Hej. Jag har tänkt att bygga dator i veckan. Något förslag/tips? Första bygget. ;)
Tjaba.
Har tänk bygga min första gaming dator i veckan. Lär bli awesome!
Kul. Har kikat på lite klipp och liknande, och läst på lite så.
Men har ni några tips man ska tänka på när man bygger? Alltså, vill inte förstöra något med mitt första bygge helt enkelt!
Dyr dator, och jag har inte haft en bra dator på minst 3-4 år nu. 6-7 år gammal laptop jag sitter på just nu. (Även om den va bra när jag köpte den.)
Så ska bygga en VR dator. Har dock inte råd med VR just nu, men längre fram så. Kommer få en bra speldator iallafall, mot denna jag har nu som inte alls hänger med när det gäller spel sen 3 år tillbaks minst.
Här är mina delar:
https://www.inet.se/kundvagn/visa/10453275/testmaybeclose
Jag fixar detta utan hjälp förmodligen. Kan mer mjukvara annars.. Men är väl ganska "händig" av mig, tror jag iallafall.
Men typ armbandet.. Om jag bygger på golvet säger vi. Ska jag sätta armbandet i plåt lådan då?
Vad är det man behöver tänka på? Det är inte enkelt att sabba en dator/delar antar jag om man är försiktig.(?)
Jag får läsa på lite i manualer så alla kopplingar blir rätt också. Sen testa dra på datorn innan jag drar kabelband sen i veckan..
Så allt funkar när jag är klar med bygget helt enkelt.
Den viktigaste frågan är kanske: Passar alla delar? Kompatibla? Jag har fått till att det ska funka. Lärt mig om ATX, eller läst lite. Kan inget om hårdvara annars. Mer mjukvara som sagt..
Men fractal design ska tydligen ha A symboler där man ska fästa saker för moderkortet och liknade, så det borde inte va så svårt.
Mest moderkortet, som ska på rätt sen, och sen lär jag ta det lugnt med att bygga, så allt blir rätt helt enkelt.
Såg nån video där nån sa att om man skruvar för många, eller för få instanser eller annat kan moderkortet gå sönder, och det vill man icke.
Om ni har nått tips, eller så får ni gärna skriva nått man kan tänka på när man bygger en dator så. Men tror att armband ska va kopplat i dator lådan om jag har förstått det rätt... (Måste dock ha otur om man lyckas sabba komponenter av friktion så.)
Sen får man skruva lite försiktigt ba, och sen lista ut alla kopplingar sen.
Bra att forum finns! Annars kan jag återkomma om jag har frågor sen här ba. Nice forum så.
Tackar.
mvh