Bästa OS till Raspberry Pi som mediaspelare?

Permalänk
Avstängd

Bästa OS till Raspberry Pi som mediaspelare?

Hej,

Har en Raspberry Pi 2 liggandes här hemma, som jag tänkt ge iväg till en kompis som inte har en smart-tv. Tanken är att följande applikationer ska kunna fungera i den:

* Plex
* Netflix
* Viaplay
* Cmore Play

Finns det någon lösning för att få in samtliga dessa?

Vad använder ni själv, och varför? Notera är att den inte skall användas till att spela upp lokala filer.

Permalänk
Medlem

Köp en Chromecast istället, den är både snabbare och enklare att använda.

Annars är det nog Kodi med ett antal tillägg som gäller.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zarkov:

Köp en Chromecast istället, den är både snabbare och enklare att använda.

Annars är det nog Kodi med ett antal tillägg som gäller.

Skickades från m.sweclockers.com

Nackdelen med Chromecast blir att min server alltid måste transcoda filmer som spelas på Plex. Inte optimalt, då jag inte är allt för sugen att uppgradera CPU för 1500kr.

Permalänk
Medlem

Tveksamt om en Pi2 klarar det, lär inte gå utan överklockning...

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Går lite i liknande funderingar, fast med en R3:a istället. Vi har en SmartTV men jag upplever den seg och jobbig att använda. Innan jag springer åstad och köper en Chromecast eller AppleTV känns det fel att åtminstone inte testa att använda R3:an som ändå hänger bakom TV'n till nåt.

Just nu har den Kodi men jag har inte längre några lokala filer som var dess användningsområde tidigare. Jag tänkte mig kunna se Netflix, SVTplay och nåt till. Kodi+plugins säger nån?

Googlar jag på saken dyker ofta gamla inlägg upp och/eller plugins som verkar outdated. Jag är öppen för lite olika lösningar och pill men slutupplevelsen måste vara någorlunda stabil och användbar. Tips?

Visa signatur

Crap.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morr:

Går lite i liknande funderingar, fast med en R3:a istället. Vi har en SmartTV men jag upplever den seg och jobbig att använda. Innan jag springer åstad och köper en Chromecast eller AppleTV känns det fel att åtminstone inte testa att använda R3:an som ändå hänger bakom TV'n till nåt.

Just nu har den Kodi men jag har inte längre några lokala filer som var dess användningsområde tidigare. Jag tänkte mig kunna se Netflix, SVTplay och nåt till. Kodi+plugins säger nån?

Googlar jag på saken dyker ofta gamla inlägg upp och/eller plugins som verkar outdated. Jag är öppen för lite olika lösningar och pill men slutupplevelsen måste vara någorlunda stabil och användbar. Tips?

LibreELEC (Kodi 17.3) på Pi 3 funkar alldeles utmärkt, playkanalerna (12 st svenska, mfl) löses genom Retrospect http://www.rieter.net/content/ . Netflix funkar tydligen bra med LibreELEC Milhouse's testbuilds, Kodi 18: https://forum.kodi.tv/showthread.php?tid=298461, (funkar inte med 17.3).

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Lysande @MatteN, det där såg intressant ut. Jag menar. Pajen hänger där, vore skam att inte göra nåt med den (ifall det nu saknas användningsområden...) Tack!

Visa signatur

Crap.

Permalänk
Medlem

Följdfråga: är LibreELEC ett krav för att få Retrospect att funka (eller dylikt) eller är det mer bra approach för en dedikerad Kodi-Pi då det är slimmat för ändamålet)? Kan inte se att LibreELEC är prereq för Retrospect men det kan ju ändå vara så att man måste ha det för att få någon specifik sak att fungera.

Visa signatur

Crap.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morr:

Följdfråga: är LibreELEC ett krav för att få Retrospect att funka (eller dylikt) eller är det mer bra approach för en dedikerad Kodi-Pi då det är slimmat för ändamålet)? Kan inte se att LibreELEC är prereq för Retrospect men det kan ju ändå vara så att man måste ha det för att få någon specifik sak att fungera.

Räcker med Kodi, LibreELEC är bara en av de bättre och enklare varianterna.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Räcker med Kodi, LibreELEC är bara en av de bättre och enklare varianterna.

Misstänkte det. Och eftersom jag redan testat OSMC vore det kul att testa nytt. Jag tackar och bockar för bra input och hoppas att det inte är för mycket trådkapande - men TS är ju inne på frågeställningen även om det är R2 som avses.

Visa signatur

Crap.

Permalänk

Rasplex FTW

Permalänk
Avstängd

Finns det inte något android OS där man kan ladda ner appar etc?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ledstripes:

Finns det inte något android OS där man kan ladda ner appar etc?

Nej, inget som fungerar ens i närheten av användbart.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.