inte konstruera en öltapp som man bär på ryggen? En 20 oz paintballflaska med CO2 borde enligt en polare räcka till ett par fat öl, problemet är bara hur man ska hålla den ädla drycken kall. Sen får man konstruera ett "minifat" för ungefär 5-10 liter öl. Alltiphop monteras på en ryggsäcksram.

Trevlig tanke, använd inte Paintball CO2 bara.. det finns olika kvaliteer på CO2 å den som man fyller paintballtuber med är industri-CO2 å den vill du inte ha i närheten av ngt du ska inmundiga fast om du kommer över en stor tub livsmedels-CO2 från t.ex AGA så kan du ju skaffa dig en fillstation så du kan tanka paintballtuber med livsmedels-CO2, blir lite dyrt dock Var inne på paintball tuber förut men gav upp den idén.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vet inte om frilufsliv och öl hör ihop. Men om man nu tvunget ska ägna sig åt frilufsliv så är nog ölen ett måste.

Visa signatur

LaserMagic
Web: www.lasermagic.se
Mail: info@lasermagic.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr Love
grejen är den att det är inte olagligt att brygga hem-ÖL

Jo.. när du tillsätter socker så.. ;P

Visa signatur

- Gammal gubbe -

Permalänk
Medlem

Tillsätter inget socker. Han bara tycker om att baka.

Visa signatur

LaserMagic

Permalänk
Medlem

han knaprar i sig sockret som snacks till ölen tror jag

Visa signatur

hmmmpffff

Permalänk

maximum respect

Visa signatur

- We are an army of dreamers, and therefore invincible. How can we fail to win, with this imagination overturning everything. - Subcomandante Marcos

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fox.zip
han knaprar i sig sockret som snacks till ölen tror jag

Socker är gott

Faan va full jag är

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Haha!
Skicka mig ett meddelande när nästa "sats" är klar så man får komma förbi och "kontrollera" kvaliten

Visa signatur

Cheer up m8 :) Honda power!
"Om man tänker en tanke, så är den tanken inte den tanke man tror att man tänker. Utan det är den tanke som får en att tro att man tror den tanke man tror att man tänker."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr Love
Det finns apparater man kan köpa/bygga som man kan kolsyra i PET-flaskor om man inte vill ha en tapp som mig. Jag byggde en sådan pryl -95 å den hänger med fortfarande

Har du bilder på den där kolsyragrunkan du har?

Visa signatur

LaserMagic

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Groover
Har du bilder på den där kolsyragrunkan du har?

Bara de som ligger på hemsidan, har slut på bat i kameran nu å ingen laddare, lägger upp fler när jag fixat stret i bateriet

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klabbe
Haha!
Skicka mig ett meddelande när nästa "sats" är klar så man får komma förbi och "kontrollera" kvaliten

Kom förbi och hämta en dunk å ta lite åt mig med..

Visa signatur

- Gammal gubbe -

Permalänk
Medlem

He he!!

För er som inte orkar bygga en egen finns det färdiga anläggningar för en billig peng här: http://www.humle.se/webstore/?redirect=page=utrustning.html.d... Inte så dyrt som jag trodde, då kostade vår mycket mer i materialkostnad.. Funderar på att köpa en ny tappkran, vår kärvar lite ibland. O-ringarna i ventilen är inte så förtjust i CO2

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Den som blev så bra. Fixa packningen istället.

Visa signatur

LaserMagic

Permalänk
Medlem

Men vad är det som är så dyrt? det är själva tappningen.. altså kranarna?

Permalänk
Medlem

om man har delar från en gammal kompressor borde det juh gå och andvända...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av borgarn
Men vad är det som är så dyrt? det är själva tappningen.. altså kranarna?

I vårt fall är det kopplingen mellan CO2 tuben och reduceringsventilen, det är en hydralkoppling till en truck, inte helt gratis fast vi betalade ju iof inget för den men endå.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nu ni, ny sida uppe om pumpbygget, köpt ett domän oxå.

www.tapfloor.com

Visa signatur

Permalänk
Medlem

otrligt snyggt bygge måste jag säga

Permalänk
Medlem

Tackar, riktigt nöjd (trots att jag är bakis idag efter allt för många öl igår

Visa signatur