AMD demonstrerar 8K-videoredigering med arkitekturen Vega

Permalänk
Melding Plague

AMD demonstrerar 8K-videoredigering med arkitekturen Vega

Efter att i ett år lämnat på walkover är AMD på väg tillbaka i prestandasegmentet med Radeon RX Vega, som inför lanseringen demonstreras vid redigering av 8K-upplöst videoinnehåll.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hoppas på en bra prisklass på Vega.

Visa signatur

ΛVOИ 2022
AMD Ryzen 7 3700X AMD Radeon RX 6900 XT
Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI Samsung 970 EVO Plus 1TB
Cooler Master NR200P MAX Corsair Vengeance 16GB 3200Mhz

Permalänk
Medlem

Försiktigt optimistisk. Teoretisk prestanda ökar inte jättemycket över Fury X. Men det sägs ju att arkitektuten ska vara mycket effektivare och nå mycket högre rent praktiskt. Men det utlovades högre effektivitet med Polaris över tidigare GCN och där visade det sig snarare gå åt motsatt håll.
Och det är intet normalt att ha ett jättegap över sin senaste sin senaste serie upp till ett toppkort. Kan inte se en Vega som är dubbelt upp av 580X av den anledningen. Rimligtvis borde gapet mellan Vega och korten under vara mycket mindre.

Permalänk
Medlem

Igår hade Vega namnsdag, hade hoppats på att det skulle släppas då

Permalänk
Medlem

Allt denna hype för inget!

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Inaktiv

Detta kommer ej sluta bra! Se bara på hur mycket energieffektivitet de lovade med Polaris men det slutade under skämskudden. Jag är glad att AMD åtminstone lyckades med Ryzen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haziza:

Allt denna hype för inget!

Vad är det som är hype:en? Menar du nyhetsartikeln? Vad är det som är "inget"? Är det i.s.f. då dess innehåll?
Det jag undrar är vad är det du vill med din one liner? Skapa hype?

Permalänk
Medlem

Fury X Enhanced!

Permalänk
Skrivet av str8forthakill:

Fury X Enhanced!

Ny arkitektur, så förhoppningsvis betydligt bättre. Men det märker vi när det finns tester.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Detta kommer ej sluta bra! Se bara på hur mycket energieffektivitet de lovade med Polaris men det slutade under skämskudden. Jag är glad att AMD åtminstone lyckades med Ryzen.

Ryzen är väl inte heller så rysligt energieffektiv, speciellt vid överklockning.

Visa signatur

9900K | Gigabyte Z390 Auros Pro Wifi | 32 GB Corsair V LPX 3200 | 1TB Evo Plus 2TB 660P | 3090 Asus Tuf Oc | Acer XB271HU

Permalänk
Medlem

Jag förväntar mig att vega blir lyckad även om jag oroar mig för tomrummet mellan RX580 och vega.
De kanske släpper flera vega med större och mindre kretsar som fyller tomrummet.
Det kan även vara så att AMD inte är intresserade av att fylla tomrummet då de kanske inte finner det lönsamt i år.
Mindre kretsar lär komma nästa år oavsett som är baserade på NCU så finner det inte främmande att AMD har NCU kretsar för hela segmentet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Försiktigt optimistisk. Teoretisk prestanda ökar inte jättemycket över Fury X. Men det sägs ju att arkitektuten ska vara mycket effektivare och nå mycket högre rent praktiskt. Men det utlovades högre effektivitet med Polaris över tidigare GCN och där visade det sig snarare gå åt motsatt håll.
Och det är intet normalt att ha ett jättegap över sin senaste sin senaste serie upp till ett toppkort. Kan inte se en Vega som är dubbelt upp av 580X av den anledningen. Rimligtvis borde gapet mellan Vega och korten under vara mycket mindre.

Ska man vara jävligt petig så var det förbrukningen man pratade varmt om vad gäller Polaris. Vilket man också löste.

Problemet var snarare att man istället lanserade ett strömsnålare kort med samma performance än att släppa ett med samma strömanvändning men med bättre performance.

Lätt också att glömma att man satte RX480 mot RX390 (rak ersättare är RX380) vilket såklart samtidigt var ett budget kort som skulle matcha ett high end kort (199 USD vs 329 USD launch Price).

Så högre effektivitet uppnådde man, vet inte riktigt hur du kan få det till något annat? Numera så ligger det i många spel över 390x eller mellan 390/390x vilket är 429 USD kort från början med 512 bit minnesbus.

Problemet är nog inte var AMD lovade utan vad nVidia sen kontrade med genom att inte bara släppa lika bra budget kort utan även befästa high-end delen stenhårt.

Visa signatur

Speldator: Intel i7 4770k - 16 GB DDR3 - GeForce GTX 1060 EVGA SC MiniITX - Samsung 850 Pro 256GB (OS) - Samsung 840 EVO 500GB (Install) - 3x4TB Seagate (Mix) - Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

AMD: Radeon RX Vega Performance Compared To GeForce GTX 1080 Ti and Titan Xp Looks Really Nice.

Får ju alltid hoppas

http://wccftech.com/amd-radeon-rx-vega-performance-gtx-1080-t... ?

https://twitter.com/BitsAndChipsEng/status/856817394882408448

Permalänk
Medlem

@xorce:
Var det inte wccftech som läckte att Polaris skulle utprestera samtliga nvidia kort med?

Permalänk
Medlem

Damn it AMD, kom igen nu! Vi har väntat tillräckligt länge!

#enoughisenoughgiveusveganow

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Eftersom min favoritångest är beslutsångest hoppas jag att AMD kommer på banan ordentligt igen
En favoritläsning är tester så det ser jag fram emot!

Visa signatur

Fractal Define R4 / MSI B550 MPG Gaming+ / Ryzen 5 5600G / 32 GB DDR4 @3600MHz / Crucial RealSSD C300 128 GB / MSI 6800 XT 16 GB@2560x1440 / CM Silent Pro M850W / Lurar: Roccat Elo Air / Mus: Roccat Kone / HTC Vive

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyprus:

Ryzen är väl inte heller så rysligt energieffektiv, speciellt vid överklockning.

Alla CPUer har en ökning efter en gräns. Skillnaden är att Ryzens stock/boost ligger närmare den gränsen än Intel.

Som vanligt måste du titta like for like, så jämför du AMD 8 Core mot Inte 8 Core. Så i7-6900K med 8 x 3,7ghz (turbo) drar ju mer än Ryzen 1700 7 x 3,7ghz (turbo)

Sen sticker Ryzen extremt runt 4ghz och uppåt.

Visa signatur

Speldator: Intel i7 4770k - 16 GB DDR3 - GeForce GTX 1060 EVGA SC MiniITX - Samsung 850 Pro 256GB (OS) - Samsung 840 EVO 500GB (Install) - 3x4TB Seagate (Mix) - Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@xorce:
Var det inte wccftech som läckte att Polaris skulle utprestera samtliga nvidia kort med?

Jag är skeptiskt.

Visa signatur

Speldator: Intel i7 4770k - 16 GB DDR3 - GeForce GTX 1060 EVGA SC MiniITX - Samsung 850 Pro 256GB (OS) - Samsung 840 EVO 500GB (Install) - 3x4TB Seagate (Mix) - Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Vegas HBM2 minnen har alltså en hastighet på 512 GB/s.
1080 Ti DDR5 har 11 Gbit/s.

Frågor kring detta:
Varför mäts den ena i Byte per sekund, den andra i Bit per sekund?
Hur stort är gapet mellan dessa siffor om man översätter de båda till samma enhet?

Uppdatering:
Jag testade att göra en uträkning här: http://www.matisse.net/bitcalc/?input_amount=512&input_units=...
Vega 512GB per sekund = 4096 Gbit per sekund
1080 Ti = 11 Gbit per sekund

Det kan väl inte stämma?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Försiktigt optimistisk. Teoretisk prestanda ökar inte jättemycket över Fury X. Men det sägs ju att arkitektuten ska vara mycket effektivare och nå mycket högre rent praktiskt. Men det utlovades högre effektivitet med Polaris över tidigare GCN och där visade det sig snarare gå åt motsatt håll.
Och det är intet normalt att ha ett jättegap över sin senaste sin senaste serie upp till ett toppkort. Kan inte se en Vega som är dubbelt upp av 580X av den anledningen. Rimligtvis borde gapet mellan Vega och korten under vara mycket mindre.

Något jag läste "vet ej om det stämmer"
så räknar nvidia och AMD tflops olika. Tydligen räknar AMD sin med peak performance. Medans Nvidia räknar sin i medel "eller var det lägre än medel?" performance. Tydligen om man kollar på korten i samma nivå i tflops så får dom ut liknande prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PalmiNio:

Ska man vara jävligt petig så var det förbrukningen man pratade varmt om vad gäller Polaris. Vilket man också löste.

Problemet var snarare att man istället lanserade ett strömsnålare kort med samma performance än att släppa ett med samma strömanvändning men med bättre performance.

Lätt också att glömma att man satte RX480 mot RX390 (rak ersättare är RX380) vilket såklart samtidigt var ett budget kort som skulle matcha ett high end kort (199 USD vs 329 USD launch Price).

Så högre effektivitet uppnådde man, vet inte riktigt hur du kan få det till något annat? Numera så ligger det i många spel över 390x eller mellan 390/390x vilket är 429 USD kort från början med 512 bit minnesbus.

Problemet är nog inte var AMD lovade utan vad nVidia sen kontrade med genom att inte bara släppa lika bra budget kort utan även befästa high-end delen stenhårt.

Fast varför jämföra med 390 som är baserat på ett över 3 år gammalt chip. Fury Nano har både bättre prestanda och prestanda per watt än 480. Man kan ju tycka att ett nyare kort och på en mindre tillverkningsnod borde vara bättre än samtliga gamla.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

Vegas HBM2 minnen har alltså en hastighet på 512 GB/s.
1080 Ti DDR5 har 11 Gbit/s.

Frågor kring detta:
Varför mäts den ena i Byte per sekund, den andra i Bit per sekund?
Hur stort är gapet mellan dessa siffor om man översätter de båda till samma enhet?

Hastighet kontra bandbredd, olika saker
Så här ser förhållandet ut i formelspråk [Hastighet / 8 * bussbandbredd = Bandbredd]

Exempel:
Titan XP: 11,4 Gbit / 8 * 384bit = 547,2 GB/s
1080 Ti: 11 Gbit / 8 * 352bit = 484 GB/s

(8 bitar = 1 byte)
http://www.sweclockers.com/nyhet/23687-sk-hynix-avtacker-gddr...

edit: rättelser

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Försiktigt optimistisk. Teoretisk prestanda ökar inte jättemycket över Fury X. Men det sägs ju att arkitektuten ska vara mycket effektivare och nå mycket högre rent praktiskt. Men det utlovades högre effektivitet med Polaris över tidigare GCN och där visade det sig snarare gå åt motsatt håll.
Och det är intet normalt att ha ett jättegap över sin senaste sin senaste serie upp till ett toppkort. Kan inte se en Vega som är dubbelt upp av 580X av den anledningen. Rimligtvis borde gapet mellan Vega och korten under vara mycket mindre.

Det naturliga hade varit att 480 hade blivit 570 etc, istället för ett överclockat kort med en prestandavinst på några få % och 10-15% ökad energiförbrukning.
Magkänslan är att det inte spelar någon roll om jag köper ett 1080 idag eller när Vega släpps, håller dock fortfarande tummarna.
Antingen är AMD sena att driva på Hyp-tåget eller så har något gått jävligt fel, men det är ren magkänsla.

Permalänk
Medlem

Kanske lite bortskämd, men det är en del "gäsp" över AMD's släpp.
Inte för att det är direkt dåligt, men det är inte speciellt upphetsande heller.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av SolidReactor:

Tack! Jag räknade godtyckligt "hastighet på minnen" och blandade därmed bandbredd med minneshastighet.
Nu vet man att hålla isär dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

Kanske lite bortskämd, men det är en del "gäsp" över AMD's släpp.
Inte för att det är direkt dåligt, men det är inte speciellt upphetsande heller.

Hur drar du den slutsatsen när kortet inte ens är lanserat och när vi inte vet allt än?

Permalänk
Medlem

@str8forthakill: länk till detta påstående ?

Permalänk
Medlem

Lansera skiten nån jävla gång! Kortet kommer ju kännas gammalt redan när det släpps annars... RX 580 = Stenålder. Vega = gammalt? Jag blir spyfärdig när jag hör "polaris" och blir redan illamående när jag hör "Vega".
Jag vill se ett "M. Bison"!

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cyprus:

Ryzen är väl inte heller så rysligt energieffektiv, speciellt vid överklockning.

I par med Intels motsvarighet.

Skrivet av frankof:

Kanske lite bortskämd, men det är en del "gäsp" över AMD's släpp.
Inte för att det är direkt dåligt, men det är inte speciellt upphetsande heller.

Skrivet av Chris_Kadaver:

Lansera skiten nån jävla gång! Kortet kommer ju kännas gammalt redan när det släpps annars... RX 580 = Stenålder. Vega = gammalt? Jag blir spyfärdig när jag hör "polaris" och blir redan illamående när jag hör "Vega".
Jag vill se ett "M. Bison"!

Låter som du borde uppsöka doktorn.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Inte för att vara sån men oftast när amd satsar på hype så brukar det ju floppa rätt rejält. Sen videoredigering i 8k, pga att dom säkert inte kan visa någon vidare prestanda i något spel gentemot titan, etc.

Visa signatur

"Don't Fear The Reaper"[/color]