Asrock: Intel Coffee Lake är inte kompatibel med 200-seriens moderkort

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tvelander:

Nya saker, nya vattenblock, snyggare..
Ja allt möjligt.
Kan nog rada upp rätt mycket.

Jag monterar nog om datorn 5-6 gånger per år minst.

Ja alla har vi olika intressen. För min del är hårdvara egentligen irrelevant det enda den ska göra är att driva mjukvaran.
Du tillhör dock undantaget med att byta moderkort ofta för småsaker, men så tillhör du undantaget med att ha bra hårdvara också.

För min del vill jag ha ECC stöd, 8 rammimmesmoduler, gärna 4st m.2 nmve, lika många usb 3.1 gen 2 etc. Men ett nytt moderkort för Intel Coffee Lake kanske inte ger mig någon förbättring över huvudtaget på det jag radade upp. - I mitt fall är det mer same shit, different name. (om man bortser från den stöder den nya processorn)
*edit*
Även om Intel Coffee Lake stöder ecc, så behåller jag mitt ram om jag skulle köpa en ny Intel vilket jag ej kommer att göra. Annars skulle det bli det nästan 10 000kr till.

Permalänk
Avstängd

Roliga är nog att man säkert skulle kunna köra dom på alla modeller men medvetet satt i system att nya cpu ska kräva moderkorts byte och am4 blir min nästa socket är less på intel och amd har alltid varit förbannat mycket bättre att ha stöd för nya modeller av cpu

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Uhm , är inte kommande cpu samma arkitektur som de senaste 2 ? Eller är det ny ?
Har ärligt talat tappat räkningen, men det verkar ju jävligt skumt om dom skulle byta sockel om det är samma arkitektur, nu när dom skippat Tick-tock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Roliga är nog att man säkert skulle kunna köra dom på alla modeller men medvetet satt i system att nya cpu ska kräva moderkorts byte och am4 blir min nästa socket är less på intel och amd har alltid varit förbannat mycket bättre att ha stöd för nya modeller av cpu

Skulle gissa på att gamla 1151 kan ha problem med strömförsörjning eller något liknande i och med hopp från 4 till 6 kärnor som max på plattformen. Är en gissning dock, kanske är ett problem som kan lösas på andra sätt, eller inte ens är ett problem alls.

Permalänk

Förövrigt så är det väl inte så konstigt? 2 till kärnor liksom är inte bara att smacka på en ny prolle med helt annan arsitektur.
Dock kan jag tycka det är konstigt att dom behöll 1151 namnet? kunde dom inte gjort typ 1152 eller liknande.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Knappast förvånande men djävligt trist Intel.

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Finns massa nytt på Z270 som har bättre kretsar och finesser + USB stöd och annat.
Sen är det värt?
Jag tycker det.

Jo, men du är inte så värst representativ på hur mycket en genomsnits sweclockers är villiga att lägga på ett system.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag skulle ta allt som inte kommer från Intel med en nypa salt ännu. Kan ju bara vara nån random marknadsförings arbetare som inte nödvändigtvis är up-to-date. Det kan mycket möjligt vara så att ORGINAL planen var att lansera i Q4 tillsammans med Z370 (vilket troligtvis moderkortstillverkare hade isåfall fått info väldigt länge sen) men det kan ju vara så att Intel har ändrat sina planer i sista stund och detta kanske inte möjligtvis har nått ut till precis all personal, särskillt marknadsföring teamet och moderkortstillverkningsteamet behöver ju inte nödvändigtvis sitta på exakt samma info. Såna här misstag har skett förut.

Med tanke på hur mycket info har läckt, vi vet ju nästan allt förutom skarp lanseringsdatum samt pris så sett tillbaka på tidigare lanseringar hur info läckts ut osv är vi ungefär 1 månad före lansering med Intels nutida starka NDA regleringar. Det är absolut inte normalt att vi skulle veta såpass mycket om en kommande Intel CPU lansering över ett kvartal på förhand om Q4 stämmer fortfarande.

Men Intel lär väl behöva steppa upp och ge definitivt svar nu, speciellt om det skulle visa sig vara att denne ASRock personal givit fel info.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Som andra redan nämt; det finns en stor risk att Intel strategi att släppa ny sockel/styrkretsar till en ny CPU generation slår tillbaka på dem själva.
Deras största konkurent fram till i år har varit dem själva, begagnatmarknaden.
Så länge det är så kan det vara en bra strategi att byta sockel/chipset.
Nu har vi AMD, som har ett mycket attraktivt pris/prestanda-läge.
Nu står Intel inför en situation att köpare kan välja att inte köpa Intel alls utan istället välja AMD.
För mig visar detta att Intel inte har justerat sin produktstrategi för att bättre möta AMD.
Jag undrar när det händer?

Permalänk
Administrativ avgift

@anon159643: Han dödar dom gamla såklart xD vad annars?

OT: lite surt men förväntat , kan handla om mycket optimiseringar för processorn gällande USB lanes osv.

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Nån får ta och bygga en socket adapter, eller kanske Y-Koppling så vi kan köra två cpuer på samma socket.

För övrigt så säljer Coffee Lake bara man hör namnet.. mmm

Permalänk
Medlem
Skrivet av femkantig:

varför måste man köpa nästa nya cpu när det skiljer ytterst lite mellan olika generationer ändå... en bra cpu går på över 3k medan ett moderkort får man för runt 1k...

Ett bra moderkort går på bra mycket mer än 1000kr. Tror inte jag köper något under 1500-2000kr, då man vill ju ha ett bra moderkort till sin bra CPU. Annars kan man lik väl köpa låst skräp CPU och skräp moderkort.

Och det skiljer faktiskt en hel del mellan Kaby och Coffee, då u har 6C6T och 6C12T CPUer, som tidigare aldrig funnits till konsumentplattformen. Att kunna ta sitt befintliga och bara slänga in dessa CPUer hade varit en rätt bra uppgradering.

Skrivet av Lordsqueak:

Uhm , är inte kommande cpu samma arkitektur som de senaste 2 ? Eller är det ny ?
Har ärligt talat tappat räkningen, men det verkar ju jävligt skumt om dom skulle byta sockel om det är samma arkitektur, nu när dom skippat Tick-tock.

Det är en förbättrad "förbättrad 14nm", kallad 14nm++. Och de har säkert gjort mindre tweaks, men inte mycket mer vad jag vet (kan ha fel). Efterföljaren som ska komma efter Coffee ska dock vara 10nm, också på typ samma arkitektur. Intel kan liksom inte förbättra dessa mycket mer utan en helt ny design behövs. Dock kan det ha o göra med dessa 6 kärniga som gör att de skiftar sockel, och troligen kommer då nästa CPU att ha samma igen. (Tänk Sandy -> Ivy)

Därför tror jag också AMD kommer gå om dem i IPC snart, då de har en ny grund att jobba på, och Ryzen 2 ska redan ha rätt bra IPC förbättringar på gång. Deras modulära design kommer troligen också förbättras och med den så kan aldrig Intel konkurrera i långa loppet utan att sälja CPUer med förlust.

Rätt kul att ett enda år har vänt upp-å-ner på så mycket...

Permalänk
Medlem

Jag bygger datorer titt som tätt.
Andra saker i livet, barn, familj, hus, släkt, djur etc, gör att tiden man kan avsätta till sin hobby begränsas.
Det tog mig ca två år att skaffa delar, bygga, installera konfa min pfSense-router. Något andra kanske fixat på en vecka.

Bygga om behöver inte nödvändigsvis betyda; ställ upp på köksbordet, plocka i sär till beståndsdelar, montera ihop.
Det kan betyda, ta ut defekt hårddisk, stoppa in ny eller liknande

Permalänk
Medlem

Jag byter nog över till AMD nästa dator som det känns nu, dom har ju läst av marknaden väl tycker jag och håller inte tillbaka på precis allt bara för att mjölka marknaden på tusendelar hela tiden.
Intel är för giriga, det kommer kosta dom framöver tror jag.

Permalänk
Medlem

Kan det vara så att Z170 och Z270 chipset endast har stöd för upp till fyra kärnor hårdvarumässigt? Dvs i kretsen i sig.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Tagit bort otrevliga och icke konstruktiva kommentarer.
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tvelander:

Nya saker, nya vattenblock, snyggare..
Ja allt möjligt.
Kan nog rada upp rätt mycket.

Jag monterar nog om datorn 5-6 gånger per år minst.

Samma här när det gäller om montering, det som är hela nöjet nästan
Byter chassin. Provar olika moderkort och cpuer.

Tror jag köpte närmare 200Gb ddr4 minne i olika stickor och tillverkare i år som jag provat.

Permalänk
Medlem

Spelar nog väldig liten roll. Sitter man på Z170/270 så kommer man inte uppgradera till nästa gen cpu på några år till. Och de som bygger ny dator nu, kan ju lika gärna köpa den nya sockeln.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Varje dator jag byggt, har levt i minst 5 år. Så ser ingen vits i att spara på gamla moderkort.
Vid nybygge för min del blir det alltid nya komponenter.
AMD am4 ska hålla till 2020, är ca 3år från lansering vilket inte är någon längre tid.

Folk snackar om att man alltid ska byta psu, i mitt fall är ett moderkortsbyte lika självklart vid high end builds.

Permalänk
Hjälpsam

De gamla korten har inte nog bra stöd för RGB.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Spelar nog väldig liten roll. Sitter man på Z170/270 så kommer man inte uppgradera till nästa gen cpu på några år till. Och de som bygger ny dator nu, kan ju lika gärna köpa den nya sockeln.

Fast du tänker att de flesta har typ 6700k eller 7700k då antar jag? För har du en pentium i5 6500 i3 6100 i3 6300 i5 6600k eller någon annan budget cpu så hade det varit bra att kunna uppgradera till Coffee lake.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Fast du tänker att de flesta har typ 6700k eller 7700k då antar jag? För har du en pentium i5 6500 i3 6100 i3 6300 i5 6600k eller någon annan budget cpu så hade det varit bra att kunna uppgradera till Coffee lake.

Jo, sant. Men samtidigt, sitter du på en i3a så har du förmodligen ett billigt moderkort, med tex B250 kretsen. Då kan du antingen välja att uppgradera till en äldre i7a, eller en ny i3a med ett nytt budgetmoderkort. Lär gå på ungefär samma kostnad. Och den gamla i7an lär prestera bättre än en I3:a Coffee Lake. Men håller med dig, det kommer så klart finnas folk som hade gynnats av att de behållit samma sockel.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tvelander:

Nya saker, nya vattenblock, snyggare..
Ja allt möjligt.
Kan nog rada upp rätt mycket.

Jag monterar nog om datorn 5-6 gånger per år minst.

Rada gärna upp det då, nu har du inte skrivit något utom "nytt vattenblock" och "snyggare" vilket inte har något att göra med plattformen eller varför någon som använder luftkylning eller AIO skulle motiveras av det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Testpilot
Skrivet av tvelander:

Venne jag byter mobo oftare än CPU så ^^

Det känns en föga aning onödigt kan jag själv tycka. Kan förstå ett byte när USB-C kom eller M.2, men har du en bräda med det idag så ser jag inget direkt som skulle locka ett byte för gemene konsument (knappt för en entusiast)

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av geforce60:

Varje dator jag byggt, har levt i minst 5 år. Så ser ingen vits i att spara på gamla moderkort.
Vid nybygge för min del blir det alltid nya komponenter.
AMD am4 ska hålla till 2020, är ca 3år från lansering vilket inte är någon längre tid.

Folk snackar om att man alltid ska byta psu, i mitt fall är ett moderkortsbyte lika självklart vid high end builds.

Varför skulle man byta psu säger du? Finns absolut ingen anledning att göra det så länge man har en riktigt bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av BrottOchStraff:

Spelar nog väldig liten roll. Sitter man på Z170/270 så kommer man inte uppgradera till nästa gen cpu på några år till. Och de som bygger ny dator nu, kan ju lika gärna köpa den nya sockeln.

Detsamma gäller grafikkort för den stora skaran, om man tvingades byta moderkort vid nästa generations grafikkort påverkar bara några enstaka. De flesta kör med samma grafikkort i väldigt många år.
Nu tillhör de flesta i tråden inte den genomsnittliga användaren, i mitt fall köpte jag min 7700K i panik, då jag behövde en viss typ av datakraft snabbt. Att all den övriga dyrare hårdvaran ska flaskas av en fyrkärnig 7700K är slöseri på tillgänglig datakraft och det borde nästan vara olagligt.
Jag tror rätt så många i antal inte procent sitter i samma sits som mig, de sitter med hårdvara som flaskas av cpun.

*edit*
I ärlighetens namn så kanske enbart 2 kärnor till gör så jättemycket och kärnantalet borde dubbleras, då blir datorn mer mångsidig och går att använda till fler saker. Men det handlar om pengar och hur mycket prestanda man får extra för små uppgraderingar.
Skulle i7 8700 gå på nästan 5000kr, moderkort 2000kr, så blir det för min del 7000kr för en liten uppgradering och det är helt ointressant. 5000kr för en cpu är i.o.f.s. lite väl mycket det också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Varför skulle man byta psu säger du? Finns absolut ingen anledning att göra det så länge man har en riktigt bra.

Skickades från m.sweclockers.com

För förr eller senare går all elektronik sönder. Har du otur så slår psun ut datorn.

Permalänk
Medlem

Trevligt med en uppgradering! Förstår inte varför folk förväntar sitta på samma ship år efter år!

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av geforce60:

För förr eller senare går all elektronik sönder. Har du otur så slår psun ut datorn.

Det är därför man köper ett kvallitetsaggregat från början och inte ett budget skräp som fallerar efter 1-2 år.
Då behöver man ju inte byta så ofta.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon200632:

Miljön spar du ju när du säljer det gamla som begagnat.

Det är bättre för miljön att sälja vidare i andrahand än att slänga rätt nya komponenter, ja.
Men det var inte riktigt relaterat till frågeställningen.
Problemet från början är att komponenter vars standard byts ut ofta så att de snabbt blir inaktuella bidrar till ökad konsumtion. Köper du nytt moderkort oftare så kommer det behövas mer material för tillverkning vilket bidrar till konsumtionssamhället och det är inte bra för miljön.

Hur viktigt detta är får var och en själv avgöra och det lägger jag inte någon värdering i här, men att påstå att miljöfrågan är avklard oavsett så länge man säljer begagnat är i min mening feltänkt här och missar att ringa in problemområdet.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled