Permalänk
Hjälpsam

@Simonnice: UEFI->Advanced Settings->Advanced Menu->Onbord Devices Configuration->RGB Lighting.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Intel Arc B580 | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/8gy1xr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 9060 XT 16GB | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Egentligen behövs inga blindtester för att mäta "flyt" i spel. Det kan mätas genom frametimes och FPS.
Om någon säger att Ryzen upplevs vara "mindre hackig" än motsvarande Intel vid en given FPS i ett spel så kan det enkelt bevisas/motbevisas med inspelade frametimes.

Med det sagt kan man ju göra ett argument för att Ryzen är "tillräckligt bra" för spel i 60Hz då det inte är en så svår uppdateringsfrekvens att nå och om man då blindtestar i den frekvensen mot ett Intel-system som Level1Techs gjorde, ja då kommer upplevelsen förmodligen vara likvärdig i flera spel.
Men om man däremot gör CPU'n till flaskhalsen med flit, d.v.s att man jagar flera FPS än standarden 60, då kommer man definitivt märka en skillnad på en Ryzen 7 och en Core i7 i ett flertal spel.

Frametimes kan man mycket väl mäta, men huruvida den hackighet som påtalas olika beror på just frametimes vill jag låta vara osagt givet vad vi vet än så länge. Dels för att ingen har kunnat påvisa några skillnader där (förutom under speciella omständigheter) men också pga att det är rimligt att tro att olika implementationer av t.ex. pci-e linor kan påverka olika.

Jag gissar bara, men tänker att tills vi vet att det är en faktisk effekt och huruvida den är kopplad till frame pacing, så kan det vara allt från hur usb-portarna kopplar mot cpu till huruvida processorn skickar draw calls i jämn hastighet eller kanske skickar samma draw call 2 gånger (vilket skulle kännas men ej mätas), eller något helt annat som vi idag inte tänker på att det skulle kunna vara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

@Simonnice: UEFI->Advanced Settings->Advanced Menu->Onbord Devices Configuration->RGB Lighting.

Vet om den funktionen, men jag kan enbart välja mellan att ha allting av hela tiden eller att ha på det hela tiden. Kan inte få det att funka som så att ROG-loggan och Crosshair-texten bara lyser när datorn är på. Det är av hela tiden eller på hela tiden.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 1700 @ 3.8GHz | Kylning: Noctua NH-D15 | Nätagg: EVGA SuperNOVA G2 850 W | Grafikkort: Sapphire RX Vega 64 Nitro+ | RAM: GSkill Ripjaws V @ 3600 MHz 16GB | Moderkort: Asus Crosshair VI Hero | OS: Win 10 | SSD: OCZ 960GB - Sandisk Ultra Plus 256 GB - Crucial BX100 500GB | Case: Phanteks Enthoo Evolv ATX

Permalänk
Medlem

jag tror att nästa zen blir bättre än första vore ju roligare och klocka en amd över 4,5-5ghz+ på luft tydligen är det en flip flop på vanliga zen vad jag har sett ?

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Hjälpsam

@Simonnice: Vi får hoppas på en UEFI-uppdatering, på Asus X370 Prime kan jag numera välja att slå av, ha det på, och att det bara är på när datorn är igång.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Intel Arc B580 | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/8gy1xr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 9060 XT 16GB | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs

Permalänk
Medlem

En intressant video angående frametimes och Intel, killen nämner att vid första rundan i watchdogs 2 när assets laddar in i ram visar Intel systemen inklusive 7700k massiva frametime spikar, medans ryzen hexa inte visar samma beteende alls. Intel systemen upplevs hänga vid specifika punkter.
Detta säger han är så korta frysningar att det göms från 0,1% värdena, Sen benchar många på andra rundan med assets redan laddade till ram vilket igen gömmer fenomenet och ännu mer förklarar varför det märks vid spelande och inte lika tydligt vid canned benchmarks. Det intressanta tas upp efter 10 minuter in i videon men det framkommer en del bra info längs vägen med.

Det behövs uppenbarligen en del utforskning av detta för att förstå vad som händer och varför och specifikt varför Intel men inte AMD på samma sätt. Kan det bero på SoC design med lägre latency mot lagring? En 7700k i 5GHz tycker man borde vara kraftig nog att orka ladda in assets i ram samtidigt som spelet rullar.. Kan det vara någon form av wait/stall pga att alla CPU trådar redan är upptagna med annat? Visst det kan vara wd2 också som lider av någon bugg men det låter på killen som att han sett det i andra titlar med. Får hoppas han går in lite mer på djupet eller att någon annan hakar på
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 12TB nvme, 2TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Antec C8 | Alienware aw3821dw | >Antec C8 Custom Loop< |

Permalänk
Medlem
Skrivet av pytonOrm:

jag tror att nästa zen blir bättre än första vore ju roligare och klocka en amd över 4,5-5ghz+ på luft tydligen är det en flip flop på vanliga zen vad jag har sett ?

4.2 är i högsta höjd som det är nu, dock snabb per klockcykel och väldigt stark SMT beroende på tillämpning samt många kärnor/trådar till ett jäkligt bra pris. När Ryzen 2 kommer så är det ju bara att byta processor då den och ev ännu en efterföljare kommer funka med bara en biosuppdatering Min R1700 tuffar på i 4GHz med 1.33v och snabbt minne som ökar prestanda stort i bl.a spel. Jag inväntar en högre divider bara som möjliggör DDR3500 utan att använda BCLK då jag kör M.2 disk och den gillar inte alls över 104MHz BLCK.

Visa signatur

[ AMD 9800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Linux EndeavourOS ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tellus82:

En intressant video angående frametimes och Intel, killen nämner att vid första rundan i watchdogs 2 när assets laddar in i ram visar Intel systemen inklusive 7700k massiva frametime spikar, medans ryzen hexa inte visar samma beteende alls. Intel systemen upplevs hänga vid specifika punkter.
Detta säger han är så korta frysningar att det göms från 0,1% värdena, Sen benchar många på andra rundan med assets redan laddade till ram vilket igen gömmer fenomenet och ännu mer förklarar varför det märks vid spelande och inte lika tydligt vid canned benchmarks. Det intressanta tas upp efter 10 minuter in i videon men det framkommer en del bra info längs vägen med.

https://youtu.be/AY_NXmEUvjA

Det behövs uppenbarligen en del utforskning av detta för att förstå vad som händer och varför och specifikt varför Intel men inte AMD på samma sätt. Kan det bero på SoC design med lägre latency mot lagring? En 7700k i 5GHz tycker man borde vara kraftig nog att orka ladda in assets i ram samtidigt som spelet rullar.. Kan det vara någon form av wait/stall pga att alla CPU trådar redan är upptagna med annat? Visst det kan vara wd2 också som lider av någon bugg men det låter på killen som att han sett det i andra titlar med. Får hoppas han går in lite mer på djupet eller att någon annan hakar på
Skickades från m.sweclockers.com

när det var 2c vs 4c så köpte många 2c och insåg snabbt att 4c hade att föredra, samma resonemang idag med 4c och 6c, att pytsa till halva priset vs Intel och köpa 6c var givet.
speciellt när en annan är känslig gällande allt stuttrande
en ryzen 1600 bättre än en 5ghz 7700k, tror jag sagt det att intel inte är ett alternativ längre

sen, ifall singel kärnade ipc är så viktigt varför säljs det inte 1c 6ghz då?

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Skrivet av Simonnice:

Börjar fundera på om det bara sker för mig när jag har haft av den fysiska knappen på nätagget under natten. Jag tror alltså problemet bara uppstår när jag klickar på nätagget och sedan kör igång datorn. Anledningen till varför jag gör på detta vis är för att jag inte fattat hur man får LED-ljusen att stängas av när datorn är av. De lyser så jäkla starkt när jag ska sova! xD.

Det känns som du läser mina tankar. Hahah. Gör exakt samma sak varje kväll då datorn befinner sig i sovrummet och jag också stör mig på GPU'ns LED som är på även efter avstängning.

Kanske har att göra med att datorn behöver en viss konstant elförsörjning för att garantera trygg uppstart, eller så är det minnesklockhastigheten jag ändrat på.

Visa signatur

"Den som sätter skräck i andra är själv ständigt skräckslagen"

Permalänk
Medlem

Någon info om laptops med zen? Ser man det innan hösten måntro?

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Hjälpsam

@Windows-95: Dubbelkolla om inte ni fått den funktionen via en UEFI uppdatering, jag kunde bara välja av eller på, nu kan jag även välja att det bara skall vara på när datorn är påslagen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av pytonOrm:

Jag "kanske" väntar till Zen+ då det verkar vara för mycket strul med Ryzen, men moderkortstillverkarna får motbevisa att dom klarar av att fixa alla problem

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Vill minnas att Ryzen skulle visa ~20 grader mer än vad det egentligen var. Har jag drömt det eller varför gör dom så?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pytonOrm:

Det vore ju onekligen lite underligt om AMD släppte en ZEN2 som var sämre än den första

Permalänk
Medlem

@Ratatosk: Jag har den senaste UEFI-uppdateringen, så tror faktiskt inte att vi fått den funktionen :(.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 1700 @ 3.8GHz | Kylning: Noctua NH-D15 | Nätagg: EVGA SuperNOVA G2 850 W | Grafikkort: Sapphire RX Vega 64 Nitro+ | RAM: GSkill Ripjaws V @ 3600 MHz 16GB | Moderkort: Asus Crosshair VI Hero | OS: Win 10 | SSD: OCZ 960GB - Sandisk Ultra Plus 256 GB - Crucial BX100 500GB | Case: Phanteks Enthoo Evolv ATX

Permalänk
Medlem

Kom från en i5 4670k@4.4 ghz och har precis börjat spela lite efter ett par dagars tinkering. Har bara provat Playerunkown's Battleground, men herregud vilken skillnad i flyt. Det är ett helt annat spel med flera cores/threads.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--Asrock Z790i--2X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B

Permalänk
Hjälpsam

Har ju diskuterats om att Ryzen skulle fungera sämre i DX12 med Nvidias grafikkort.
Verkar inte gälla speciellt Ryzen, utan även för Intel med många kärnor, med senare drivrutiner skalar inte grafiken med fler än fyra.
Tidigare skalade grafiken med fler kärnor, även om den överlag fungerade sämre i DX12, det verkar som att en del av Nvidias optimering var att begränsa skalningen till fyra kärnor.

https://forums.anandtech.com/threads/ryzens-poor-performance-...
I praktiken har detta väldigt liten betydelse eftersom nästan alla spel är GPU-bundna inte CPU-bundna, men det kan hjälpa till att förklara vissa testresultat.
Och i praktiken tjänar även en i7 6900k på senare tids optimering.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Enigma

när kommer server moderkorten till am4 processorerna ? vore nice med 2-4 stycken zen 64/128 Threads

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Hedersmedlem

*Inlägg raderade*

Tagit bort meningslöst tjafs i enlighet med §1.6.

Citat:

§1.6 Meningslösa inlägg som inte för diskussionen framåt är förbjudna. Detta omfattar inlägg som utan vidare motivering uttrycker medhåll eller missnöje.

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ratatosk:

Har ju diskuterats om att Ryzen skulle fungera sämre i DX12 med Nvidias grafikkort.
Verkar inte gälla speciellt Ryzen, utan även för Intel med många kärnor, med senare drivrutiner skalar inte grafiken med fler än fyra.
Tidigare skalade grafiken med fler kärnor, även om den överlag fungerade sämre i DX12, det verkar som att en del av Nvidias optimering var att begränsa skalningen till fyra kärnor.

I praktiken har detta väldigt liten betydelse eftersom nästan alla spel är GPU-bundna inte CPU-bundna, men det kan hjälpa till att förklara vissa testresultat.

Lite väl att ta i att skaffa en cpu som kostar dubbelt så mycket för samma prestanda för att kunna dra fördel av optimering.
Intel stuttter, nvidia skalar dåligt i dx12, är det inte vad vi ser ett resultat av att ge kunderna sämre hårdvara?
för mig reser det varningsflagg direkt.
Vi kan ju kalla amd och deras ryzen som en indikering att det går att göra en hel del mer än som tidigare gjorts inom cpu och belastning i spel och liknande eftersom det verkar som en ensam aktör kan börja mjölka marknaden utan att skapa en bättre produkt.
Att det sedan ska ha liten betydelse att vara gpu bunden verkar inte stämma heller för vi verkar se skillnaden mellan 4 och 6 samt 8 kärnor i spel och hur multiplayer påverkas av fler kärnor.
Många tittar på gamla spel, dx9 och kanske itne har tänkt på att många spel idag är multiplayer och belastningen en annan vid användning.

Att köpa ryzen var en no brainer med tanke på 6c/12t för halva priset vs konkurrenten.
Ryzen har skakat om marknaden rejält vilket bara är positivt.
Lite för många frågetecken gällande tester och resultat som vi inte hade haft utan Ryzen vilket påvisar att det inte är så enkelt med att balansera hård/mjukvara.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Enigma:

Jag tog hem senaste AIDA64 och testade på min maskin @ 4080MHz mot en Kaby Lake som går i 4500MHz. Här kan vi också se att AMD bygger fruktansvärt bra SRAM och matchar Intel i latens på alla cachenivåer samtidigt som man krossar motståndet när vi tittar på bandbredden. Detta med en dubbelt så stor L2 cache:

http://i.imgur.com/SWDrpaa.jpg

@yoshman här är senaste AIDA64 full version. Latensskillnaden är 10% och det är ganska exakt 10% frekvensskillnad på bägge CPU. L3 latensen förhållande till frekvensen är tom lägre än Intel.

Lite sent svar, har varit bortrest ett tag...

Notera "North Bridge Clock" för i7-7700K, finns ingen "north bridge" sedan Core2 men verkar som AIDA64 listar ring-bus frekvensen i detta fält. Verkar faktiskt som i7-6600K och i7-7700K har samma ring-bus frekvens och därmed samma frekvens på L3$. Så latens per cykel är lägre för Intel.

Sedan är det helt irrelevant att räkna om latens till en annan frekvens. Kolla Apple, de har 3 MB L2$ och i cykler matchar den Kaby Lake (12 cyklers latens). En 3 MB cache matchar alltså en 256 kB cache sett till antal cykler, har ju hävdat att storlek och latens står i motsatsförhållande! Det är absolut möjligt att ha lägre latens i cykler om man inte designar för en väldigt hög frekvens, RAM är ju ett väldigt bra exempel på det där latens i cykler har tickat uppåt med tiden. Dock har latens i wall-clock-time legat rätt konstant och det är den viktiga parametern.

Vet inte hur mycket jag litar på mätningar kring cache, kolla in resultatet TomsHardware fått (och där konstaterar man att de stämmer med AMDs officiella siffror, däremot säger Intel inte mer än att latens beror väldigt mycket på saker som accessmönster och liknande)

Har skrivit ett eget program som mäter cache/RAM bandbredd (random access pattern, annars plockar ju bara prefetchen det hela), testat på en i7-6770HQ (modell med eDRAM). Får lägre värde för L1$ jämfört med AIDA64, men får ~370 GB/s som läs-bandbredd i L3$ (vilket är rätt mycket högre än AIDA64). Kan få liknande siffror som AIDA64 om jag använder 128-bitars mov:es (SSE) i stället för 256-bitars (AVX). Men både Linux och Windows standardbibliotek använder ju AVX för saker som memcpy() (förutsatt att man flyttar tillräckligt stora block) på modeller som har det, så "rätt" siffra får man ju med 256-bitars moves.

Och viktigast: alla latensmätningar man ser mäter ju bara en enda aspekt, "load-to-use". D.v.s. latens för en cache-hit. Skrivit minst en gång (antagligen flera gånger) i denna tråd att "load-to-use" latensen påverkas inte av att cache-designen är inkluderande kontra icke-inkluderande.

Ryzens cache-design (L3$ är icke-inkluderande med avseende på lägre nivåer) är en fördel för sådant som är "embarrassingly parallel" då den effektiva cache-storleken blir större.

Intels cache-design (L3$ är inkluderande med avseende på lägre nivåer) är en fördel för program där trådar måste kommunicera med varandra då L3$ kan användas som ett snoop-filter och latens för att skriva till en adress någon annan kärna nyligen läst/skrivit till blir klart lägre. Detta är med största sannolikhet orsaken till varför i7-6900K tenderar att skala bättre än Ryzen 7 i program som inte alls skalar perfekt med CPU-kärnor, men där man ändå har viss skalning (t.ex. spel).

Ingen cache design är alltså konsekvent bättre/sämre, de är optimerade för olika användarfall. Just detta diskuteras i denna väldigt intressanta pod-cast med David Kanter (antagligen den mest kompetenta CPU journalist som finns just nu). Kanter verkar också hålla med mig på en punkt som stöts och blötts väldigt mycket här: för de flesta desktop-laster är färre snabbare kärnor > fler långsammare.

Konkret exempel som nämns: man spöar inte Apples CPU genom att sätta ihop två 10-kärniga Mediatek SoCer, man kan bara spöa Apples CPU genom att bygga en snabbare två-kärnig modell. Fast det är så svårt och dyrt att ingen realistiskt kommer lyckas med det inom överskådligt tid (långt svårare att öka IPC jämfört med att öka antal CPU-kärnor). Övertygad om att Apple kommer gå om Intel i IPC, inte med jättemycket och man kommer inte kunna klocka lika högt i närtid. (ARM64 är inte magiskt, bara lite bättre designad jämfört med x86, i slutändan finns samma gräns där i form av: det finns en begränsad parallellism i varje instruktionsström och man är redan väldigt nära denna gräns).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av LudvigLindell:

Någon info om laptops med zen? Ser man det innan hösten måntro?

Ska tydligen börja skeppas när halvåret passerat! APU'er med Zen kärnor i kombination med rätt fin iGPU och HBM

Skrivet av AMD-FX:

Jag "kanske" väntar till Zen+ då det verkar vara för mycket strul med Ryzen, men moderkortstillverkarna får motbevisa att dom klarar av att fixa alla problem

Vad för strul? Jag har testat 7 olika moderkort och alla har fungerat klockrent. Samtliga postade på första försöket och klarade alla sina specifikationer. Sen förändrar ju Zen+ inget på befintliga moderkort då den bara är en ny processor.

Skrivet av ClintBeastwood:

Vill minnas att Ryzen skulle visa ~20 grader mer än vad det egentligen var. Har jag drömt det eller varför gör dom så?

Det var en offset som AMD la in för att försäkra sig om att XFR skulle operera optimalt. Det är numera fixat i senare bios/sensorapplikationer.

Skrivet av Ratatosk:

Tur att Vega 10 är här om en månad Förhoppningsvis kan Infinity Fabric vara till ytterligare hjälp också.

Skrivet av pytonOrm:

Enigma

när kommer server moderkorten till am4 processorerna ? vore nice med 2-4 stycken zen 64/128 Threads

Skulle tro att du får se mer av Naples samt AMD's motsvarighet till Intel's HEDT på Computex eller en bit efter Juni-Juli. Supermicro och beräkningskorten (Instinct MI25) baserade på Vega 10 GPU'n med HBM2 prioriteras stort också så det är många trummor att slå på samtidigt.

Visa signatur

[ AMD 9800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Linux EndeavourOS ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Lite sent svar, har varit bortrest ett tag...

Notera "North Bridge Clock" för i7-7700K, finns ingen "north bridge" sedan Core2 men verkar som AIDA64 listar ring-bus frekvensen i detta fält. Verkar faktiskt som i7-6600K och i7-7700K har samma ring-bus frekvens och därmed samma frekvens på L3$. Så latens per cykel är lägre för Intel.

Sedan är det helt irrelevant att räkna om latens till en annan frekvens. Kolla Apple, de har 3 MB L2$ och i cykler matchar den Kaby Lake (12 cyklers latens). En 3 MB cache matchar alltså en 256 kB cache sett till antal cykler, har ju hävdat att storlek och latens står i motsatsförhållande! Det är absolut möjligt att ha lägre latens i cykler om man inte designar för en väldigt hög frekvens, RAM är ju ett väldigt bra exempel på det där latens i cykler har tickat uppåt med tiden. Dock har latens i wall-clock-time legat rätt konstant och det är den viktiga parametern.

Vet inte hur mycket jag litar på mätningar kring cache, kolla in resultatet TomsHardware fått (och där konstaterar man att de stämmer med AMDs officiella siffror, däremot säger Intel inte mer än att latens beror väldigt mycket på saker som accessmönster och liknande)
https://img.purch.com/r/600x450/aHR0cDovL21lZGlhLmJlc3RvZm1pY3JvLmNvbS8yL0cvNjY3NTI4L29yaWdpbmFsL2ltYWdlMTQ0LnBuZw==

Har skrivit ett eget program som mäter cache/RAM bandbredd (random access pattern, annars plockar ju bara prefetchen det hela), testat på en i7-6770HQ (modell med eDRAM). Får lägre värde för L1$ jämfört med AIDA64, men får ~370 GB/s som läs-bandbredd i L3$ (vilket är rätt mycket högre än AIDA64). Kan få liknande siffror som AIDA64 om jag använder 128-bitars mov:es (SSE) i stället för 256-bitars (AVX). Men både Linux och Windows standardbibliotek använder ju AVX för saker som memcpy() (förutsatt att man flyttar tillräckligt stora block) på modeller som har det, så "rätt" siffra får man ju med 256-bitars moves.

Och viktigast: alla latensmätningar man ser mäter ju bara en enda aspekt, "load-to-use". D.v.s. latens för en cache-hit. Skrivit minst en gång (antagligen flera gånger) i denna tråd att "load-to-use" latensen påverkas inte av att cache-designen är inkluderande kontra icke-inkluderande.

Ryzens cache-design (L3$ är icke-inkluderande med avseende på lägre nivåer) är en fördel för sådant som är "embarrassingly parallel" då den effektiva cache-storleken blir större.

Intels cache-design (L3$ är inkluderande med avseende på lägre nivåer) är en fördel för program där trådar måste kommunicera med varandra då L3$ kan användas som ett snoop-filter och latens för att skriva till en adress någon annan kärna nyligen läst/skrivit till blir klart lägre. Detta är med största sannolikhet orsaken till varför i7-6900K tenderar att skala bättre än Ryzen 7 i program som inte alls skalar perfekt med CPU-kärnor, men där man ändå har viss skalning (t.ex. spel).

Ingen cache design är alltså konsekvent bättre/sämre, de är optimerade för olika användarfall. Just detta diskuteras i denna väldigt intressanta pod-cast med David Kanter (antagligen den mest kompetenta CPU journalist som finns just nu). Kanter verkar också hålla med mig på en punkt som stöts och blötts väldigt mycket här: för de flesta desktop-laster är färre snabbare kärnor > fler långsammare.

Konkret exempel som nämns: man spöar inte Apples CPU genom att sätta ihop två 10-kärniga Mediatek SoCer, man kan bara spöa Apples CPU genom att bygga en snabbare två-kärnig modell. Fast det är så svårt och dyrt att ingen realistiskt kommer lyckas med det inom överskådligt tid (långt svårare att öka IPC jämfört med att öka antal CPU-kärnor). Övertygad om att Apple kommer gå om Intel i IPC, inte med jättemycket och man kommer inte kunna klocka lika högt i närtid. (ARM64 är inte magiskt, bara lite bättre designad jämfört med x86, i slutändan finns samma gräns där i form av: det finns en begränsad parallellism i varje instruktionsström och man är redan väldigt nära denna gräns).

Faktum är att latensen skalar med frekvens på bägge arkitekturerna och AIDA är ett utmärkt verktyg för att mäta latens och jämföra två typiska plattformar som idag. Man ser samma eller bättre värden på Ryzen och en stor förbättring mot den första versionen som inte hade stöd. Man ser också väldigt höga siffror och en väldigt snabb och lyckad cachedesign, speciellt L2 som vissa var tveksamma till där jag tror att AMD överträffade sig själva vilket egentligen var min poäng. AMD har byggt utmärkt SRAM i Zen! Skulle vara intressant att inaktivera L3 cachen och köra lite olika applikationer på en CCX med L3 och en CCX utan. För övrigt så är jag inte ett dugg imponerad av Kanter. Han har inte direkt avslöjat eller gjort någon bättre analys än någon annan. Snarare en trist och långsamt talande person som mer eller mindre verifierar det som redan är konstaterat. Samma sak med PC-per webcastet som han var på. Skulle säga att du själv är mer kompetent än Kanter, så det förvånar mig faktiskt något att du har såpass hänsyn till honom. Betydligt mer kött på benen får man från författare som t.ex Hiroshige Goto m.fl.

Att dra paralleller med Apple's SOC's till dagens situation med AMD och Intel's x86 arkitekturer är också rätt långsökt. Apple's OS är också frenetiskt och perfekt kodade till deras egna arkitektur, alltifrån drivrutiner till OS till applikationer så det är inte heller helt enkelt att jämföra med android som är blandad hårdvara. Samtidigt är jag en av dom som håller med om att det gått överstyr med för många kärnor i en så simpel plattform som en smartphone, men det finns också en viss hänsyn här att ta om man tittar på energieffektivitet där BIG-little har sina fördelar att köra fler mindre kärnor för lättare operationer.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Java och .NET resultat. Ryzen uppvisar ganska saftiga resultat och SMT är än mer imponerande här.

http://www.sisoftware.eu/2017/04/05/amd-ryzen-review-and-benc...

AMD kommer minst sagt ha kul med Naples på servermarknaden

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enigma:

För övrigt så är jag inte ett dugg imponerad av Kanter. Han har inte direkt avslöjat eller gjort någon bättre analys än någon annan. Snarare en trist och långsamt talande person som mer eller mindre verifierar det som redan är konstaterat.

Han är duktig på att få vanliga (måttligt) otekniska att förstå på ett ungefär skillnaderna mellan arkitekturerna, eller iaf att det finns fördelar och nackdelar med båda designerna.

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem

Ytterligare ett test där man jämför Ryzen mot Intel på ett 1080Ti grafikkort, Ryzen står sig väl mot Kaby Lake på 5GHz och man kommenterar också resultaten från Far Cry att man väntar på en patch då Ryzen uppenbarligen inte alls utnyttjas som förväntat:

http://www.eteknix.com/ryzen-vs-intel-gtx-1080-ti-showdown-re...

Imponerande min-fps i vanlig ordning samt mycket fina siffror även när upplösningen ökar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Temperature Reporting
The primary temperature reporting sensor of the AMD Ryzen™ processor is a sensor called “T Control,” or tCTL for short. The tCTL sensor is derived from the junction (Tj) temperature—the interface point between the die and heatspreader—but it may be offset on certain CPU models so that all models on the AM4 Platform have the same maximum tCTL value. This approach ensures that all AMD Ryzen™ processors have a consistent fan policy.This approach ensures that all AMD Ryzen™ processors have a consistent fan policy.

Specifically, the AMD Ryzen™ 7 1700X and 1800X carry a +20°C offset between the tCTL° (reported) temperature and the actual Tj° temperature. In the short term, users of the AMD Ryzen™ 1700X and 1800X can simply subtract 20°C to determine the true junction temperature of their processor. No arithmetic is required for the Ryzen 7 1700. Long term, we expect temperature monitoring software to better understand our tCTL offsets to report the junction temperature automatically.

The table below serves as an example of how the tCTL sensor can be interpreted in a hypothetical scenario where a Ryzen processor is operating at 38°C.

Product Name True Junction Temp (Example) tCTL Offset for Fan Policy
Temp Reported by tCTL
AMD Ryzen™ 7 1800X 38°C 20°C 58°C
AMD Ryzen™ 7 1700X 38°C 20°C 58°C
AMD Ryzen™ 7 1700 38°C 0°C 38°C

https://community.amd.com/community/gaming/blog/2017/03/13/am...

Visa signatur

MSI MPG X870E Carbon WiFi| AMD Ryzen 9 9800X3D@5,4 GHz locked| MSI MAG Coreliquid A15 360| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-37-37-50| MSI RTX 4090 Suprim X| Asus ROG PG32UCDM QD-OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simonnice:

@Ratatosk: Jag har den senaste UEFI-uppdateringen, så tror faktiskt inte att vi fått den funktionen :(.

Nope just nu ligger Prime moderkoreten före Crosshair när det gäller biosversioner. Det finns i nuläget 7-8 beta bios som alla tillföra olika funktioner beroende på vad man är ute efter.

Visa signatur

MSI MPG X870E Carbon WiFi| AMD Ryzen 9 9800X3D@5,4 GHz locked| MSI MAG Coreliquid A15 360| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-37-37-50| MSI RTX 4090 Suprim X| Asus ROG PG32UCDM QD-OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om det postats och orkar inte gräva igenom tråden (alla postar ändå videos om och om igen i 3 trådar eller så) men jag kom på random över ett spel som inte ofta är med i benchmarks, Rocket League... Alla snackar om DX11 vs DX12, men inte så många går på DX9 titlar.

Konspiration eller är Nvidia drivrutiner verkligen *så* dåliga?

Fan kan dom inte komma med Vega än, suck... Matchar det ett 1080 köper jag ett direkt och en Ryzen. Men sittar man på ett 1060 idag är det ju meningslöst.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av murklor:

Jag vet inte om det postats och orkar inte gräva igenom tråden (alla postar ändå videos om och om igen i 3 trådar eller så) men jag kom på random över ett spel som inte ofta är med i benchmarks, Rocket League... Alla snackar om DX11 vs DX12, men inte så många går på DX9 titlar.

Konspiration eller är Nvidia drivrutiner verkligen *så* dåliga?

http://images.anandtech.com/graphs/graph11244/86346.png

http://images.anandtech.com/graphs/graph11244/86430.png

Fan kan dom inte komma med Vega än, suck... Matchar det ett 1080 köper jag ett direkt och en Ryzen. Men sittar man på ett 1060 idag är det ju meningslöst.

Kan vara så att Rysen inte orkar driva ett gtx 1060, eller är drivrutinerna så märkliga?