Permalänk
Medlem

Brutalt hög temp i idle.

Tjena gubbar och gummor!
byggde en ny dator för någon dag sedan, 6 år sedan sist så jag är lite ringrosting.
allt startar, har spelat på den osv.
problemet som fick mig att dra in till Sweclockers och prata med experterna är..
att när jag startade datorn idag så möttes jag av bluescreen av Win10, ett fel har uppstått osv osv, jag återställer datorn och vips så crashar den när jag öppnar typ spotify.

jag hade kollat tempen på min CPU förr men reflekterade inte lika mycket över det då som nu, 61-63 c i IDLE, nu när jag kollade på den så är den 66-68 c i IDLE som är för tok för mycket.

jag lirade en hel del BF1 inatt utan problem (Borde inte datorn sagt ifrån om det blev för mycket för den?)
jag kyler CPUn med "pure rock be quite", allt sitter stenhårt och snugg, det jag kan komma på är att jag kom åt kylpaskan med fingret och "smudgade" en bit av pastan innan jag satte på den på CPUn, inte så stor del att jag tycker det ska fått 10c högre temp i IDLE dock.

är påväg genom dörren för att köpa ny kylpasta, den sista jag kan komma på är problemet..

vad tror ni?
tack som fan på förhand

CPU Ryzen 5 1600x
Fractal Design S
Pure Rock Be Quite
RX 480 8GB
AMD B350M-A

Permalänk
Medlem

Jag kan tänka mig att du har spänt CPU kylare för hårt. Då kan detta fenomen uppstå.

Rengör noga med isopropanol/ aceton och på med ny pasta. Spänn lagom hårt. Det ska va precis så att skruvarna slutar göra motstånd och kanske lite lite till. Den ska inte sitta stenhårt som du säger

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

@beardedpear:
Ryzen visar + 20 grader Celsius på de flesta moderkorten. Bios uppdatering kan hjälpa.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Ja de första du borde göra är att sätta på ny kylpasta och se om det hjälper. Se till att rengöra CPU'n ordentligt först. Gå igenom fläktkurvorna genom ditt BIOS eller medföljande mjukvara också så att det inte blivit något konstigt där. Om inte det hjälper kan du kolla om resten av ventilationen i ditt chassi fungerar som det ska. Det kan hända att du placerat fläktarna fel så tex alla blåser innåt. Bocka av en sak i taket till du hittat felet helt enkelt.

Visa signatur

Galleri: https://imgur.com/a/4JTFzOF

Threadripper 1950X @ 3.8GHz — MSI X399 Gaming Pro Carbon
MSI 1080 Ti FE — 2 x PALIT 980 Ti — Corsair AXi1500W — G.Skill Trident Z RGB 64GB 3200 C14 — Corsair Obsidian 900D — EKWB custom loop — Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Hur kollar du tempen?

Kollar jag tempen via medföljande programvara / Bios så visar min temp rätt, Tittar jag via HWmonitor eller Speccy visar den helt galet.

Sen tror jag dock inte det är tempraturen som är problemet, Datorn borde krachat redan under windowsuppstarten såfall och inte för att du startar typ spotify, (baserat på CPUanvändning)

Visa signatur

CPU: AMD FX8360 8core 4,3 GHz,
RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 8gb x4 (32gb)
GPU: ASUS GeForce GTX 960 4GB STRIX DC2 OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av molliz:

Jag kan tänka mig att du har spänt CPU kylare för hårt. Då kan detta fenomen uppstå.

Rengör noga med isopropanol/ aceton och på med ny pasta. Spänn lagom hårt. Det ska va precis så att skruvarna slutar göra motstånd och kanske lite lite till. Den ska inte sitta stenhårt som du säger

Inte aceton det ger avlagringar och det vill man inte ha.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem
Skrivet av beardedpear:

Tjena gubbar och gummor!
byggde en ny dator för någon dag sedan, 6 år sedan sist så jag är lite ringrosting.
allt startar, har spelat på den osv.
problemet som fick mig att dra in till Sweclockers och prata med experterna är..
att när jag startade datorn idag så möttes jag av bluescreen av Win10, ett fel har uppstått osv osv, jag återställer datorn och vips så crashar den när jag öppnar typ spotify.

jag hade kollat tempen på min CPU förr men reflekterade inte lika mycket över det då som nu, 61-63 c i IDLE, nu när jag kollade på den så är den 66-68 c i IDLE som är för tok för mycket.

jag lirade en hel del BF1 inatt utan problem (Borde inte datorn sagt ifrån om det blev för mycket för den?)
jag kyler CPUn med "pure rock be quite", allt sitter stenhårt och snugg, det jag kan komma på är att jag kom åt kylpaskan med fingret och "smudgade" en bit av pastan innan jag satte på den på CPUn, inte så stor del att jag tycker det ska fått 10c högre temp i IDLE dock.

är påväg genom dörren för att köpa ny kylpasta, den sista jag kan komma på är problemet..

vad tror ni?
tack som fan på förhand

CPU Ryzen 5 1600x
Fractal Design S
Pure Rock Be Quite
RX 480 8GB
AMD B350M-A

Bsod som du får kan du utläsa vad felet är.
Kolla med WhoCrashed, de är ett bra program för just det.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calby:

Det ska vara kemiskt ren aceton

inte typ nagellacksaceton då de innehåller oljor.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

tack för alla snabba svar!
jag kollar tempen i BIOS, om Ryzen CPUs visar 20+ i äldre BIOS så kanske första steget skulle vara att uppdatera BIOS, jag menar.. maxar jag BF1 så bör ju CPU crashat om IDLE är 63 (Tänker jag helt spontant)

en dum fråga, hur får jag rätt BIOS bortsätt på sökandet av Moderkorterts namn?
https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/moderkort/amdsoc...

vad det gäller kylaren så är den precis så skruvarna inte kan skruvar längre, har inte tagit i för kung och fosterland.

innan läggdags imorse (hehe) så kom en uppdatering för WIN10, jag körde avsluta och uppdatera.. men origin var ivägen och datorn stängdes bara av ist för att stå och tugga som den brukar göra vid en uppdatering, ska jag bara formatera om hela datorn igen, eftersom återställningen tog bort ALLT jag hunnit installerat i princip.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calby:

Inte den kemiskt rena varianten väl?

EDIT: Tydligen inte nej, som @Ipzen redan hade svarat..

Permalänk
Medlem
Skrivet av beardedpear:

tack för alla snabba svar!
jag kollar tempen i BIOS, om Ryzen CPUs visar 20+ i äldre BIOS så kanske första steget skulle vara att uppdatera BIOS, jag menar.. maxar jag BF1 så bör ju CPU crashat om IDLE är 63 (Tänker jag helt spontant)

en dum fråga, hur får jag rätt BIOS bortsätt på sökandet av Moderkorterts namn?
https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/moderkort/amdsoc...

vad det gäller kylaren så är den precis så skruvarna inte kan skruvar längre, har inte tagit i för kung och fosterland.

innan läggdags imorse (hehe) så kom en uppdatering för WIN10, jag körde avsluta och uppdatera.. men origin var ivägen och datorn stängdes bara av ist för att stå och tugga som den brukar göra vid en uppdatering, ska jag bara formatera om hela datorn igen, eftersom återställningen tog bort ALLT jag hunnit installerat i princip.

Här är drivisarna för ditt kort.
https://www.asus.com/se/Motherboards/PRIME-B350M-A/HelpDesk_D...

Windows 10 verkar vara jäkligt kinkigt med bluescreens efter uppdateringar som felat på något sätt, även om den lyckas göra en "återställning"

Tror jag fått installera om burken 2-3 ggr pga uppdateringar som inte vill vara med tyvärr. Speciellt efter den nya creators update.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calby:

Använt aceton kemisk ren i 12 år har aldrig varit några problem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ipzen:

Här är drivisarna för ditt kort.
https://www.asus.com/se/Motherboards/PRIME-B350M-A/HelpDesk_D...

Windows 10 verkar vara jäkligt kinkigt med bluescreens efter uppdateringar som felat på något sätt, även om den lyckas göra en "återställning"

Tror jag fått installera om burken 2-3 ggr pga uppdateringar som inte vill vara med tyvärr. Speciellt efter den nya creators update.

jag är ju smått dum i huvudet, tror aldrig jag uppdaterat ett BIOS förr, vart lägger jag CAPfilen ?

skönt att veta att Win10 är ett efterblivet OS för fler än mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av beardedpear:

jag är ju smått dum i huvudet, tror aldrig jag uppdaterat ett BIOS förr, vart lägger jag CAPfilen ?

Nu vet jag inte hur de fungerar för ditt moderkort.

De kortet jag har nu så kan jag spara filen varsom, Öppnar medföljande program för biosuppdatering och väljer den filen där jag sparat den, Sen sköter den resten.

På datorer jag inte kommer in på har jag installerat ner uppdateringen till ett USBminne, inne i biosen har jag valt uppdatera o valt filen.

OBS! Dubbelkolla alltid att du har valt rätt moderkort! Kolla med så du inte redan har den senaste versionen. (då är de onödigt att uppdatera)

Lägger du in fel bios kan ditt moderkort säga goodbye!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ipzen:

Nu vet jag inte hur de fungerar för ditt moderkort.

De kortet jag har nu så kan jag spara filen varsom, Öppnar medföljande program för biosuppdatering och väljer den filen där jag sparat den, Sen sköter den resten.

På datorer jag inte kommer in på har jag installerat ner uppdateringen till ett USBminne, inne i biosen har jag valt uppdatera o valt filen.

OBS! Dubbelkolla alltid att du har valt rätt moderkort! Kolla med så du inte redan har den senaste versionen. (då är de onödigt att uppdatera)

Lägger du in fel bios kan ditt moderkort säga goodbye!

HAHA tack, det lät säkert...
den senaste versionen släpptes 10e April, så det ska nog vara lugnt.
tänker mer på att bricka mitt moderkort inte är jättelockande, men vill gärna se rätt temp för CPUn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av beardedpear:

HAHA tack, det lät säkert...
den senaste versionen släpptes 10e April, så det ska nog vara lugnt.
tänker mer på att bricka mitt moderkort inte är jättelockande, men vill gärna se rätt temp för CPUn.

Sålänge du laddar ner bios för just ditt moderkort så är det rätt så riskfritt.

Hade dock inte valt att göra det i windows via programvara om risken för en krasch under tiden är stor. Välj hellre direkt via bios såfall.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Finns det förövrigt något annat bra program som övervakar CPUns temp utan Bios hjälp? så jag kan få ngn annan riktlinje? som är uppdaterad för Ryzen, verkar vara svårt att hitta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av beardedpear:

Lägg den på en USB-sticka. Öppna den via BIOS.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

@beardedpear:
Ryzen visar + 20 grader Celsius på de flesta moderkorten. Bios uppdatering kan hjälpa.

Inte nu längre och det gällde inte alla modellerna

Permalänk
Medlem

visar runt 76 grader när jag lirar BF1 nu via CPUID HWMONITOR...? ska jag vara orolig, göra om kylpastan?

Permalänk

tog du av det lilla plastklistermärket på kylaren innan du installerade om det fanns ett sånt?

Visa signatur

feting dator

Permalänk
Medlem

@Hjärnsläpp: om jag ska vara ärlig, så vet jag inte.
tror måste öppna och kolla, har ett svagt minne av att jag kände på ytan och den var inte glansig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av beardedpear:

@Hjärnsläpp: om jag ska vara ärlig, så vet jag inte.
tror måste öppna och kolla, har ett svagt minne av att jag kände på ytan och den var inte glansig.

Hade du inte gjort det hade du garanterat känt lukten av bränd plast redan. Så de ska du nog inte oroa dig för.

Kolla tempen med ASUS programvara AIsuite 3 istället. Finns på skivan till moderkortet eller under Software där du hittade Biosen.

Just i skrivande stund har jag 32 grader på CPUN via AIsuite, HWmonitor säger 17... (och hoppar mellan 6-25)

Om du dessutom har 2 fläktar på din CPUkylare, kontrollera så inte båda blåser inåt mot CPUN, då leder inte värmen direkt bra

Annars så säger jag, en ny tub pasta. Släng väck kylet, rengör och montera om allting.

Kolla samtidigt resterande fläktar i datorn så du faktiskt har ett luftflöde igenom burken, annars stannar värmen gärna i chassit.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Ipzen: såhär ser det ut i burken https://ibb.co/jEsMLk
nu har jag bytt plats på fläkten till översidan eftersom det är frisk luft där, men annars är väl allt rätt standard.
nu idlar den i 55, men hoppar till 60 .. det är ju fortfarande väldigt högt.
känns som pastan har något att göra med allt detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av beardedpear:

@Ipzen: såhär ser det ut i burken https://ibb.co/jEsMLk
nu har jag bytt plats på fläkten till översidan eftersom det är frisk luft där, men annars är väl allt rätt standard.
nu idlar den i 55, men hoppar till 60 .. det är ju fortfarande väldigt högt.
känns som pastan har något att göra med allt detta?

Nu ser ju inte jag om fläkten blåser eller suger, Men suger fläkten så suger den ju in värmen från grafikkortet och inte frisk luft. Men tycker ändå de känns lite för höga tempraturer för IDLE, så kanske är kylpastan. Dock har jag helt annan hårdvara så jag har ingen aning vad som faktiskt är "bra tempratur" med den kylningen du har, Jag tycker den är förhög iallafall.

Om jag hade monterat den kylaren så hade jag iallafall satt den 90 grader till, så den suger "framifrån" Dock har jag lite mer fläktar o så än dig.

Såhär har iallafall satt kylningen i min burk, Luftflöde nerifrån och upp

Helbild: http://i67.tinypic.com/1zykbkp.jpg
CPU: http://i67.tinypic.com/fxs0t3.jpg
Flödesschema:
Insug i fronten med stor 15", Insug i botten via nätagg, En 12" i chassitsidan(sidan är av på bilden)
Utsug i toppen med stor 20", Utsug bak med 1 12"
CPU: 2 st 12" i Push and pull" (suger mot kylfläsarna i framänden och blåser ut från flensarna på bakre fläkten."

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Ipzen: tyvär så är inte mounting brackets på kortet vändbara, så kylflensarna sitter sådär , det optimala är som du säger och har, att luften sugs frammifrån och enda vägen bak och ut.. men går inte att mounta på annat sätt.

fläkten är monterad som på bilden https://www.topachat.com/boutique/img/in/in1008/in10083729/in... , vilket bör vara det korrekta.

jag ska ner till kjellochcompany och köpa ny kylpasta och en splittad 3pinskabel så jag kan sätta in en till fläkt.
har aldrig satt på kylpasta förr, men det blir intressant. bara den är ren från gammalt så bör det vara ok.

tack för svaren!

Permalänk
Medlem

1600X är specad till 95W, den har således likt sina R7 syskon en temperatur offset på 20C, alltå är dina temps i realiteten runt 35-40C (55-60C avläses).

Visa signatur

| i9-9900X 4.8 GHz | ASUS RTX 3090 ROG Strix Gaming OC | 2X Vertex 4 512GB RAID 0 | 2X WD RED 4TB | ASUS ROG STRIX X299-E GAMING | Corsair 900D | 2X MSI Optix MAG321CQR 144Hz | G.Skill Trident Z Royal Silver DDR4 3600Mhz CL15 4x8GB | Corsair AX 1200i | Asus Xonar STX II | Watercooling 480+480+240 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danmyr:

1600X är specad till 95W, den har således likt sina R7 syskon en temperatur offset på 20C, alltå är dina temps i realiteten runt 35-40C (55-60C avläses).

är du säker? om så är fallet är du dagens hjälte och jag skickar dig en fet hamburgare.
så du menar att det är en normal idletemp?
ca 72-75 i BF1röjj

Permalänk
Medlem
Skrivet av beardedpear:

@Ipzen: tyvär så är inte mounting brackets på kortet vändbara, så kylflensarna sitter sådär , det optimala är som du säger och har, att luften sugs frammifrån och enda vägen bak och ut.. men går inte att mounta på annat sätt.

fläkten är monterad som på bilden https://www.topachat.com/boutique/img/in/in1008/in10083729/in... , vilket bör vara det korrekta.

jag ska ner till kjellochcompany och köpa ny kylpasta och en splittad 3pinskabel så jag kan sätta in en till fläkt.
har aldrig satt på kylpasta förr, men det blir intressant. bara den är ren från gammalt så bör det vara ok.

tack för svaren!

Hålen för fästena till CPUfläkten borde vara kvadratiska, Så du bör kunna flytta fästena så att du kan montera fläkten med flänsarna motsvarande fram-back istället för upp-ner. Motsvarande såhär - http://www.ginjfo.com/wp-content/uploads/2014/11/Pure_Rock_18...

Byte av kylpasta. var riktigt försiktig om du tar ut CPUn så du inte förstör piggarna, unvik ta bort den om du kan komma åt att rengöra den ordentligt. Aceton på torra mjuka servetter rekommenderas, det får ej ludda.

Tryck ut en liten klick kylpasta på CPUN, stryk ut jämt lager över hela, Jag brukar dra loss en kartongbit från tillexempel Cornflakes paketet. Släng på kylet och dra fast.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ipzen:

Hålen för fästena till CPUfläkten borde vara kvadratiska, Så du bör kunna flytta fästena så att du kan montera fläkten med flänsarna motsvarande fram-back istället för upp-ner. Motsvarande såhär - http://www.ginjfo.com/wp-content/uploads/2014/11/Pure_Rock_18...

Byte av kylpasta. var riktigt försiktig om du tar ut CPUn så du inte förstör piggarna, unvik ta bort den om du kan komma åt att rengöra den ordentligt. Aceton på torra mjuka servetter rekommenderas, det får ej ludda.

Tryck ut en liten klick kylpasta på CPUN, stryk ut jämt lager över hela, Jag brukar dra loss en kartongbit från tillexempel Cornflakes paketet. Släng på kylet och dra fast.

du menar att jag ska skruva bort orginalbracket på moderkortet och montera skenorna ist? och väbda flensarns mot chassifläktens utblås?

om inte fattar inte tröga jag vad du menar är jag rädd..