Permalänk

16G SD-kort för RPi?

Hej,
Har nån här provat ut bra SD-kort för Raspberry? ELFA har ju tomt på lagerhyllorna...

Sen söker jag en lättsmält "Linux för dummies" eller nåt sånt. Vore bra å ha nåt att kvällsläsa.

Permalänk
Medlem

Köp valfritt class 10 minneskort.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Star Citizen referral: STAR-5K66-JDZB

CM NR200P, ASUS ROG STRIX B660-I GAMING WIFI, Fury Beast DDR5 4800MHz 2x16GB, i5-12600K + Scythe Fuma 2, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL OC, WD Black SN850 PCIe 4.0 NVMe M.2 - 2TB+1TB

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

De här funkar utmärkt: https://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/230581-...
10 kr billigare än Net on Net.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk

Tyvärr var lagersaldot lite halvrisigt. Men tackar för tipset/tipsen!

Permalänk
Hedersmedlem

Dessa funkar. Jag har för mig att jag fick fram att rPi max kan läsa och skriva i 40MB/s eller däromkring, så upp till dit hjälper det med snabbare minnen, men inte över.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av giplet:

Dessa funkar. Jag har för mig att jag fick fram att rPi max kan läsa och skriva i 40MB/s eller däromkring, så upp till dit hjälper det med snabbare minnen, men inte över.

Men handlar det inte mycket om tillförlitligheten också? Inte bara speeden. Skriv/läsfel.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

[i7 6700k @4500|Asus Z170 Pro Gaming|Corsair Vengeance DDR4 3200MHz XMP |EVGA GQ 1000W Hybrid Modular 80+|MSI GeForce GTX 1080|Windows 10 Pro Swe|Aoc 28-4K|SSD Samsung 850 evo 250 Gb|

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sweedland:

Men handlar det inte mycket om tillförlitligheten också? Inte bara speeden. Skriv/läsfel.

Ja, men de flesta lite snabbare kort är ofta av märken som Sandisk, Samsung osv. Så jag skulle inte tro att det är så väldans stor skillnad på den punkten. Det har däremot stor betydelse vad man använder sin Pi till, för vissa program skriver helt enkelt sönder ett microSD för att de hela tiden håller på att skriva på det.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

Det är därför jag har en RAM-disk på RPi:n.

Permalänk
Medlem

Edit: fel tråd

Permalänk

En fråga om 16G-bits SD-kort. Är de olika i storlek? Har en img som funkat bra o ladda mellan olika SD-kort av samma fabrikat (16G) men nu köpte jag ett Kingston 16GB men då stimmade Win32 DiskImager att det nya kortet var för litet. Fattades lite...

Req: 31422464 sectors
Available: 30449664 sectors
Sector size: 512
FAT32

Jaha?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sweedland:

En fråga om 16G-bits SD-kort. Är de olika i storlek? Har en img som funkat bra o ladda mellan olika SD-kort av samma fabrikat (16G) men nu köpte jag ett Kingston 16GB men då stimmade Win32 DiskImager att det nya kortet var för litet. Fattades lite...

Req: 31422464 sectors
Available: 30449664 sectors
Sector size: 512
FAT32

Jaha?

En långskottsförklaring är att Kingston-minnet har några trasiga sektorer som den har mappat bort. Det borde gå att kolla på något sätt, jag vet dock inte hur.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

Det finns nåt kommando som Linux har som kollar flaggorna. Attans. Jag borde ha tagit en riktig backup av hela SD-kortet och inte en image. Men jag var/är osäker på hur det görs.

Permalänk
Medlem

Köper man SD-kort från olika tillverkare kan de ha lite små skillnader vilket kan ställa till det när vill försöka göra en restore med DiskImager. Har varit med om de ett par gånger. En av lösningarna är att (om kortet fortfarande fungerar) boot raspberryn med kortet, köra Gparted och minska den befintliga partitionen med några MB. Sedan mha Gparted kopiera hela kortet till ett nytt eller använda DiskImager och ta en backup och sedan göra en restore till det nya kortet.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Nån som vet hur snabbt en Intel Compute Stick Core m3 kan läsa ett microSDXC kort?

Det är 64 GB inbyggt men i Windows visar att kapaciteten är 56,4 GB bara.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lafa:

Nån som vet hur snabbt en Intel Compute Stick Core m3 kan läsa ett microSDXC kort?

Det är 64 GB inbyggt men i Windows visar att kapaciteten är 56,4 GB bara.

Visar den att disken är 56,4GB eller partitionen? Nya Windows gömmer ju undan lite för restore, särskilt om det är en förinstallerad Windows.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Lafa:

Nån som vet hur snabbt en Intel Compute Stick Core m3 kan läsa ett microSDXC kort?

Det är 64 GB inbyggt men i Windows visar att kapaciteten är 56,4 GB bara.

64 GB = 56,4 GiB. Bara windows som är dumt. Läshastigheterna har jag dessvärre inte koll på.

Skrivet av giplet:

Visar den att disken är 56,4GB eller partitionen? Nya Windows gömmer ju undan lite för restore, särskilt om det är en förinstallerad Windows.

Compute stick lagrar inga swap eller hibernationfiler på SD:n.
Det är bara skillnaden mellan GB och GiB (Bas 10/Bas 2) då windows skriver GB men menar GiB.

Lär ju inte sitta något förinstallerat på ett microSD-kort när det finns lagring i stickan.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

Angående kort så kör jag själv https://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/230374-...

Snabbt som attan och har 5 st som alla fungerat under åren. Länkar 32GB versionen då 16gb är bara 10 kr billigare ...