AMD Radeon RX Vega är här

Permalänk
Melding Plague

AMD Radeon RX Vega är här

Nästa generations grafikkort efterträder Polaris, täcker både mellansegmentet och prestandasegmentet samt bjuder på en del nya finesser.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Da flops be real mon!

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Jubileumsmästare

TL;DR: AMD släpper ett 1080, 14 månader efter nVidia.

Visa signatur

9900K | 970 EVO | 32GB G.Skill Trident Z Neo | 2080Ti
Asus ROG Maximus Extreme XI | Lian-Li PC-O11 Dynamic
Pok3r | G503 | Schiit Bifrost Über | Schiit Lyr
Hifiman HE-500 | HP Omen X Emperium 65
https://www.sweclockers.com/galleri/14987

Permalänk
Medlem

Kul att det finns ett alternativ till Pascal men inte mycket mer än så, när det släpps över ett år senare förväntar man sig en generation bättre.

Skulle kunna tänka mig att köpa om det fanns någon bra 1440P/IPS/144Hz skärm med FreeSync och spara några slantar där men det finns inte att köpa idag, inte i svenska butiker iaf.

Enda man vill se nu är benchmarks som inte är från AMD och kort från ASUS och Sapphire etc.

Permalänk
Hjälpsam

@LeVvE: Släpps om två veckor enligt Anandtech.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Ser helt okej ut, blir till att beställa ett RX Vega 64 med 12 TFLOPS SP.

Med ett pris på 5100kr så har AMD överaskat positivt!

Tumme upp helt enkelt.

förstås SP och inte DP
Permalänk
Medlem

Ska bli intresant att se vart allt ligger med pris/prestanda om 2 månader då jag tänkt jaga ett nytt kort som klarar 4k lite bättre än mitt 7970.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Äntligen har man ett alternativ till nVidia om man sitter med en Freesync skärm. Jag hoppas att tillverkningen av vattenblock av företag som EK kommer igång snabbt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

"kommer finnas tillgänglig i tre smaker." ? Vanilj, choklad och krokant? Hur många här i forumet har som vana att slicka på sina grafikkort?
Skämt åsido, Google Translate fungerar inte alltid. "kommer finnas tillgänglig i tre modeller" borde väl vara bättre?

Visa signatur

Cooler Master ATCS840 | Cooler Master Silent Pro Gold 1200W | Fractal Design Newton R3 1000W
ASUSTeK Z9PE-D8 WS | 2x Intel Xeon E5-2697 v2 | Kingston 128 GB DDR3 ECC | Gigabyte Geforce GTX 1070 Ti
BOINC : asteroids | einstein | enigma | milkyway | seti | universe | TheSkyNet POGS

Permalänk
Medlem

Blir nog en vattenkyld Vega 64 för min del. Nöjd så länge man får ut 1080 lik prestanda. Har redan sparat runt en tusen lapp genom att köpa en Freesync skärm över Gsync. Så prislappen känns helt ok.
Vill dock bara veta vad för typ av ljudnivåer man kan räkna med. Så kommer invänta eventuella tester innan köp.
Och enligt Linus så kan det följa med Prey och Wolfenstein 2 med på köpet. Som är båda spel jag vill spela, men har inte skaffat ännu.

Sen får man också hoppas man kan få tag på ett ex innan alla jävla cryptominers roffar åt sig alla korten....

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Multithread:

Ser helt okej ut, blir till att beställa ett RX Vega 64 med 12 TFLOPS DP.

Med ett pris på 5100kr så har AMD överaskat positivt!

Tumme upp helt enkelt.

12 TFLOPS SP menar du. DP är inte i närheten av de siffrorna.

RX Vega 64 är ett rent fjasko från AMD.
Att börja konkurrera med nVidia's GTX 1080 mer än ett år senare kan inte kallas annat än ett fjasko.

Dessutom så undrar jag hur konsistent det är med den prestandan då de anger peak performance...

Permalänk
Medlem
Skrivet av bonaqua:

12 TFLOPS SP menar du. DP är inte i närheten av de siffrorna.

RX Vega 64 är ett rent fjasko från AMD.
Att börja konkurrera med nVidia's GTX 1080 mer än ett år senare kan inte kallas annat än ett fjasko.

Dessutom så undrar jag hur konsistent det är med den prestandan då de anger peak performance...

Agree.. Jag hade velat se 12 TFLOPS på DP

Nej RX Vega som det ser ut just nu är verkligen.. Nä, sämsta eventet ever från AMD. Hoppas Lisa tar ett snack med Raja och kastar ut han i vildmarken.. AMD Behöver någon ny ledera än Raja att leda dessa events..

Permalänk
Snusfri

Ganska så "meh".

Sämre än GTX 1080 till ungefär samma pris, Nvidia kan dels prisdroppa 1070/1080/1080 Ti för att totalt slakta AMD's försäljning av RX Vega samt även släppa Volta.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Kan RX 64 mäta sig med GTX 1080 till ett lägre pris är det inte så illa. Utöver det så bör RX 64 kunna smiska 1080 Ti i OpenCL-prestanda., och då till ett betydligt lägre pris.

Visst, det är inte så värst bra att ligga ett år efter konkurrenten men jag skulle tippa att de i varje fall kan plocka några marknadsandelar från nVidia precis som Ryzen lyckats plocka andelar från Intel.

Återstår att se om det blir något priskrig eller om nVidia tålmodigt jobbar klart på Volta.

Permalänk
Medlem

Allt jag trode slog in.

Dyrt kort som knappt konkurerar med 1080 i 4k. Jag vill se siffror på 1080p och 1440p men där lär 1080 slå dom på fingrarna, precis som tidigare. Vem fan köper en 4k freesync skärm? Lär ha 15 FPS i spel som battlegrounds.

Sen är det "radeon packs". Som med allt annat sånt här är det för amerikanska marknaden garanterat och inte fan tänker jag byta ut min 6700k mot en ryzen för att dom ger mig nån tusing i rabatt. Över lag är vega en väääldigt dålig investering.

Så mycket för konkurans på GPU marknaden. Priserna i sverige lär dessutom vara 1000-1500 över 1080 och då är det dessutom bara deras "FE" versioner, custom versioner lär bli hutlöst dyra.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Techs:

"kommer finnas tillgänglig i tre smaker." ? Vanilj, choklad och krokant? Hur många här i forumet har som vana att slicka på sina grafikkort?
Skämt åsido, Google Translate fungerar inte alltid. "kommer finnas tillgänglig i tre modeller" borde väl vara bättre?

Alla pratar svengelska nuförtiden, ibland så att det rent gör ont.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Mer överranskade är modellen AMD Radeon RX Vega 56, en förenklad version av större syskonet som tappar åtta beräkningskluster (CU:s) vilket ger namntillägget 56.

Vad fasen är det för fel på artiklarna nu för tiden? De senaste veckan har varit katastrofala. Jag har bitit mig i tungan mer än en gång. Det är inget "överranskande" med Vega 56. De har gjort så här varenda jäkla generation sedan GPU-ernas gryning!

Och vadå Volta? Volta skulle väl vara en hel arkitektur dedikerad till beräkningskort. Har vi ens några uppgifter på att det ska komma grafikkort baserat på Volta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Vad fasen är det för fel på artiklarna nu för tiden? De senaste veckan har varit katastrofala. Jag har bitit mig i tungan mer än en gång. Det är inget "överranskande" med Vega 56. De har gjort så här varenda jäkla generation sedan GPU-ernas gryning!

Och vadå Volta? Volta skulle väl vara en hel arkitentur dedikerad till beräkningskort. Har vi ens några uppgifter på att det ska komma grafikkort baserat på Volta?

Volta är Nästa gen från Nvidia.. Precis som Pascal var. Så ja, det kommer gamingkort med Volta.. GV102, GV102, GV104 osv osv.

Permalänk
Medlem

Threadriper var nog det intressanta den här lanseringen. För de flesta konsumenter så blir Vega intressant först när vi ser tredjepartstillverkarnas kort. Sen hänger allt på priset men här tror jag prissättningen kommer rusa när dessa miners får upp ögonen för korten. Förutsatt att de gör bra ifrån så på detta men TDPn känns lite hög för dessa köpare. Så lite vi får vänta och se helt enkelt.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant att se hur korten presterar i verkligheten, sen när de släpps på riktigt alltså den 16:e. Tror av erfarenhet mkt lite på referensdesignen, men AMD kan ju överraska räven även där. Mest intressant enligt mig blir Vega56 varianten sett till pris/prestanda. Klockar den tom bättre, och går kärnorna att låsa upp?

"ASUS RX Vega64 Air and Water Cooled editions will launch on August 14th. ASUS states “early September” availability for the ROG Strix models"

Källa: https://www.pcper.com/news/Graphics-Cards/ASUS-Announces-Four...

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem

Spännande.. Spännande. Väntar otåligt på att alla recensenter ska skicka ut sina tester, inklusive Sweclockers.

Med tanke på priset av Radeon RX 64 så låter det logiskt att (Kanske kan) komma en AMD Radeon RX 64x2 - (16GB) zenare för runt $1000

Vilket motsvarar priset för två Radeon RX 64 i CF.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Inaktiv

Vega visas och lanseras ännu en gång, men inget exakt datum för säljstart?

Varför är jag inte förvånad...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Vega visas och lanseras ännu en gång, men inget exakt datum för säljstart?

Varför är jag inte förvånad...

14e Augusti står det om detta va?

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

Allt jag trode slog in.

Dyrt kort som knappt konkurerar med 1080 i 4k. Jag vill se siffror på 1080p och 1440p men där lär 1080 slå dom på fingrarna, precis som tidigare. Vem fan köper en 4k freesync skärm? Lär ha 15 FPS i spel som battlegrounds.

Sen är det "radeon packs". Som med allt annat sånt här är det för amerikanska marknaden garanterat och inte fan tänker jag byta ut min 6700k mot en ryzen för att dom ger mig nån tusing i rabatt. Över lag är vega en väääldigt dålig investering.

Så mycket för konkurans på GPU marknaden. Priserna i sverige lär dessutom vara 1000-1500 över 1080 och då är det dessutom bara deras "FE" versioner, custom versioner lär bli hutlöst dyra.

Statistiskt sett är det iofs korrekt att anta att de flesta är som en själv, men inte att alla är det. För någon som håller på att titta på ett nytt system, så är det väldigt frestande. Frågeställningen blir, om jag går upp från vega 56 till vega 64 får jag ett bättre kort, 2 spel och lika mycket rabatt på ett mobo som det dyrare kortet kostade. För ytterligare 1000:- får jag bästa kylningen och rabatt på den där skärmen jag funderar på att köpa.

För egen del är jag mycket intresserad av Radeon packs...

Permalänk
Skäggig legend

3parts kylare och hoppas nå vattenkylda frekvenser så kör jag på denna. Annars blir det 1080. (Nvidia kommer nog sänka priset lite)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Inaktiv

Nämen titta, som av en händelse så har jag förutspått allting rätt. GTX 1080 prestanda drygt 14 månader senare, 300W (295) TDP och tyvärr dyrare än GTX 1080.
Som jag sade så var Vega FE en bra indikator på hur det skulle se ut.

Priset i dollar är detsamma som för 1080 men det kommer dröja ett bra tag innan det har hunnit stabiliseras på 1080 nivå. AMD har bevisligen inte råd att sälja ett så stort och dyrt chip med HBM2 minnen billigare. Annars hade RX Vega kostat 400 USD.

Jag hoppas att AMD kommer få ordentligt med kritik för deras marknadsföring av detta kort. Det var verkligen avsett för att förhala och vilseleda. Med facit i hand så var "Poor Volta" helt utan verklighetsförankring.
Vega är så långt jag kan minnas den absolut sämsta grafikkortslanseringen som AMD/ATI har gjort hittills. AMD/ATI har genom åren bjudit på topprestanda och om de inte har haft det så har de slagit Nvidia på fingrarna med pris/prestanda. Nu har de varken pris, prestanda, strömförbrukning eller lanseringsdatum på sin sida.
Floppen är ett faktum, motsvarigheten till Bulldozer på GPU sidan om man så vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Nämen titta, som av en händelse så har jag förutspått allting rätt. GTX 1080 prestanda drygt 14 månader senare, 300W (295) TDP och tyvärr dyrare än GTX 1080.
Som jag sade så var Vega FE en bra indikator på hur det skulle se ut.

Priset i dollar är detsamma som för 1080 men det kommer dröja ett bra tag innan det har hunnit stabiliseras på 1080 nivå. AMD har bevisligen inte råd att sälja ett så stort och dyrt chip med HBM2 minnen billigare. Annars hade RX Vega kostat 400 USD.

Jag hoppas att AMD kommer få ordentligt med kritik för deras marknadsföring av detta kort. Det var verkligen avsett för att förhala och vilseleda. Med facit i hand så var "Poor Volta" helt utan verklighetsförankring.

Floppen är ett faktum.

Hur får du 499 USD att bli billigare än 499 USD?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Speldator: Intel i7 4770k - 16 GB DDR3 - GeForce GTX 1060 EVGA SC MiniITX - Samsung 850 Pro 256GB (OS) - Samsung 840 EVO 500GB (Install) - 3x4TB Seagate (Mix) - Fractal Node 304

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av PalmiNio:

Hur får du 549 USD att bli billigare än 499 USD?

nVidias RRP är 50 usd högre för gtx 1080 än AMD

Skickades från m.sweclockers.com

http://www.sweclockers.com/nyhet/23455-nvidia-prissanker-gefo...

Permalänk
Medlem

Kollade FE.

Ok så samna pris då med andra ord

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Speldator: Intel i7 4770k - 16 GB DDR3 - GeForce GTX 1060 EVGA SC MiniITX - Samsung 850 Pro 256GB (OS) - Samsung 840 EVO 500GB (Install) - 3x4TB Seagate (Mix) - Fractal Node 304

Permalänk
Avstängd

När dom hade bra GPU så hade dom värdelösa CPUer nu när CPU är bra så släpper dom mindre bra GPUer, känns som AMD inte kan konkurrera på två områden samtidigt.

Släpp ATI fri.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG