AMD Ryzen Threadripper – samlingstråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Proshop är betydligt billigare.
https://www.proshop.se/threadripper

Tack men det finns fortfarande inga kylare som passar som man kan beställa??????

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Jonathanknet:

@Ratatosk:
Dyra moderkort jämfört med x299.
Är det bara för att det precis är nytt?

Tror att det är delvis pga att korten är premium, följer med en jädra massa godis.
Jo så är det nytt förstås.

Satan vad dyra An...Asus är.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Intel Arc B580 | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/8gy1xr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 9060 XT 16GB | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av sesese:

Tack men det finns fortfarande inga kylare som passar som man kan beställa??????

Inte hittat någon kylare ännu.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Intel Arc B580 | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/8gy1xr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 9060 XT 16GB | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Intel: Asrock Z370 Extreme M4|8700K@4.9|Noctua DH15|G.Skill Flare X 3200@4000 17-19-19-39 32GB|MSI 1080TI Gaming X|Samsung 960 EVO 1TB
AMD: MSI B350 Tomahawk|RyzenR5 1600X|Fractal Design Celsius S24|Corsair Vengeance@2933 32GB|Asus 970|Samsung830 SSD

Permalänk
Medlem

Men det betyder att dessa kylare inte täcker hela CPUn det känns inte ok för mig. Vill ha ett vattenblock så jag kan fortsätta använda mitt vatten kylarsystem.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk

@BjornS: Tack löste sista pusselbiten för mig. Det räcker att den täcker alla 4 varav 2 är aktiva på threadripper, att kyla ute i kanterna är ej intressant då det är luft under. Men en luftkylare med heatpipes så bör den ha så bred bas som möjlig för att få plats med så många som möjligt.

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

www.swecloker.com klick bait och betalda annosner. Om du vill veta något om överklockning dröm vidare till 90-talet

Permalänk
Medlem

Närmare 4 tusen för billigaste moderkortet, skojar du med mig?

Visa signatur

''Man får betala för kvalitet och stabilitet'' //Pantburk 2024.
Poor 9800X3D + RTX 5090 user.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

netonnet har CPU men inga Moderkort https://www.netonnet.se/Search?query=TR4

Det är endast förköp så kylare och moderkort kommer nog snart.
Förköp - släpps: 2017-08-10

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Men det betyder att dessa kylare inte täcker hela CPUn det känns inte ok för mig. Vill ha ett vattenblock så jag kan fortsätta använda mitt vatten kylarsystem.

Om AMD anger dem som kompatibla så måste de väl täcka tillräckligt stor yta?

Edit: med tanke på att Cooler Master 212 står med så kanske det inte går att lita på att alla de här kylarna är optimala - 212 kylaren lär väl inte palla att leda bort 180 watt. Det kanske mera är en lista över vilka som går att montera. Fast det känns ju lite skumt... Det skulle vara intressant att se originalsidan Guru3D refererar till.

Visa signatur

Intel: Asrock Z370 Extreme M4|8700K@4.9|Noctua DH15|G.Skill Flare X 3200@4000 17-19-19-39 32GB|MSI 1080TI Gaming X|Samsung 960 EVO 1TB
AMD: MSI B350 Tomahawk|RyzenR5 1600X|Fractal Design Celsius S24|Corsair Vengeance@2933 32GB|Asus 970|Samsung830 SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathanknet:

@Ratatosk:

Pga. antalet PCIE banor samt storleken på CPU sockeln och kravet på VRM som måste klara 180W+ TDP.

Visa signatur

MSI MPG X870E Carbon WiFi| AMD Ryzen 9 9800X3D@5,4 GHz locked| MSI MAG Coreliquid A15 360| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-37-37-50| MSI RTX 4090 Suprim X| Asus ROG PG32UCDM QD-OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk

holy shit

Visa signatur

1) AMD Ryzen 5 2600 | ASUS GTX 1070 Dual | Corsair 16GB DDR4 @ 3000 MHz | Crucial 250GB M.2 | WD Blue 1TB

2) AMD Ryzen 2600X | ASUS ROG Strix RTX 2060 | G.Skill 16GB DDR4 @ 3200 MHz | Samsung EVO 250 GB | WD Blue 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathanknet:

@Ratatosk:

Skrivet av Ratatosk:

Tror att det är delvis pga att korten är premium, följer med en jädra massa godis.
Jo så är det nytt förstås.

Satan vad dyra An...Asus är.

Skrivet av Gambit_2K:

Pga. antalet PCIE banor samt storleken på CPU sockeln och kravet på VRM som måste klara 180W+ TDP.

Det är nog delvis för att hela plattformen egentligen är EPYC-plattformen. Samma sockel som är gjord för 32 kärnor på 4 dies, 8 minneskanaler och 128 PCIE-banor.
Jag har lite räknat med att moderkorten blir svindyra på grund av detta, och inget konstigt om de är mycket dyrare än Intels motsvarande då deras inte alls är sprungna ur en så tung plattform.
Det känns som att Threadripper-konceptet spikades ganska sent i utvecklingen av Ryzen. Fanns verkligen ingen information om någon konsumentvariant med mer än 8 kärnor förrän ganska nyligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Det är nog delvis för att hela plattformen egentligen är EPYC-plattformen. Samma sockel som är gjord för 32 kärnor på 4 dies, 8 minneskanaler och 128 PCIE-banor.
Jag har lite räknat med att moderkorten blir svindyra på grund av detta, och inget konstigt om de är mycket dyrare än Intels motsvarande då deras inte alls är sprungna ur en så tung plattform.
Det känns som att Threadripper-konceptet spikades ganska sent i utvecklingen av Ryzen. Fanns verkligen ingen information om någon konsumentvariant med mer än 8 kärnor förrän ganska nyligen.

Nah tror nog att det e nån extra AMD skatt här i sverige jämfört med intels produker.
Amd behöver som sagt inte ens chipset och ska ju mycket pga detta vara som vi alla vet vara mycket simplare och billigare att designa än intels motsvarigheter. Sen för att samma sockel används betyder itne att att det är Epyc plattformen vi pratar om. Mobosarna är ju enbart quadchan jämfört med octochan för epyc, så kostnaden är inte där det ligger. Iaf så jag ser på det.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

Oavsett vilket så är det så dyrt att 1 1920X +,mobo och minne (12c24t) kostar lika mycket som 2st system med 1700X+mobo+minne (16c32t) och det om man räknar med de dyrare moderkortet. Som virtualiseringsplattform har AMD konkurrerat ut sig själva...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gruarn:

Oavsett vilket så är det så dyrt att 1 1920X +,mobo och minne (12c24t) kostar lika mycket som 2st system med 1700X+mobo+minne (16c32t) och det om man räknar med de dyrare moderkortet. Som virtualiseringsplattform har AMD konkurrerat ut sig själva...

Jo, men folk kanske vil ha myclet är ram på ett system och 12 kärnor på en cpu. Blir enklare då. Så AMD har inte ukonkurrerat sig själva, det är som att säga "billigare med två 1070 än ett titan Xp". Sedan sp funkar bara ena kortet i hälften av spel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

En dator

Permalänk
Inaktiv

Lite annorlunda procedur att montera en Threadripper cpu på moderkortet, utan guide så hade jag nog undrat vaf-siken är detta? https://www.youtube.com/watch?v=Zyik-vSfvwo

Skrivet av Gruarn:

Att köra med 2 maskiner är en klassiker, så har det alltid varit och det var väl det som dödade de fina Silicon Graphics som var så populära runt 2000?

I vilket fall så behöver man mer än enbart cpu + moderkort, utan man behöver nätdel, chassi + plats för datorn, kanske ett grafikkort etc. Beroende på hur man jobbar så behöver inte en dator ha det dubbla rammängden som 2st maskiner i virtualiseringssammanhang, jag tänker på att alla maskiner inte alltid är igång.

Och det blir billigare att köpa en bättre Threadripper, men om det är ett bättre val beror för vem?
Jag själv tycker att hostar med mindre än runt 16 core bara är jobbiga att underhålla när man ej har något SAN. Så man hela tiden manuellt måste flytta maskiner och greja.

Däremot för vissa som använder extremt mycket GPU, så känns 2st maskiner vettigare. Där de kör de GPU krävande applikationerna direkt på den fysiska datorn. (javisst är det att svära i kyrkan att köra applikationer direkt på datorn, men man får ut bra prestanda.

Jag ser Threadripper mer för personer som redan har en bra dator, men de funderar på att skaffa en till och de står i valet ska jag köpa en 16 kärnig Threadripper eller 2st 8 kärniga cpuer?
Där enkelhet att underhålla maskinerna och plats i lägenheten/bostaden har betydelse.
Sedan finns det många appar som utnyttjar 16 core idag, nu när 16 core börjar bli lite mer mainstream så kanske fler applikationer stöder "32 threads".

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

Nah tror nog att det e nån extra AMD skatt här i sverige jämfört med intels produker.
Amd behöver som sagt inte ens chipset och ska ju mycket pga detta vara som vi alla vet vara mycket simplare och billigare att designa än intels motsvarigheter. Sen för att samma sockel används betyder itne att att det är Epyc plattformen vi pratar om. Mobosarna är ju enbart quadchan jämfört med octochan för epyc, så kostnaden är inte där det ligger. Iaf så jag ser på det.

Tror att vi kommer få se prisskillnaden globalt. Hittills har jag sett samma bollpark för priserna i USA. Strax under 400$ som billigast.

Permalänk
Medlem

Så lätt monterar man AMD Threadripper

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Dom skickar med en montering plåt i lådan som passar asetek kylare det vill säga dom runda aio kylarna

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem

Vad hände med Threadripper-videon som låg på förstasidan med Emil och Kenneth?

Visa signatur

- R5 5600X | 32GB RAM | RTX 4070S | ASUS ROG STRIX B550-I | NZXT H1 -

Permalänk
Medlem

@Schluug: Tror den slank förbi fast den inte skulle

https://videocardz.com/71604/first-ryzen-threadripper-review-...

Där är lite bilder på deras unboxing

Permalänk
Medlem

Skrev visst detta i fel tråd innan. Jaja här är om priser på moderkort iaf:

https://videocardz.com/71572/amd-ryzen-threadripper-motherboa...

Moderkorten där listas mellan 350 och 550$. Så de höga priserna är inte någon svensk AMD-skatt. De är ungefär där jag förväntat mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Skrev visst detta i fel tråd innan. Jaja här är om priser på moderkort iaf:

https://videocardz.com/71572/amd-ryzen-threadripper-motherboa...

Moderkorten där listas mellan 350 och 550$. Så de höga priserna är inte någon svensk AMD-skatt. De är ungefär där jag förväntat mig.

Fick vi inte reda på mobo priser redan för 1-2 dagar sen? fick för mig att videocardz hade nått om det redan då. iaf förväntar mig ändå nån super amd skatt som vi ser på amd cpuer å som vi såg på amd graffen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

Fick vi inte reda på mobo priser redan för 1-2 dagar sen? fick för mig att videocardz hade nått om det redan då. iaf förväntar mig ändå nån super amd skatt som vi ser på amd cpuer å som vi såg på amd graffen.

Jag misstänker att de högsta priserna är E-ATX, vilka ju är större och där det får plats med mer lullull (stavning?).

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Querth:

@Schluug: Tror den slank förbi fast den inte skulle

https://videocardz.com/71604/first-ryzen-threadripper-review-...

Där är lite bilder på deras unboxing

Hahaha OOOPS

Permalänk
Medlem
Skrivet av SolidReactor:

Hahaha OOOPS

Man måste bara älska när swec hamnar som första sida nyhet på nätet hehe.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schluug:

Vad hände med Threadripper-videon som låg på förstasidan med Emil och Kenneth?

Fel i schemat tydligen men som tur så hann man se hela klippet.

Permalänk
Medlem

Nu blev man ju sjukt sugen på en 1900 bara för att

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Permalänk
Medlem

Härligt

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X