FSX Flight Simulator X -tråden!

Permalänk
Medlem

@DJTaz: det är bara att köpa! sjukt bra tillägg! personligen har jag slutat köpa tillägg tills p3d 64 bit släpps.

Permalänk

Aerosoft har släppt manualen till CRJ:n och jag antar att den därmed är ganska nära release.
http://forum.aerosoft.com/applications/core/interface/file/at...

För PMDG kom ihåg att du måste köpa alla addons igen till 64-bit P3D respektive Dovetails nya FlightSim.
Mitt råd är att vänta tills båda de nya simmen är släppta för att se vilken du föredrar och
därefter köpa addons till just den.

PMDG håller mycket hög klass men jag tycket att prisnivån trots det är lite väl tilltagen.

Visa signatur

Il Drago Ruggente

| OS: Windows 10 64bit Pro | CPU: Amd Ryzen 5800X | GPU: Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB GAMING OC
| MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX Black 2x16GB |
PSU: Corsair RM750X | Chassi: Fractal Design 7 | Boot SSD: Kingston A2000 M2 1 TB | CPU-Kylare: Noctua D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThunderboltDrgn:

För PMDG kom ihåg att du måste köpa alla addons igen till 64-bit P3D respektive Dovetails nya FlightSim.
Mitt råd är att vänta tills båda de nya simmen är släppta för att se vilken du föredrar och
därefter köpa addons till just den.

PMDG håller mycket hög klass men jag tycket att prisnivån trots det är lite väl tilltagen.

PMDG har sagt att dom som äger 32-bit versionerna till p3d kommer få gratis uppgradering till 64-bit. Det ämnet har diskuterats flera gånger på deras forum.

Visa signatur

[I7 9700K @ 5.0Ghz | NH-D15 ][ASUS ROG STRIX Z390-F][G.Skill 3600MHz 32GB][Asus Strix 1070][Corsair HX 1000W][Cooler Master Storm Sniper Black Edition]

Permalänk
Medlem

Någon som flyger i p3d och funderar på att skaffa v4? Kan vara kul att hör om det är fler än jag. Och vad flyger ni?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av albeld:

Någon som flyger i p3d och funderar på att skaffa v4? Kan vara kul att hör om det är fler än jag. Och vad flyger ni?

Skickades från m.sweclockers.com

Flyger FSX SE just nu, men har testat på P3d, P3d v4 är just nu det säkraste kortet när det gäller tredje parts support tex PDGM mm.

Flight sim world är intressant, har en mycket bättre vädermotor än FSX och bättre än p3d, frågan här är mycket hur tredjeparts stödet kommer bli, vilket är lite oklart..

Samtliga stora flygsimulatorer P3d v 4, Flight sim world och X-plane 11 är nu 64bit vilket är det viktigaste som har hänt på år och dar.

Ska nämnas att mellan p3d v 3+ och v4 så har v4 ca 5 till 15 mer fps med samma hårdvara...

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Flyger FSX SE just nu, men har testat på P3d, P3d v4 är just nu det säkraste kortet när det gäller tredje parts support tex PDGM mm.

Flight sim world är intressant, har en mycket bättre vädermotor än FSX och bättre än p3d, frågan här är mycket hur tredjeparts stödet kommer bli, vilket är lite oklart..

Samtliga stora flygsimulatorer P3d v 4, Flight sim world och X-plane 11 är nu 64bit vilket är det viktigaste som har hänt på år och dar.

Ska nämnas att mellan p3d v 3+ och v4 så har v4 ca 5 till 15 mer fps med samma hårdvara...

Kul att det är fler än jag. Älskar flygsimulatorer och började med FSX men blev less PGA bristande grafik, gammalt och problem som kraschar. Blev bättre med p3d men börjar bli less på de med. Så tror jag ska skaffa v4, Mindre problem, lite vassare grafik och mer prestanda. Plus 64 bitars som vi har väntat på.

Flyger själv med orbx scenery i ett pmdg plan eller a2a

Permalänk
Medlem

https://www.prepar3d.com/news/2017/05/114192/

Har köpt v4, men inte installerat än.

Någon som hunnit?

PREPAR3D V4 NEW FEATURES

General Platform Updates

64-bit simulation architecture
Unicode compatible
Modernized User Interface (UI) design for quick navigation and customization
Updated native virtual reality (VR) support for Oculus Rift and HTC Vive

Updated vector data (coastlines, lakes, rivers, roads, rails, parks, streams and utility lines) for:

  • Africa

  • Middle East (Israel, Turkey, Syria, Lebanon, Iran, Iraq, Afghanistan, Pakistan, Saudi Arabia, and more)

  • Southeast Europe (Greece, Albania, Macedonia, Bulgaria, Romania, Black Sea, and more)

  • Southeast Asia (Indonesia, Philippines, Vietnam, Cambodia, Laos, Thailand, Myanmar, Papua New Guinea, Solomon Islands, and more)

Updated custom 3D model placement in Athens, Egypt, Israel, Dubai and Hong Kong
Hundreds of new updated generic 3D model buildings in Tel Aviv and Hong Kong
Updated Shuttle Radar Topography Mission (SRTM) 90m digital elevation for Southeast Asia and Middle East regions
Updated native mission gauges to Scaleform
Views and panels can now be docked into any undocked view
Updated multiplayer voice chat codec – higher quality chat audio
Expanded ribbon drawing capabilities in the Navigation Visuals screen including drawing based on vehicle type and the ability to change color per category
Added video recording capability. Can be assigned to a key event in the UI.
Control Tower can now be selected in the Select Airport screen
Custom cameras can now be saved on a scenario or global level
Material temperatures – IR sensor views now react accordingly
3D trees (SpeedTree) integrated into autogen system. This feature can be toggled on and off in the UI under Options – World (Dynamic 3D Autogen Vegetation).
New 3D rain/snow system. This feature can be toggled on and off in the UI under Options – Weather (Detailed Precipitation).
Dynamic lighting support
Support for local SpeedTree wind effects
Support for higher resolution ground textures
Autogen visibility range can now be configured
Updated various textures including runways, taxiways, hangars, and terminals
Added SceneryLodOrigin and TerrainLodOrigin fields to camera definitions preventing terrain paging issues when switching between certain views.

New and updated default vehicles:

  • F-22 Raptor (Updated)

  • F-35A Lightning II (Updated)

  • F-16A

  • F-16AM

  • F-16C

  • Lockheed Electra 10A

  • Milviz P-38L

  • Sikorsky MH-60K (Updated)

  • Sikorsky S-70A (Updated)

  • Sikorsky UH-60A (Updated)

  • Sikorsky UH-60L (Updated)

  • Sikorsky UH-60M (Updated)

  • Sikorsky UH-60Q (Updated)

New default avatars:

  • Army Infantry

  • Navy Male Blue Camouflage

  • Rebel Male (1/2)

  • Soldier Desert

  • Soldier Jungle

  • Soldier Spec Ops

  • Soldier Swat

  • Soldier Winter

  • Arab Male Casual (1/2/3)

Steering Set controls can now be set in the UI
Added new white smoke marker particle effect

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB], Windows: Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Någon som har testat p3d v4 än? Vad tycker ni isf, jämför med v3. Och funkar dynamic lighting? Har funderat så jäkla mycket senaste tiden på om jag ska skaffa p3d v4 eller X plane 11. Testade demo och det såg förjäkla snyggt ut och fysiken kändes verkligare än i p3d. Men jag kan inte bestämma mig.

Har haft p3d v3 sedan det släpptes och innan körde jag med fsx. Och det känns som det är dags att gå över till 64bit.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av albeld:

Någon som har testat p3d v4 än? Vad tycker ni isf, jämför med v3. Och funkar dynamic lighting? Har funderat så jäkla mycket senaste tiden på om jag ska skaffa p3d v4 eller X plane 11. Testade demo och det såg förjäkla snyggt ut och fysiken kändes verkligare än i p3d. Men jag kan inte bestämma mig.

Har haft p3d v3 sedan det släpptes och innan körde jag med fsx. Och det känns som det är dags att gå över till 64bit.

Skickades från m.sweclockers.com

Bägge P3D v4 och XP11 är ju väldigt bra, Vilket man ska ha bör väl bero en hel del på vad och vilka plan man vill använda, vad som finns till respektive sim, Och kanske på andra tredjepart addon man vill ha.

Bägge går ju att få se väldigt bra ut och jämbördigt grafiskt, kollar man flygegenskaper/fysik så är defaultplanen i XP11 lite bättre än de i p3D, men med addonplan tex från PMDG m.f så är det problemet löst.

addon från tredje part är massivt till P3D v4, och nu rejält växande för XP11, så man hamnar mycket på vilka plan man vill använda, och kanske vana från tidigare versioner av sim tex FSX, FSX SE, P3D eller XP10

EDIT: ytterligare om du sitter med flertal addon sen tidigare till tex P3D v3.x så är ju uppdateringar till P3D v4 gratis eller billiga, och ibland funkar addon rakt av till v4.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Bägge P3D v4 och XP11 är ju väldigt bra, Vilket man ska ha bör väl bero en hel del på vad och vilka plan man vill använda, vad som finns till respektive sim, Och kanske på andra tredjepart addon man vill ha.

Bägge går ju att få se väldigt bra ut och jämbördigt grafiskt, kollar man flygegenskaper/fysik så är defaultplanen i XP11 lite bättre än de i p3D, men med addonplan tex från PMDG m.f så är det problemet löst.

addon från tredje part är massivt till P3D v4, och nu rejält växande för XP11, så man hamnar mycket på vilka plan man vill använda, och kanske vana från tidigare versioner av sim tex FSX, FSX SE, P3D eller XP10

EDIT: ytterligare om du sitter med flertal addon sen tidigare till tex P3D v3.x så är ju uppdateringar till P3D v4 gratis eller billiga, och ibland funkar addon rakt av till v4.

Okej tack för svar. Har du testat p3d v4? Mest nyfiken på hur dåligt/bra dynamic lighting fungerar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har xplane och prepare3d bra vr stöd?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk

Den senaste informationen om Aerosofts pågående flygplansprojekt:
http://forum.aerosoft.com/index.php?/topic/110849-aerosoft-a3...

Samtliga av dessa kommer att släppas i år i följande ordning:

Aerosoft CRJ 700
Aerosoft A320/A321, Edition 2018
Aerosoft A318/A319, Edition 2018
Aerosoft A318/A319 & A320/A321, Edition 2018 (bundle)
Aerosoft A330, Edition 2018

Visa signatur

Il Drago Ruggente

| OS: Windows 10 64bit Pro | CPU: Amd Ryzen 5800X | GPU: Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB GAMING OC
| MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX Black 2x16GB |
PSU: Corsair RM750X | Chassi: Fractal Design 7 | Boot SSD: Kingston A2000 M2 1 TB | CPU-Kylare: Noctua D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Har xplane och prepare3d bra vr stöd?

Xplane 11 har redan, och ska ha fullt fungerande i framtiden "officiellt" se random video här:

https://www.youtube.com/results?search_query=xplane+11+vr

Permalänk
Medlem

Jag lyckas förövrigt inte hitta en övergripande "Flightsim" tråd, eller fungerar denna FSX tråden för prepar3d och xplane likväl?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dz2:

Jag lyckas förövrigt inte hitta en övergripande "Flightsim" tråd, eller fungerar denna FSX tråden för prepar3d och xplane likväl?

X-plane 11 har en egen tråd, men annars FSX och P3d hamnar oftast i den här tråden då de är kusiner till varandra..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Det har tagit över 7 år men nu är Aerosofts (de tog väl iofs över projektet) CRJ färdig.
Release i eftermiddag eller imorgon förmiddag sägs det från officiellt håll. Det borde innebära att
den åtminstone kommer inom den närmsta veckan.

http://forum.aerosoft.com/index.php?/topic/33966-aerosoft-da-...

Visa signatur

Il Drago Ruggente

| OS: Windows 10 64bit Pro | CPU: Amd Ryzen 5800X | GPU: Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB GAMING OC
| MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX Black 2x16GB |
PSU: Corsair RM750X | Chassi: Fractal Design 7 | Boot SSD: Kingston A2000 M2 1 TB | CPU-Kylare: Noctua D15 |

Permalänk
Medlem

Ni p3d flygare vad har ni för dator specs?

Själv har jag
I5 4460
Gtx 1060 6g
8gb ram
P3d v3.4 på en SSD 525 gb
1tb hdd

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hur gör jag för att ansluta mig till en autopilot rutt "mitt på", tex jag var ute & flög med en 787:a från Landvetter & flög VFR mot Frankfurt, väl över Skåne så bestämde jag mig för att flyga till Chania istället & gjorde då en rutt i Flight Planner mellan Landvetter - Chania, valde NEJ till att flytta planet till Landvetter, problemet blev då att jag inte hittade något sätt att hoppa på rutten "mitt på", jag ville ansluta rutten vid Bornholm men oavsett vilken autopilot mode jag valde, tex vor loc, så vänder ju planet om & flyger mot Landvetter igen för att börja vid den första rosa sträckan i autopiloten.

Så japp, hur hoppar jag på mitt på?

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperA:

Hur gör jag för att ansluta mig till en autopilot rutt "mitt på", tex jag var ute & flög med en 787:a från Landvetter & flög VFR mot Frankfurt, väl över Skåne så bestämde jag mig för att flyga till Chania istället & gjorde då en rutt i Flight Planner mellan Landvetter - Chania, valde NEJ till att flytta planet till Landvetter, problemet blev då att jag inte hittade något sätt att hoppa på rutten "mitt på", jag ville ansluta rutten vid Bornholm men oavsett vilken autopilot mode jag valde, tex vor loc, så vänder ju planet om & flyger mot Landvetter igen för att börja vid den första rosa sträckan i autopiloten.

Så japp, hur hoppar jag på mitt på?

Är fmc i cockpit fungerande? Som på ett pmdg flygplan

https://www.youtube.com/watch?v=ZuY3wtBdiiE

Permalänk
Medlem

Lånar tråden, om någon mod misstycker så ta bort.
Men kort; jag har en VRinsight panel (MCP) liggandes som legat något år nu. Vet någon här om det går att sälja eller de inte funkar med Prepar3d? Tror de funkar med den plugin mjukvaran va-den-nu-hette Simconnect? Men vet inte om den blir kompatibel med P3D för det. Och om någon är sugen kan ni dra en PM, annars hamnar den i marknaden. Men försöker kolla först om någon har erfarenhet med dessa och P3D

Permalänk
Medlem
Skrivet av albeld:

Är fmc i cockpit fungerande? Som på ett pmdg flygplan

https://www.youtube.com/watch?v=ZuY3wtBdiiE

Tack för svaret, har varit för lat för att lära mig sköta en FMC (smidigast vore ju om man kunde scrolla igenom waypoints direkt efter man satt upp rutten i flight planner) men är nog hög tid att jag lär mig FMC:n nu så får slita tummen ur röven helt enkelt

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk

Har kört fsx ett tag nu och vill ta klivet in i P3D v4. Hur grym dator behöver man egentligen? Sitter just nu på en i5-4670k med ett gtx780 6gb och 16gb ram med ssd disk. Räcker detta för att kunna köra problem fritt?

Visa signatur

| MB: GIGABYTE Z390 AOROUS ELITE | CPU: Intel Core i5-9600K -> NZXT Kraken x62 | GPU: Palit GeForce RTX2080 8GB | RAM: HyperX Fury Black 32gb 3200 Mhz | PSU:EVGA Supernova 750W| SSD M.2:Samsung 970 evo plus 500gb | Chassi: NZXT H440W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordicSaint:

Har kört fsx ett tag nu och vill ta klivet in i P3D v4. Hur grym dator behöver man egentligen? Sitter just nu på en i5-4670k med ett gtx780 6gb och 16gb ram med ssd disk. Räcker detta för att kunna köra problem fritt?

Ja det räcker!
Med P3D v4 får du antagligen en mjukare upplevelse också jämfört med FSX, bra att du har 16Gb RAM då P3D v4 kan sluka 8GB eller mer bara det.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Ni som sitter på många prylar ur typ saiteks sortiment, hur har ni löst det med usb slotsen? Kör ni externa usb hubbar med seperat ström? Håller på att utöka min samling här och vill gärna ha tips på hur man löser det så datorn klarar av att hantera alla prylar som bip, radio panel, switch panel, yoke osv.

Visa signatur

| MB: GIGABYTE Z390 AOROUS ELITE | CPU: Intel Core i5-9600K -> NZXT Kraken x62 | GPU: Palit GeForce RTX2080 8GB | RAM: HyperX Fury Black 32gb 3200 Mhz | PSU:EVGA Supernova 750W| SSD M.2:Samsung 970 evo plus 500gb | Chassi: NZXT H440W |

Permalänk

Hej!
Har precist skaffat mig en joystick och börjat flyga lite. (logitech extreme 3d pro)
Har dock problem med att flygplanen antingen vill åka uppåt eller nedåt utan att jag rör spaken, extra 300s dyker väldigt kraftigt medans många större plan vill ställa sig helt vertikalt. Spelar ingen roll om jag kör med joystick eller t-bord, samma sak på båda.

Har testat med på hard och easy på realism inställningen. Har testat med auto rudder båda på och avstängt, men ingen skillnad där heller.
Någon som vet vad det kan bero på?

Visa signatur

2x Xeon E5 2697 v3 | 64GB | 6700 XT

Permalänk
Medlem

@Rasse12345:

Gå in i inställningar och leta upp elevator trim up och down. Riktiga flygplan trimmar (Inte samma sak som när man trimmar en bil) man för att dom ska flyga rakt. Så letar upp dom och mappa till joysticken och trimma upp eller ner tills du kan släppa joysticken så att den går rakt.

När man trimmar så gör man det efter hastighet så det gäller att ha en konstant hastighet när du gör det. Har du trimmat den så att den flyger rakt och sen ökar hastigheten då kommer nosen att stiga. Sänker du så kommer nosen att sjunka.

Visa signatur

[I7 9700K @ 5.0Ghz | NH-D15 ][ASUS ROG STRIX Z390-F][G.Skill 3600MHz 32GB][Asus Strix 1070][Corsair HX 1000W][Cooler Master Storm Sniper Black Edition]

Permalänk
Skrivet av Wolixe:

@Rasse12345:

Gå in i inställningar och leta upp elevator trim up och down. Riktiga flygplan trimmar (Inte samma sak som när man trimmar en bil) man för att dom ska flyga rakt. Så letar upp dom och mappa till joysticken och trimma upp eller ner tills du kan släppa joysticken så att den går rakt.

När man trimmar så gör man det efter hastighet så det gäller att ha en konstant hastighet när du gör det. Har du trimmat den så att den flyger rakt och sen ökar hastigheten då kommer nosen att stiga. Sänker du så kommer nosen att sjunka.

Tack för svar!
Kom fram till att det var det också efter lite googlande, nu känner man sig dum
Väldigt mycket lättare att flyga nu även om det är lite trixigt, speciellt i flygplan som extra 300 där man sällan håller helt rak kurs.

Visa signatur

2x Xeon E5 2697 v3 | 64GB | 6700 XT

Permalänk

Hej!

Jag höll på lite med flygsimulator på 90-talet och sitter nu och funderar om man skulle kunna ta tillvara på att man inte hängt med på sistone och kanske kunna få ihop en väldigt budgetsimulator och ändå bli nöjd. Bara för att ha något att räkna på så kan vi sätta ett absolut maxpris på 5.000 kronor, gärna mycket mindre men antar att man inte får något för det.

Min fundering är fsx, tre skärmar och maskinvara som är ca 5 år gammalt. Något likt detta: https://www.youtube.com/watch?v=GezvkEeGzrE

Kan man möjligtvis koppla tre likadana full hd tv-apparater istället för monitors? Finns många för en femhundring.

Vad ska man tänka på? Är det kanske mer valuta för pengarna att ta en billig ny dator istället för en "värsting" dator som är några år gammal.

Jag googlade lite och det verkar vara viktigare med en snabb processor istället för ett bra grafikkort just för fsx. Stämmer det?

Har inte mycket kunnande om detta och för tillfället är det mest funderingar om det öht är möjligt att genomföra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av delarossa:

Hej!

Jag höll på lite med flygsimulator på 90-talet och sitter nu och funderar om man skulle kunna ta tillvara på att man inte hängt med på sistone och kanske kunna få ihop en väldigt budgetsimulator och ändå bli nöjd. Bara för att ha något att räkna på så kan vi sätta ett absolut maxpris på 5.000 kronor, gärna mycket mindre men antar att man inte får något för det.

Min fundering är fsx, tre skärmar och maskinvara som är ca 5 år gammalt. Något likt detta: https://www.youtube.com/watch?v=GezvkEeGzrE

Kan man möjligtvis koppla tre likadana full hd tv-apparater istället för monitors? Finns många för en femhundring.

Vad ska man tänka på? Är det kanske mer valuta för pengarna att ta en billig ny dator istället för en "värsting" dator som är några år gammal.

Jag googlade lite och det verkar vara viktigare med en snabb processor istället för ett bra grafikkort just för fsx. Stämmer det?

Har inte mycket kunnande om detta och för tillfället är det mest funderingar om det öht är möjligt att genomföra.

Kolla gärna på Prepar3d. Det är Lockheed Martin som köpte upp rättigheterna för fsx och har utvecklat det ännu mer. Ska man börja från början så är fsx inget att ha enligt mig. Prepar3d eller p3d som det kallas är mycket bättre optimerat. Den använder både cpu och gpu idag för bättre prestanda. En av dom största fördelarna med P3D idag är väl att det är 64 bitars program jämfört med gamla fsx som är 32 bit. Många hade problem med fsx att minnet tar slut om man har för höga inställningar eller för många krävande addons. Med 64 bitar så slipper man det idag då det enda som begränsar är hur mycket GB ram du har.

Idag finns det FSX som är den du nog är van vid. Sen finns det FSX Steam som är en liten förbättrad version av FSX där Dovtail har gjort några uppdateringar, Dovtail har också släpt FSW (Flight sim world) som är deras nya version av gamla FSX. Sen är det då P3D som idag är på sin fjärde version. Dom släpper en stor uppdatering v1, v2, v3 och v4 vart annat år kanske. Dom stora uppdateringar måste man betala nypris för att få. Men dom mindre uppdateringar som brukar komma får man gratis.

Kollar man på addons så släpps det till FSX, FSX steam, P3D. Har inte sett någon om FSW än men det är fortfarande ganska nytt.

Ska du köra på FSX så är det som du säger att en snabb processor som gäller då den inte använder grafikkortet.

Visa signatur

[I7 9700K @ 5.0Ghz | NH-D15 ][ASUS ROG STRIX Z390-F][G.Skill 3600MHz 32GB][Asus Strix 1070][Corsair HX 1000W][Cooler Master Storm Sniper Black Edition]

Permalänk
Skrivet av Wolixe:

Kolla gärna på Prepar3d. Det är Lockheed Martin som köpte upp rättigheterna för fsx och har utvecklat det ännu mer. Ska man börja från början så är fsx inget att ha enligt mig. Prepar3d eller p3d som det kallas är mycket bättre optimerat. Den använder både cpu och gpu idag för bättre prestanda. En av dom största fördelarna med P3D idag är väl att det är 64 bitars program jämfört med gamla fsx som är 32 bit. Många hade problem med fsx att minnet tar slut om man har för höga inställningar eller för många krävande addons. Med 64 bitar så slipper man det idag då det enda som begränsar är hur mycket GB ram du har.

Idag finns det FSX som är den du nog är van vid. Sen finns det FSX Steam som är en liten förbättrad version av FSX där Dovtail har gjort några uppdateringar, Dovtail har också släpt FSW (Flight sim world) som är deras nya version av gamla FSX. Sen är det då P3D som idag är på sin fjärde version. Dom släpper en stor uppdatering v1, v2, v3 och v4 vart annat år kanske. Dom stora uppdateringar måste man betala nypris för att få. Men dom mindre uppdateringar som brukar komma får man gratis.

Kollar man på addons så släpps det till FSX, FSX steam, P3D. Har inte sett någon om FSW än men det är fortfarande ganska nytt.

Ska du köra på FSX så är det som du säger att en snabb processor som gäller då den inte använder grafikkortet.

Det är klart att ju nyare desto bättre men då känns det som datorn bör vara ganska kraftfull. Har snöat in mig på det där med tre skärmar också och då springer väl prislappen iväg ännu mer med ett nyare spel.

Skickades från m.sweclockers.com