Telia "teknisk support", frågar efter en manual

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mieriola:

Det ser ju heller inte ut som att någon annan operatör (Bredbandsbolaget ser ju ut att ha samma router) har någon manual heller till denna router.
Kanske inte är Telias fel utan istället tillverkarens fel att det inte finns en manual.

Det är en specialbeställd router, eller en router som Telia bytt mjukvaran på.
Det står Telia och Telias logga är överallt i gatewayn.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Och kollar man i Telias produktblad för denna Smart Gateway så verkar den inte ha en inbyggd FTP server? Utan den kör med Content Sharing via Samba?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon244184:

Och kollar man i Telias produktblad för denna Smart Gateway så verkar den inte ha en inbyggd FTP server? Utan den kör med Content Sharing via Samba?

Tänkte just på samma sak. Det står ingenting i produktbladet om FTP, bara Samba.

TS: Blir det ett problem för dig att köra Samba (Windows share) istället för FTP? Verkar tyvärr som att du får leta en annan router om du behöver just FTP

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon244184:

Och kollar man i Telias produktblad för denna Smart Gateway så verkar den inte ha en inbyggd FTP server? Utan den kör med Content Sharing via Samba?

Skrivet av Kiane:

Tänkte just på samma sak. Det står ingenting i produktbladet om FTP, bara Samba.

TS: Blir det ett problem för dig att köra Samba (Windows share) istället för FTP? Verkar tyvärr som att du får leta en annan router om du behöver just FTP

Vi chattade med Telias support om att byta router för någon vecka sedan.
Då frågade de om tre saker som var viktigast. Jag vill minnas att jag svarade USB 3, wifi och ftp.

Men det kan hända att jag inte skrev ftp utan något annat. Men jag trodde inte att vår gamla router skulle vara bättre än den vi fick.
Det går köpa en router för 400 som har ftp support.
Med tanke på hur överdrivet bra routern är enligt Telia själv på deras sida så känns det som att en funktion som de hade för flera år sedan, och som sitter i "alla" router borde väl inte saknas i en så här "high end" router som Telia får det att se ut som.

Tanken med ftp har varit att kunna dela filer. Vår NAS har mer eller mindre slutat fungera och då ville vi ha kvar funktionen med att kunna dela ut filer till vänner om/när det behövs men slippa köpa en ny NAS med alla problem det ger (port forward och allt det där).

Ja vi klarar oss utan men det är en önskvärd funktion.

Permalänk
Medlem

Det som jag tycker är helt förkastligt är att man måste betala för premiumsupport som Telia-kund, jag förstår inte hur någon ens kan presentera den idén utan att få sparken.

Har själv Telia genom att förening bundit sig och jag får inte heller hjälp med någon typ av support eller manual, men vid ett 10-tal tillfällen så har Telia föreslagit att jag ska betala för att få hjälp för premiumsupporten kan det jag efterfrågar (typ samma problem som OP).

Jag förstår faktiskt inte hur det kan vara tillåtet att undanhålla lösningen till ett problem på en vara/tjänst som man tillhandahåller. Tänk om nästa gång man köper en ny bil kommer till verkstan och dom säger "Vi kan inte lösa det här, men för 5 000 kr/år så får ni premiumsupport som kan tillhandahålla service utöver byta glödlampor".

Har bråkat en hel del med Telia just angående premiumsupport, men ingen som förstår problemet eller kan koppla mig till någon ansvarig. Men alla är hemskt ledsna...

Permalänk
Medlem

@burkabu:
Jag ser det som att man säljer en bil utan ratt.
Den "kör", men du kan inte styra den utan manualen.

Men det är intressant, det som skrevs på förra sidan att man måste lämna manual, annars anses produkten defekt.
Får se vad Telia svarar på den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agonotheta:

På vilket sätt är jag en mardrömskund?
Jag ber om en manual. Punkt.
Hen börjar försöka lösa ett problem som hen verkligen inte kan.

Hen satte sig i den sitsen, inte jag.

Förklara var jag var en mardröm.

Skickades från m.sweclockers.com

Tror du på riktigt att det är handläggaren du pratade med som är ansvarig för att tillhandahålla manualen, att det på något sätt är han som bestämmer om Telia har eller inte har manualen du krävde? Den otrevliga tonen du höll mot hen var helt onödig, även om din irritation var väl befogad.
För övrigt så är det uppenbart att handläggaren gjorde så gott hen kunde. De har inte support på det problem du har, men hen försökte ändå p.g.a. avsaknaden av manual. Det är något jag som kund skulle ha uppskattat.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jink:

Tror du på riktigt att det är handläggaren du pratade med som är ansvarig för att tillhandahålla manualen, att det på något sätt är han som bestämmer om Telia har eller inte har manualen du krävde? Den otrevliga tonen du höll mot hen var helt onödig, även om din irritation var väl befogad.
För övrigt så är det uppenbart att handläggaren gjorde så gott hen kunde. De har inte support på det problem du har, men hen försökte ändå p.g.a. avsaknaden av manual. Det är något jag som kund skulle ha uppskattat.

Nej, hen gjorde inte vad hen kunde.
Detta var LÅNGT över den kunskap som hen besatt och det märktes redan på de första frågorna.
Personnummer lämnade jag redan innan jag gick in i chatten. Adressen, vad har det med saken att göra?
Efter ca 10 min kommer den där frågan som alla skrattat åt "vad är ftp?".
Trots det är jag fortsatt trevlig och svarar på alla (helt ovidkommande) frågor i nästan två timmar!

Efter en halvtimme inser hen att det inte finns någon manual. ALLT innan den här halvtimmen är enligt mig mest trams. Jag frågar efter en manual, ett ärende som ska ta max fem minuter, det tar nästan två timmar. Det tar hen 30 minuter att inse att det inte finns en manual.
Då får jag länkar till produktblad istället. Seriöst?! Är det verkligen det bästa hen kunde göra menar du?

Skicka vidare frågan istället om du inte reder ut det! PUNKT!
Och det är just här hen inte samarbetade alls.
Det är först vid 09:40 som jag blir förbannad (nästan 1,5 h efter att chatten började).
Innan dess tycker jag att jag svarat på allt hen ville och gjort allt hen bad mig.
Hur länge tycker du att jag skulle fortsätta med byta sladdar, starta om och allt annat trams.
JAG BER OM EN MANUAL!
Om hen inte har den skickar man det vidare till den som är ansvarig för problemet.
"Nej tyvärr vi har ingen manual, det är chefen Kalle som är ansvarig för det, här har du telefonnummer."
Så gör man!
Inte fan tar man två timmar av en kunds tid till att "starta om, vända på sladdar och fråga vad ftp är".

Ännu värre blir det när hen säger att JAG ska ringa betalsupport. Om inte hen kan lösa det, hen inte har en manual, hen inte vill skicka mig vidare till chefen. Då kan man väl åtminstone se till så kunden får sitt problem löst gratis?
Eller?

Vad har du för skev världsuppfattning? Skulle jag kanske kyssa hens fötter samtidigt som jag förklarar vad ftp är?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agonotheta:

Vi chattade med Telias support om att byta router för någon vecka sedan.
Då frågade de om tre saker som var viktigast. Jag vill minnas att jag svarade USB 3, wifi och ftp.

Men det kan hända att jag inte skrev ftp utan något annat. Men jag trodde inte att vår gamla router skulle vara bättre än den vi fick.
Det går köpa en router för 400 som har ftp support.
Med tanke på hur överdrivet bra routern är enligt Telia själv på deras sida så känns det som att en funktion som de hade för flera år sedan, och som sitter i "alla" router borde väl inte saknas i en så här "high end" router som Telia får det att se ut som.

Tanken med ftp har varit att kunna dela filer. Vår NAS har mer eller mindre slutat fungera och då ville vi ha kvar funktionen med att kunna dela ut filer till vänner om/när det behövs men slippa köpa en ny NAS med alla problem det ger (port forward och allt det där).

Ja vi klarar oss utan men det är en önskvärd funktion.

Vill du ha en internetexponerad ftpserver i din router eller är det när vänner kommer hem till dig?

Du har ju redan fildelning via routern, vad är det FTP protokollet tillför utom krångel?

Är trådens syfte att gnälla på Telia eller lösa ett problem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Vill du ha en internetexponerad ftpserver i din router eller är det när vänner kommer hem till dig?

Du har ju redan fildelning via routern, vad är det FTP protokollet tillför utom krångel?

Är trådens syfte att gnälla på Telia eller lösa ett problem?

Internetexponerad.
Jag vill kunna sitta på andra sidan jorden och ladda ner en fil från hårddisken.
Fildelning inom nätverket vet jag att det finns och fungerar, men det är inte det jag söker.

FTP tillför just att jag kan sitta på andra sidan jorden. Eller har du någon annan lösning?

Jag vill lösa problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agonotheta:

Internetexponerad.
Jag vill kunna sitta på andra sidan jorden och ladda ner en fil från hårddisken.
Fildelning inom nätverket vet jag att det finns och fungerar, men det är inte det jag söker.

FTP tillför just att jag kan sitta på andra sidan jorden. Eller har du någon annan lösning?

Jag vill lösa problemet.

Lösningen är (tyvärr) portforward till en enhet på insidan av ditt nätverk som delar ut filerna.
Förslagsvis en NAS för enkelhetens skull, men vad som helst går ju bra.

Är du sugen att bygga något billigt själv kan du ju köpa en raspberry Pi använda den som FTP server.
Finns antagligen många guider på sådant.

edit: Om det är du som ska ladda filer så finns det ju en möjlighet att din router har VPN funktion.
Jag har för mig att det finns thomson routrar som har det, men minnet kan svika. Med VPN funktionen blir antagligen den USB anslutna disken även nåbar.

Permalänk
Inaktiv

Har haft Felia 1 gång i livet. Kommer aldrig mer ta i dem med tång.
Rädda dig själv medan tid finnes.

Har Bahnhof idag. Bättre ISP får man leta efter

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Lösningen är (tyvärr) portforward till en enhet på insidan av ditt nätverk som delar ut filerna.
Förslagsvis en NAS för enkelhetens skull, men vad som helst går ju bra.

Är du sugen att bygga något billigt själv kan du ju köpa en raspberry Pi använda den som FTP server.
Finns antagligen många guider på sådant.

edit: Om det är du som ska ladda filer så finns det ju en möjlighet att din router har VPN funktion.
Jag har för mig att det finns thomson routrar som har det, men minnet kan svika. Med VPN funktionen blir antagligen den USB anslutna disken även nåbar.

Nja.. inte bara jag.
Helt ärligt är det nog snarare att jag lägger upp på ftpn och andra laddar ner.

Jag har faktiskt aldrig sett en Raspberry. Så jag har ingen kunskap alls om de.
Men det betyder inte att det inte är en lösning. Dock kommer jag behöva ha den trådlös då.

Anledningen till att vi inte vill ha en NAS igen (eller jag rättare sagt, eftersom det är jag som får koppla ihop allt) är att routern från Telia är full.
Vi har TV-box, Receiver, larm och en kabel som går upp på ovanvåningen inkopplade i den.
För att då ha en NAS så var jag tvungen sätta upp en gammal router där som delade nätverket mellan NASen och den stationära datorn på ovanvåningen.

Men det betyder att jag först måste ställa in port forward från Telias router till routern där uppe som då fångar in den och forwardar den vidare till rätt port på NASen.
Det är ett problem. När något inte fungerar så har man så många olika felkällor att det är helt obeskrivligt tråkigt att försöka lösa.
Och det är på grund av de upprepade problemen som jag känner att USB disk direkt på första routern som agerar "NAS" är ett ganska skönt upplägg.

Men som sagt, jag utesluter inte en Raspberry, jag ska bara läsa in mig på det eftersom det är helt nytt för mig.
Och att då sätta Raspberryn på samma plats som jag hade NAS innan är inte lockande, då vill jag hellre ha den trådlös på Teliaroutern.

Tack för tipset!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agonotheta:

Nej, hen gjorde inte vad hen kunde.
Detta var LÅNGT över den kunskap som hen besatt och det märktes redan på de första frågorna.
Personnummer lämnade jag redan innan jag gick in i chatten. Adressen, vad har det med saken att göra?
Efter ca 10 min kommer den där frågan som alla skrattat åt "vad är ftp?".
Trots det är jag fortsatt trevlig och svarar på alla (helt ovidkommande) frågor i nästan två timmar!

Efter en halvtimme inser hen att det inte finns någon manual. ALLT innan den här halvtimmen är enligt mig mest trams. Jag frågar efter en manual, ett ärende som ska ta max fem minuter, det tar nästan två timmar. Det tar hen 30 minuter att inse att det inte finns en manual.
Då får jag länkar till produktblad istället. Seriöst?! Är det verkligen det bästa hen kunde göra menar du?

Skicka vidare frågan istället om du inte reder ut det! PUNKT!
Och det är just här hen inte samarbetade alls.
Det är först vid 09:40 som jag blir förbannad (nästan 1,5 h efter att chatten började).
Innan dess tycker jag att jag svarat på allt hen ville och gjort allt hen bad mig.
Hur länge tycker du att jag skulle fortsätta med byta sladdar, starta om och allt annat trams.
JAG BER OM EN MANUAL!
Om hen inte har den skickar man det vidare till den som är ansvarig för problemet.
"Nej tyvärr vi har ingen manual, det är chefen Kalle som är ansvarig för det, här har du telefonnummer."
Så gör man!
Inte fan tar man två timmar av en kunds tid till att "starta om, vända på sladdar och fråga vad ftp är".

Ännu värre blir det när hen säger att JAG ska ringa betalsupport. Om inte hen kan lösa det, hen inte har en manual, hen inte vill skicka mig vidare till chefen. Då kan man väl åtminstone se till så kunden får sitt problem löst gratis?
Eller?

Vad har du för skev världsuppfattning? Skulle jag kanske kyssa hens fötter samtidigt som jag förklarar vad ftp är?

Låt mig förklara det för dig.
1. Att tillverkaren inte har skickat ut någon form av manual som Telia har rätt att skicka ut är inte Telias fel, och det är rätt så jäkla långt ifrån handläggarens fel. Handläggaren tog sig antagligen tid att söka igenom flertalet system, tillverkarens hemsida samt rådslog med kollegor.
2. Varför skulle den handläggaren veta vad FTP är? Du får nog be dem om information om deras serviceramar, så ska du se att ditt huvudsakliga problem inte är något som supporteras. Så vitt jag vet så supporteras inte ISPer ens längre hjälp med en så enkel sak som portforwarding.
3. Det har inte slagit dig att handläggaren kanske är ny? Jag skulle vilja påstå att även du har varit ny på jobbet någon gång. Ett dåligt uppförande, så som du uppförde dig i chatten, är inte det minsta konstruktivt.

Vill även poängtera att sättet som du, och vissa andra, hånar handläggaren för att hen inte vet vad FTP är säger mer om er än om handläggaren.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agonotheta:

Nja.. inte bara jag.
Helt ärligt är det nog snarare att jag lägger upp på ftpn och andra laddar ner.

Jag har faktiskt aldrig sett en Raspberry. Så jag har ingen kunskap alls om de.
Men det betyder inte att det inte är en lösning. Dock kommer jag behöva ha den trådlös då.

Anledningen till att vi inte vill ha en NAS igen (eller jag rättare sagt, eftersom det är jag som får koppla ihop allt) är att routern från Telia är full.
Vi har TV-box, Receiver, larm och en kabel som går upp på ovanvåningen inkopplade i den.
För att då ha en NAS så var jag tvungen sätta upp en gammal router där som delade nätverket mellan NASen och den stationära datorn på ovanvåningen.

Men det betyder att jag först måste ställa in port forward från Telias router till routern där uppe som då fångar in den och forwardar den vidare till rätt port på NASen.
Det är ett problem. När något inte fungerar så har man så många olika felkällor att det är helt obeskrivligt tråkigt att försöka lösa.
Och det är på grund av de upprepade problemen som jag känner att USB disk direkt på första routern som agerar "NAS" är ett ganska skönt upplägg.

Men som sagt, jag utesluter inte en Raspberry, jag ska bara läsa in mig på det eftersom det är helt nytt för mig.
Och att då sätta Raspberryn på samma plats som jag hade NAS innan är inte lockande, då vill jag hellre ha den trådlös på Teliaroutern.

Tack för tipset!

En switch för 249kronor kan ge dig fler fysiska portar att koppla in enheter i. Du behöver inte en till router.
Både Linksys switchen och RPI är så små att de antagligen kan placeras i närheten av din nuvarande router.
Om ditt NAS inte är trasigt, då kan du bara koppla in NASet i switchen och lösa det därigenom.

Portforward är inte jättekomplicerat, så länge din enhet använder samma IP.
Men uppsättning av detta borde Telia supporten eller vi på forumet kunna hjälpa dig med.

Permalänk
Medlem

"Vad är ftp?" Katastrof...

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Agonotheta:

Anledningen till att vi inte vill ha en NAS igen (eller jag rättare sagt, eftersom det är jag som får koppla ihop allt) är att routern från Telia är full.
Vi har TV-box, Receiver, larm och en kabel som går upp på ovanvåningen inkopplade i den.
För att då ha en NAS så var jag tvungen sätta upp en gammal router där som delade nätverket mellan NASen och den stationära datorn på ovanvåningen.

Men det betyder att jag först måste ställa in port forward från Telias router till routern där uppe som då fångar in den och forwardar den vidare till rätt port på NASen.

Du behöver en switch och ingen router, om du använder en apparat som ger dig rätt logiska funktion så blir det mycket lättare och en switch är det som ger dig möjlighet att koppla in flera klienter.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Säger ditt avtal med Telia något om att deras router/magilåda ska ha stöd för att köra en FTP-server? Om inte, låt internetleverantören Telia sköta din internetuppkoppling och ta hand om filserver själv. Rätt person till rätt arbete. Det var ju tråkigt att en funktion som du förlitade dig på gick förlorad när du bytte till den nya smarten, men det är nog dags att du accepterar att du är en minoritet och det inte var värt att implementera FTP-server i den nya modellen bara för din skull.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Låter ju lite fånigt att man ska tjata över en sånhär grej, majoriteten av dom som kör med utrustning som tillhandahålls av en ISP är vanliga svenssons som kopplar upp några telefoner, datorer och nån surfplatta på WIFI och inte mer än så. Att det inte finns nån manual på detta så tror jag att man inte orkar lägga energi på något som väldigt få av deras kundbas har användning för. Jag tror att dom helt enkelt förmodar att alla som kör en mer avancerad lösning hemma än köper egen utrustning för att få full tillgång till sitt egna nätverk utan restriktioner istället för den skräputrustning man får låna gratis.

Är det på xDSL plattformen du sitter så går det alltid att brygga eller köra med ett eget modem och sin egna router bakom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jink:

Låt mig förklara det för dig.
1. Att tillverkaren inte har skickat ut någon form av manual som Telia har rätt att skicka ut är inte Telias fel, och det är rätt så jäkla långt ifrån handläggarens fel. Handläggaren tog sig antagligen tid att söka igenom flertalet system, tillverkarens hemsida samt rådslog med kollegor.
2. Varför skulle den handläggaren veta vad FTP är? Du får nog be dem om information om deras serviceramar, så ska du se att ditt huvudsakliga problem inte är något som supporteras. Så vitt jag vet så supporteras inte ISPer ens längre hjälp med en så enkel sak som portforwarding.
3. Det har inte slagit dig att handläggaren kanske är ny? Jag skulle vilja påstå att även du har varit ny på jobbet någon gång. Ett dåligt uppförande, så som du uppförde dig i chatten, är inte det minsta konstruktivt.

Vill även poängtera att sättet som du, och vissa andra, hånar handläggaren för att hen inte vet vad FTP är säger mer om er än om handläggaren.

Du har missat två stora poänger.

1 jag bad aldrig om hjälp med FTP. Jag bad om en manual.

2 det är INTE tillverkaren som ska tillhandahålla en manual det är återförsäljaren.
Därför kan du ibland få manualer med ex Jula eller Biltema som ansvarig utgivare.
Och i det här fallet med en router som inte säljes av någon annan, har Telias logga i gatewayn och Telias färgschema tyder mycket starkt på att det är antingen en beställningsprodukt eller en router med mjukvaran utbytt av Telia.
Om Telia bytt mjukvaran kan helt omöjligt tillverkaren göra en manual.

Anledningen till att hen skulle veta vad FTP är är på grund av hens arbete, på tekniska supporten hos en ISP.
Detta är hens arbete.
Men oavsett, DETTA ÄR INTE VAD JAG BAD OM HJÄLP MED! Förstå det!

Ja hen kan mycket väl vara ny på jobbet, och då om någon gång borde man lämna över ärendet om man inte reder ut det.
Jag bad om manual och hen försöker lösa ett annat problem som är långt över dennes kunskap.
Tycker du det är lämpligt att istället för att göra det kunden ber om försöka lösa något som hen verkligen inte kan.
Lämna över det! Ta inte upp folks tid.
Oavsett om du är ny eller inte så är det sunt förnuft.

Vad är det jag gjorde som inte var konstruktivt?
Igen, hur länge skulle jag fortsätta den här "starta om och flytta kablar"-supporten att pågå innan du är nöjd? Jag tycker två timmar är att han mycket tålamod.
Det har inget med flytta kablar eller starta om att göra. Vad hade du tyckt om din biltillverkares support hade sagt åt dig att pumpa däcken och sedan prova starta motorn igen?
Någon gång måste man sätta ner foten.

Du kan tycka vad du vill om oss som tycker det är konstigt att någon som har det som sitt dagliga arbete att inte kunna mer än så.
Det handlar både om personen att denne kanske inte är lämplig på den posten men också om hur företaget tänker när man sätter underkvalificerade på "för höga poster".
Hen hade säkert klarar det galant på abonemangsfrågor eller uppsägningar, men inte teknisk support.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Säger ditt avtal med Telia något om att deras router/magilåda ska ha stöd för att köra en FTP-server? Om inte, låt internetleverantören Telia sköta din internetuppkoppling och ta hand om filserver själv. Rätt person till rätt arbete. Det var ju tråkigt att en funktion som du förlitade dig på gick förlorad när du bytte till den nya smarten, men det är nog dags att du accepterar att du är en minoritet och det inte var värt att implementera FTP-server i den nya modellen bara för din skull.

Då tar vi det igen.
Jag bad aldrig om hjälp med FTP eller filserver. Jag bad om en manual just eftersom jag kände på mig att de inte hade kunskapen ändå.
Hade jag fått manualen hade jag själv kunnat läsa mig till om eller hur det fungerar.

Så på sätt och vis håller jag med dig med rätt person på rätt arbete.
Telia förser mig med manualen, jag sköter resten.
Tyvärr reder inte Telia ut sitt arbete bara.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av zexz:

Låter ju lite fånigt att man ska tjata över en sånhär grej, majoriteten av dom som kör med utrustning som tillhandahålls av en ISP är vanliga svenssons som kopplar upp några telefoner, datorer och nån surfplatta på WIFI och inte mer än så. Att det inte finns nån manual på detta så tror jag att man inte orkar lägga energi på något som väldigt få av deras kundbas har användning för. Jag tror att dom helt enkelt förmodar att alla som kör en mer avancerad lösning hemma än köper egen utrustning för att få full tillgång till sitt egna nätverk utan restriktioner istället för den skräputrustning man får låna gratis.

Är det på xDSL plattformen du sitter så går det alltid att brygga eller köra med ett eget modem och sin egna router bakom.

Som jag sade tidigare, man kan inte bara byta ut en Teliarouter.
Sök på det här på forumet.

Men oavsett hur deras kunder använder sina routers så måste det finnas en manual.
Det är inget orimligt krav jag kommit med. Det är något som alla andra följer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag tänkte dela med mig lite av erfarenheter av hur det är att jobba på teknisk support.
I mina ögon gick du hårt åt handläggaren även om hen tog sig vatten över huvudet med dina
problem, nu har jag inte jobbat åt Telia men åt en konkurrent och ofta är utbildningen man får
väldigt undermålig, kontaktar du sdessutom support utanför "kontorstid" är chansen väldigt stor
att det inte finns någon att lämna över problemet till om man inte kan lösa det.

Handläggaren erbjöd sig ju dessutom att en "chef" (förmodligen någon på Telias reklamationsdesk) skulle kontakta dig när hen sagt att ingen manual fanns att tillgå men det avböjde du.

Det är självklart beklagligt att ingen manual fanns att skicka ut och att handläggaren i mina ögon faktiskt försökte förklara att det nog inte finns någon mer kompetent på plats som kan ta över ärendet.

Hade du viljat komma någonstans med din utskällning och faktiskt fått en utveckling på deras support skulle du tackat ja till att bli kontaktad av hens chef även om du inte fick någon manual.

Permalänk
Medlem

Nu hängde jag inte riktigt med hur du menade, vad stoppar dig från att inte byta ut den? Om problemet skulle vara så av någon anledning, varför inte brygga lanport 1 och köra egen router bakom?

Nu vet jag ju inte vad du har utöver IPTV och Internettjänst och jag antar att du sitter på fiber/ethernet uppkoppling. Har du Voip kan det bli knepigt om du ska slopa den helt för en ISP kommer ju inte ge ut sip uppgifterna till dig. För TV brukar det vara några knapptryck för att aktivera multicast i t.ex en Asus och sen confa upp ditt nätverk precis som du vill och du slipper dras med att du inte får en manual från Telia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

En switch för 249kronor kan ge dig fler fysiska portar att koppla in enheter i. Du behöver inte en till router.
Både Linksys switchen och RPI är så små att de antagligen kan placeras i närheten av din nuvarande router.
Om ditt NAS inte är trasigt, då kan du bara koppla in NASet i switchen och lösa det därigenom.

Portforward är inte jättekomplicerat, så länge din enhet använder samma IP.
Men uppsättning av detta borde Telia supporten eller vi på forumet kunna hjälpa dig med.

Skrivet av mrqaffe:

Du behöver en switch och ingen router, om du använder en apparat som ger dig rätt logiska funktion så blir det mycket lättare och en switch är det som ger dig möjlighet att koppla in flera klienter.

Jag hade en router sedan tidigare och eftersom det är ganska dålig wifi-mottagning så valde jag att koppla in en router där istället för att lösa båda problemen.
NASen är trasig vill jag påstå. Jag får en hastighet av 130 Kb/s och när NASen är en videobackup så blir det ganska segt.

Skrivet av jimmpah:

Jag tänkte dela med mig lite av erfarenheter av hur det är att jobba på teknisk support.
I mina ögon gick du hårt åt handläggaren även om hen tog sig vatten över huvudet med dina
problem, nu har jag inte jobbat åt Telia men åt en konkurrent och ofta är utbildningen man får
väldigt undermålig, kontaktar du sdessutom support utanför "kontorstid" är chansen väldigt stor
att det inte finns någon att lämna över problemet till om man inte kan lösa det.

Handläggaren erbjöd sig ju dessutom att en "chef" (förmodligen någon på Telias reklamationsdesk) skulle kontakta dig när hen sagt att ingen manual fanns att tillgå men det avböjde du.

Det är självklart beklagligt att ingen manual fanns att skicka ut och att handläggaren i mina ögon faktiskt försökte förklara att det nog inte finns någon mer kompetent på plats som kan ta över ärendet.

Hade du viljat komma någonstans med din utskällning och faktiskt fått en utveckling på deras support skulle du tackat ja till att bli kontaktad av hens chef även om du inte fick någon manual.

Jag avböjde inte. Hen tog så lång tid på sig att jag inte kunde vänta på hens svar.
Jag hade en ettåring som skrek av trötthet så jag var tvungen att gå ifrån.
Det tog sju minuter från att jag bad om en chef tills hen gav mig erbjudandet och då hade jag redan gått från för att ta hand om min son.
Men jag har i efterhand mailat in till Telia om att jag vill bli kontaktad av denna "chefen".

Som du ser av tiden så var det inte någon sådan tid då det är dåligt med kompetent personal på plats (om jag nu får gissa hur arbetstiderna ser ut).

Men visst kan jag hålla med om att jag gick hårdare åt efter sådär 1,5 h i chatten. Men ganska tidigt skrev jag att jag hade en barn att ta hand om och även senare skrev jag att jag måste ta hand om mitt barn.
Det är inte rimligt att man ska lägga två timmar på en så enkel fråga.
Oavsett kompetensen och utbildningen på personalen. Det handlar om och om igen att veta sina begränsningar och lämna över när det blir för stort.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Agonotheta:

Som jag sade tidigare, man kan inte bara byta ut en Teliarouter.
Sök på det här på forumet.

Men oavsett hur deras kunder använder sina routers så måste det finnas en manual.
Det är inget orimligt krav jag kommit med. Det är något som alla andra följer.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo det går bra att inte använda den som router, man bryggar den och ansluter sedan sin egen utrustning, håll isär funktionerna för datatrafiken har inte med telefoniadaptern eller iptv att göra och vill du använda en egen router så går det hur bra som helst att ha kvar smarten och bara låta den separera vlanen och agera sipadapter.
Du kan också konfa upp egen utrustning och helt ta bort smarten men du får ingen hjälp av Telia att göra det men det är tekniskt möjligt om man vill och det finns 2 stora trådar om det.

Man köper ju inte heller smarten utan det är en del av "tjänsten" och jag vet inte om Telia lovat att VACen ska ha ftpstöd eller inte men att man inte köpt den gör att det inte finns samma formella krav på manual som för nått du köpt och eftersom den inte heller på nått sätt begränsar dig från att koppla in en egen router så tror jag det är svårt att få rätt om man klagar på att manualen saknas för du får ju den tjänst/tjänster du beställt.
Jag tycker också att det borde finnas en manual men tror som sagt inte att det går att kräva en i det här läget men det vore intressant att veta om de lovat ftpfunktion eller inte, däremot ska man kanske vara glad att det inte finn ftp pga säkerhetsskäl för ftp är inte säkert idag.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@Agonotheta: Sorry, jag läste fel på tiden, tänkte att det var vid 21 på kvällen. Då borde självklart handläggaren kunna hantera det snabbare och om det inte finns någon att överlämna till (vilket i min erfarenhet inte var någon ovanlighet) gett upp och erbjudit dig att
bli kontaktad mycket tidigare i konversationen.

Jag skulle gissa på att det i det här fallet var en gröngöling på jobbet som inte riktigt fått känslan för när det är dags att "ge upp" och
vara tydlig med vad man supportar och inte. T.ex är det som någon nämnde tiidgare inte ovanligt att ISP:er inte supportar ens slutanvändaren i hur man ställer in port forwarding och om en manual saknas får man vara ärlig med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agonotheta:

Jag hade en router sedan tidigare och eftersom det är ganska dålig wifi-mottagning så valde jag att koppla in en router där istället för att lösa båda problemen.
NASen är trasig vill jag påstå. Jag får en hastighet av 130 Kb/s och när NASen är en videobackup så blir det ganska segt.

Det kan bero på flera saker än att den är "trasig" att det går långsamt.

Vad är det för modell på ditt nas och hur har du kopplat in det på nätverk fysiskt?
Du skrev tidigare att du bara har larm och iptv i Telia routern. Betyder det att NASet är trådlöst anslutet eller att du använder din andra router som trådlös brygga på något vis?

Att köra med flera routers i kedja är ett recept på strul, unvik detta.
Att kabelansluta så många enheter som möjligt för att avlasta det trådlösa nätet till mobila enheter är något man bör eftersträva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jo det går bra att inte använda den som router, man bryggar den och ansluter sedan sin egen utrustning, håll isär funktionerna för datatrafiken har inte med telefoniadaptern eller iptv att göra och vill du använda en egen router så går det hur bra som helst att ha kvar smarten och bara låta den separera vlanen och agera sipadapter.
Du kan också konfa upp egen utrustning och helt ta bort smarten men du får ingen hjälp av Telia att göra det men det är tekniskt möjligt om man vill och det finns 2 stora trådar om det.

Man köper ju inte heller smarten utan det är en del av "tjänsten" och jag vet inte om Telia lovat att VACen ska ha ftpstöd eller inte men att man inte köpt den gör att det inte finns samma formella krav på manual som för nått du köpt och eftersom den inte heller på nått sätt begränsar dig från att koppla in en egen router så tror jag det är svårt att få rätt om man klagar på att manualen saknas för du får ju den tjänst/tjänster du beställt.
Jag tycker också att det borde finnas en manual men tror som sagt inte att det går att kräva en i det här läget men det vore intressant att veta om de lovat ftpfunktion eller inte, däremot ska man kanske vara glad att det inte finn ftp pga säkerhetsskäl för ftp är inte säkert idag.

Okej visst är det möjligt att koppla bort Telias router, men vad jag vet får man inte samma funktionalitet. Men jag har helt ärligt inte läst in mig tillräckligt för att säga något.
Jag insåg förra veckan att jag inte bara kunde byta ut routern när jag testade, googlade på det och sedan pratade jag med supporten om att få byta ut den jag hade.

Angående formella krav delen:
Det är en tolkningsfråga. Vi fick binda upp oss på 12 månader för att få byta router.
Betalar vi för den då eller ingår den?

Och säkerheten är inget problem alls för oss.
Det som ligger på den delen av disken som ska vara synlig för internet är bara tillfälligt och då någon semestervideo, hemmafilmer eller något liknande. Även om de skulle komma åt hela disken så är det fortfarande typ samma material.
Inget som är av värde för en utomstående.

Skrivet av henkiii:

Det kan bero på flera saker än att den är "trasig" att det går långsamt.

Vad är det för modell på ditt nas och hur har du kopplat in det på nätverk fysiskt?
Du skrev tidigare att du bara har larm och iptv i Telia routern. Betyder det att NASet är trådlöst anslutet eller att du använder din andra router som trådlös brygga på något vis?

Att köra med flera routers i kedja är ett recept på strul, unvik detta.
Att kabelansluta så många enheter som möjligt för att avlasta det trådlösa nätet till mobila enheter är något man bör eftersträva.

Routern är har larm, IPTV, receiver samt routern på ovanvåningen inkopplade med kabel. Full alltså.
NASen är inkopplad med kabel och är en ReadyNas duo. Har jag för mig.
Vill minnas att jag fick uppgradera mjukvaran för att den skulle klara win vista, så den är gammal och har ett buggigt "OS".
Jag har lagt många timmar för att få det att fungera och när det slutar fungera så är det ren slump om man får igång det igen för som sagt programvaran i NASen är mycket speciell.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Agonotheta:

Okej visst är det möjligt att koppla bort Telias router, men vad jag vet får man inte samma funktionalitet. Men jag har helt ärligt inte läst in mig tillräckligt för att säga något.
Jag insåg förra veckan att jag inte bara kunde byta ut routern när jag testade, googlade på det och sedan pratade jag med supporten om att få byta ut den jag hade.

Angående formella krav delen:
Det är en tolkningsfråga. Vi fick binda upp oss på 12 månader för att få byta router.
Betalar vi för den då eller ingår den?

Och säkerheten är inget problem alls för oss.
Det som ligger på den delen av disken som ska vara synlig för internet är bara tillfälligt och då någon semestervideo, hemmafilmer eller något liknande. Även om de skulle komma åt hela disken så är det fortfarande typ samma material.
Inget som är av värde för en utomstående.

Routern är har larm, IPTV, receiver samt routern på ovanvåningen inkopplade med kabel. Full alltså.
NASen är inkopplad med kabel och är en ReadyNas duo. Har jag för mig.
Vill minnas att jag fick uppgradera mjukvaran för att den skulle klara win vista, så den är gammal och har ett buggigt "OS".
Jag har lagt många timmar för att få det att fungera och när det slutar fungera så är det ren slump om man får igång det igen för som sagt programvaran i NASen är mycket speciell.

Smarten ingår som en del av tjänsten du beställt och du betalar för den i månadsavgiften men du köper inte apparaten och lanet börjar på dess "lansida" där du kopplar in dina egna prylar.
Den utgör en del av de tjänster du abonnerar på och för de som behöver mer avancerade prylar till lanet så innebär den ingen begränsning, du borde hursomhelst skaffa rätt typ av delar till lanet om du har problem, switchar ger fler portar och fler accesspunkter ger bättre wifitäckning.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.