Hej. Jag har tänkt att bygga dator i veckan. Något förslag/tips? Första bygget. ;)

Permalänk

Hej. Jag har tänkt att bygga dator i veckan. Något förslag/tips? Första bygget. ;)

Tjaba.
Har tänk bygga min första gaming dator i veckan. Lär bli awesome!
Kul. Har kikat på lite klipp och liknande, och läst på lite så.

Men har ni några tips man ska tänka på när man bygger? Alltså, vill inte förstöra något med mitt första bygge helt enkelt!
Dyr dator, och jag har inte haft en bra dator på minst 3-4 år nu. 6-7 år gammal laptop jag sitter på just nu. (Även om den va bra när jag köpte den.)
Så ska bygga en VR dator. Har dock inte råd med VR just nu, men längre fram så. Kommer få en bra speldator iallafall, mot denna jag har nu som inte alls hänger med när det gäller spel sen 3 år tillbaks minst.

Här är mina delar:
https://www.inet.se/kundvagn/visa/10453275/testmaybeclose

Jag fixar detta utan hjälp förmodligen. Kan mer mjukvara annars.. Men är väl ganska "händig" av mig, tror jag iallafall.
Men typ armbandet.. Om jag bygger på golvet säger vi. Ska jag sätta armbandet i plåt lådan då?

Vad är det man behöver tänka på? Det är inte enkelt att sabba en dator/delar antar jag om man är försiktig.(?)
Jag får läsa på lite i manualer så alla kopplingar blir rätt också. Sen testa dra på datorn innan jag drar kabelband sen i veckan..
Så allt funkar när jag är klar med bygget helt enkelt.

Den viktigaste frågan är kanske: Passar alla delar? Kompatibla? Jag har fått till att det ska funka. Lärt mig om ATX, eller läst lite. Kan inget om hårdvara annars. Mer mjukvara som sagt..
Men fractal design ska tydligen ha A symboler där man ska fästa saker för moderkortet och liknade, så det borde inte va så svårt.
Mest moderkortet, som ska på rätt sen, och sen lär jag ta det lugnt med att bygga, så allt blir rätt helt enkelt.
Såg nån video där nån sa att om man skruvar för många, eller för få instanser eller annat kan moderkortet gå sönder, och det vill man icke.

Om ni har nått tips, eller så får ni gärna skriva nått man kan tänka på när man bygger en dator så. Men tror att armband ska va kopplat i dator lådan om jag har förstått det rätt... (Måste dock ha otur om man lyckas sabba komponenter av friktion så.)
Sen får man skruva lite försiktigt ba, och sen lista ut alla kopplingar sen.
Bra att forum finns! Annars kan jag återkomma om jag har frågor sen här ba. Nice forum så.
Tackar.
mvh

Permalänk
Medlem

Jag tyckte det såg bra ut i kundvagnen. Eventuellt hade jag personligen skippat just skruvmejselkitet och buntbanden men dom ser rätt ok ut, så varför inte.

Mitt bästa tips till dig tror jag är att ha en kompis med när du bygger det här, helst någon som gjort det här innan såklart men man kommer faktiskt långt med någon som är hyfsat händig och kan fundera på saker ihop/bolla och dubbelkolla det man gör. Jag stod själv och bara övervakade när min son byggde sin första dator när han var 10 år, han hade fått kolla youtube-klipp, läst guider och läst igenom manualerna, det gick riktigt bra och vad jag minns så svarade jag på frågor i stil med "vågar jag ta i såhär hårt när jag sätter i minnena" och liknande som enbart är erfarenhetsgrejer. Vid andra tillfällen har jag varit mer aktiv med min hjälp när vi byggt men jag vet att det går utmärkt mer eller mindre själv bara man är noggrann. Man kan alltid pausa, fota/filma och fråga exempelvis här.

Det verkar för övrigt som om du är påläst och resonerar sunt, det här går bra.

Permalänk
Medlem

Jag hade nog bytt ut WD blue 1tb (som är en väldigt liten disk för masslagring) mot en M.2 NVME på typ 120 GB för Windows. Och kört med 850 Evo som speldrive. Du kan alltid skaffa en NAS i framtiden för masslagring.

Esd-armbandet kan du skippa, bygg bara inte i strumplästen på en matta så klarar du dig (du kan röra metallen i chassit då och då).

Håll bara upp moderkortet (rör bara kanterna, inte direkt på PCBn) mot en ljus bakgrund så ser du hur många skruvhål som det behöver fästas i chassit med. Kolla att distanserna i chassit är på plats och ta bort överflödiga eller lägg till om det saknas; lika många som skruvhålen ska det vara.

Kolla Carey Holzmans bygguider på Youtube så har du allt du behöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cfwin:

Esd-armbandet kan du skippa, bygg bara inte i strumplästen på en matta så klarar du dig (du kan röra metallen i chassit då och då).

Det där kan nog vara det mest idiotiska jag har hört någon rekommendera en som bygger en dator för första gången. Folk som sitter och bygger datorer hela dagarna gör det på esd mattor av en anledning.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[DESKTOP] FD Define 7XL | VIII Dark Hero (EK-Monoblock) | 5950x | 128GB ECC | RTX3090 (Vector² ABP) | 2*2TB SN850 [SERVER] i5-13400 | 64GB | 108TB (raw)

Permalänk
Medlem

@Tbax: Som jag skrev: "kan skippa", läsförståelse bör vara upp till var och en menmen

Permalänk
Medlem

@cfwin: Ber om ursäkt. Tolkade "kan skippa" som att det är helt fine, man "kan skippa" använda ESD armband. Hade en polare byggt en dator för första gången och jag sagt att "du kan skippa ESD-armband, var försiktig bara." Så hade denne skippat armband.

Visa signatur

[DESKTOP] FD Define 7XL | VIII Dark Hero (EK-Monoblock) | 5950x | 128GB ECC | RTX3090 (Vector² ABP) | 2*2TB SN850 [SERVER] i5-13400 | 64GB | 108TB (raw)

Permalänk
Medlem

@cfwin: Han "kan" skippa många av delarna. CPU-kylare, chassi etc. Bara han är försiktig...

59:- för att inte förstöra en dator för 20k skulle jag säga är en bra investering.

För att svara på TS fråga. När du bygger datorn fäster du ESD-armbandet mellan dig och någon del på chassit, gärna en olackad del.
Annars. Ta det lugnt och metodiskt, sätt i moderkortsdistanser, ladda hem drivrutinerna för moderkortet (i alla fall ethernet) till ett USB-minne innan. Stoppa inte i HDDn till en början, utan börja med att bara köra SSDn.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

@evolution_revolution: hej kul att du ska få bli med en riktig dator ;D jag hade personligen satsat på ett finare nättagg när du ändå bygger en dator med så fina delar https://www.inet.se/produkt/6911980/corsair-rm750x-750w#specs eller likvärdigt, den kylaren du valt är bra, men för dom pengarna du väljer så hade jag köpt denna istället Noctua NH-U9B SE2

ta det lungt så kommer detta gå hur bra som helst och är det några frågor bara fårga här igen så finns det alltid någon som hjälper dig

Permalänk
Medlem

kan var närt att fundera på ett ryzen bygge med då det med största sannolikhet är mer framtids säkert en 7700k med 4c / 8t så från amd kan du få antigen 6c / 12t för upp till 2749 eller 8c / 16t för så lite som 3440.

vad är motiveringen då ? i dag är 7700k bättre i de flesta spel men om ett eller ett par år kommer det vara alt mer spel som har stöd för högre core count. dessutom så har amd sagt att am4 platformen kommer vara deras mainstream platform för i alla fall 5 år.

Permalänk
Medlem

@eXim: 7700K är framtidssäker. Om TS vill lira spel, så kommer den fungera ypperligt, faktum är att den kommer fungera bättre än motsvarande Ryzen för att just lira spel. Hade det varit en i5'a så hade det varit en annan fråga.

Den enda stora nackdelen är väl ovanligt höga temperaturer på Kaby Lake i allmänhet.

Permalänk

Alright! Tack för alla era svar!
Det verkar kompatibelt alltså. Nice. Nätagget ska funka också har jag läst, för kortet behövde 500w.. 650w ska/borde räcka.
Tack för svaren om armbandet också! Då vetja att jag hur jag ska sätta det. (Men att människor förr mer tog i element förr utan armband, så det ska va rätt lugnt tror jag. Men lika bra att ta det säkra före det osäkra typ..)
Och ja, jag kommer ta det lugnt och metodiskt.. Så allt blir rätt. Och moderkortet vet jag hur jag ska hålla nu med, och jag ska använda alla hål antar jag. Ska kika på hålen ba. Kan inte va så svårt..
Fractal design ska som sagt ha A symbolet för ATX, så det löser sig. Jag har hämtat upp alla delarna nyligen, så jag är nöjd. Sålänge jag lyckas bra med bygget, behöver jag inte uppgradera min dator på minst 7 år fan. Jag är en sån som brukar ha/använda saker väldigt länge av nån anledning.
Tack för svaren.
ps: Och jag sätter enbart in SSD:n disken först om det är bra... Senare Hårdisken. Jag har några externa sen förr, så det är lugnt. 1tb räcker gott och väl för mig i en dator. Tack. Bra forum detta. Alltid bra att fråga människor med erfarenhet så, och ev mer kunskap inom hårdvara så. thnx. Jag får läsa på i manualer, och detta får ta nån dag... Behöver kanske inte bygga just idag. Kan ta det lugnt. (Har imorgon på mig också.) Läsa på lite i manualer om portar/kontakter, etc. Ang verktyg kitet, så behövde jag det, för har inte mycket att skruva med annars.

mvh

Permalänk

En sak jag undrar över.. Om jag bygger allt rätt och startar datorn.. Då startar väl bios sen automatiskt va?
Moderkortet har väl det klart.. Då behöver jag inte installera drivrutiner till moderkortet direkt väl? Kan installera operativ system först väl, och senare drivrutiner, etc..
Bios borde va klart i moderkortet redan? Annars kanske jag måste installera bios först och just det har jag faktiskt aldrig gjort.. Men fixar sen om det behövs. Tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evolution_revolution:

En sak jag undrar över.. Om jag bygger allt rätt och startar datorn.. Då startar väl bios sen automatiskt va?
Moderkortet har väl det klart.. Då behöver jag inte installera drivrutiner till moderkortet direkt väl? Kan installera operativ system först väl, och senare drivrutiner, etc..
Bios borde va klart i moderkortet redan? Annars kanske jag måste installera bios först och just det har jag faktiskt aldrig gjort.. Men fixar sen om det behövs. Tack.

Bios är inbyggt i moderkortet , det startar alltid om du har kopplat in allt rätt.

Windows först sen drivrutiner och windows update

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
STORAGE 2x Samsung 990 PRO 2Tb 1x Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem

Läs moderkortsboken noga innan du börjar.

Montera minnen och cpu på moderkortet utanför chassit.

Var försiktig när du lägger ner cpu i cpu sockel (finns en prick på en hörna på cpu som ska tangera pilen på cpu sockel) , lägg ner den rak o tappa inte ner något i sockeln , då kan någon pinne i cpu sockeln skadas och då är risken stor att det inte funkar. (Sockel söder)

Sätt i strömkabel 24pin och 4/8pin i moderkortet.

Montera de distanser i chassit som matchar hålbilden till moderkortets infästning.

Montera moderkortet i chassit.

Montera ssd och psu koppla in o dra kablarna snyggt.

Koppla in chassi fläktarna på moderkortet .

Montera cpu kylare o använd kylpasta stort som ca ett riskorn mitt på cpu.

Montera gpu o dra kablar från psu o koppla in.

Snygga o samlade kablar ger bättre luftflöde i lådan.

Koppla in fläkten/arna från cpu kylaren på rätt ställe på moderkortet

Montera chassi kablaget (strömknapp osv) på moderkortet.

Läs manualen till moderkortet så du sätter rätt kabel på rätt plats.

Starta datorn och gå in i bios och välj load default.

Installera windows o dra in drivrutiner o kör windows uppdate

Stäng av datorn och koppla in ev lagringsdisk

Gå in i bios och se över inställningar så det passar dig.

Testkör och fortsätt installera de program/spel du vill köra.

Funkar datorn bra och vill få ut mer prestanda så kan du läsa på överklockning och testa dig fram.

Mvh

Lycka till , har du frågor så skicka ett msg , jag har byggt datorer i typ 15-20 år.

Skriver på iphone 😀
Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Mogwaii:

Läs moderkortsboken noga innan du börjar.

Montera minnen och cpu på moderkortet utanför chassit.

Var försiktig när du lägger ner cpu i cpu sockel (finns en prick på en hörna på cpu som ska tangera pilen på cpu sockel) , lägg ner den rak o tappa inte ner något i sockeln , då kan någon pinne i cpu sockeln skadas och då är risken stor att det inte funkar. (Sockel söder)

Sätt i strömkabel 24pin och 4/8pin i moderkortet.

Montera de distanser i chassit som matchar hålbilden till moderkortets infästning.

Montera moderkortet i chassit.

Montera ssd och psu koppla in o dra kablarna snyggt.

Koppla in chassi fläktarna på moderkortet .

Montera cpu kylare o använd kylpasta stort som ca ett riskorn mitt på cpu.

Montera gpu o dra kablar från psu o koppla in.

Snygga o samlade kablar ger bättre luftflöde i lådan.

Koppla in fläkten/arna från cpu kylaren på rätt ställe på moderkortet

Montera chassi kablaget (strömknapp osv) på moderkortet.

Läs manualen till moderkortet så du sätter rätt kabel på rätt plats.

Starta datorn och gå in i bios och välj load default.

Installera windows o dra in drivrutiner o kör windows uppdate

Stäng av datorn och koppla in ev lagringsdisk

Gå in i bios och se över inställningar så det passar dig.

Testkör och fortsätt installera de program/spel du vill köra.

Funkar datorn bra och vill få ut mer prestanda så kan du läsa på överklockning och testa dig fram.

Mvh

Lycka till , har du frågor så skicka ett msg , jag har byggt datorer i typ 15-20 år.

Tackar!
Jag kan skicka ett pm. Undrar om pure rock. Kylarpasta ska va klart på den.. Visste inte att det va vitt så. Men antar att det bara är att ta bort plast skydd från kartong och trycka på sen...
Trött idag, så vette fan om jag pallar bygga allt ikväll. Men tack, jag kan skicka pm. Mvh

Permalänk

Några enkla knep så slipper du göra om bygget femtielva gånger för att du missar något.

1. Montera CPU + Kylare (om det är en fläkt direkt på moderkortet) + RAM + M.2 innan du sätter moderkortet i chassit.
2. Sätt i I/O plåten i chassit, kolla att det är rättvänt, vanligen med ljudutgångarna närmast PCIe-platserna.
3. Kolla distanserna och placera moderkortet i chassit.
4. Montera nätaggregatet.
5 Montera kylaren nu om det är en custom loop eller AIO-kylare.
6. Montera eventuellt grafikkort.

Nu kan du provstarta moderkortet, om det inte finns en startknapp på moderkortet så kan du tjuvstarta med en skruvmejsel ca 2 sek på dom två stift som är avsedda för chassits Power sw. Här ska du få en bild som visar att du har lyckats, första gången kan det ta upp till 1 minut innan du får bild.

7. Fortsätt med att köra Load Setup Defaults i BIOS och kolla att temperatur och frekvens på CPU och frekvens på RAM ser ut att stämma med tillverkarna.
8. Lägg till en disk för installation av OS, bästa är att använda den port som kommer först, kan vara noll eller ett, beroende på moderkortet uppmärkt. Kolla även att du använder en port som har SATA 3 (6 GBit / sek). Installerar du Windows så bör du bara ha en disk då Windows bara installerar bootsektorn på den "lägsta" disken.
9.Uppdatera drivrutiner och starta om.
10. Lägg till eventuellt extra diskar.
11. Snygga upp alla kablar och eventuell P12-belysning i chassit.

I dom sista momenten kan det löna sig att tillfälligt ta ur grafikkortet och sedan sätta tillbaka det efter diskar och kablar är på plats.
Har du glasskiva i chassit så ställ undan det i ett annat rum, på en soffa eller en säng, så slipper du dammsuga glassplitter.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Skrivet av OldComputer:

Några enkla knep så slipper du göra om bygget femtielva gånger för att du missar något.

1. Montera CPU + Kylare (om det är en fläkt direkt på moderkortet) + RAM + M.2 innan du sätter moderkortet i chassit.
2. Sätt i I/O plåten i chassit, kolla att det är rättvänt, vanligen med ljudutgångarna närmast PCIe-platserna.
3. Kolla distanserna och placera moderkortet i chassit.
4. Montera nätaggregatet.
5 Montera kylaren nu om det är en custom loop eller AIO-kylare.
6. Montera eventuellt grafikkort.

Nu kan du provstarta moderkortet, om det inte finns en startknapp på moderkortet så kan du tjuvstarta med en skruvmejsel ca 2 sek på dom två stift som är avsedda för chassits Power sw. Här ska du få en bild som visar att du har lyckats, första gången kan det ta upp till 1 minut innan du får bild.

7. Fortsätt med att köra Load Setup Defaults i BIOS och kolla att temperatur och frekvens på CPU och frekvens på RAM ser ut att stämma med tillverkarna.
8. Lägg till en disk för installation av OS, bästa är att använda den port som kommer först, kan vara noll eller ett, beroende på moderkortet uppmärkt. Kolla även att du använder en port som har SATA 3 (6 GBit / sek). Installerar du Windows så bör du bara ha en disk då Windows bara installerar bootsektorn på den "lägsta" disken.
9.Uppdatera drivrutiner och starta om.
10. Lägg till eventuellt extra diskar.
11. Snygga upp alla kablar och eventuell P12-belysning i chassit.

I dom sista momenten kan det löna sig att tillfälligt ta ur grafikkortet och sedan sätta tillbaka det efter diskar och kablar är på plats.
Har du glasskiva i chassit så ställ undan det i ett annat rum, på en soffa eller en säng, så slipper du dammsuga glassplitter.

Tackar! Ska följas. Har pure rock, så ska fixa cpu och sen är det bara trycka på den direkt verkar det som. Tack för svaret iallafall. mvh

Permalänk
Medlem

Tackar!
Jag kan skicka ett pm. Undrar om pure rock. Kylarpasta ska va klart på den.. Visste inte att det va vitt så. Men antar att det bara är att ta bort plast skydd från kartong och trycka på sen...
Trött idag, så vette fan om jag pallar bygga allt ikväll. Men tack, jag kan skicka pm. Mvh

Är pasta förapplicerat så är det bara att montera. Och är du trött så ströläs manualen och montera när du är pigg o känner att du har tid , stressa inte utan ta det lungt så ska du se att det går bra.

Unvik o ta direkt på komponenternas kontaktytor utan håll på sidorna.

Med vänlig hälsning,

Jag är iaf trött o ska sova nu . 🙃

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Mogwaii:

Är pasta förapplicerat så är det bara att montera. Och är du trött så ströläs manualen och montera när du är pigg o känner att du har tid , stressa inte utan ta det lungt så ska du se att det går bra.

Unvik o ta direkt på komponenternas kontaktytor utan håll på sidorna.

Med vänlig hälsning,

Jag är iaf trött o ska sova nu . 🙃

Tja. Yes. Jag är också trött.. Men satt på ram, cpu och kylare nu iallafall... Kanske får räcka för ikväll.. Men verkar ha gått bra hittills! Jag tar det sakta som fan.. Lär skruva fast moderkortet och fixa lite till.. Sen däcka nångång sen. Simma lugnt!

Permalänk

Tjaba.
Jag skruva på moderkortet igår, och ram minnen, och cpu, fläkt och grafik kort.
Ska fixa sladdar imorgon.

Men när jag öppna lådan, satt det redan en distans, eller bara nån upphöjning redan i lådan, och i mitten där. (Utan skruv hål.)
Därför tänkte jag att den kan sitta kvar.

Osäker på om jag gjort fel nu eller inte, men pallar fan inte göra om. Enbart om det verkligen behövs, men jag har kikat på videos, och det verkar som två asus moderkort videos gjort samma som mig, och att dom hoppar över den i mitten...
Det är bara som nån "vilopinne"...

Jag behöver inte skruva in en skruv där va? Moderkoret vilar bra med 8 skruvar va?

Här är en video, där han gjort likadant, och hade tydligen samma i sin låda:

Standoff.

https://youtu.be/bAVTdwFwYPA?t=3966

Och här gör inet samma sak verkar det som med annat asus kort:

https://youtu.be/16f0Jg7zwZs?t=537

.. Va mest att jag såg i manualen något om 9 skruvar, men jag körde 8 st. Hoppa över den i mitten helt enkelt.
Det funkar bra va? Kanske så det ska va. Nån sorts vilopinne så.
Dumma frågor kanske, men vill bara att det bli rätt.
Kika inte ens om jag kunde skruva bort den som satt i mitten när jag öppna lådan första gången igår, och jag pallar inte göra om det där.
Vet inte varför enbart den satt förinstallerad där i Fractal define C lådan, antog att det skulle va så default.

Moderkoret borde fungera bra och vila bra med 8 skruvar så, och samtidigt tryckas åt lite och vila på pinnen i mitten..

Om det absolut inte funkar och sabbar moderkortet, får jag väl skruva bort moderkoret imorgon, och sen se om jag kan ta bort den förinstallerade pinnen som satt där, och sätta en skruv i mitten med. Om det verkligen behövs, dvs.
Om det inte behövs skippar jag det. (Men enligt asus videon körde han samma med 8 skruvar och nån vilopinne, även om manualen säger att det ska va 9 skruvar.) Så kanske är helt lugnt.

ASUS PRIME Z270-A moderkort.
Och denna låda: https://www.inet.se/produkt/6901661/fractal-design-define-c-f...

Va säger ni som kan detta?
Tackar.

edit: Jag låter kortet vara. Anledningen till varför jag fråga var för att kortet kan pajja om man hade för många eller för få distanser hörde jag i nån video... Men det handla inte om skruvarna, så det får va som det är. Mina distanser är på rätt plats. Alla delar är på plats och så iallafall sen igår...
Idag dra kablar! Får se hur det går. Lär va det svåraste kan jag tänka mig... Men det löser sig. Får läsa på lite, och lära mig mer om just kontakter ba.

Permalänk

@evolution_revolution: Du menar det "stift" som sitter nära det större hålet för att komma åt bakplattan för CPU-kylarfästet? Det förekommer på många bättre chassin för att förenkla och hjälpa till att hålla fast moderkortet så det verkar helt normalt. Syns tydligt på bild 6 och 7 på produktbilden där det även sitter tre fästen i 45 graders vinkel.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Skrivet av OldComputer:

@evolution_revolution: Du menar det "stift" som sitter nära det större hålet för att komma åt bakplattan för CPU-kylarfästet? Det förekommer på många bättre chassin för att förenkla och hjälpa till att hålla fast moderkortet så det verkar helt normalt. Syns tydligt på bild 6 och 7 på produktbilden där det även sitter tre fästen i 45 graders vinkel.

Tja. Tack. Nä, men jag löste det innan. Hade gjort rätt.. Nu har jag kopplat in det mesta också! (sladdarna)
Har hårddisk kvar mest... Grafik kortet.

mvh

Permalänk

Tjaba.
Jag satte igång datorn, och den lyste upp, och jag kom in i bios. Den verkar leva!
Men...
Har ändå lite frågor.

Denna bild har 3 stift på Vänster sida av bilden, och 4 stift på Höger sida av bilden. Det är svårt att se, men 3 sitter på höger sida, sen 1 löst (fyra totalt.):

http://i.imgur.com/BvdOt1c.jpg

Sen nästa bild. Där är en adapter jag fick med grafikkortet. Och där sen man hur 3 stift blir till 4. Röda kabeln...

http://i.imgur.com/tks3rGi.jpg

Så när jag koppla in igår, så använde jag den adaptern, och sen körde jag in sidan med 4 stift på ena kontakten av kortet, och sen 4 stift på andra kontakten av kortet (ingångarna), men det omvandlades alltså på ena kontakten från 3 till 4...
Adapter, eller omvandlare, eller vad än det heter.

Jag undrar om jag kopplat rätt? (Om det går att omvandla så.)

Såhär ser det ut:

http://i.imgur.com/n5Lr50X.jpg

..
Funkar det att göra så? Kortet lyste iallafall. Fläktarna var inte på när jag gick in i bios, men det kanske dom inte ska va. Då jag använt laptop under åren vet jag inte hur och när fläktar på ett grafikkort snurrar på en stationär dator.
Har inte hunnit installera operativ system än. Ska fixa imorgon.
Vill bara veta så kortet får den ström den ska ha, och att allt är bra/ok. Isånnafall har jag lyckats med mitt första bygge!

Sen kanske inte alla grafikkort snurrar i bios, det vet jag inte hur det ligger till. Alla andra fläktar snurrade iallafall. Tyst var datorn också!
Nån som har koll på detta med kopplingen, och om det vart rätt?
Tack för hjälpen! Tur att det finns forum såhär, och människor med bra kunskap om sånt här.
Uppskattar alla svar och hjälp.
mvh.

edit: Ursäkta suddig text. Trött just nu.
Men här är nätagget iallafall: https://www.inet.se/produkt/6902164/evga-bq-650w#merinfo

Permalänk
Medlem

Sen kanske inte alla grafikkort snurrar i bios, det vet jag inte hur det ligger till. Alla andra fläktar snurrade iallafall. Tyst var datorn också!

Fläktarna är i Passive Mode ända tills tempen kommer upp i 60c, då startar fläktarna. Så du lär ha en väldigt tyst dator, även när du spelar då dessa kylare är tysta av sig då de inte går över 1500rpm i full load

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk

@SpeedRebirth:

Awesome! Bra att veta! Men då lär allt funka nu då kan jag tänka mig. Ska installera systemet imorgon! Testa datorn lite. Se om fläktarna rör på sig då sen, vilket dom ska sen om jag testar nått tungt att driva med.
Och ang kontakterna, så tror jag att det vart rätt faktiskt. Ser mest default ut.. Verkar rätt.
Det borde väl funka(?)

Tack för hjälpen. Sjukt nice att ha en dator som hänger med. Det var många år sedan nu.
Och den kommer hänga med länge! (Sålänge den håller.) Byter från bärbar till stationär hade jag tänkt. Enklare att byta några komponenter om 7 år sen ba i en stationär istället. Coolers.

Permalänk

It's alive.

Tjaba!
Jag testa kortet igår, och allt funkar som det ska! Fick fläktarna att spinna med. Sweet.
Testade detta:
http://www.geforce.com/whats-new/articles/put-your-system-thr...

Fick typ 277fps på första, va det typ låg på, och som max 500+ max nånting fps. Så, jag kan alltså spela spel på datorn för första gången på 4 år.
Måste säga att det känns nice!!! Riktigt nice.

Min första byggda dator, och min första spel dator nånsin. Koppla rätt, och kortet kom upp i 60 grader och snurra som sagt. Awesome.

Men...
Jag har ett problem dock. Win 7 stödjer inte min CPU! Måste eventuellt uppdatera till win 10, och det vill jag inte. Men kanske måste.. Alternativt se om linux har stöd för nvidia, men behöver windows..
Ska läsa om det. Lär bli win10 för att dom tvingar dit en, då jag inte kommer få uppdateringar annars... Window updates tar slut med ny cpu så.

Fast det jag mest undrar över, och varför jag skriver.
Vad är det man behöver tänka på om man vill att en dator ska hålla i många år?
Hur är det med damm och sånt? Jag har katt, och ibland mycket hår och liknande. Blir dammigt med av katt sand ibland.

Men lite allmänna tips på hur man får en dator att hålla i många år?
Min laptop har hållt i 7 år, vet inte hur. Har inte öppnat upp den, men säker på att det är dammigt där inne... Eller så är den så kompakt, att den klarar sig bättre.

Kan iof googla om hur man får en dator att hålla länge, och om damm och liknande. Lär inte sabba en dator sålänge det kanske inte är väldigt mycket hår, damm i burken. (Vilket jag såklart ska försöka undvika.)

Ang windows 7, till windows 10, får jag lösa det. Har inte satt in båda diskarna ens.. Ingen bråtska. Vill få systemet att funka först och främst. Funkar superbra nu, men win7 ska såkalrt krångla till det med att inte ge mig mer uppdateringar, och jag tror det är omöjligt att hitta genväg och stanna i win7 om man vill ha w-update.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fiskebulle:

@eXim: 7700K är framtidssäker. Om TS vill lira spel, så kommer den fungera ypperligt, faktum är att den kommer fungera bättre än motsvarande Ryzen för att just lira spel. Hade det varit en i5'a så hade det varit en annan fråga.

Den enda stora nackdelen är väl ovanligt höga temperaturer på Kaby Lake i allmänhet.

https://www.youtube.com/watch?v=MrFxDlHLZJc&t=367s

7700k är inte framtidssäker. Ryzen är det bättre valet.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk

Jag är asnöjd med intel.. Diggar intel mer, alltid gjort. Den är framtids säker såklart. Det är intel...
Själv skulle jag aldrig villa ha AMD. Men det där är en smaksak. Respekterar om andra vill köra det såklart.

Permalänk

Och sweclockers! Om nån här verkligen gillar win 7, men har en ny processor. Och vill behålla win 7 med updates. Kika här!
https://github.com/zeffy/wufuc

Men, kör på egen risk. Jag ska tänka igenom saken.
Verkar rätt säkert. Win10 vägrar jag nästan använda! Tänkte ba bidra om nån inte visste om detta, och många här har nya CPU's..
Men vill ha windows updates!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

https://www.youtube.com/watch?v=MrFxDlHLZJc&t=367s

7700k är inte framtidssäker. Ryzen är det bättre valet.

Ett riktigt uselt test. Om han inte medvetet vilseleder så vet han iallafall inte vad han pysslar med. Kul att han faktiskt påpekar att det är intressant att 7700k får lägre fps än Ryzen 1500x, eftersom siffran är uppenbart fel.

En väl genomför recension av Ryzen behöver man faktiskt inte ens gå utanför Sweclockers för att hitta.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"