Citerar mig själv från en tidigare tråd angående HTPC kontra "plex-server":
[...]
Personligen tycker jag inte om idén med att köpa en NUC för de pengarna och man blir låst till att enbart köra en HTPC.
Jag hade passat på och slå två flugor i en smäll och bygga en server med virtualisering och sedan kört t.ex. PLEX och se ha en smart-TV som klarar DLNA (klarar väl de flesta nya idag?).
Så kan du göra 82405 andra grejer med din server samtidigt.
Men smaken är som baken...
[...]
Jag kör en FreeNAS burk som bassystem och sen "virtualiserar" (paravirtualiserad miljö) jag följande på den burken:
Vet inte om värdnamnen är solklara men:
rTorrent / ruTorrent konfiguration för semesterbilder.
PLEX för media streaming (OpenVPN-konfigurationen nedan gör att jag automatiskt kommer åt PLEX "utifrån" utan att behöva aktivera detta i PLEX eller skapa plex-konto, asgött). Man behöver inte ens ha DLNA på TVn, numer kör jag PLEX-appen i telefon/tablet som fjärrkontroll och streamar via google cast till TVn (som har "inbyggd" chromecast)
Kör en Bitcoin full nod för skojs skull.
ZNC IRC bouncer
OpenVPN server så att jag krypterat kommer åt mitt hemmanätverk via mobiltelefonen/tablet. Denna hosten skickar även trafiken via en OpenVPN-klient på routern. Alltså:
Telefon <---- Hemma-VPN -----> Hem <----- VPN-provider -----> Destination
Perfekt att ha med på utlandsresan utan att hotellet eller deras regering kan se vad jag gör.
Så alla dessa setups delar på samma resurser och att arbeta i jails är så jävla smidigt för då gör man ett jail för varje lösning man vill ha.
Kör man flera saker på samma setup finns alltid risk att något fuckar upp något annat och då måste man göra om ALLT från början.
Skiter sig något här tar jag bara bort jailet och skapar om det.
Sen kan man ju slänga in hela OS som rena VMs om man vill men det har jag inget behov av än så länge.
Varje jail får sitt eget IP också vilket är smidigt för jag styr på routernivån vilka IPn som ska gå över VPN.
Burken i fråga är en i5-2500 med 16GB RAM och ett antal hårddiskar i ett Fractal Design Array R2
Inga problem att transcoda 1080p till godtycklig enhet.