Köpa Laptop utomlands, idé hur man får svenskt tangentbord?

Permalänk
Medlem

Köpa Laptop utomlands, idé hur man får svenskt tangentbord?

Min tanke är att köpa en Chuwi Lapbook Air

http://www.gizchina.com/2017/09/04/chuwi-showcases-new-produc...

men då tangentbordet inte har å,ä,ö så tänkte jag köpa tangentbordsstickers

http://www.billigteknik.se/ovriga-tillbehor/18274-klistermark...

och sedan ändra i Win 10 till svenskt tangentbordslayout.
Är det nåt jag missar när jag gör på detta sätt eller kommer jag få ett "hemmagjort" svenskt funktionellt tangentbord?

Permalänk
Medlem

Så länge du har ISO-tangentbordslayoten har du tänkt rätt (dvs, tangentbordet egentligen är UK, SE, eller liknande). Har det ANSI-layout (dvs det som US använder) sitter vissa knappar konstigt, som att retur-tangenten är en rad hög och knappen intill vänster shift (<>|) sitter vid enter-tangenten istället.

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem

Men det är ju därför jag skaffar tangentbordsklistermärken? För att leta upp dom tangenter som inte stämmer och sedan klistra dit en lapp som stämmer, eller har jag fattat fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ice cube:

Men det är ju därför jag skaffar tangentbordsklistermärken? För att leta upp dom tangenter som inte stämmer och sedan klistra dit en lapp som stämmer, eller har jag fattat fel?

Ja, du har fattat fel. Den fysiska layouten skiljer, titta på ex. https://deskthority.net/wiki/ANSI_vs_ISO så tror jag du hänger med.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ok, så då kommer datorn från Kina inte fungera då den har ANSI-layout? Då finns det inget annan lösning?

Ett exempel, jag köper datorn med ANSI-layout där den högra ALT-knappen på ANSI tangentbord är ALT-GR på ett ISO tangentbord. Om jag ställer om tangentbordslayouten från kina till svenskt i Win 10, blir då inte den ursprungliga högra ALT-knappen en knapp med funktionen som en ALT GR-knapp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ice cube:

Ok, så då kommer datorn från Kina inte fungera då den har ANSI-layout? Då finns det inget annan lösning?

Fungera kommer det absolut göra, bara det att vissa knappa är olika stora.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Se mitt tidigare redigerade inlägg och kolla om jag tänker rätt där, tack för hjälpen förresten:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ice cube:

Jag har själv en dator från Kina med Amerikansk tangentbords-layout. Kör på svenska och det funkar fint. De enda skillnaderna som jag märkt praktiskt sett är att <>-knappen (bredvid vänster shift) inte finns, och att '*-knappen sitter ovanför enter istället för bredvid. Alltså inget så allvarligt, dessutom har jag programmerat om höger shift till <> eftersom jag inte använder höger shift ändå. På så vis har jag alla knappar jag behöver, med endast två som sitter på en "ovan" position som du får vänja dig vid.

Så fungerar gör det, men några småskillnader och eventuella speciallösningar kan krävas.

Permalänk
Medlem

<> hamnar helt fel bland annat då den knappen inte finns. Du kommer missa att trycka på enter mycket i början. och vissa saker om du kör med svensk layout har man nog inte ens tangenter till att mappa.

Visa signatur

"Arguing on internet is like running in the special olympics. Even if you win you're still retarded."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hazelberg:

Jag har själv en dator från Kina med Amerikansk tangentbords-layout. Kör på svenska och det funkar fint. De enda skillnaderna som jag märkt praktiskt sett är att <>-knappen (bredvid vänster shift) inte finns, och att '*-knappen sitter ovanför enter istället för bredvid. Alltså inget så allvarligt, dessutom har jag programmerat om höger shift till <> eftersom jag inte använder höger shift ändå. På så vis har jag alla knappar jag behöver, med endast två som sitter på en "ovan" position som du får vänja dig vid.

Så fungerar gör det, men några småskillnader och eventuella speciallösningar kan krävas.

Japp dett är den största skillnaden men jag har mappat om den till caps lock istället, använder aldrig den ändå.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av ice cube:

Se mitt tidigare redigerade inlägg och kolla om jag tänker rätt där, tack för hjälpen förresten:)

Det stämmer. Alla knappar blir det du förväntar dig att de blir, med undantagen jag skrev i mitt förra inlägg.

Permalänk
Medlem

Hur programmerar/mappar jag om specifika tangenter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hazelberg:

Hur programmerar du om den högra "shift"-knappen så den agerar både "<" och ">"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ice cube:

Hur programmerar du om den högra "shift"-knappen så den agerar både "<" och ">"?

<> är bara en knapp på ett vanligt tangentbord, kolla bredvid vänster shift så ser du. När du gjort om höger shift kommer den fungera precis som den vanliga knappen, dvs att du får "<" genom att trycka på knappen och ">" genom att trycka på knappen+shift.

Jag har gjort det med ett program som heter SharpKeys, rätt enkelt att använda.