Permalänk
Avstängd
Skrivet av Edge1:

Sen leder ju vatten värme mycket bättre än luft (stoppa ner handen i 100-gradigt vatten jämfört med att stoppa in handen i en 100-gradig ugn, mycket förenklat men illustrativt exempel). Det betyder ju att man får bort värmen från själva processorn (eller GPU-kärnan, för den delen) effektivare.

Jag håller mestadels med om vad du säger men just det ovan stämmer inte riktigt. Vatten leder värme bättre än luft men det är inte luften som kyler processorn eller GPU:n direkt utan kylflänsen som i sin tur kyls av luft. Vatten överför visserligen värme bättre än metall men skillnaden är långt ifrån lika stor som mellan vatten och luft.

Permalänk
Medlem

@DeadMeat1234: Jag har en EK Predator 240, som tyvärr inte tillverkas längre. EKWB skulle ha släppt uppföljaren MLC (Modular Liquid Cooling) i våras, men det har blivit försenat till hösten, allra minst.

Man kan ju iofs. bygga ihop nästan samma sak själv:

Dock är det ju praktiskt om man bara vill stoppa in en enhet att kunna köpa allt ihopsatt redan. De enda andra jag känner till som har gjort något liknande är Alphacools Eisbaer/Eiswolf, som tyvärr inte håller samma höga kvalitet enligt mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

*Följande gäller bara custom loops då jag inte räknar AIO som vattenkylning*

Jag kan inte riktigt hålla med dig om ditt resonemang angående ljudnivån då jag själv har den som den överlägset största motiveringen till att jag införskaffade en custom loop och har kört vattenkylt i många år nu. Det som gör vattenkylning så överlägset på den fronten är yta, en luftkylare är så stor som den är men till vattenkylningen kan du slänga in en extra radiator eller två om du vill ha det tystare. Tyvärr säljs färdiga custom loop paket alltid med CPU block vilket är lite löjligt då det är grafikkortens kylare som oftast är den svagaste länken mot en tyst dator om man inte kör med stockkylaren.

Angående det med att man ändå bara byter ut fläktar så låter ett par lågvarviga radiatorfläktar mycket mindre än vad luftkylning gör, framför allt om man ska ha ut högre kylprestanda samtidigt. Som exempel hatar jag oljud och gick kanske lite överstyr för att få det tyst med vatten men resultatet jag nått är ouppnåeligt med luft. Det jag kyler nu är en 4770k i 4.5GHz samt ett 290x, med dagens mått inget värsting system men jag gör det fläktlöst och med en ljuddämpad pump så. Det ända jag har som låter i datorn är en utblåsfläkt som snurrar på i 400rpm för att hålla nere temperaturen i chassit.
Detta är självklart inget som görs med en normal radiator utan det krävs 2st externa kyltorn men helt underbart tyst är det

Missade helt det han skrev För CPU hade man lika gärna antagligen kunnat köra luftkylt (mer eller mindre), däremot för GPU är det precis som du säger den största vinsten man kan göra. Däremot hänger det ju på hur mycket du klockar ditt grafikkort. Kör du ditt 290x i stock eller med marginell överklockning så är det ju mer att kyllösningen är dålig, de flesta av de senaste generationens grafikkort kör fläktarna på lågt varvtal eller tom helt still under mindre belastning. Jag tror det spelade mer roll med grafikkort från vår generation (vi har ju hyfsat identiska system där).

Skrivet av lord_vasagos:

Det är absolut myter för oftast när det talas om vattenkylning är det färdiga modeller som h100 eller liknande mot d15 och som jag sa så för att dom ska vara bättre krävs custom kylning då färdiga lösningar matchar varandra och är likvärdiga och det finns oftast mer negativt med vatten än luft även när det kommer till custom lösningar som kan kyla bättre men många framställer vatten som gudsgåva till mänskligheten

Det är lika mycket problem med damm dom är inte tystare och du når oftast volt max på cpu med vanliga kylare och handlar oftast om en marginell vinst i mhz och vist med en delide så kan man nå en nivå där du kan kräma på lite extra volt men är oftast i regionen där vinsten är extremt liten mot en bra torn kylare som även hjälper kyla vrm lite extra

Samma problem på gpu där man även måste tänka på att kyla vrm om dom ska rulla med vatten och finns mycket att ta upp från läckage till ljudnivå o.s.v som man kan få tyst och bra och beror helt på fläktar och rpm o.s.v men sett till klockning är vinsten så minimal att det prestanda mässigt absolut inte är värt pengarna om man inte jagar ett par poäng i 3dmark eller så och man blir ändå mosad av dom som kör flytande kväve och ligger ganska lika prestanda mässigt som dom med vanlig bra kylning

Så vist det finns vinst att hämta men är inte värt det och största delen är estetiskt som är nått jag helt skiter i för jag sitter inte och tittar i datorn eller på datorn hela dagarna men jag har klockat en hel del jag med både på vatten och luft och syftet med custom är mest titta på mig vilken söt dator jag har även om det finns några som kan nyttja kylningen till lite extra prestanda

Jag missade helt att du pratade om slutna system, där håller jag med dig. Angående grafikkort så har du dock helt fel. Att prata om enstaka poäng i 3DMark vet jag inte vart du fått ifrån, men mitt grafikkort är ett bra exempel. Innan jag skaffade vattenblock fick jag nöja mig med att stanna vid en överklock på 1263Mhz (upp från 1100Mhz), men där tog det stopp pga värmen. Fick även köra fläktarna på 100% för att hålla kortet tillräckligt svalt. Efter att jag kastat det under vatten kan jag nu spela stabilt på 1393Mhz efter att ha kört med voltmod och det är ett rätt rejält uppsving i prestanda och inte enbart några ynka 3DMark-poäng.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag håller mestadels med om vad du säger men just det ovan stämmer inte riktigt. Vatten leder värme bättre än luft men det är inte luften som kyler processorn eller GPU:n direkt utan kylflänsen som i sin tur kyls av luft. Vatten överför visserligen värme bättre än metall men skillnaden är långt ifrån lika stor som mellan vatten och luft.

Vad jag menar är att när värmen letts upp via blocket till tornkylarens flänsar, måste den ju kylas ner av fläkt osv. för att faktiskt få bort värmen. Med vattenkylning flyttas värmen fort till radiatorn, som (om man inte har planerat helt fel) har mycket större kapacitet för värmen att sprida ut sig i, eftersom den borde vara c:a 2ggr så stor och förhoppningsvis av koppar snarare än aluminium. Eftersom man då redan fått bort värmen från processorn till ett helt annat element som ju kan bli jättevarmt utan någon prestandaminskning, kan man klocka högre alternativt hålla lägre processortemp som ju minskar fläktljud osv.

Permalänk

@Beatnutz:
Jag håller med @lord_vasagos fullt ut, om vi nu talar om AiO vattenkylare och inte custom.
Köper man en bra luftkylare och tysta fläktar(oftast lågvarviga) så är dom ofta både bättre,tystare och skiljer knappt i pris!
Customloopar är en helt annan femma, men fläktar finns (oftast) där också,men fläktkurvor kan man ställa in manuellt med oavsett vatten eller luft.

Med Aio verkar kvaliten det vara ett stort lotteri med, rasslande eller defekta pumpar tex, finns trådar här på forumet ett par ggr i veckan iaf.
Sen är 45°c i full load ingenting när det gäller GPU som tål ganska mycket högre tempraturer än CPUn.

Ett annat problem med vatten AiO el custom är tex läckor, när och om det händer är det oftast inte bara en komponent som går sönder(talar om egen erfarenhet med AiO) och det kan bli riktigt dyrt.

Det finns nackdelar med bättre luftkylare också tyngden tex ifall du tar med dig burken på Lan ofta och även storleken ifall du har en liten låda?
Men att det skulle vara tystare och speciellt mycket bättre med vatten håller jag inte med om, men det är kul!!
Läste igenom tråden och det som slog mig mest var att det känns som om 90% typ har lysande lådor med glassidor??

Permalänk
Avstängd

Vattenkylning är mycket tystare och har man t.ex ett grafikkort för 8000kr kan man klocka det lite mer och få 20-30% mer prestanda vilket kanske kan motivera att köra vatten.

Har man ett 1070 kort med en 7700k eller liknande så är det ganska onödigt att köra vatten när luft fungerar helt ok till en sådan burk.
Det är en trend att kylare på grafikkort blir allt större vilket leder till att de blir tystare.

En stor nackdel jag märkte när jag spelade under sommaren är hur varmt det blir i rummet med klockade grafikkort i SLI som vattenkyls.

Men det är alltid kul att bygga vattenkyld dator när man uppgraderar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pierre232:

@Beatnutz:
Jag håller med @lord_vasagos fullt ut, om vi nu talar om AiO vattenkylare och inte custom.
Köper man en bra luftkylare och tysta fläktar(oftast lågvarviga) så är dom ofta både bättre,tystare och skiljer knappt i pris!
Customloopar är en helt annan femma, men fläktar finns (oftast) där också,men fläktkurvor kan man ställa in manuellt med oavsett vatten eller luft.

Med Aio verkar kvaliten det vara ett stort lotteri med, rasslande eller defekta pumpar tex, finns trådar här på forumet ett par ggr i veckan iaf.
Sen är 45°c i full load ingenting när det gäller GPU som tål ganska mycket högre tempraturer än CPUn.

Ett annat problem med vatten AiO el custom är tex läckor, när och om det händer är det oftast inte bara en komponent som går sönder(talar om egen erfarenhet med AiO) och det kan bli riktigt dyrt.

Det finns nackdelar med bättre luftkylare också tyngden tex ifall du tar med dig burken på Lan ofta och även storleken ifall du har en liten låda?
Men att det skulle vara tystare och speciellt mycket bättre med vatten håller jag inte med om, men det är kul!!
Läste igenom tråden och det som slog mig mest var att det känns som om 90% typ har lysande lådor med glassidor??

Ja precis, fast jag kunde inte annat än tolka det som om han pratar om en custom loop. Och då är argumenten bortblåsta.

Kan för övrigt ställa mig till skaran som har glassida och LED's. Faktiskt inte så mycket för det estetiska utan för att jag vill kunna se in i datorn och se eventuella läckor när dom inträffar så att jag kan agera snabbt. Sitter inte här och inbillar mig att någon tycker det ser tufft ut, allra minst min sambo. Men kidsen gillar säkert utseendet. Jag hatar formspråket på de flesta gamingprylar annars.

Visa signatur

Galleri: https://imgur.com/a/4JTFzOF

Threadripper 1950X @ 3.8GHz — MSI X399 Gaming Pro Carbon
MSI 1080 Ti FE — 2 x PALIT 980 Ti — Corsair AXi1500W — G.Skill Trident Z RGB 64GB 3200 C14 — Corsair Obsidian 900D — EKWB custom loop — Acer Predator X34

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Edge1:

Vad jag menar är att när värmen letts upp via blocket till tornkylarens flänsar, måste den ju kylas ner av fläkt osv. för att faktiskt få bort värmen. Med vattenkylning flyttas värmen fort till radiatorn, som (om man inte har planerat helt fel) har mycket större kapacitet för värmen att sprida ut sig i, eftersom den borde vara c:a 2ggr så stor och förhoppningsvis av koppar snarare än aluminium. Eftersom man då redan fått bort värmen från processorn till ett helt annat element som ju kan bli jättevarmt utan någon prestandaminskning, kan man klocka högre alternativt hålla lägre processortemp som ju minskar fläktljud osv.

Jo, det är inget jag säger emot. Men hursomhelst så måste ju värmen ta vägen någonstans, vilket är ut i luften nästan oavsett kylmetod, och det sker via kylflänsar och i de flesta fall fläktar, även om du har vattenkylning. Vad vattenkylningen gör är, precis som du säger, att flytta värmen bort från de känsliga komponenterna till en annan plats där man kan ha en större kylfläns och fler och/eller större fläktar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Beatnutz:

Antingen pratar du om AIO eller så trollar du bara. Länka gärna till ett lyftkylt system med överklockade GPU'er som aldrig går över +45c i load.

Jag pratar om båda men 45c eller 85c är egentligen ganska oviktigt frågan är mer vad man får ut av det och custom lösningar finns det bra modeller som kyler bra absolut och är bättre men det jag är inne på att det inte någon jätte vinst mot kort som har vettig kylning och d15 som strix/msi gaming t.e.x och vist kan man komma högre med custom system men vinsten ligger i 3-4 fps regionen i verkligheten mot vanligt kylning och cpu som inte är av "vanliga" modeller 7700k ryzen 1700 är vinsten i regionen 100 mhz

man kan vinna i ljudnivå men beror på fläktar och finns fläktlösa loopar som absolut kan vara trevligt men man kan få en dator rätt tyst med d15 + strix/msgaming combo med som ligger med oc och är mer estetiskt man får ut än verklig prestanda och största vinsten är som sagt några poäng i 3dmark och ljudnivån beror på kitt man sitter med

Skrivet av trickeh2k:

Missade helt det han skrev För CPU hade man lika gärna antagligen kunnat köra luftkylt (mer eller mindre), däremot för GPU är det precis som du säger den största vinsten man kan göra. Däremot hänger det ju på hur mycket du klockar ditt grafikkort. Kör du ditt 290x i stock eller med marginell överklockning så är det ju mer att kyllösningen är dålig, de flesta av de senaste generationens grafikkort kör fläktarna på lågt varvtal eller tom helt still under mindre belastning. Jag tror det spelade mer roll med grafikkort från vår generation (vi har ju hyfsat identiska system där).

Jag missade helt att du pratade om slutna system, där håller jag med dig. Angående grafikkort så har du dock helt fel. Att prata om enstaka poäng i 3DMark vet jag inte vart du fått ifrån, men mitt grafikkort är ett bra exempel. Innan jag skaffade vattenblock fick jag nöja mig med att stanna vid en överklock på 1263Mhz (upp från 1100Mhz), men där tog det stopp pga värmen. Fick även köra fläktarna på 100% för att hålla kortet tillräckligt svalt. Efter att jag kastat det under vatten kan jag nu spela stabilt på 1393Mhz efter att ha kört med voltmod och det är ett rätt rejält uppsving i prestanda och inte enbart några ynka 3DMark-poäng.

Men det är mest några ynka 3dmark poäng man vinner för skillnaden från 1263 till 1393 vad ger det i verkligheten 3fps kanske 5 om det är en bra dag med vinden i ryggen vilket det även skulle vara om man släppt lite mer så fläktarna inte går 100% och är lite där problemet ligger ...är det verkligen värt 3500kr för ett hyfsad loop eller mer för ett bra

Har man dubbla 1080ti och en 7700k i 5ghz så vist kräng på en custom loop är mer min syn på det annars lägg pengarna på hårdvaran för det ger större vinst i prestanda

Skrivet av Pierre232:

@Beatnutz:

Mixade lite och är AiO som jag tänker på med kvalitet och ljud och där köper jag oftast luft så länge man har plats för dom och även custom loopar kan lida av samma problem i vissa fall men finns dom som är riktigt bra och tysta men varken prestanda boost, ljudnivå gör det inte ekonomiskt försvarbart att köra dom i 95% av fallen och även dom som har dom tar oftast inte nytta av sista biten prestanda utan vill ha dom mer av estetiska orsaker

Ta en 7700k med d15 och ett msi gaming 1080ti normal klockat Vs samma med loop är skillnaden inte stor och spelar du witcher 3 i 4k är skillnaden max 5fps så spar pengarna köp en till gpu är mer min melodi och är inte anti custom loop utan tvärtom dom är bra men är inte värt det för dom flesta och trenden i dag är mer en loop för titta vad söt min dator är

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Om man som jag köper ett 1080Ti på helgrea och med cashback så lönar det sig att slänga på en AIO för 900Kr inkl. VRM-block med fläkt så är det bättre än ett kort med tredjepartskylare och fortfarande billigare totalt. 7800Kr i mitt fall och då kan jag avnjuta temps som inte överstiger 52C ens med gpucore på max och klock nära 2100MHz som inte throttlar! Klar värt det. Missar en massa bling-bling lampor dock, men inget jag saknar.

Och ja, det är mycket tyst, inget gurgel från pumpen.

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Medlem

Jag överväger att skaffa en AIO istället för coolermaster 212 inte pga kylprestanda, den är riktigt tyst nu när jag kör en Noctua NF f12 PWM istället för original. Utan för att Mitt grafikkort inte får plats i den övre platsen så körs i PCIE 2 x4 ingen jätteförlust men ser lite fult ut.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

@the squonk:
Du har fortfarande en fläkt som sitter på radiatorn? Och 50-52°C är ingenting för gpu , GTX 1080ti det throttlar runt 85° om du fått ett bra X annars vid ca 83°C sen du har fått en bra deal men dom flesta lägger alldeles för mycket för att det ska vara värt det. Detta är min uppfattning, radiatorn måsta kylas och där används samma tysta fläktar som till en bra luftkylare så den ljudnivån kommer man inte ifrån, och många av dessa går att köra helt passivt också.
Sen är det mycket intresseålder och imponeringsfaktorn som antagligen spelar en stor roll idag kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pierre232:

@the squonk:
Du har fortfarande en fläkt som sitter på radiatorn? Och 50-52°C är ingenting för gpu , GTX 1080ti det throttlar runt 85° om du fått ett bra X annars vid ca 83°C sen du har fått en bra deal men dom flesta lägger alldeles för mycket för att det ska vara värt det. Detta är min uppfattning, radiatorn måsta kylas och där används samma tysta fläktar som till en bra luftkylare så den ljudnivån kommer man inte ifrån, och många av dessa går att köra helt passivt också.
Sen är det mycket intresseålder och imponeringsfaktorn som antagligen spelar en stor roll idag kanske?

1080Ti börjar förvisso throttla vid 60-65C, inte så mycket men ändå, vid 83-85C hårdthrottlar den. Oavsett, för mig blev det billigare än en luftkyld tredjeparts variant och 1st 120mm i lågt varvtal låter en hel del mindre i load än 3 st 92mm i höga varvtal som det är på de flesta tredjepartskorten. Det låter ungefär lika lite i load typ som dom gör passivt i idle ...

Det måste dock förtydligas att det var ganska pilligt att montera så det är inte för alla.

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Avstängd

Just grafik korten har jag också tänkt vattenkyla, de har en tendens att bli en flaskhals när man försöker att pressa ut det sista ur dem mot slutet, för mig betyder det ett par års längre livslängd, luft blir inte bra när jag försöker få till det då, även om det funkar i början när korten är moderna och man inte behöver pressa dem så hårt.

Förr var dettvärtom, oftast processorn som var den svaga länken, idag är det ofta omvänt, att det är GPUn som blir det långt innan processorn (om man inte har en rigg med mer än quadcore som man försöker att pressa ur extremt, men det är ju ganska sällan man har behov av det för en vanlig hem och speldator då det mest är vissa typer av beräkningsprogram och annat som har nytta av detta idag (förr var det annorlunda, när i princip allt på vanliga konsumentmarknaden var single core processorer och det var långt till dagens prestanda i single core, då kunde man vinna mycket på att pressa upp processorn i extrema prestanda, men efter intåget av äkta mulitcore processorer på den vanliga konsumentmarknaden är det inte så längre, annat än på riggar man specialbyggt för särskilda krav, dagens processorer arbetar efter andra mönster med modern standard för programvara för vanliga konsument inriktade PC, idag är gränsen inte längre lika skarp mot klassiska "superdatorer" i det avseendet, som den var tidigare, detta beror på att vi för ett antal år sedan nådde en peak för hur långt man kunde pressa designen av nya processorer prestandamässigt med tydligt märkbara resultat som tidigare, därför övergick man till integrerad multicore teknik även för konsument inriktade datorer för att kringgå tekniska begränsningar av prestanda i moderna datorer.).).

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd

Själv tänkte jag faktiskt prova 6 eller 8 core på min nästa rigg, om budget medger det, det skall bli mycket intressant att jämföra temps mot en hårt pressad 4 core som är oklockad i nuläget... Men, tror faktiskt att det kommer att bli lägre, eller samma, beroende på hur mjukvaran är gjord...

Förut hade jag allt, inkusive GPU luftkylt, men tyckte aldrig att luftkylningen till grafikkort blev riktigt bra annat än de första två-tre åren...
själv vill jag pressa ut i allafall 5-6 år ur dem innan de är "slut" för mig till det jag gör.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd

Har ett vattenkylt system. Ingår 1 pump som ligger i reservoaren och blir där ljuddämpad så den delen hörs inte. Är passivt kyld så det ingår inga ljudliga fläktar heller. Således ej hörbara ljud frånsett hårddiskarna och ev ljud från nätaggregatet vid större belastningar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av VideoyGTX:

AIO presterar väll lite bättre än high end luftkylning, men jag tror TS syftade på custom kylning. Jag personligen räknar inte AIO som "vattenkylning" eftersom vi som har varit med ett tag menade alltid custom-kylning när man snackade om "vatten".

Man kan väll säga att vattenklylning är en form av "end game" inom datorhobbyn dvs. den slutgiltiga punkten för att uppnå maximal åtnjutning av sitt system.

Kanske aIo presterar någon procent bättre.
Men den slår nu inte livslängden mot en Noctua.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk

Kyler min lilla i7.a med en H100i just för att det är smidigt när man ska in i chassit och härja, att slippa ha en stor metall klump mitt i smeten tycker jag är otroligt skönt då jag skaffa mig ett stort chassi just för jag är less på att pilla och peta.

Visa signatur

Rig 1: Z170A MPOWER, i7 6700k, 2x8GB 3200MHz , 1080Ti , m.2 960 Evo 500GB, 2x850 Evo 500GB.
Squad server: Asrock z97, i7 4790k, 16GB DDR3 @2400MHz, 850 Evo 500GB

Permalänk
Medlem

Satte nyligen ihop en burk med dubbla Custom loopar åt brodern. 1x 360 för 980 Ti på 1400/8000 MHz och 1x 240 för just nu oklockad 6700K.

Får stabilt 40 grader på GPU under max load även en varm sommardag. 60-65 på CPU under max load, droppar ned till 30 grader på 1 sekund när den övergår till idle.

Fungerade bra på luft, men så förbaskat mycket roligare med vatten fler borde gå över till vatten. Köra slang så är man helt säker, omöjligt att sabotera något om man kör slang

Permalänk
Medlem

Tar mindre plats än att ha ett enormt block mitt på moderkortet som täcker över ram slots osv. Föredrar att kunna komma åt det viktiga snabbt.

Visa signatur

7800X3D//4090
Kubuntu // W10

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Chris_Kadaver:

Jag fattar inte... min rigg med 2600K i R4 chassi, passivt kylt nätagg och GTX 970 och 212 evo är inte hörbar i idle. Kylförmågan är good enough för 4.8ghz. Det som idag låtet i en dator är typ spoltjut från grafikkort, moderkort etc. Så vad är vitsen med vattenkylning i en tid med dynamisk luftkylning? Förr när alla fläktar gick i en och samma hastighet så kan jag förstå de som valde vattenkylning. Men vad är vitsen idag? Att kunna ha färgad vätska i rör? Är det inte dyrt som fan?

Läckande vattenkylning, som leder till kortslutning, som leder till inköp av ny kul hårdvara!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Avstängd

Även luftkylning kan vara snyggt.

Permalänk
Medlem

Vattenkylning är helt klart snyggast, och blir man törstig så kan man alltid ta sig en klunk (Obs ta inte på allvar) :).

Enligt aquatuning är ett vattenblock en relativ liten investering med tanke på kostnaden för kortet, men temperaturerna och ljudnivån blir avsevärt lägre vilket är värt investeringen. Speciellt om nvidiakort throttlar, då kan man behöva vattenblock. Marknadsföring eller nonsens, jag vet i alla fall att mitt nästa kort även kommer bli vattenkyld eftersom kostnaden att lägga in den i loopen är dryga 1300 kr eller något. Och det är värt om man behåller kortet i två år eller mer, det kostar som två krogrundor eller liknande hehe.

Permalänk
Medlem

personligen är det för ljudvolym samt hur det ser ut gillar och pilla och modifiera saker

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 |Asus ROG XG27AQDMG | Asus ROG PG279Q | MSI MAG401QR | Keychron Q1 | Pulsar Xlite V3 | Cloud III wireless | Bambu Lab P1S

Permalänk
Medlem

Köpte ett Antec 620 H2O AIO för att se om det var något för mig, oj oj vilket skämt det var. Det brummade så mycket att jag efter 1-2 dagar tog bort den och sålde på Tradera. Stoppade in en Noctua luftkylare istället och allt var som vanligt igen. Så nu är jag bränd när det gäller AIO numera.

Visa signatur

1:MSI Z170A G M5| I7-6700K @ 4.7Ghz | CV 4x8GB LPX DDR4 3000 | NH-D15S | FD N R2 650W | FD R5 White | GTX780Ti
2:P8Z68-V PRO/GEN3 | I7-2700K @ 4.6Ghz | XMS3 DDR3 16GB 1600 | NH-D15S | GTX 770 | FD R3 White | Benq XL2720T
3:GA-Z77-D3H | i5-3570K @ X.XGhz | Corsair DDR3 16GB 1600 | GTX 660 Ti DCUII TOP | Benq G2420HD
4:Intel S5500BC | 2x Xeon X5650 | 32GB ECC | Samsung 850 EVO 500GB | 2x Hyper 212 EVO | TX750 V2 | CM Stacker 32TB
5:HTPC | Nvidia Shield TV 16GB (P2897) | ZOTAC ZBOX Nano AQ01 | 8GB DDR3 | A1200 72MB Blizzard 1230IV+SCSI-Kit

Permalänk
Avstängd

Om det inte räcker med vatten eller luft-kylning kan man ha datorn i ett oljefyllt akvarium!

https://www.pugetsystems.com/mineral-oil-pc.php

Permalänk
Avstängd

@Rick69: Har funderat i åratal på en sådan lösning, men det blir ganska stökigt att byta komponenter och så.

Permalänk
Avstängd

Allt är väl luftkylning egentligen. Vattenkylningen använder ju en radiator med fläktar som blåser luft för att kyla vattnet. Även oljekylning använder radiator. Så i slutändan handlar det alltid om luftkylning...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toivo83:

jag körde vatten pga nöjet att pilla och plocka. klockade aldrig datorn ,ack så roligt att gräva runt i lådan

Kul att se att du fortfarande är kvar på forumet Känner mig gammal som gatan när jag läser såna här trådar och inser att vattenkylning idag bara är estetisk medans på ens egen tid så var vattenkylningen nästan ett krav för att Thunderbirden inte skulle smälta processorsockeln :D.