Ubuntu 17.04 ute nu - vad tycker ni?

Permalänk
Medlem

Ubuntu 17.04 ute nu - vad tycker ni?

Ska själv testa live-usb om en stund. Körde beta med Ryzen men de lirade inte riktigt med varandra. Lite småbuggar här och där.
Kör en omröstning om vilken distro ni huvudsaken kör nu som desktop eller server. Jag kör själv med 16.04 Server, på min server.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

16.10 lar nog andra alternativet vara.
Hur som haver, det buntu system jag har rullande (jag har valdigt manga distar i gang over en mangd fysiska system rullande) kor fn 16.10 och kommer rullas over till 17.04 nar dist-upgrade blir tillgangligt.

Visa signatur

umgänge kan vara förenat med livsfara..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molvis:

16.10 lar nog andra alternativet vara.
Hur som haver, det buntu system jag har rullande (jag har valdigt manga distar i gang over en mangd fysiska system rullande) kor fn 16.10 och kommer rullas over till 17.04 nar dist-upgrade blir tillgangligt.

Jo. du har rätt tänkte fel där.

Japp, samma buggar med 17.10 BETA. Inget ljud ut från Nvida 10 seriens HDMI om man inte väljer Nvidias binära vilket inte går att göra på en Live-usb för då kraschar inställningar och det även om man kör en spar-partition. Endast 24 Hz på skärmen och musen försvinner ibland och blir osynlig. Hjälpes med att man loggar ut.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Körde in Gnome Ubuntu på min laptop och jag tycker det fungerar bra. Gissar att dom använder nyare kernel för min pekplatta fungerar bättre nu.

Permalänk

Tryckte fel i röstningen. 17.10 är ju från framtiden. Jag kör 17.04. Har inte märkt nån skillnad mot 16.10 än.

Permalänk
Medlem

Kört in 17.04 som vanligt OS nu. Fick ta Nvidias drivrutiner och får nu 60Hz och i alla fall 2.0 ljud genom HDMI ( 5.1 DD i KODI med lite trixande). Lite jobbigt också om kernel uppdateras och får då ladda ner och installera drivarna genom terminal. Går det att lägga redan nu på hårddisken och döpa om till nvida_1 för lättare installation?

@FattarNiInte: Jo, 17.10 hör till framtiden och var faktiskt nykter när jag gjorde pollen vilket man annars kan misstänka att jag inte var. 17.04 är lättast att köra in av Ubuntu distrona om man har Ryzen.

Jag har Ubuntu installerad och bootbar från en USB SSD-disk. Detta gick inte göra från min Desktop så fick använda en gammal Netbook årgång 2010 (numera omvandlad till Chromebook) utan UIEFI för installation.

Känns nu lite säkrare att surfa omkring med Linux istället för Windows

EDIT 17:15

Efter att använt 17.04 under dagen kan jag bara tillägga:
Enkel och trevlig Distro !!!

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Drog in Ubuntu Gnome 17.04 (dual boot m Win 10) under eftermiddagen/kvällen och det lirar på flawless. Kör Nvidias proprietary drivers

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Kört in 17.04 som vanligt OS nu. Fick ta Nvidias drivrutiner och får nu 60Hz och i alla fall 2.0 ljud genom HDMI ( 5.1 DD i KODI med lite trixande). Lite jobbigt också om kernel uppdateras och får då ladda ner och installera drivarna genom terminal. Går det att lägga redan nu på hårddisken och döpa om till nvida_1 för lättare installation?

@FattarNiInte: Jo, 17.10 hör till framtiden och var faktiskt nykter när jag gjorde pollen vilket man annars kan misstänka att jag inte var. 17.04 är lättast att köra in av Ubuntu distrona om man har Ryzen.

Jag har Ubuntu installerad och bootbar från en USB SSD-disk. Detta gick inte göra från min Desktop så fick använda en gammal Netbook årgång 2010 (numera omvandlad till Chromebook) utan UIEFI för installation.

Känns nu lite säkrare att surfa omkring med Linux istället för Windows

EDIT 17:15

Efter att använt 17.04 under dagen kan jag bara tillägga:
Enkel och trevlig Distro !!!

Varför använder du inte nvidia drivrutinerna som finns i repo ? Lär ta bra tid innan OpenSource får igång Pascal, då Nvidia inte hjälper till i utvecklingen.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Kört in 17.04 som vanligt OS nu. Fick ta Nvidias drivrutiner och får nu 60Hz och i alla fall 2.0 ljud genom HDMI ( 5.1 DD i KODI med lite trixande). Lite jobbigt också om kernel uppdateras och får då ladda ner och installera drivarna genom terminal. Går det att lägga redan nu på hårddisken och döpa om till nvida_1 för lättare installation?

@FattarNiInte: Jo, 17.10 hör till framtiden och var faktiskt nykter när jag gjorde pollen vilket man annars kan misstänka att jag inte var. 17.04 är lättast att köra in av Ubuntu distrona om man har Ryzen.

Jag har Ubuntu installerad och bootbar från en USB SSD-disk. Detta gick inte göra från min Desktop så fick använda en gammal Netbook årgång 2010 (numera omvandlad till Chromebook) utan UIEFI för installation.

Känns nu lite säkrare att surfa omkring med Linux istället för Windows

EDIT 17:15

Efter att använt 17.04 under dagen kan jag bara tillägga:
Enkel och trevlig Distro !!!

Varför tog du med 17.10? Den finns inte än och kan således inte köras.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Varför använder du inte nvidia drivrutinerna som finns i repo ? Lär ta bra tid innan OpenSource får igång Pascal, då Nvidia inte hjälper till i utvecklingen.

Gjorde det, var tydligen inte tydlig där

Skrivet av Dockland:

Varför tog du med 17.10? Den finns inte än och kan således inte köras.

Som jag skrev innan, skrev fel siffra och glömde på ett ställe. Skulle vara 16.04/10 och 17.04 men gjort är gjort.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Gjorde det, var tydligen inte tydlig där
https://s5.postimg.org/xua8mi5ef/Sk_rmbild_fr_n_2017-04-17_08-38-56.png

Som jag skrev innan, skrev fel siffra och glömde på ett ställe. Skulle vara 16.04/10 och 17.04 men gjort är gjort.

Då är jag med. Jag tänkte någon alpha läckt ut eller så och letade runt lite

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk

En sak. Amd har inte släppt amdgpu-pro drivrutinen för Xorg 1.19 som ingår i ubuntu 17.04. Så har man ett amd kort och vill spela DOOM så bör man vänta med att uppgradera.