Permalänk

Hjälp med custom waterloop

Hej jag ska bygga en dator med lga 1151 och vill ha en custom waterloop vad behövs? Skulle gärna vilja hålla kylningen under 2000kr ifall det går.

Permalänk
Hedersmedlem

@ZakariaK10 *Rubrik justerad (SKRIK)*

Tänk på att s.k. caps lock-rubriker uppfattas som störande och halvotrevliga.
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

hålla det under 2000kr blir mer eller mindre omöjligt om du inte köper begagnade delar!

Visa signatur

AMD Ryzen 9800X3D | Sapphire RX9070XT nitro+ | Sapphire B850m nitro+ | 32GB 6000mhz | Kingston KC3000 | 1TB 860 QVO | Corsair SF850 |Asus ROG XG27AQDMG | Asus ROG PG279Q | MSI MAG401QR | Keychron Q1 | Pulsar Xlite V3 | Cloud III wireless | Bambu Lab P1S

Permalänk
Medlem

Du bör nog sätta dig in i det hela själv för att få en uppfattning om vad du behöver och vilken prisklass du kommer landa på.

Orkar man inte ta en vecka eller två att läsa ett par timmar om dagen innan man sätter igång bör man inte hålla på med customloop för då kommer du aldrig orka underhålla loopen heller!

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem

@ZakariaK10:

Begagnat är ditt enda alternativ då, du behöver pump,radiatorer, block för cpu och gpu, fittings, slang/rör och fläktar.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 5700X3DKylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

2000 blir svårt att hålla sig till speciellt i custom. Som tidigare talare begagnat i så fall.

Bra pump: 1500:-
Billig pump: (låter mer och sämre flöde mm) 500:-
Res: 500:-
Radiator: > 700:-
CPU | GPU Block : 700:-
Slang: 150:-
Anslutningar: 70:- styck

Anslutningar måste du minst ha 4st om det är bara CPU block och Res finns monterad på pumpen direkt, annars ytligare 2st för res. Beroende på slang tjocklek och estetiska skäl så vill du säkert ha 45c anslutningar på sina områden så släng på ca 2st av dessa.

Grund: 3550:-
Anslutningar: 420:-
Dvs runda slängar: 4000:- för nya delar detta exkluderar fläktar såklart för radiator och antingen 1 CPU eller GPU block.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

@ZakariaK10: räkna med minst 4500 kr för nya delar och enbart CPU kylning.

Prova EKWB:s konfigurator på deras hemsida, den är väldigt bra.

Visa signatur

| MB MSI S02 Inet edition | CPU 7700K @ 4.8 Ghz (DELID) | CPU KYL NZXT X52 240mm RAD | GPU EVGA RTX3080 FTW3 ULTRA GAMING | RAM 16Gb Corsair 3600Mhz@3600 CL16 | SSD Gigabyte NVMe 1Tb | Chassi Fractal Design S2 TG | PSU EVGA Supernova 750W G2 |

Permalänk
Medlem

@ZakariaK10: https://www.ekfluidgaming.com/ek-kit-a240

Men som tidigare sagts så bör man läsa på innan man ens tänker sig tanken att göra en custom loop.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Skrivet av p_stman:

@ZakariaK10: räkna med minst 4500 kr för nya delar och enbart CPU kylning.

Prova EKWB:s konfigurator på deras hemsida, den är väldigt bra.

Testade funkade väldigt bra lärde mig lite nu är det bara ett problem hur ser jag om delarna är kompatibla?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZakariaK10:

Testade funkade väldigt bra lärde mig lite nu är det bara ett problem hur ser jag om delarna är kompatibla?

Hur menar du ?

Skrivet av Samlooh:

@ZakariaK10: https://www.ekfluidgaming.com/ek-kit-a240

Men som tidigare sagts så bör man läsa på innan man ens tänker sig tanken att göra en custom loop.

Är det bara jag som är helt lost men är alla deras kits i Aluminium? Känns otroligt dumt att köra kit på det när 99% av marknaden kör utan och blir bara problem i framtiden?

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZakariaK10:

Läser du på om vattenkylning så kommer du veta vilka delar som är kompatibla.

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Är det bara jag som är helt lost men är alla deras kits i Aluminium? Känns otroligt dumt att köra kit på det när 99% av marknaden kör utan och blir bara problem i framtiden?

Nej, bara detta kit är i aluminium. Det är marknadsfört till folk med en ganska låg budget samt vill ha något enkelt (typ TS?). Jag ser inga problem med att välja ett sådant kit, men man blir ju självklart begränsad om man vill utöka eller konfigurera själv då man bara kan använda aluminium delar. EKWB har dock sagt att de ska utöka denna serie så man kan lägga till fler radiatorer etc.

Men ja - det tar ju lite bort "custom" ur "custom loop".

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samlooh:

Nej, bara detta kit är i aluminium. Det är marknadsfört till folk med en ganska låg budget samt vill ha något enkelt (typ TS?). Jag ser inga problem med att välja ett sådant kit, men man blir ju självklart begränsad om man vill utöka eller konfigurera själv då man bara kan använda aluminium delar. EKWB har dock sagt att de ska utöka denna serie så man kan lägga till fler radiatorer etc.

Men ja - det tar ju lite bort "custom" ur "custom loop".

Även resterande av deras "Gaming" kit är Aluminium. Känns som man låser in sig enormt till EK när man köper dessa.
Allt från Anslutningar till block som bara kommer skapa korrosion om man köper fel. Aja lågsegment som lågsegment men då känns det att man lika bra kan köpa ett slutet system... Själva iden med custom är att man kan bygga ut det till vilka komponenter man vill. Här blir det lite som andra stänga loops på marknaden där man tillförlit sig till en enda tillverkare att komma med fler komponenter.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

Du bör nog sätta dig in i det hela själv för att få en uppfattning om vad du behöver och vilken prisklass du kommer landa på.

Orkar man inte ta en vecka eller två att läsa ett par timmar om dagen innan man sätter igång bör man inte hålla på med customloop för då kommer du aldrig orka underhålla loopen heller!

Det här!

Det bästa som skrivits på hela forumet. Kort, enkelt och lättläst. Ändå så förstår ingen budskapet och fortsätter ställa samma eviga fråga.

Din kommentar bör stå som klistrad undder kategorin vattenkylning!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Även resterande av deras "Gaming" kit är Aluminium. Känns som man låser in sig enormt till EK när man köper dessa.
Allt från Anslutningar till block som bara kommer skapa korrosion om man köper fel. Aja lågsegment som lågsegment men då känns det att man lika bra kan köpa ett slutet system... Själva iden med custom är att man kan bygga ut det till vilka komponenter man vill. Här blir det lite som andra stänga loops på marknaden där man tillförlit sig till en enda tillverkare att komma med fler komponenter.

Jo precis, det trodde jag var underförstått.

Man låser sig till EK ja, men detta kit känns perfekt för en sådan person som TS. Det finns ju trots allt till det viktigaste, dvs GPU och CPU. Därtill har EK sagt att de tänkt utöka denna serie, men exakt vad det innebär vet vi ju inte än.

Visa signatur

Citera för svar!