Permalänk
Medlem

Skapa en torrent?

Hej!

Jag delar ofta med mig av moddar, custom maps och liknande tillägg till kompisar. Det är dock ganska struligt att skicka filer, så jag tänkte att BitTorrent kunde vara ett smidigt alternativ.

Mitt problem är dock att jag inte hittar vilken tracker som jag ska använda. Det mesta verkar dött! (?) Och jag vill kanske inte bli sammankopplad till illegalt torrentande. Kan någon kunnig vara vänlig att hjälpa till?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Permalänk
Medlem

Annars kan du väll sätta upp en ftp? så kan dom själv gå in där och dra hem moddarna dom vill ha.

Visa signatur

7800X3D | 64GB DDR5 | EVGA T2 1000W | Nvidia 5090

Permalänk
Inaktiv

Megaupload är tilbaka och funkar prima.

https://mega.nz/

Permalänk
Medlem

Prova https://www.justbeamit.com/ Bara ladda upp och seeda via p2p. SUper lätt och går snabbt

Permalänk

Enklaste idag brukar vara att använda en filmolntjänst typ dropbox, gdrive eller onedrive. Speciellt om filerna är ganska små och inte direkt illegala. Komprimera, ladda upp och dela via URL

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Tack! Ska titta närmare på det.

Skrivet av Citrona:

Annars kan du väll sätta upp en ftp? så kan dom själv gå in där och dra hem moddarna dom vill ha.

FTP är väl ändå på väg bort? Har heller aldrig fått det att fungera något vidare. Blev såld på BitTorrent i och med SyncThing.

Skrivet av PsychedelicZ:

Megaupload är tilbaka och funkar prima.

https://mega.nz/

Jag vet, använt det sedan något år. Passar dock inte för större filer om man inte betalar.

Skrivet av Tejprullen:

Enklaste idag brukar vara att använda en filmolntjänst typ dropbox, gdrive eller onedrive. Speciellt om filerna är ganska små och inte direkt illegala. Komprimera, ladda upp och dela via URL

Nej tack. Accepterar inte deras användarvillkor.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tejprullen:

Tyvärr fungerar inte dessa tjänster för större filer särskilt bra, uppladdning och nedladdnings hastigheten brukar vara ganska dålig.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Skrivet av NodCommander:

Jag kör själv egen Seafile där jag via webbgränssnittet och Explorer i Windows (osäker på GNU/Linuxklienter) kan klicka på en katalog eller fil och generera delbara länkar där användare kan hämta utan mek, Owncloud/nextcloud lär ju inte fungera sämre på dessa delar heller. Torrent är ju lite klyddigt då du hela tiden behöver hosta filerna via en torrentklient om du inte laddar upp dessa på en server. Annars så skulle en vanlig webbserver där du droppar filerna i en publik katalog kanske vara nog så smidigt.

Accepterar ditt val att undvika de större it-jättarna. Men för de flesta andra så är det en smidigt alternativ, även om hastigheten skulle vara begränsad så brukar de filerna du nämner inte vara större än några megabyte.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Baxtex:

Tyvärr fungerar inte dessa tjänster för större filer särskilt bra, uppladdning och nedladdnings hastigheten brukar vara ganska dålig.

Petar varje vecka upp en hel del data till gdrive utan att jag tycker det går orimligt sakta. Hämtar också ibland en del data med samma upplevelse. MS har jag för mig erbjuder en ganska bra bandbredd också till privata kunder, dropbox har jag sämre koll på idag, slängde med den i listan då jag vet att många redan har ett konto.

Visa signatur

Permalänk
Moderator
Moderator

Brukar använda mig av http://www.tinyupload.com/ om jag skall dela någon liten fil med flera personer. Har fungerat bra hittills.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Bittorrent sync?
https://www.resilio.com/

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Tack! Ska titta närmare på det.

FTP är väl ändå på väg bort? Har heller aldrig fått det att fungera något vidare. Blev såld på BitTorrent i och med SyncThing.

Jag vet, använt det sedan något år. Passar dock inte för större filer om man inte betalar.

Jag använder ftp dagligen, men har kört ftp sen 2001 så har väll blivit van att alltid ha den.
Tycker det är enkelt att bara logga in och skicka/ladda hem dom filer jag behöver, eller streama filmer.

Installera programmet, öppna ett par portar och göra några användare sen är det bara låta det vara igång.

Visa signatur

7800X3D | 64GB DDR5 | EVGA T2 1000W | Nvidia 5090

Permalänk
Medlem
Skrivet av gothenburg:

Hade det fungerade så hade jag använt SyncThing istället. Men jag vill inte ha ett permanent nätverk, samt så fungerar det endast om alla har exakt det programmet installerat vilket inte är praktiskt. De flesta har däremot någon form av bittorrent.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Enklaste lösningen är nog att använda uTorrent och helt enkelt dra-och-släppa filen in i klienten. Då skapas automatiskt en torrent som du sedan kan dela antingen med en torrentfil eller med magnetlänk. Filen/filerna delas då via openbittorrent och opentrackr. Nackdelen är att det rent teoretiskt är möjligt att någon utomstående kommer åt, sannolikheten är för detta dock minimal. Enkel och smidig lösning om man vill slippa krångel. Kräver såklart att du eller någon annan med hela torrenten är uppkopplad för att det ska gå att ladda ner.

Permalänk
Medlem

https://sourceforge.net/projects/swissfileknife/

Fritt och supersmidig, enkel FTP-funktion. Bara och öppna port i routern, lägga/köra .exe i den mapp där du vill dela ut något.

Visa signatur

Asrock Fatal1ty Z170 Pro Gaming i7 | i7-6700K | MSI RTX 2080 Ti Gaming X Trio | 32 GB Corsair RAM | 1 TB Samsung 850 EVO | 1200W EVGA SuperNOVA P2 | Samsung UE55KS9005 x3 | Logitech G915 + G903 Hero | Fanatec CSL Elite+ Wheel Base | Fanatec CSL Elite P1 Wheel | Fanatec Club Sport v3 Pedals | GT Omega Apex Wheel Stand

Permalänk
Avstängd

@NodCommander:

Hur stora filer prata vi om?

Kör med SFTP mycket lättare och bättre på alla sätt.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Enklaste lösningen är nog att använda uTorrent och helt enkelt dra-och-släppa filen in i klienten. Då skapas automatiskt en torrent som du sedan kan dela antingen med en torrentfil eller med magnetlänk. Filen/filerna delas då via openbittorrent och opentrackr. Nackdelen är att det rent teoretiskt är möjligt att någon utomstående kommer åt, sannolikheten är för detta dock minimal. Enkel och smidig lösning om man vill slippa krångel. Kräver såklart att du eller någon annan med hela torrenten är uppkopplad för att det ska gå att ladda ner.

uTorrent är väl proprietär, var det inte den som innehöll en bitcoin miner någon gång? Litar inte på sådant... Använder qBittorrent och Transmission.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Permalänk

DC++ ? har använt det vid överföring av större filer osv mellan vänner sen 90talet typ i en egen olistad dc++ hub.

http://dcplusplus.sourceforge.net/

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows