NAS vs "Intel Nuc" med externt kabinett med Raid

Permalänk
Medlem

NAS vs "Intel Nuc" med externt kabinett med Raid

Hej,

Lite osäker på vad jag vill ha, NAS eller en extern kabinett med RAID typ: https://www.prisjakt.no/product.php?p=2856312

Har använt Plex en del och vet inte om jag eventuellt kommer gå över till Kodi men detta är inte det viktigaste längre. Men i samband med Plex så är ju transcoding ett problem och då tänkte jag det kunde vara bra att kombinera en Intel Nuc med en extern disk som har RAID1 (för säkerhetskopiering).
En Intel Nuc har ju bra mycket mer kraft än en NAS och kan då transcode om jag önskar.

Utgår från att det sedan finns möjligheter att installera något program för att enkelt kopiera över bilder/video från mobiler och systemkameror när jag väl kommer hem och sätter på Wifi.

Kopplar upp mig med VPN till min router och får då tag på enheterna hemma om så önskas utifrån..

Har ni några erfarenheter eller tips på en sådan lösning framför en NAS?

Visa signatur

• Samsung 65F8005 • LG OLED55B6V • Onkyo TX-NR616 • Canton Movie CD 151 • Asus RT-N66U • Samsung Galaxy Tab S • Samsung Galaxy S6 • Samsung Galaxy S7 •

Permalänk
Medlem

Citerar mig själv från en tidigare tråd angående HTPC kontra "plex-server":

[...]

Personligen tycker jag inte om idén med att köpa en NUC för de pengarna och man blir låst till att enbart köra en HTPC.

Jag hade passat på och slå två flugor i en smäll och bygga en server med virtualisering och sedan kört t.ex. PLEX och se ha en smart-TV som klarar DLNA (klarar väl de flesta nya idag?).
Så kan du göra 82405 andra grejer med din server samtidigt.

Men smaken är som baken...

[...]

Jag kör en FreeNAS burk som bassystem och sen "virtualiserar" (paravirtualiserad miljö) jag följande på den burken:

Vet inte om värdnamnen är solklara men:

• rTorrent / ruTorrent konfiguration för semesterbilder.

• PLEX för media streaming (OpenVPN-konfigurationen nedan gör att jag automatiskt kommer åt PLEX "utifrån" utan att behöva aktivera detta i PLEX eller skapa plex-konto, asgött). Man behöver inte ens ha DLNA på TVn, numer kör jag PLEX-appen i telefon/tablet som fjärrkontroll och streamar via google cast till TVn (som har "inbyggd" chromecast)

• Kör en Bitcoin full nod för skojs skull.

• ZNC IRC bouncer

• OpenVPN server så att jag krypterat kommer åt mitt hemmanätverk via mobiltelefonen/tablet. Denna hosten skickar även trafiken via en OpenVPN-klient på routern. Alltså:
    Telefon <---- Hemma-VPN -----> Hem <----- VPN-provider -----> Destination
    Perfekt att ha med på utlandsresan utan att hotellet eller deras regering kan se vad jag gör.

Så alla dessa setups delar på samma resurser och att arbeta i jails är så jävla smidigt för då gör man ett jail för varje lösning man vill ha.
Kör man flera saker på samma setup finns alltid risk att något fuckar upp något annat och då måste man göra om ALLT från början.
Skiter sig något här tar jag bara bort jailet och skapar om det.

Sen kan man ju slänga in hela OS som rena VMs om man vill men det har jag inget behov av än så länge.
Varje jail får sitt eget IP också vilket är smidigt för jag styr på routernivån vilka IPn som ska gå över VPN.

Burken i fråga är en i5-2500 med 16GB RAM och ett antal hårddiskar i ett Fractal Design Array R2
Inga problem att transcoda 1080p till godtycklig enhet.

Permalänk
Medlem

@Undie: Tack så jättemycket för ett utfyllande alternativ! Sånt uppskattar jag. Jag är dock lite osäker på om jag vill ha ännu en stor maskin hemma som går och drar mycket ström och väsnas, har lite problem med placering och vill gärna ha det kopplat på en ethernet kabel till routern.

Har idag en "HTPC" men det är egentligen bara en stor dator kopplad till TVn, kunde tänka mig att bli kvitt denna i TV möbeln och ha något mindre som nämnt ovan.

Men kommer definitivt att undersöka detta vidare, måste uppdatera mig på alla nya typer av moderkort varianter också då det var några år sedan jag byggde dator..

Visa signatur

• Samsung 65F8005 • LG OLED55B6V • Onkyo TX-NR616 • Canton Movie CD 151 • Asus RT-N66U • Samsung Galaxy Tab S • Samsung Galaxy S6 • Samsung Galaxy S7 •

Permalänk
Medlem

@Benji_9: Nemas, roligt att hjälpa till bara.

Stor maskin, icke! Jag har ett mini-itx kort i ett mini-itx chassi men ja det kan ju inte tävla med en NUC
Drar mycket ström gör den inte heller, men igen, allt är relativt. Vill du komma ner ännu lägre än min kan du köra på en i3-xxxT så kommer du ner extra mycket. Personligen tycker jag allt under 100W är oväsentligt.
Tyst är den också vill jag lova. Har Noctua NH-L9i som är extremt tyst och liten.

Ethernet-kabeln håller jag med om är ett måste och ja då ställs ju lite krav på utformandet.

Kika lite och har du någon fråga är det bara höra av dig.

Permalänk
Medlem

Kan bara rekommendera freenas jag med. Grymt! Har allt du efterfrågar egentligen, det är ju lite meck att få igång allt såklart, men det är ju lite halva nöjet

Men finns enkla youtube guider mm.

Jag har ju dock freenasen i garaget och en nuc vid tv: och en i bio rummet Sedan streamar allt via Kodi.
Med nextcloud har du en smidig molnlagring också.

Visa signatur

Win10 | i7 6700k 4.5 ghz | Msi krait gaming x3 | 16GB 3200 mhz| Asus 1080 strix oc | Ocz 480GB / Samsung F1 1T

Permalänk
Medlem

@Undie och @Ljunki
Kan någon av er (eller någon annan) bygga ett exempel till mig så att jag har något att utgå ifrån?

Känner inte till alla nya formfaktorer osv, men viktigt att den är någorlunda energieffektiv (ljud/värme) och inte överdrivet stor.

Vill gärna kunna ha den i en TV-bänk (värmeutveckling, kylning?) och kunna ha den kopplad till TVn.
PLEX blir väl det tyngsta jag kommer att köra på den, vilka krav det ställs på det får nästan ni avgöra.
Med denna lösningen försvinner kravet om att kunna spela upp filmer lokalt, utan jag antar att det är smidigare att köra via PLEX på allt så slipper man grafikkort, ljudkort osv? Bitraten måste då kunna köras i max annars är poänget borta..

Och detta med OS osv förstod jag nog inte helt...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Benji_9:
Började med att köpa detta till min NAS innan jag byggde om den till att även köra PLEX. Detta är (var) nypriser från Dustinhome.

Datorn du ser i bild är 5 år gammal. I efterhand har jag uppgraderat med en Intel i5 2500 från http://mhzdata.com/ för 800kr, samma sockel på mobo så det behövdes inte bytas. Mhzdata är en bra sida med skyssta priser på nygamla grejer.

En NAS behöver inte vara dyrt alls som du ser.
Mitt tips är att köpa hyfsat begagnat eller "nygammalt".