AMD tar arkitekturerna Zen och Vega till 12 nanometer år 2018

Permalänk
Melding Plague

AMD tar arkitekturerna Zen och Vega till 12 nanometer år 2018

Globalfoundries förbättrade 14-nanometersteknik får stå åt sidan till förmån för nya 12 nanometer, som ska användas för nästa generations processorer och grafikkort från AMD.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Högre klocks +lägre wattage/värme?? Javisst säger jag! Ut me dessa snabbt bara nu amd:)

Permalänk
Medlem

Man får hoppas att det inte blir försenat. Jag hänger på låset för att köpa Zen2 när den kommer

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Man får hoppas att det inte blir försenat. Jag hänger på låset för att köpa Zen2 när den kommer

det här blir nog zen+ och inte zen 2.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Man får hoppas att det inte blir försenat. Jag hänger på låset för att köpa Zen2 när den kommer

Du menar inte Zen+? :). Zen2 är på 7nm. Bara man får upp lite klocka så ska jag också slå till

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

2017/18 blir ett spännande år att se fram emot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

det här blir nog zen+ och inte zen 2.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Implor:

Du menar inte Zen+? :). Zen2 är på 7nm. Bara man får upp lite klocka så ska jag också slå till

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, jag menar Zen2. Den hade Zen+ som initialt namn men sedan blev det Zen2. https://en.wikipedia.org/wiki/Zen_2

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv

Ja det var ju inga roliga nyheter, hade hoppats på att AMD skulle skrota Vega-arkitekturen.

Permalänk
Medlem

Uppskattas att ni är sakligare än NHW som påstår att 12LP inte är samma sak som 14nm+. Ni skriver korrekt att det handlar om ett annat namn på samma process.
Tror vi inte ska förvänta oss 12nm Zen för tidigt på 2018 bara.

Permalänk
Medlem

Gissar på att dessa är samma Zen, just för att man inte ska behöva designa om hela kretsen. Med Zen2 måste man ändå göra om allt, så det blir nog först på 7nm.
Skulle väl kunna lansera om vissa toppmodeller, typ 1650X och 1850X med högre frekvenser och mera överklock.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har beställt Ryzen 7 1800X, ASUS Strix X370-F och 16GB G.skill RGB ram då det var bra pris och jag sparade 659kr på CPU'n tror inte det kommer bli så stor skillnad från nuvarande Ryzen så jag kommer nog fortfarande låta beställningen ligga då jag rätt så kraftigt behöver uppgradera från min gamla i5-4670K då den börjar visa sin ålder. Därför tar jag och uppgraderar nu då jag skulle misstänka att det inte kommer komma förrän slutet av 2018.

Visa signatur

Razer Blade Pro 17(2020) I7-10875H, RTX 2070MQ, 16GB RAM. Spelar fortfarande i 1080p med högre uppdateringfrekvens.

Permalänk
Medlem

Kommer dessa nya processorer med förfinad tillverkningsteknik att passa i befintlig sockel? Dvs. att vi som redan sitter på Ryzen kan uppgradera enbart CPU nästa år?

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

@Ozzed: Fast stämmer wikipedia? de källor man har är skrivan 2015 och mars/april 2017.

Står på en av artikeln bilder Zen - 14nm/14nm+(eller 12nm som man pratar om) och Zen2 - 7nm.

Skulle uppskattas om sweclockers reder ut detta Är lite förvirrande vad som gäller!

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

@scienta: Svar ja. Du ska kunna uppgradera så länge det är en AM4 socket.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Kommer dessa nya processorer med förfinad tillverkningsteknik att passa i befintlig sockel? Dvs. att vi som redan sitter på Ryzen kan uppgradera enbart CPU nästa år?

Ja. AM4 ska hålla i minst 4 år.

Så om du idag har ett AM4-moderkort så kommer du kunna köpa Zen2 och ploppa i.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon12433:

Ja det var ju inga roliga nyheter, hade hoppats på att AMD skulle skrota Vega-arkitekturen.

verkligen? Vad ska de ersätta vega med ?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

@_Merc_:
Något som inte har sämre effektivitet än GCN kanske?

Permalänk
Medlem

Låter som det är samma teknik bara att den bytt namn från 14nm+ till 12nm.
Kommer nog själv vänta på 7nm innan jag uppgraderar CPU:n nästa gång. Men det är klart, är det stor skillnad, och den fungerar med befintligt moderkort som utlovat kan det hända att man frestas

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Har ej hittat skillnaden mellan 14nm LPP och denna 12nm LP man ref. %vinster till en 16nm FinFET process förmodligen TSMC process.
Så det är svårt att sia om hur mycket detta kan ge...

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

det här blir nog zen+ och inte zen 2.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Implor:

Du menar inte Zen+? :). Zen2 är på 7nm. Bara man får upp lite klocka så ska jag också slå till

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Ozzed:

Nej, jag menar Zen2. Den hade Zen+ som initialt namn men sedan blev det Zen2. https://en.wikipedia.org/wiki/Zen_2

Nu hänger jag inte med ... Om "12nm" är Zen 2 var tog Zen + vägen ?
Och om detta är Zen + omdöpt till Zen 2 så innebär det att det kommer ytterligare en uppdatering under nästa med Zen 2 på 7nm enligt roadmapen ?

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bulan75:

Nu hänger jag inte med ... Om "12nm" är Zen 2 var tog Zen + vägen ?
Och om detta är Zen + omdöpt till Zen 2 så innebär det att det kommer ytterligare en uppdatering under nästa med Zen 2 på 7nm enligt roadmapen ?

folk har mixat ihop zen 2 och zen +. Zen + är det som blir 12nm.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

@Pepsin: Fast vill man spela så ska man skippa krympningen. 14nm+ kommer ha högre klocks än 7nm. Intel har själva sagt att coffee lake (14nm+)kommer ha högre frekvens än cannon lake (10nm).

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja. AM4 ska hålla i minst 4 år.

Så om du idag har ett AM4-moderkort så kommer du kunna köpa Zen2 och ploppa i.

Jag skulle gärna vilja ha en tydlig källa på det där. Som jag förstått det kommer sockeln AM4 hålla till 2020 / tre generationer. Men är det samma verkligen sagt om chipset? Kanske behöver ett nytt chipset efter ett tag, även om sockeln fortfarande är AM4? (Om du säger att det vore meningslöst att "bara" behålla sockeln så tror jag inte tillverkare av moderkort och cpu-kylare håller med dig.)

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av dpom86:

Jag skulle gärna vilja ha en tydlig källa på det där. Som jag förstått det kommer sockeln AM4 hålla till 2020 / tre generationer. Men är det samma verkligen sagt om chipset? Kanske behöver ett nytt chipset efter ett tag, även om sockeln fortfarande är AM4? (Om du säger att det vore meningslöst att "bara" behålla sockeln så tror jag inte tillverkare av moderkort och cpu-kylare håller med dig.)

Här. https://www.pcworld.com/article/3155129/components-processors...

Det är väl möjligt att det kommer nya chipsets, absolut. Men om det fungerar som AM2(+) och AM3(+) gjorde vilket ju allt pekar på, så kommer man kunna ha en "ny" till ett "gammalt" chipset men inte tvärt om. Detta betyder ju att man då inte behöver byta moderkort om man inte bryr sig om de nya finesser som eventuellt ett nytt chipset har att erbjuda.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

@Pepsin: Fast vill man spela så ska man skippa krympningen. 14nm+ kommer ha högre klocks än 7nm. Intel har själva sagt att coffee lake (14nm+)kommer ha högre frekvens än cannon lake (10nm).

Gäller bara Intels 10nm. Även den kommer i framtiden upp i samma frekvenser. Men det säger inget om hur bra konkurrenterna lyckas med sina krympningar.
Just denna krympning till 12nm ska få högre frekvenser än 14nm, så jag ser inte problemet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av dpom86:

Jag skulle gärna vilja ha en tydlig källa på det där. Som jag förstått det kommer sockeln AM4 hålla till 2020 / tre generationer. Men är det samma verkligen sagt om chipset? Kanske behöver ett nytt chipset efter ett tag, även om sockeln fortfarande är AM4? (Om du säger att det vore meningslöst att "bara" behålla sockeln så tror jag inte tillverkare av moderkort och cpu-kylare håller med dig.)

AMD har sagt (och det är även logiskt om man inte är girig som Intel, och designar skiten rätt) att AM4 gäller fram tills antingen nästa DDR eller nästa PCIe.

Som sagt, kan komma nya chipset och "nya" sockel AM4+ eller liknande, men som behåller kompatibiliteten.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@_Merc_:
Något som inte har sämre effektivitet än GCN kanske?

SweC säger att Vega är nytt, men Anandtech säger att Vega är "still very much GCN" även om mycket har ändrats. Här litar jag nog mer på AT, och även jag tycker att den är väldigtt lik föregångarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Ja det var ju inga roliga nyheter, hade hoppats på att AMD skulle skrota Vega-arkitekturen.

Varför då?

Skrivet av scienta:

Kommer dessa nya processorer med förfinad tillverkningsteknik att passa i befintlig sockel? Dvs. att vi som redan sitter på Ryzen kan uppgradera enbart CPU nästa år?

Ja. AMD har gått ut med att livslängden på deras nuvarande socket kommer att vara 4 år från lansering av Ryzen. Alltså fyra år från februari i år.

Skrivet av str8forthakill:

@_Merc_:
Något som inte har sämre effektivitet än GCN kanske?

Det är ganska komiskt hur forumet här har skiftat enorm när det kommer till effektivitet. För två år sedan gav inte en person ens ett ruttet öre för bättre effektiva kretsar.. idag så sitter folk och menar att det är allt som betyder något.

Skrivet av dpom86:

Jag skulle gärna vilja ha en tydlig källa på det där. Som jag förstått det kommer sockeln AM4 hålla till 2020 / tre generationer. Men är det samma verkligen sagt om chipset? Kanske behöver ett nytt chipset efter ett tag, även om sockeln fortfarande är AM4? (Om du säger att det vore meningslöst att "bara" behålla sockeln så tror jag inte tillverkare av moderkort och cpu-kylare håller med dig.)

Allt pekar på att AMD menar att man kan ploppa in en Zen 2 i samma bräda som körde Ryzen 2.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja. AM4 ska hålla i minst 4 år.

Så om du idag har ett AM4-moderkort så kommer du kunna köpa Zen2 och ploppa i.

Zen2 är på 7nm och lär inte funka på AM4 kort. Även om krympningar kan ske på samma sockel så känns det inte sannolikt i detta fallet.

12nm är säkert Zen+, sen tror jag vi kan vänta oss någon form av 14nm refresh med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Zen2 är på 7nm och lär inte funka på AM4 kort. Även om krympningar kan ske på samma sockel så känns det inte sannolikt i detta fallet.

12nm är säkert Zen+, sen tror jag vi kan vänta oss någon form av 14nm refresh med.

Vad får dig att tro det? AMD har hintat att så inte skulle vara fallet utan att alla CPU:er som faktiskt släpps inom sockelns livsspann är kompatibla.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |