Permalänk
Medlem

Har haft min OP5 i över en vecka nu har 8gb varianten och är stört nöjd. Bytte från Iphone 6s 64gb till OP5, ångar inte mitt byte utan är hur nöjd som helst med OP5 och har inte haft några som helst problem med mobilen och har använt det nästan hela dagarna i över en veckas tid nu.. Vet inte hur så många här har fått olika problem på sina OP5 låter skit skumt, säkra på att det är en OP5 ni har?

Permalänk
Medlem

Ett problem som jag märkt av är strulet med att koppla in den till datorn. Man måste ta fram dev-menyn och trixa för att få det att fungera. Gissar att det kommer en fix i framtida uppdatering.

Edit: Tydligen är 4.5.5 släppt idag och den ska innehålla bland annat en fix för anslutningsproblemet mot PC. Den har dock inte dykt upp i alla länder än.
https://forums.oneplus.net/threads/ota-4-5-5-update-released....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Edit: Tydligen är 4.5.5 släppt idag och den ska innehålla bland annat en fix för anslutningsproblemet mot PC. Den har dock inte dykt upp i alla länder än.
https://forums.oneplus.net/threads/ota-4-5-5-update-released....

https://i.imgur.com/ceZmCRi.jpg

De har nu en officiell tråd om 4.5.5 idag, och gissningsvis börjar uppdateringen att släppas på fler ställen så snart som möjligt.

https://forums.oneplus.net/threads/oxygenos-4-5-5-ota-for-one...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

De har nu en officiell tråd om 4.5.5 idag, och gissningsvis börjar uppdateringen att släppas på fler ställen så snart som möjligt.

https://forums.oneplus.net/threads/oxygenos-4-5-5-ota-for-one...

@Buio
Jag installerade precis min. Opera VPN till Kanada och tanka hem den

Visa signatur

Tar gärna emot tips på roliga couch co-op PS5 spel!

Permalänk
Medlem

Fråga!

Jag har beställt mina dbrand skin för dryga veckan sedan. Dock förväntas det ta 15 dagar att få hem dom då dbrand har sålt slut sitt lager till OP5.

Under tiden vill jag gärna ha något slimmat skydd till telefonen som gör den lite mindre hal. Är det någon som har hittat något bra skal från t.ex. ebay, amazon eller liknande som skulle kunna rekommendera det?
Skall beställa Officiella Silikon skalet när jag får in alla mina refferalls poäng senare denna månad. Alltid bra att ha ett skal för resor eller liknande när bara ett dbrand skin inte skyddar tillräckligt.

Visa signatur

Tar gärna emot tips på roliga couch co-op PS5 spel!

Permalänk
Medlem

Någon som har problem med GPS:en?

Permalänk
Medlem

@Aleshi: Jag har bara testat att köra bil med google maps. Då har det fugerat utmärkt.

Vad är det som du har problem med?

Edit: Köpte cigarett uttags laddaren med min OP5 och kan meddela att den var verkligen robust och fungerar super!

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av livsnjutaren:

@Aleshi: Jag har bara testat att köra bil med google maps. Då har det fugerat utmärkt.

Vad är det som du har problem med?

Edit: Köpte cigarett uttags laddaren med min OP5 och kan meddela att den var verkligen robust och fungerar super!

Verkar inte fungera alls. :/
Inte sugen på att vara utan telefon flera veckor på grund av en reklamation.

EDIT: Lyckades låsa in min position över en mil fel nyss. Första gången jag ser att den markerat ut mig på kartan alls, och dessutom verkar det ju bara vara en mil fel. När jag skulle boka besiktning så testade jag att låta den hitta besiktningsstation åt mig baserat på min position. Då föreslog den först en besiktningsstation 7 mil bort, sedan en över 100 mil bort. Såg dock aldrig vart den bedömde att jag var någonstans. :/

Permalänk
Medlem

@Aleshi: https://forum.xda-developers.com/oneplus-5/help/oneplus-5-gps...

Förresten, du återkoppkade aldrig angående tangentbordet som du klagade på.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

@Aleshi: https://forum.xda-developers.com/oneplus-5/help/oneplus-5-gps...

Förresten, du återkoppkade aldrig angående tangentbordet som du klagade på.

Får GPS fail på GPS-testet de länkade till där. Är väl bara reklamera då.

Angående tangentbordet så framgick inte vad du ville ha skärmbild av. Men jag lyckades åtminstone deaktivera googles sökfunktion. Resten av problemen är ju kvar.

Permalänk
Medlem

@Aleshi: Har du provat med en s.k "hard reset"?
Det är ju något man skulle kunna hoppas löser problemet.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Någon här som kör Comviq på sin OP5? Har sjuka problem på min OP3 med byte från 3g till 4g. Får göra det manuellt trots test av olika inställningar samt byte av sim.

Är sugen på en OP5 men tänkte kolla här först. På SIM 2 kör jag "3" och det funkar bra där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ridder:

Någon här som kör Comviq på sin OP5? Har sjuka problem på min OP3 med byte från 3g till 4g. Får göra det manuellt trots test av olika inställningar samt byte av sim.

Är sugen på en OP5 men tänkte kolla här först. På SIM 2 kör jag "3" och det funkar bra där.

Jag satte i ett Comviq kort på 1:a platsen för o testa nu. Befinner mig strax söder om Göteborg, den verkar hålla sig stabilt på 4G nätverket. Inget hoppande.

Inlägg redigerat enl §9 // MOD
Visa signatur

Tar gärna emot tips på roliga couch co-op PS5 spel!

Permalänk
Avstängd

Nu har DxOmark testat OP5.

https://www.dxomark.com/Mobiles/OnePlus-5-review-A-serious-sh...

Ni vet vad som gäller med DxOmark och besattheten av att nå höga poäng där. Så ta det för vad det är.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

http://imgur.com/a/36NqM

Tåget fortsätter.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Just ljudet på OP5 tycker jag är fenomenalt när jag har mina Onkyo ES-FC300 hörlurar på mig. Fantastisk ljud. Även med Marshall Major II Bluetooth låter det underbart. Klagar inte på ljudet om man plockar ur det externt. Har ett par Turtle seven men låter inte jättebra (är nog meningen att man ska använda deras USB-DAC som jag inte kan använda då sladden glappade efter några månader). Den lilla högtalaren i mobilen bryr jag mig inte om men om man tex ska lyssna på ekot tycker jag prat hörs ovanligt tydligt för att komma ifrån en liten mobil.

Skrivet av SeF.Typh00n:

Nu har DxOmark testat OP5.

https://www.dxomark.com/Mobiles/OnePlus-5-review-A-serious-sh...

Ni vet vad som gäller med DxOmark och besattheten av att nå höga poäng där. Så ta det för vad det är.

Efter att kollat otaliga klipp på YouTube före köp undrar jag om det är en kamera med mobilfunktioner man köper istället för en mobil med kamerafunktioner. Gäller alltså inte bara OP5 utan alla mobilfabrikat. Jag tycker annat är viktigare men den infon kan drunkna i oändliga kamera-recensioner.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Just ljudet på OP5 tycker jag är fenomenalt när jag har mina Onkyo ES-FC300 hörlurar på mig. Fantastisk ljud. Även med Marshall Major II Bluetooth låter det underbart. Klagar inte på ljudet om man plockar ur det externt. Har ett par Turtle seven men låter inte jättebra (är nog meningen att man ska använda deras USB-DAC som jag inte kan använda då sladden glappade efter några månader). Den lilla högtalaren i mobilen bryr jag mig inte om men om man tex ska lyssna på ekot tycker jag prat hörs ovanligt tydligt för att komma ifrån en liten mobil.

Måste hålla med, är väldigt nöjd med ljudet. Både musik i hörlurar och telefon. Jag ska beställa ett par bättre in-ear lurar också, fick ett bra tips på hörlursforumet.

-----

I övrigt så fungerade koppling till datorn nu, efter uppdatering 4.5.5 till OP5.

Permalänk
Medlem

Jag har inget emot den enkla och funktionella OP5 Launchern, men installerade Nova till slut eftersom det är ett par saker där som jag vant mig vid och har svårt att vara utan (gester på skrivbordet, och väldigt bra inställningsmöjligheter för Nova Launcher). Hade köpt den till förra mobilen, så var bara att installera.

Skaffade också ett ikonpaket (Omoro) och fixade lite, så här ser min home ut just nu. Jag kör med två SIM, därav två "bars".

Permalänk
Medlem

Står i valet mellan att välja OP5 eller S8...

Varför jag velar är för att jag kan köpa ut S8 för ca 6300:- från Telia ifall jag binder mitt abonnemang 24 mån. Har inget emot att binda abonnemanget då jag alltid använt Telia och kommer förmodligen fortsätta så länge det fungerar.

Köper jag OP5 blir det den dyrare så där är det 5495:-. Det som gör mig mest velig i detta fall är att det skiljer ca 1000:-. Är det värt att lägga 1k mer för att få S8:an eller "duger" OP5??

Kör på en S6 edge just nu, så ett steg uppåt oavsett men frågan är hur "stort" steg man ska ta...

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 3600 GPU: Asus Strix 1080 8GB Moderkort: MSI B450 Gaming Plus Max RAM: 32GB Corsair Vengeance 3600MHz LP Chassi: Phanteks Eclipse P400 Svart Fönster Kylare: be quiet! Pure Rock 2 HDD: 1TB Samsung 7200RPM SSD: Samsung Evo Basic 840 120GB, Samsung 850PRO 256GB x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av wzaa:

Står i valet mellan att välja OP5 eller S8...

Varför jag velar är för att jag kan köpa ut S8 för ca 6300:- från Telia ifall jag binder mitt abonnemang 24 mån. Har inget emot att binda abonnemanget då jag alltid använt Telia och kommer förmodligen fortsätta så länge det fungerar.

Samsung S8 har en mycket bra skärm och kamera, och utöver det flera andra bra finesser. Om du har någon affär typ Elgiganten i närheten kan du gå dit och känna på den, de brukar ha demo-ex.

OnePlus 5 är svårare få en fysisk uppfattning om, t.ex. om du skulle störa dig på jellyeffekten. Men det är en mycket snabb mobil med slimmad mjukvara nära Android original. Mycket bra batteritid och snabb laddning.

Permalänk

Beställde precis en OnePlus 5 8Gb då jag tröttnat på att ha två telefoner, kör en Nexus 6p nu och en Iphone 6s idag men bökigt att ha med sig och glömmer alltid ladda iphonen...

Leverans den 25 denna månad, väntar med spänning

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Samsung S8 har en mycket bra skärm och kamera, och utöver det flera andra bra finesser. Om du har någon affär typ Elgiganten i närheten kan du gå dit och känna på den, de brukar ha demo-ex.

OnePlus 5 är svårare få en fysisk uppfattning om, t.ex. om du skulle störa dig på jellyeffekten. Men det är en mycket snabb mobil med slimmad mjukvara nära Android original. Mycket bra batteritid och snabb laddning.

Tack för din input!

Jag har faktiskt känt och klämt på både S8 och OP5 då, tycker att S8:an utstrålar en mer "premium" känsla än vad OP5 gör.
Som du säger är batteritiden på OP5 bra, säkerligen lite bättre än på S8. Tror inte behovet av den höga upplösningen på S8 behövs egentligen men tycker ändå att de är en bra telefon av det jag läst och sett.

Svårt val, får se vad som händer..

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 3600 GPU: Asus Strix 1080 8GB Moderkort: MSI B450 Gaming Plus Max RAM: 32GB Corsair Vengeance 3600MHz LP Chassi: Phanteks Eclipse P400 Svart Fönster Kylare: be quiet! Pure Rock 2 HDD: 1TB Samsung 7200RPM SSD: Samsung Evo Basic 840 120GB, Samsung 850PRO 256GB x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

Beställde precis en OnePlus 5 8Gb då jag tröttnat på att ha två telefoner, kör en Nexus 6p nu och en Iphone 6s idag men bökigt att ha med sig och glömmer alltid ladda iphonen...

Leverans den 25 denna månad, väntar med spänning

Jag kör med två SIM och det fungerar mycket bra för min del. Enda jag kan anmärka på är att ikonen med vilken SIM samtalet var på är extremt liten i samtalsloggen.

Permalänk
Skrivet av Buio:

Jag kör med två SIM och det fungerar mycket bra för min del. Enda jag kan anmärka på är att ikonen med vilken SIM samtalet var på är extremt liten i samtalsloggen.

Härligt att höra.

Även om One Plus 5 inte sägs vara vatten tålig så verkar den fungera bra efter 5 minuter i vatten.

https://www.youtube.com/watch?v=mRFDA5zGxQI

Nu får vi väl se m den dör efter några dagar dock men har sätt betydligt värre.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Holmgren3n:

Jag satte i ett Comviq kort på 1:a platsen för o testa nu. Befinner mig strax söder om Göteborg, den verkar hålla sig stabilt på 4G nätverket. Inget hoppande.

Om du eller någon annan i tråden är sugna på att köpa OP5 så kan jag skicka "refferral" koder så ni får 200kr rabatt på tillbehör vid köpet

Tack för Svaret. Har nu märkt att efter att jag bytt plats på simkorten så är det precis som om min slot 1 inte fungerar som den ska. Efter en snabb googling verkar det vara många som har liknande problem.

Permalänk
Medlem

Har haft min OP5 nu i snart två veckor och tycker den lever upp till de krav jag hade satt den. Det enda jag har kvar att testa är hur den för sig i konsertmiljöer.

Önskar bara att jag kunde använda den som min vanliga lur men vågar inte riktigt ta den till jobbet.. 😅

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

PC: i5 12400f | GTX1080 | 32GB DDR4
Audio: Audioengine D1 | Fidelio X2 | SHP9600 | HarmonicDyne Athena | Aria SE

Permalänk
Medlem

Ljudet

Har sett att flera recensioner skämtar om ljudet den lilla högtalaren ger ifrån sig. Till tal som enpoddomteknik, fulkultur, SR nyheter mm är det den första mobilen jag kan lyssna på dessa med klart ljud även om mobilen ligger i fickan. Har haft, SE P1, Samsung Galaxy S och trean, Nokia Lumia 1520, Nexus 6P och 5X.

Till musik = No (use headphones)
Till prat = Yes!

Hittils efter 2 veckor är jag nöjd med min OP 5. Det jag sakna från N6P är den stora skärmen och upplösningen inomhus. OP5 är ingen superhöjdare om man springer omkring på stan i starkt solljus men allmänt utomhus är N6P bedrövlig. Enda mobilen jag haft som fungerar super i starkt solljus var min Nokia Lumia 1520 och förstår inte hur Nokia bar sig åt att samtidigt behålla bra batteritid.

stavning
Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Hur är ljudet via 3.5mm jacket?

Ser ut som att EIS till 4k kommer att komma med senare uppdatering om det inte finns redan?
http://gadgets.ndtv.com/mobiles/news/oneplus-5-4k-video-eis-w...

Är fortfarande osäker på om jag ska slå till på en oneplus 5 men det lutar åt att det blir en

Skrivet av Holmgren3n:

Om du eller någon annan i tråden är sugna på att köpa OP5 så kan jag skicka "refferral" koder så ni får 200kr rabatt på tillbehör vid köpet

Jag tar gärna en kod!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sexlaxar:

Hur är ljudet via 3.5mm jacket?

"4k" bilder. Undra om de kommer att uppdatera så att man kan ta kort när man filmar i 4k?
https://forums.oneplus.net/threads/4k-photos-thread.99567/

Ser ut som att EIS till 4k kommer att komma med senare uppdatering om det inte finns redan?
http://gadgets.ndtv.com/mobiles/news/oneplus-5-4k-video-eis-w...

Är fortfarande osäker på om jag ska slå till på en oneplus 5 men det lutar åt att det blir en

Jag tar gärna en kod!

Kommer kod i PM

Visa signatur

Tar gärna emot tips på roliga couch co-op PS5 spel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av wzaa:

Står i valet mellan att välja OP5 eller S8...

Varför jag velar är för att jag kan köpa ut S8 för ca 6300:- från Telia ifall jag binder mitt abonnemang 24 mån. Har inget emot att binda abonnemanget då jag alltid använt Telia och kommer förmodligen fortsätta så länge det fungerar.

Köper jag OP5 blir det den dyrare så där är det 5495:-. Det som gör mig mest velig i detta fall är att det skiljer ca 1000:-. Är det värt att lägga 1k mer för att få S8:an eller "duger" OP5??

Kör på en S6 edge just nu, så ett steg uppåt oavsett men frågan är hur "stort" steg man ska ta...

Ta en titt på Vimla som operatör innan du binder upp dig med Telia. De använder Telenors nät tror jag. Kolla om du har bra täckning där du bor (vilket du bör ha om du inte bor väldigt långt ut i glesbygden). Med Vimla kommer det inte längre bara skilja 1000 kr på totalpriset över två år.

Men för att svara på din fråga: Ja S8 är värd 1000 kr mer. Dock skiljer det mer än 1000 kr, såvida man inte binder sig med dyrtelia.