Ta det lugnt – Microsoft Paint blir kvar

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Varför inte bara trycka "Windows Key+Print Screen"? Eller Print Screen och sedan Ctrl+V på imgur om man vill dela den?

IT blir inte så glada om vi lägger upp felanmälningar på imgur...

***

Paint är bra då jag ofta behöver censurera ev screen-shots pga personuppgifter. Bra med ett program som finns i varje pc, och nästan alla känner till och kan använda (i varierande grad).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kwirek:

IT blir inte så glada om vi lägger upp felanmälningar på imgur...

***

Paint är bra då jag ofta behöver censurera ev screen-shots pga personuppgifter. Bra med ett program som finns i varje pc, och nästan alla känner till och kan använda (i varierande grad).

Skickades från m.sweclockers.com

Nu sa jag OM man vill dela den på det sättet. Men ja, ska de redigeras på något sätt så funkar väl paint.
Har inte provat nya 3DPaint men har inte det någon möjlighet att beskära och censurera bilder?

EDIT: Jag testade Paint 3D och ja, det har enkla snabba verktyg för att beskära, sudda och rita på screenshots. Så det detta gnäll på att det gamla utdaterade Paint försvinner var nog bara gnäll från någon som är nostalgisk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonny Myran:

Tramsigt när folk ska låtsas bry sig om nått gammalt program de inte använt på år och dagar.

Nostalgins vindar blåser starkt.

Permalänk
Skrivet av anon12433:

Varför inte bara trycka "Windows Key+Print Screen"? Eller Print Screen och sedan Ctrl+V på imgur om man vill dela den?

Använder ShareX för att den kan göra "print screen" av ett program i bakgrunden och dessutom ladda upp automatiskt om man vill till nästan vilken tjänst som helst.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Finns ju bra många fler onödiga program som jag använder mindre än Paint tex Candy Crush

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X /Radeon RX 6950XT / Gigabyte X570 AORUS ULTRA / 32gb Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz /, EVGA Supernova G2 850W PSU/ Lian-li O11 Dynamic /M.2 Samsung 950pro,WD BLACK SN750 /EKWB Watercooling 240+120mm radiator /Corsair Hydro X Series XC7 RGB / Corsair K70 RGB / Phillips 27" G-sync + 2st 27" AOC .

Permalänk
Inaktiv

Finns inget som laddar så snabbt som Paint. Perfekt att snabbt skala ned bilder, det läser också ofta trasiga filer som inte t.ex. Photoshop klarar av och kan fixas med ett snabb sparning.

Vore trisst om man får leta upp någon open source-variant som gör samma sak och är lika smidigt.

edit: Testade precis, Paint 3D tar flera sekunder att ladda och skapar inte ett nytt dokument som default. Don't waste my time, MS.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sveklockarn:

Tyvärr tar ju GIMP en kvart att starta även på en modern dator med PCIe-SSD. Ibland är det bra med något som startar omedelbart och klarar av simpla beskärningar av bilder man ändå inte kommer spara.

Ja inte är den speciellt snabb att komma in i men väl i gimp finns det mesta för redigering så är ett bra alternativ och jag kör med paint för enkel cut & paste eller förminska en bild eller så men till editing är gimp ett riktigt bra alternativ men är inte alternativet för 2sec editing

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Alla ni som tror att ni är drivande för utvecklingen genom att "rensa bort gammal skit" även om det fungerar, hur tänker ni ?

Varför ta bort något som faktiskt fungerar och inte tar någon direkt plats ?

Skulle jag slå ut användningen av paint / paintbrush så har jag använt den mer än en gång i veckan i över 20år, fortfarande regelbundet.

Det startar på ett blink, det räcker utmärkt för att klippa till eller skala ner en bild eller spara om i annat vanligt format, det fungerar för screenshots, enklare illustrationer etc. Det finns alltid på datorn om den kör windows och man känner igen sig direkt i hur det fungerar.

Nä, jag kan bli förbannad över hur man ljuger om att utvecklingen går framåt samtidigt som man förstör det som fungerar i ett försök att "gå vidare".

Lite som android, förr kunde jag ta min androidtelefon och hitta en skrivare på ett nätverk och skriva ut direkt, nu måste jag antingen köra genom googles tjänst eller ladda ner ett drivrutinspaket för den skrivaren jag vill använda. Såna saker gör mig så förbannad att jag kan slå sönder något. "häng med i utveckligen".. jo tack.

Jag är för utveckling, jag har pillat med hårdvara där man fick sätta adresser och IRQ med jumpers, installerat drivrutiner för hand i DOS och hela vägen till nu, mycket är enklare nu än förr, men allt blir inte bättre.

Laga inte något som fungerar.

Det ironiska är att det är just sådan teknisk "utveckling" som gjort att jag lite tappat intresset för teknik och datorer.

Förr bestämde jag hur min dator eller mobil fungerade, idag får man uppdateringar tryckta i halsen varenda dag ( bildligt talat ), vilka ibland ändrar något som fungerar bra till att fungera mindre bra, utan att jag har ett ord med i spelet.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

För mig är paint ett program som finns på alla datorer på jobbet, datorer som man i regel inte kan installera något på. Så felmeddelande eller något annat som händer? Print screen-paint, paste, spara och maila till IT:

Permalänk
Medlem

Jag tror tricket är att MS vill att fler ska använda Windows store.