Vilket 1080Ti på garantin?

Permalänk
Medlem

Vilket 1080Ti på garantin?

Hej!
Det ligger till så här att mitt Evga 1080 SC brann upp och då det kortet inte finns på lager för tillfället så erbjuder Komplett mig att byta till ett annat kort jag skulle vara intresserad av.
Med detta sagt kan jag ta vilket kort jag vill som kostar 7000kr högst, om högre får jag betala en mellanskillnad.
Jag frågade om möjligheten att prismatcha med andra butiker som t.ex. Webhallen då dem äger den kedjan vilket är inget dem kan garantera däremot ska dem försöka prismatcha så gott det går.

Så nu till frågan.. vilket 1080Ti på Komplett är mest intressant där jag får betala så liten mellanskillnad som möjligt alternativt har ett mycket högt andrahandsvärde då jag kan tänka mig att sälja kortet ifall kylaren/priset inte är något som faller mig i smaken, i så fall köper jag något annat kort när det dyker upp något för ett bra pris.

Är det värt det att välja ett Asus referenskort om dem matchar priset på 7000kr för att sedan sälja på marknaden och köpa något annat?
Är det mer värt att ta något 1080 för 7000kr istället när det kommer till andrahandsvärdet?
Eller ska jag fläska på det och ta ett 1080Ti med ordentlig kylare? I så fall vilken? ...

Visa signatur

i7 3930K - Noctua NH-D14 - MSI 1080 - Asus Sabertooth x79 - Corsair Vengeance DDR3 LP 4x4GB - Crucial MX100 256GB - AOC q2770Pqu 1440p - Corsair RM650x - Fractal Design R5 - Logitech G403 - Filco Majestouch-2 - Denon AVR-2113 - Dali Zensor 1

Permalänk
Hedersmedlem

Har svårt att se vad du har att vinna på att sälja och sedan köpa annat. Du lär inte få ditt utbyteskort sålt för nypris iallfall...

Frågan du bör ställa dig är alltså - vilket kort vill du ha, då med ett "prisgolv" på 7000 kronor (allt under det "går förlorat" så att säga), men helst inte för mycket över 7000.

Permalänk
Medlem

Jag kan starkt rekommendera MSI 1080Ti Gaming X.

https://www.komplett.se/product/917997/datorutrustning/pc-kom...

Mitt exemplar överklockar väldigt bra och är knäpptyst vad jag än gör. Fått utmärkta recensioner överallt också, vilket inte skadar!

Visa signatur

Intel Core i9 9900K@ 5,2Ghz (Noctua NH-D15) | Asus ROG Maximus Xi Hero Z390 | Corsair Vengeance 16GB DDR4 2666Mhz | MSI GeForce RTX 3080 10GB GAMING X TRIO | EVGA Supernova G2 750W |

Permalänk
Medlem

https://www.komplett.se/product/933020/datorutrustning/pc-kom...
Har en av marknadens bästa och tystaste kylare

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Inaktiv

Har inte kollat Komplett, men har Gigabyte GTX 1080 Ti OC 11GB som är rätt tyst förutom under extrem belastning. Den är dock utrustad med tre fläktar, så det är kanske inte så konstigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Har svårt att se vad du har att vinna på att sälja och sedan köpa annat. Du lär inte få ditt utbyteskort sålt för nypris iallfall...

Frågan du bör ställa dig är alltså - vilket kort vill du ha, då med ett "prisgolv" på 7000 kronor (allt under det "går förlorat" så att säga), men helst inte för mycket över 7000.

Vad jag har att vinna på det är att jag kan byta ner mig till ett billigare 1070/Vega 56 då jag klarar mig gott på det för tillfället och spendera mellanskillnaden på annat som behövs. Detta då jag kommit på mig med att spela väldigt sällan trots den grymma prestandan från 1080 kortet. Därför vore det bra att veta vilket kort som ger mig mest pengar tillbaka om jag säljer den nu direkt.

@sweisdapro: Mycket intressant kort. Om jag bestämmer mig för att lägga ut 500-800kr extra tar jag den lätt.

Visa signatur

i7 3930K - Noctua NH-D14 - MSI 1080 - Asus Sabertooth x79 - Corsair Vengeance DDR3 LP 4x4GB - Crucial MX100 256GB - AOC q2770Pqu 1440p - Corsair RM650x - Fractal Design R5 - Logitech G403 - Filco Majestouch-2 - Denon AVR-2113 - Dali Zensor 1

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Justin91:

Vad jag har att vinna på det är att jag kan byta ner mig till ett billigare 1070/Vega 56 då jag klarar mig gott på det för tillfället och spendera mellanskillnaden på annat som behövs. Detta då jag kommit på mig med att spela väldigt sällan trots den grymma prestandan från 1080 kortet. Därför vore det bra att veta vilket kort som ger mig mest pengar tillbaka om jag säljer den nu direkt.

Ah, men det är ju sunt tänkt!

Har du frågat Komplett om du kan få pengarna tillbaka istället för det kort du köpte?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saodie:

Jag kan starkt rekommendera MSI 1080Ti Gaming X.

https://www.komplett.se/product/917997/datorutrustning/pc-kom...

Mitt exemplar överklockar väldigt bra och är knäpptyst vad jag än gör. Fått utmärkta recensioner överallt också, vilket inte skadar!

Kan också intyga att detta är en kalasbra kylare.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Avstängd

Gigabyte/Aorus 1080ti waterforce har bra pris relativt andra butiker. Men det är ju bara intressant om du bryr dig om ljudnivån/kylförmågan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Har du frågat Komplett om du kan få pengarna tillbaka istället för det kort du köpte?

Ja men det är inte aktuellt då dem kan erbjuda en likvärdig vara säger dem. Däremot kan jag få pengarna tillbaka om jag låter dem göra ett nyttjandeavdrag om 21% samt en ränta på 4% utav varans ursprungspris vilket är enbart 5518kr. Helt klart mer intressant att ta ett grafikkort istället enligt mig.
---------------------------------------------------------------------
@sweborn: För dyrt men jag tror dig.

Visa signatur

i7 3930K - Noctua NH-D14 - MSI 1080 - Asus Sabertooth x79 - Corsair Vengeance DDR3 LP 4x4GB - Crucial MX100 256GB - AOC q2770Pqu 1440p - Corsair RM650x - Fractal Design R5 - Logitech G403 - Filco Majestouch-2 - Denon AVR-2113 - Dali Zensor 1

Permalänk
Skrivet av Justin91:

Ja men det är inte aktuellt då dem kan erbjuda en likvärdig vara säger dem. Däremot kan jag få pengarna tillbaka om jag låter dem göra ett nyttjandeavdrag om 21% samt en ränta på 4% utav varans ursprungspris vilket är enbart 5518kr. Helt klart mer intressant att ta ett grafikkort istället enligt mig.
---------------------------------------------------------------------
@sweborn: För dyrt men jag tror dig.

Du lär inte få mer för det begagnat på marknaden.
Typ 75% av nypris för ett oöppnat kort är iaf max vad jag skulle ge iom att om kortet går sönder kan det bli krångel med garantin som andrahandsägare.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Intel Core i7-6700K | MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G V2 | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair Vengeance LPX 32GB (4 x 8GB) 2400MHz | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Crucial BX100 500GB | EVGA SuperNOVA 850 G3 | Fractal Design Define R5 Titan Window | Noctua NH-D15 | Noctua NF-A14

Permalänk
Medlem

Finns ju inget 1080Ti för under 7000kr på komplett eller är jag blind?

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk

@Justin91
håller nog med @Rouge of Darkness , att köper du ett 1080ti nytt, för 7900:- där du bara betalar mellanskillnaden, och struntar i att öppna kartongen och lägger ut det på marknaden eller annat ställe kommer du troligtvis aldrig få mer än max 6500:- tillbaka, (om du har tur, jag gissar mer på 6-6.2)hur nytt och oöppnat det än är, för då kan man lika gärna gå till butiken själv o köpa ett helt nytt själv utan allt strul med vad andrahandsägare kan bli om att i fall, mot all förmodan, kortet skulle strula i framtiden.

så vill du inte ha en upgradering så strunta i det o ta du ett likvärdigt kort som ditt förra, det har du mest att tjäna på skulle jag trio

Man skall också notera att på utbytes kort gäller inte garantin från det nya kortets dag, då du får det, utan garantin följer och löper från det datum då det första kortet inhandlades...

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.

Permalänk
Skrivet av Justin91:

Hej!
Det ligger till så här att mitt Evga 1080 SC brann upp och då det kortet inte finns på lager för tillfället så erbjuder Komplett mig att byta till ett annat kort jag skulle vara intresserad av.
Med detta sagt kan jag ta vilket kort jag vill som kostar 7000kr högst, om högre får jag betala en mellanskillnad.
Jag frågade om möjligheten att prismatcha med andra butiker som t.ex. Webhallen då dem äger den kedjan vilket är inget dem kan garantera däremot ska dem försöka prismatcha så gott det går.

Så nu till frågan.. vilket 1080Ti på Komplett är mest intressant där jag får betala så liten mellanskillnad som möjligt alternativt har ett mycket högt andrahandsvärde då jag kan tänka mig att sälja kortet ifall kylaren/priset inte är något som faller mig i smaken, i så fall köper jag något annat kort när det dyker upp något för ett bra pris.

Är det värt det att välja ett Asus referenskort om dem matchar priset på 7000kr för att sedan sälja på marknaden och köpa något annat?
Är det mer värt att ta något 1080 för 7000kr istället när det kommer till andrahandsvärdet?
Eller ska jag fläska på det och ta ett 1080Ti med ordentlig kylare? I så fall vilken? ...

Hur brann den upp ? Överklockade du den så pass mycket tills att den brann upp eller?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av owns good:

Hur brann den upp ? Överklockade du den så pass mycket tills att den brann upp eller?

EVGA's kort har en tendens att brinna upp..

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Det skiljer så otroligt lite mellan alla olika kort så jag skulle välja det kort som överlag låter minst. Om det klockar 13 eller 26Mhz lägre eller högre än något annat kort kommer du ändå aldrig märka av. Kommer du att överklocka kortet själv eller pilla med custom vbios? Om svaret är nej skulle jag enbart gå på sammantagen ljudnivå på tester.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av owns good:

Hur brann den upp ? Överklockade du den så pass mycket tills att den brann upp eller?

Ingen aning faktiskt. Tittade bara på en serie d.v.s. ingen ansträngning för kortet över huvud taget och plötsligt så stängde nätaggregatet av datorn då den märkte av att något var allvarligt fel.
-----------------------------------------
Tack så mycket för hjälpen alla. När det kommer till mitt beslut så tänker jag uppgradera genom att välja något av 1080Ti korten då det presterar 25% bättre än 1080. Sen hur jag gör med om jag ska behålla eller sälja kortet bestämmer jag senare och ja jag är fullt medveten om att jag troligtvis inte lär få mer än 6500kr för det oöppnat vilket jag ändå anser inte är helt fel om någon visar sig vara intresserad för det priset.

Visa signatur

i7 3930K - Noctua NH-D14 - MSI 1080 - Asus Sabertooth x79 - Corsair Vengeance DDR3 LP 4x4GB - Crucial MX100 256GB - AOC q2770Pqu 1440p - Corsair RM650x - Fractal Design R5 - Logitech G403 - Filco Majestouch-2 - Denon AVR-2113 - Dali Zensor 1