Silverstone FTZ02 PIO är vardagsrumschassi med stöd för extra stora grafikkort

Permalänk
Melding Plague

Silverstone FTZ02 PIO är vardagsrumschassi med stöd för extra stora grafikkort

Taiwanesiska Silverstone experimenterar med obskyra formfaktorer på årets Computex-mässa, där FTZ02 PIO ger stöd för moderkort med snedställda PCI Express-portar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hoppas PIO blir en vanligare standard!
Att ha alla komponenter på samma plan sådär borde man kunna göra rätt många intressant låd-lösningar av...
Och det blir ju väldigt smidigt ventilationsmässigt att kunna ha majoriteten av alla komponenter i nästan direkt anslutning mot en och samma chassi-sida.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Discokungen

Åh vad intressant! Jag är verkligen inte mycket för mITX men det här var spännande, minst sagt. Fick så många idéer på ett vattekylt bygge i det här chassit nu.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Roger W:

Hoppas PIO blir en vanligare standard!

Hoppas mini-DTX blir vanligare också. Möjlighet att kunna ansluta 2st PCIe-kort i ett kompakt HTPC-chassi låter extremt lockande.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem

Dom har ju missat 5.25"-slot:en...

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem

Såg faktiskt riktigt intressant ut. Finns mycket man skulle kunna göra med layouten i den lådan.

Visa signatur

I7 4790k - Asus Z97 A - Palit Gtx 1070 JS - 16GB ram - 620 GB SSD - 2TB WD Black - Asus 24" 144hz

Permalänk
Medlem

Smart koncept med både kylning av grafikkort, och att slippa den rätt höga kostnaden för en bra PCI-riser. Perfekt för HTPC och kompakta skrivbordsbyggen. Hoppas att det kommer hit så småningom.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Casgar:

Hoppas mini-DTX blir vanligare också. Möjlighet att kunna ansluta 2st PCIe-kort i ett kompakt HTPC-chassi låter extremt lockande.

PIO har jag aldrig hört talas om tidigare om jag skall vara uppriktig. Mycket intressant koncept. Ser vinning med det i vissa scenarion. Påminner lite om BTX (omvänt ATX).

mDTX är saknat med. Finns ju något H81 moderkort från asus som klassas som mATX men egentligen är ett brett mDTX. Dock x16 överst och x1 under vilket stökar till det om man inte vattenkyler.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke O:

Dom har ju missat 5.25"-slot:en...

Ja, fy! Och där är ingen plats till diskettstationen heller!!! haha

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Micke O:

Dom har ju missat 5.25"-slot:en...

#framtiden eller? Fysisk media är dött!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Lego Master

Det där såg ju så utsökt bakvänt ut att jag blir alldeles till mig i nördbrallorna!

"There is no end to the possibilites!"

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceji:

Ja, fy! Och där är ingen plats till diskettstationen heller!!! haha

Skrivet av Flamso:

#framtiden eller? Fysisk media är dött!

Hört talas om BluRay som oftast innehåller bättre ljud och bild än t ex Netflix?

Men det är klart, tillhör man MP3-generationen så märker man väl ingen skillnad...

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Det där såg ju så utsökt bakvänt ut att jag blir alldeles till mig i nördbrallorna!

"There is no end to the possibilites!"

Väldigt fiffigt koncept som gör det möjligt att bygga både smala, billiga och kraftfulla system! Detta är var mini-itx borde varit från början.

Nu kan Ghost S1 byggas utan att kostnaden blir astronomisk!

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Micke O:

Hört talas om BluRay som oftast innehåller bättre ljud och bild än t ex Netflix?

Men det är klart, tillhör man MP3-generationen så märker man väl ingen skillnad...

Självklart, men tröttnade på hur osmidigt och långsamt det var så fördelarna med kvalitet vägde inte över. Sen går det att rippa Blu-Ray och ha det på en NAS också.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Självklart, men tröttnade på hur osmidigt och långsamt det var så fördelarna med kvalitet vägde inte över. Sen går det att rippa Blu-Ray och ha det på en NAS också.

På en desktop eller server behövs ingen optisk enhet (tycker jag), men på en HTPC är det fortfarande riktigt smidigt och praktiskt.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Självklart, men tröttnade på hur osmidigt och långsamt det var så fördelarna med kvalitet vägde inte över. Sen går det att rippa Blu-Ray och ha det på en NAS också.

Det kan man - men det tenderar att kosta en del om man ändå har dem på roterande media och det är några stycken...

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Discokungen
Skrivet av martinot:

På en desktop eller server behövs ingen optisk enhet (tycker jag), men på en HTPC är det fortfarande riktigt smidigt och praktiskt.

Det är väldigt sant! Jag streamar allt med Plex så det behövs inte för min del men för de som fortfarande använder optisk media så är det givet. Finns andra chassin för det, antar jag!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Skrivet av Micke O:

Hört talas om BluRay som oftast innehåller bättre ljud och bild än t ex Netflix?

Men det är klart, tillhör man MP3-generationen så märker man väl ingen skillnad...

Även som 80-talist så är bluerayspelare dött, har du bluerayskiva så gör man om den till iso och sparar på server/nas... HD är billigt.

Tycker det är en kanonlösning till en kraftfull gaminghtpc eller 4k HTPC.

Visa signatur

..::When Chuck Norris does push ups, he dosen´t push him self up, he pushes the earth down::.

[Vev och Grus] @ 1hz

Permalänk
Medlem

Gillar inte dessa vhs liknande sakerna

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av marcus_ec:

Även som 80-talist så är bluerayspelare dött, har du bluerayskiva så gör man om den till iso och sparar på server/nas... HD är billigt.

Tycker det är en kanonlösning till en kraftfull gaminghtpc eller 4k HTPC.

Dock för att rippa i första läget behövs ju en blu-ray spelare (om man inte lånar filen från en kompis då ).

Sen om man skulle vilja se 4k, är skiva än så länge kung (om man inte knäcker DRM).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Dock för att rippa i första läget behövs ju en blu-ray spelare (om man inte lånar filen från en kompis då ).

Sen om man skulle vilja se 4k, är skiva än så länge kung (om man inte knäcker DRM).

Bluray är även bra för arkivering/spridning av hemmaklipp till släkt och vänner. De blir mycket gladare för en bluray av barnens första år, 30-årsfesten, bröllopet, än några klipp på Facebook eller som en bunt mp4:or utan menyer.
Även om mina barn klarar chromecast etc så upplever jag det dessutom som bättre med skivor. Helst bluray då de inte går sönder lika lätt som dvd.

Alla har olika behov och både strömning via internet, nas, kan samexistera med skivor.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcus_ec:

Även som 80-talist så är bluerayspelare dött, har du bluerayskiva så gör man om den till iso och sparar på server/nas... HD är billigt.

Tycker det är en kanonlösning till en kraftfull gaminghtpc eller 4k HTPC.

Visst kan man göra det, men personligen så ser jag inte så ofta om samma film igen. Då är det enklare att bara ha kvar den på det optiska mediat.

Sedan om man ändå vill rippa sina BD-skivor till NAS (eller annan stans) så är det ju bra att kunna göra det någonstans, och då är det ju inte fel att en HTPC har detta (hellre där än på NAS eller skrivbord, där jag i princip aldrig använder optisk media).

Det tredje orsaken är att om man har modernare TV med 4K och/eller HDR så är det (som jag uppfattat det på på forum, etc) inte så enkelt att rippa Ultra HD Blu-ray (4K, HDR) med kopieringsskydd och annat.

Den fjärde är att om man har bekanta på besök som tar med en film, så kan man enkelt se på den direkt utan att behöva gå omväg att rippa på annan dator.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcus_ec:

Även som 80-talist så är bluerayspelare dött, har du bluerayskiva så gör man om den till iso och sparar på server/nas... HD är billigt.

Tycker det är en kanonlösning till en kraftfull gaminghtpc eller 4k HTPC.

Billigt? ~70x35= 2,5TB x 2(backup) = 5TB + redundans på NASen...

Till det kommer isf ett par hundra DVDer som också ska sparas.

Mycket billigare att ha en 5.25" -enhet...

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX