Permalänk

Om man summerar lite om Ryzen strax innan släpp fram till nu:

> En massa hajp hos nätfolket innan släpp
> Som sedan visade sig i besvikelse i FPS-mätning hos recensionssajter
> Nya detaljer kom upp på ytan, tänkbara orsaker och möjlighter för bättre prestanda: Ram-
frekvens boost, Nvidia Dx12 issue
> Folk verkar ha börjat se skillnad i spelupplevelse mellan plattformarna ju mer man vant sig vid
Ryzen-plattform.

I recensionerna så har det varit standard att man drar upp siffror och grafer som försöker återge en bild hur en upplevelse skulle kunna tänkas vara. Självklart är det enklast att presenta resultaten på detta sätt på det här digitala mediet. Utifrån detta föreställer läsaren sig en bild om prestanda, inte upplevelse.

I detta fall med Zen har man på något sätt lyckats höja upplevelsen till en annan nivå som inte setts tidigare hos Skylake & Kaby Lake. Plötsligt har man nu något nytt som man kan jämföra med på lite annorlunda sätt.

En frågeställning som Pc-spelaren kan ställa vid tankarna på inköp just nu är:
Vill jag ha lite högre siffror i FPS-mätning eller vill jag ha bättre flyt?

Black Desert Online - i7 6700k 4.8Ghz vs Ryzen 1700x 3.8Ghz

Visa signatur

i7 8700k - 32 GB - Z370 - RTX 2080 Ti - 4 GB Nvme SSD

Permalänk
Medlem

Jag är inte riktigt intresserad av ett blindtest, som i klippet som är länkat här i tråden, så har inte kollat på det. Finns det inte något sätt att mäta det istället? Att Ryzen skulle flyta bättre på vissa spel än kaby/skylake var sagt från flera håll redan när de första recensionerna kom ut så något måste det ändå ligga i det. Men vad beror det på? Jag kollade på gamernexus och 1%-0.1% low är inte högre i dom spelen som testas i alla fall så beror nog inte på det heller.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

köper inte alls vad adore vill säga där.

du ser ju att fx i princip alltid presterar i botten när man jämför med sandy ex. sandy kan fortfarande prestera nära nyare cpu gen från intel när alla paras ihop med nya snabba graffen men fx visar tom ibland halva prestandan..

hur fel var dessa indikationer då?

Vad han visar är ju att fx8350/8370 från början låg efter i5 2500k, men nu ett antal år senare faktiskt har visat sig vara snabbare i nya spel som är bättre på att utnyttja fler trådar. Det viktiga här är ju att man måste komma ihåg när man försöker förutspå framtida spel-prestanda så är low-res testning inte nödvändigtvis en bra indikator på nya spel, utan främst en indikator på hur en cpu kommer att prestera på gamla spel med nya grafikkort. Nya spel är förhoppningsvis bättre anpassade för fler trådar, och processorer med fler trådar kommer att få en fördel. Detta är den chansning man gör om man köper en ryzen idag; man hoppas att spelutvecklare i framtida spel kommer att utnyttja fler cores och trådar. Det har ju visat sig klart och tydligt i mer multitrådade applikationer att ryzen är snabbare än Intels quad cores. Sen hur mycket av det som kommer att spilla över till nästa utgåva av tomb raider eller quake kan ingen veta säkert.

En 7700k kommer säkert att producera högst average fps i dagens spel under en lång tid framöver, men inte nödvändigtvis i nästa generation spel. Den som lever får se. För mig var det ett lätt val att beställa efter en 1600, min första AMD-processor; den levererar helt ok prestanda i dom spel jag spelar nu, och jag -tror- att den kommer att vara stark i morgondagens. Dessutom behövs konkurrens på marknaden; Intels priser på 6- och 8-kärniga processorer är alldeles för höga. Sist men inte minst kommer jag lätt att kunna byta till en snabbare cpu med fler kärnor om ett par tre år på samma moderkort.

Visa signatur

Give a man a fire and he'll be warm for a night. Set a man on fire and he'll be warm for the rest of his life.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ClintBeastwood:

Jag är inte riktigt intresserad av ett blindtest, som i klippet som är länkat här i tråden, så har inte kollat på det. Finns det inte något sätt att mäta det istället? Att Ryzen skulle flyta bättre på vissa spel än kaby/skylake var sagt från flera håll redan när de första recensionerna kom ut så något måste det ändå ligga i det. Men vad beror det på? Jag kollade på gamernexus och 1%-0.1% low är inte högre i dom spelen som testas i alla fall så beror nog inte på det heller.

Jadå, "flyt" går utmärkt att mäta med frametimes, se tex techreport http://techreport.com/review/31366/amd-ryzen-7-1800x-ryzen-7-...

Och även om jag tror att i3or och i5 absolut får spö av Ryzen 5 i detta avseende, så har jag faktiskt inte sett någon data på att ryzen 7 generellt har bättre frametimes än 7700k

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DST:

Men ändå otroligt sjukt att ryzen med 1080ti får storstryp av 7700k med gtx1080. Med 20-30fps tom.
Antingen är det något som ligger och bromsar i Ryzen för att säg slippa sådana ojämnheter eller så är det frekvensskillnaden som begrensar Ryzen här. Iof har jag sett klipp med samma klock å ändå så har intel visat typ samma resultat så något är ju skumt.
1080ti är för snabbt jämfört 1080 för att detta ska anses normalt, Ryzen med 1080ti borde ju prestera bra mycket bättre än i7+gtx1080

Tidigare när man såg de första r7+gtx10700 klipp där man såg real time fps i just bf1 så visade dessa i princip samma fps som min gamla setup gtx970 med 6700. 80-110fps typ men i gta5 så hade inte mitt sys någon chans där, fpsen var inte ens snarlika där så att ryzen inte orkar att driva 1080ti i gta5 iaf är lite väl extremt.

Läs min kommentar ovan och förstå den så blir det lättare att förstå varför då Nvidia är buggiga idag med hård eller mjukvara gällande Ryzen, amd kort har inga problem, Nvidia har det.............

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Hjälpsam

Jag tillhör de som tror att den högre enkeltrådsprestandan på i7, oftast gör att den presterar bättre i spel som är CPU begränsade.

Tycker dock inte att test i 720p säger ett skit, för de som spelar med väldigt hög fps, hade ett test i 1080p med låga inställningar, varit mer intressant, även där tror jag att Ryzen skulle halka efter.
Skall dock sägas att Ryzen har absolut ingen dålig prestanda i enkeltråd, även om den inte når upp till i7 7700k.

Är det många kärnor eller högsta möjliga singeltråd som gäller för framtiden?
Svaret är väl att vi inte vet, vi kan bara gissa.

Jag är i alla fall nästan säker på att både Ryzen och 7700k kommer att klara sig utmärkt flera år framöver.

Länge sedan jag hade så kul med en ny CPU, den är ett jäkla monster och det händer något nytt hela tiden.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Du ser ju om du kollar på klippet, typ 200ms dippar på 7700k som göms utav avg 1% å .1% siffror. titta på den. Jag har alltid sagt att jag märkt av suttering/hickor på min 6700 när fps e brutalt hög dock sänker man fpsen lite så försvinner det.
Antagligen har det med att göra att när det väl händer nåt sånt så tar det ännu mer tid och resurser för systemet att falla tebax till max prestandan jömfört med när man begränsat sytemet en smula.

Skrivet av khendon:

Vad han visar är ju att fx8350/8370 från början låg efter i5 2500k, men nu ett antal år senare faktiskt har visat sig vara snabbare i nya spel som är bättre på att utnyttja fler trådar. Det viktiga här är ju att man måste komma ihåg när man försöker förutspå framtida spel-prestanda så är low-res testning inte nödvändigtvis en bra indikator på nya spel, utan främst en indikator på hur en cpu kommer att prestera på gamla spel med nya grafikkort. Nya spel är förhoppningsvis bättre anpassade för fler trådar, och processorer med fler trådar kommer att få en fördel. Detta är den chansning man gör om man köper en ryzen idag; man hoppas att spelutvecklare i framtida spel kommer att utnyttja fler cores och trådar. Det har ju visat sig klart och tydligt i mer multitrådade applikationer att ryzen är snabbare än Intels quad cores. Sen hur mycket av det som kommer att spilla över till nästa utgåva av tomb raider eller quake kan ingen veta säkert.

En 7700k kommer säkert att producera högst average fps i dagens spel under en lång tid framöver, men inte nödvändigtvis i nästa generation spel. Den som lever får se. För mig var det ett lätt val att beställa efter en 1600, min första AMD-processor; den levererar helt ok prestanda i dom spel jag spelar nu, och jag -tror- att den kommer att vara stark i morgondagens. Dessutom behövs konkurrens på marknaden; Intels priser på 6- och 8-kärniga processorer är alldeles för höga. Sist men inte minst kommer jag lätt att kunna byta till en snabbare cpu med fler kärnor om ett par tre år på samma moderkort.

Mm självklart hämtar fx upp lite prestanda pga fler kärnor utnyttjas mer å mer men 1080ti parat med cpuerna visar dessa stora gapen i prestanda som cpu test i 720p påvisade.

Skrivet av Flopper:

Läs min kommentar ovan och förstå den så blir det lättare att förstå varför då Nvidia är buggiga idag med hård eller mjukvara gällande Ryzen, amd kort har inga problem, Nvidia har det.............

mm jo det känner jag till, iaf i Tombraider. Å sett nått som man kan tycka verkar stämma in när han santiago santiago testade sin r5 som han fick köpa tidigt mot intel med gtx1060. Kändes som att r5an inte klarade av att nå upp till 1060ans max perf(bottleneck) istället verkade r5an begränsa upp till 20fps jämfört med rx480. Men som sagt kanske att vi letar spöken, who knows. jag vågar iaf inte påstå att det e så, säger man nått blir man ju upptäten precis som när man sade att man tyckte att i7 kändes hackig för mig.

men ändå sjukt att 1080 utklassar 1080ti med 30fps å det på såppas nya system. Visst gta5 men ändå, sjukt stor skillnad.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

Själv har jag stött på två problem som jag felsöker just nu: Ett av dem är att videor och spel kan börja "hacka", eller i alla fall (microstutters) framförallt om jag tabbat ur spelet eller minimerat fönstret där videon är uppe. Detta problemet brukar lösa sig vid en refresh av videon eller genom att jag tabbar ut och in i spelet igen. Det är ett problem jag ej stötte på med mitt Intel-system innan. Åtgärder just nu är att jag aktiverat AMDs egna Power Plan för Ryzen för att se om det kan förbättra saken. Ska även kika på hur mina minnen presterar nästa gång jag upptäcker felet.

Det andra problemet jag har kommer ibland vid boot av datorn. Det är som så att datorn går igång när jag trycker på power-knappen på chassit, för att sedan stänga av sig i en sekund. Direkt efter startar den igen, den gången framgångsrikt. Jag har klockat upp min processor till 3700 Mhz utan att öka volten, så ska se om det var det som orsakade problemet. Testar det genom att öka volten en liten bit för att se om det är som så att datorn vill ha lite högre volt precis vid start. Ingen aning om det är detta som är problemet, men vi får se. Volten nu på 1.297 i bios istället för 1.286.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 1700 @ 3.8GHz | Kylning: Noctua NH-D15 | Nätagg: EVGA SuperNOVA G2 850 W | Grafikkort: Sapphire RX Vega 64 Nitro+ | RAM: GSkill Ripjaws V @ 3600 MHz 16GB | Moderkort: Asus Crosshair VI Hero | OS: Win 10 | SSD: OCZ 960GB - Sandisk Ultra Plus 256 GB - Crucial BX100 500GB | Case: Phanteks Enthoo Evolv ATX

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DST:

Du ser ju om du kollar på klippet, typ 200ms dippar på 7700k som göms utav avg 1% å .1% siffror. titta på den. Jag har alltid sagt att jag märkt av suttering/hickor på min 6700 när fps e brutalt hög dock sänker man fpsen lite så försvinner det.
Antagligen har det med att göra att när det väl händer nåt sånt så tar det ännu mer tid och resurser för systemet att falla tebax till max prestandan jömfört med när man begränsat sytemet en smula.

Mm självklart hämtar fx upp lite prestanda pga fler kärnor utnyttjas mer å mer men 1080ti parat med cpuerna visar dessa stora gapen i prestanda som cpu test i 720p påvisade.

mm jo det känner jag till, iaf i Tombraider. Å sett nått som man kan tycka verkar stämma in när han santiago santiago testade sin r5 som han fick köpa tidigt mot intel med gtx1060. Kändes inte som att r5an klarade av att nå upp till 1060ans max perf(bottleneck) istället verkade r5an begränsa upp till 20fps jämfört med rx480. Men som sagt kanske att vi letar spöken, who knows. jag vågar iaf inte påstå att det e så, säger man nått blir man ju upptäten precis som när man sade att man tyckte att i7 kändes hackig för mig.

men ändå sjukt att 1080 utklassar 1080ti med 30fps å det på såppas nya system. Visst gta5 men ändå, sjukt stor skillnad.

finns redan videos därute med massor av benchmarks där Nvidias kort helt enkelt är sämre på Ryzen, Nvidia tiger om varför

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Simon, har du AI suite installerat och eller Asus aura?

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--Asrock Z790i--2X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

finns redan videos därute med massor av benchmarks där Nvidias kort helt enkelt är sämre på Ryzen, Nvidia tiger om varför

mm jo jag vet, påpekade det i mitt svar till dig. bytte nu iof plats på inte i mitt svar till dig.
forma långa meningar verkar inte min starka sida när man istället för att äta något bara dricker kaffe

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

Du får gärna länka till test på detta, alltså nya spel med fx8370 vs i2500k och med 1080ti. Computerbase gjorde en test som återfinns på https://www.computerbase.de/2017-03/amd-ryzen-1800x-1700x-170... där fx8370 förefaller hamna över i2500k. Detta med ett titan x pascal. Är på jobbet atm så har inte hunnit läsa igenom artikeln ordentligt dock.

Översatt: https://translate.google.com/translate?hl=en&sl=auto&tl=en&u=...

Visa signatur

Give a man a fire and he'll be warm for a night. Set a man on fire and he'll be warm for the rest of his life.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av khendon:

Du får gärna länka till test på detta, alltså nya spel med fx8370 vs i2500k och med 1080ti. Computerbase gjorde en test som återfinns på https://www.computerbase.de/2017-03/amd-ryzen-1800x-1700x-170... där fx8370 förefaller hamna över i2500k. Detta med ett titan x pascal. Är på jobbet atm så har inte hunnit läsa igenom artikeln ordentligt dock.

Hardware Unboxed gjorde ett stort test lite som ett svar på det där från ComputerBase och något konstigt är det definitivt med ComputerBase resultat för 2500K är genomgående bättre.

https://youtu.be/76-8-4qcpPo

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av khendon:

Damn @Sisyfos va en snabb rackare

https://www.youtube.com/watch?v=76-8-4qcpPo
kollar själv igenom det igen, men tror att även GN testade bulldozer mot sandy med liknande resultat.

vet inte varför men computerbase visar alltid lite väl "braiga" amd siffror jämfört med intel, pga gpu flaskning antar jag

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gruarn:

Intressant att du skulle ta upp den frågan! Om du tittar på detta test gjort i år, så är 8370 (som ju endast är marginellt snabbare än 8150) endast 6% skillnad i 720p och i5-2500k är här långsammare...

Nej 8370 är inte "bara marginellt snabbare" än 8150. Det var en betydlig uppgradering över 8150. Jfr sweclockers test av 8350 som är samma generation som 8370. Den var betydligt bättre än 8150.

Permalänk
Medlem

Får man mindre stutter på ett Ryzensystem än ett Intelsystem.

Skall vi använda double blind test eller "for my eyes this looks like less stutter".

Jag vill gärna ha hårda fakta.

Ps: Jag kan gärna byta till ett Ryzensystem, men jag spelar endast och undrar om det är värt besväret.

Pss: Jag hatar stutter.

Visa signatur

9900K | Gigabyte Z390 Auros Pro Wifi | 32 GB Corsair V LPX 3200 | 1TB Evo Plus 2TB 660P | 3090 Asus Tuf Oc | Acer XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyprus:

Skall vi använda double blind test eller "for my eyes this looks like less stutter".

Ps: Jag kan gärna byta till ett Ryzensystem, men jag spelar endast och undrar om det är värt besväret.

När du sitter på en 7700k och bara spelar så vore ett byte rent vansinne. Stuttergrejen har mer att göra med AMD's 6-kärnoga mot Intels i5:or. 7700k är fortfarande herren på teppan när det gäller spel! Den är ju ofta bättre än Intels egna HEDT-processorer.

Men en fråga är ju, har du problem med stuttering nu? Isf så är det nog grafikkortet som bökar inte CPU'n. Inte så att en 7700k ska ha några som helst problems att mata ett 290x.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
#ryssjävlar

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

När du sitter på en 7700k och bara spelar så vore ett byte rent vansinne. Stuttergrejen har mer att göra med AMD's 6-kärnoga mot Intels i5:or. 7700k är fortfarande herren på teppan när det gäller spel! Den är ju ofta bättre än Intels egna HEDT-processorer.

Men en fråga är ju, har du problem med stuttering nu? Isf så är det nog grafikkortet som bökar inte CPU'n. Inte så att en 7700k ska ha några som helst problems att mata ett 290x.

Jo det är klart att det blir stutter med 290x, men jag inväntar ju Vega innan jag byter grafikkort. Jag får väl se var det hamnar till slut.

Visa signatur

9900K | Gigabyte Z390 Auros Pro Wifi | 32 GB Corsair V LPX 3200 | 1TB Evo Plus 2TB 660P | 3090 Asus Tuf Oc | Acer XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Simon, har du AI suite installerat och eller Asus aura?

Aura är installerat.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 1700 @ 3.8GHz | Kylning: Noctua NH-D15 | Nätagg: EVGA SuperNOVA G2 850 W | Grafikkort: Sapphire RX Vega 64 Nitro+ | RAM: GSkill Ripjaws V @ 3600 MHz 16GB | Moderkort: Asus Crosshair VI Hero | OS: Win 10 | SSD: OCZ 960GB - Sandisk Ultra Plus 256 GB - Crucial BX100 500GB | Case: Phanteks Enthoo Evolv ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simonnice:

Aura är installerat.

Läste senast idag att det skapar ryck och napp överallt. Tydligtvis en bugg i det. Tråden om Crosshair AM4 på OCN har en del om det idag såg jag. Bortimot omöjligt att få bort skiten också tror jag.

"UPDATE: I went into Task Manager, while leaving HWiNFO64 open, to look at what might be running in the background to push CPU usage and trip the threshold for the high P-state and volts. I saw that Asus Aura (which was not even "open" at the time, was a process eating 5% to 6% of CPU. I killed the process using end task, and bam, volts dropped to minimum with a browser, HWiNFO64, and Kodi all open.To verify, I intended to open Aura again, but it crashed immediately...."

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--Asrock Z790i--2X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B

Permalänk
Skrivet av Simonnice:

Det andra problemet jag har kommer ibland vid boot av datorn. Det är som så att datorn går igång när jag trycker på power-knappen på chassit, för att sedan stänga av sig i en sekund. Direkt efter startar den igen, den gången framgångsrikt. Jag har klockat upp min processor till 3700 Mhz utan att öka volten, så ska se om det var det som orsakade problemet. Testar det genom att öka volten en liten bit för att se om det är som så att datorn vill ha lite högre volt precis vid start. Ingen aning om det är detta som är problemet, men vi får se. Volten nu på 1.297 i bios istället för 1.286.

Har faktiskt exakt samma problem. Brukar ske cirka 1 av 4 gånger då jag startar datorn från scratch. Lite frustrerande faktiskt. Inbillar mig att det beror på att jag valt 2933Mhz på minnena genom XMP-profilerna i bios, då jag får problem med att 3200Mhz får datorn att boot-loopa.

Får hoppas att det går att lösa utan att behöva ändra CPU:n's fabriksklockningar. Vill inte upphäva garantin såhär tidigt.

Har MSI B350 Tomahawk + Ryzen 1600x om det kan ge något.

Visa signatur

"Den som sätter skräck i andra är själv ständigt skräckslagen"

Permalänk
Medlem
Skrivet av bsk!:

Nej 8370 är inte "bara marginellt snabbare" än 8150. Det var en betydlig uppgradering över 8150. Jfr sweclockers test av 8350 som är samma generation som 8370. Den var betydligt bättre än 8150.

Kanske för att 8350 var 400MHz snabbare också?

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av AMD-FX:

Kanske för att 8350 var 400MHz snabbare också?

IPC var ungefär 10% bättre också, så 8350 var absolut bättre och snabbare än 8150. Även energieffektiviteten var något bättre, men långt ifrån bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyprus:

Du menar att ett double blind skulle vara otillräckligt för att plocka upp huruvida någon känner skillnad? I så fall får du ringa läkemedelsinspektionen och diskutera hur de skall gå tillväga för att mäta ifall ett läkemedel ger någon upplevd effekt i studier där man inte kan (eller vet hur) man skall mäta.

Min poäng är: Eftersom vi just nu inte vet exakt vad det är som leder till att Ryzen upplevs mindre hackig, så blir ju första frågan: "Kan vi på något kvantifierbart sätt påvisa att det finns en upplevd skillnad mellan systemen?" och med den frågeställningen så är ett double blind fullt tillräckligt. Och när vi kan svara antingen ja eller nej på den frågan, så blir nästa fråga, hur tusan kan det mätas?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av cyprus:

Skrivet av Gruarn:

Du menar att ett double blind skulle vara otillräckligt för att plocka upp huruvida någon känner skillnad? I så fall får du ringa läkemedelsinspektionen och diskutera hur de skall gå tillväga för att mäta ifall ett läkemedel ger någon upplevd effekt i studier där man inte kan (eller vet hur) man skall mäta.

Min poäng är: Eftersom vi just nu inte vet exakt vad det är som leder till att Ryzen upplevs mindre hackig, så blir ju första frågan: "Kan vi på något kvantifierbart sätt påvisa att det finns en upplevd skillnad mellan systemen?" och med den frågeställningen så är ett double blind fullt tillräckligt. Och när vi kan svara antingen ja eller nej på den frågan, så blir nästa fråga, hur tusan kan det mätas?

Egentligen behövs inga blindtester för att mäta "flyt" i spel. Det kan mätas genom frametimes och FPS.
Om någon säger att Ryzen upplevs vara "mindre hackig" än motsvarande Intel vid en given FPS i ett spel så kan det enkelt bevisas/motbevisas med inspelade frametimes.

Med det sagt kan man ju göra ett argument för att Ryzen är "tillräckligt bra" för spel i 60Hz då det inte är en så svår uppdateringsfrekvens att nå och om man då blindtestar i den frekvensen mot ett Intel-system som Level1Techs gjorde, ja då kommer upplevelsen förmodligen vara likvärdig i flera spel.
Men om man däremot gör CPU'n till flaskhalsen med flit, d.v.s att man jagar flera FPS än standarden 60, då kommer man definitivt märka en skillnad på en Ryzen 7 och en Core i7 i ett flertal spel.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sisyfos:

Egentligen behövs inga blindtester för att mäta "flyt" i spel. Det kan mätas genom frametimes och FPS.
Om någon säger att Ryzen upplevs vara "mindre hackig" än motsvarande Intel vid en given FPS i ett spel så kan det enkelt bevisas/motbevisas med inspelade frametimes.

Subjectiv upplevelse kan fortfarande påvisa skillnad trots frametimes och fps, vilket testerna gjort så upplevs ryzen fortarande som mjukare. så det kan inte bevisas på det sätt du anger idag.

Visa signatur

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Flopper:

Subjectiv upplevelse kan fortfarande påvisa skillnad trots frametimes och fps, vilket testerna gjort så upplevs ryzen fortarande som mjukare. så det kan inte bevisas på det sätt du anger idag.

Jo, det kan det visst. Det är inte magi vi talar om, det är datorspel.
Dessa presenteras för oss i form av en illusion av rörelse med hjälp av flera bildrutor i sekunden och om dessa inte visas på våra skärmar i en jämn frekvens så kan vi uppleva "hack".
Men hur och om "hacken" upplevs av oss människor beror på hur ofta variansen sker och hur lång den är när det väl händer.

Såg nu att Level1Tech gjorde en uppföljare på sin video där de tittar på just det här: https://www.youtube.com/watch?v=11NfsMykyAk
Det som de kom fram till är att i just i GTA V som de bland annat blindtestade så var Ryzen ojämnare i variansen över lag jämfört med Intel men vid blindtestet kunde de inte riktigt märka det. Core i7 7700K'n i testet renderade dock några enstaka bildrutor så långsamt som på 100 millisekunder vilket medförde tydliga hack som märktes vid den subjektiva bedömningen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vet att GamersNexus påtalat problem med GTAV och höga fps där framtime helt plötsligt gör en störtdykning över 187,5fps och upplevelsen är allt annat än smooth, dock har detta skett primärt på 4c/4t system om jag inte missminner mig.

Edit: Som på beställning

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 12TB nvme, 2TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Antec C8 | Alienware aw3821dw | >Antec C8 Custom Loop< |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tellus82:

Vet att GamersNexus påtalat problem med GTAV och höga fps där framtime helt plötsligt gör en störtdykning över 187,5fps och upplevelsen är allt annat än smooth, dock har detta skett primärt på 4c/4t system om jag inte missminner mig.

Edit: Som på beställning
https://youtu.be/fSlQL_iqGFg

därför man köper 6c/12 Ryzen för halva priset som också är bättre än Intels cpu´s

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Windows-95:

Har faktiskt exakt samma problem. Brukar ske cirka 1 av 4 gånger då jag startar datorn från scratch. Lite frustrerande faktiskt. Inbillar mig att det beror på att jag valt 2933Mhz på minnena genom XMP-profilerna i bios, då jag får problem med att 3200Mhz får datorn att boot-loopa.

Får hoppas att det går att lösa utan att behöva ändra CPU:n's fabriksklockningar. Vill inte upphäva garantin såhär tidigt.

Har MSI B350 Tomahawk + Ryzen 1600x om det kan ge något.

Börjar fundera på om det bara sker för mig när jag har haft av den fysiska knappen på nätagget under natten. Jag tror alltså problemet bara uppstår när jag klickar på nätagget och sedan kör igång datorn. Anledningen till varför jag gör på detta vis är för att jag inte fattat hur man får LED-ljusen att stängas av när datorn är av. De lyser så jäkla starkt när jag ska sova! xD.

Visa signatur