Uppdatering av stationär gaming dator

Permalänk

Uppdatering av stationär gaming dator

Tjenare gott folk!

Nu är de så att jag skulle vilja uppdatering min gaming dator då den börjar bli gammal och slö. Jag är inte den vassaste på dator delar osv.
Så jag undrar vad skulle behövas uppdatera för lite allround gaming. Lirade mycket battlefield, WoW, gta osv förut men det laggar för mycket nu. Funkar utmärkt till Csgo men det är ju inte så speciellt krävade.

Delarna:
Processor: Intel Core i5 3570K 3,4 GHz (Ivy Bridge
Graffikort: KFA2 GeForce GTX 670 2048MB
Moderkort: MSI Z77A-G41 ATX
Minne: Seagate Desktop 1TB 7200rpm 64MB. Har köpt till en 250gig's ssd förra året.
Nätagg: Fractal Design Integra R2 500W 80+ Bronze
Raminne: Corsair 8GB (2x4GB) DDR3 CL9 1600Mhz VENGEANCE
Chassie: Corsair Carbide 300R Svart

All hjälp uppskattas MVH Tobbe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elitentubb:

Tjenare gott folk!

Nu är de så att jag skulle vilja uppdatering min gaming dator då den börjar bli gammal och slö. Jag är inte den vassaste på dator delar osv.
Så jag undrar vad skulle behövas uppdatera för lite allround gaming. Lirade mycket battlefield, WoW, gta osv förut men det laggar för mycket nu. Funkar utmärkt till Csgo men det är ju inte så speciellt krävade.

Delarna:
Processor: Intel Core i5 3570K 3,4 GHz (Ivy Bridge
Graffikort: KFA2 GeForce GTX 670 2048MB
Moderkort: MSI Z77A-G41 ATX
Minne: Seagate Desktop 1TB 7200rpm 64MB. Har köpt till en 250gig's ssd förra året.
Nätagg: Fractal Design Integra R2 500W 80+ Bronze
Raminne: Corsair 8GB (2x4GB) DDR3 CL9 1600Mhz VENGEANCE
Chassie: Corsair Carbide 300R Svart

All hjälp uppskattas MVH Tobbe.

Vad har du för typ av budget? Samt vilken typ av prestanda är du ute efter? Maxad, allt på utra, 60+ fps?

Visa signatur

Ryzen 7 1700 || EVGA GTX 1080 Ti FTW3 || ASUS Crosshair VI Hero || 4x8GB G.Skill TridentZ @3200MHz CL14 || EKWB Hardline Loop || EVGA Supernova G3 650W || Samsung 980 1TB - Samsung 850 EVO 500GB
Phanteks Evolv X Tempered Glass
|| Acer Predator X34A

Permalänk

@Arcec: Igenteligen så lite som möjligt men vill inte ha nån skit lixom ska hålla nått år till. Strävar inte heller efter nån ultra i alla spel men är rätt trött på att köra low/ultra low i dom flesta spelen jag lirar. Just nu lirar jag endel pubg och där kör jag på lägsta lagg lite då och då men det funkar haha. Är ju van vid att köra på lägsta, så behöver inte ultra men helt klart en uppdatering. hoppas inte det blev för rörigt haha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elitentubb:

@Arcec: Igenteligen så lite som möjligt men vill inte ha nån skit lixom ska hålla nått år till. Strävar inte heller efter nån ultra i alla spel men är rätt trött på att köra low/ultra low i dom flesta spelen jag lirar. Just nu lirar jag endel pubg och där kör jag på lägsta lagg lite då och då men det funkar haha. Är ju van vid att köra på lägsta, så behöver inte ultra men helt klart en uppdatering. hoppas inte det blev för rörigt haha.

Någon ungefärlig summa? 6, 10, 15k?

Visa signatur

Ryzen 7 1700 || EVGA GTX 1080 Ti FTW3 || ASUS Crosshair VI Hero || 4x8GB G.Skill TridentZ @3200MHz CL14 || EKWB Hardline Loop || EVGA Supernova G3 650W || Samsung 980 1TB - Samsung 850 EVO 500GB
|| Acer Predator X34A

Permalänk

4,5,6 tusen är la rimligt! Om det går att få nått schysst för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elitentubb:

4,5,6 tusen är la rimligt! Om det går att få nått schysst för det.

Det du skulle kunna göra är att uppgradera i två faser. Du börjar med ett grafikkort nu, 1060/1070.

Och så sparar du ihop och kör moderkort,processor och ram nästa år.

Visa signatur

|| Acer Predator X34A

Permalänk

@Arcec: @Arcec: Alright men vad hade du köpt för ram, processor och moderkort nu? Kan ju köpa allt på en gång!
Btw tack för din hjälp uppskattas!

Permalänk

Ska du bara använda datorn för gaming behöver du egentligen inte uppgradera processor och moderkort. Mitt tips är att du lär dig att överklocka eftersom att du har en upplåst processor som är överklockningsbar. Mitt andra tips är att lägga pengarna på ett bättre grafikkort. Kanske ett Geforce GTX 1070 eller Geforce GTX 1080?

Visa signatur

Asus B550 F Gaming, AMD Ryzen 7 5800X3D, Radeon RX 7900 XT (Saphire Nitro+)
32 GB Corsair Vengeance RGB RT @3600 Mhz (cl 18), 2 TB Samsung 980 Pro + 2 TB Samsung 860 Evo.
Skärm: Asus ROG XG27WQ (1440p @165hz)
Övrigt: Nintendo Switch och Xbox series S

Permalänk

Du kan dock eventuellt behöva byta ditt nätaggregat till ett med mer watt vid byte till kraftigare grafikkort och vid överklockning. Jag tror dock att ditt nuvarande klarar av det.

Visa signatur

Asus B550 F Gaming, AMD Ryzen 7 5800X3D, Radeon RX 7900 XT (Saphire Nitro+)
32 GB Corsair Vengeance RGB RT @3600 Mhz (cl 18), 2 TB Samsung 980 Pro + 2 TB Samsung 860 Evo.
Skärm: Asus ROG XG27WQ (1440p @165hz)
Övrigt: Nintendo Switch och Xbox series S

Permalänk
Medlem

Precis som CommanderShepard säger så är din nuvarande CPU helt ok, bara att clocka på lite. Kan tycka att 8gb ram är lite, men du kör för nuvarande med ddr3, vilket skulle betyda att du skulle behöva köpa nytt moderkort och ny process för att kunna använda ddr4.

Och för grafikkort, framtidssäkert, kör på ett 1080 om du har 6k att lägga.

https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/grafikkort/nvidi...

Visa signatur

|| Acer Predator X34A

Permalänk
Medlem

Lägg ett par hundra på en ny kylare och clocka CPUn, sen lägger du resten på en ny GPU, min 2600k med 1070 fixar det mesta idag, och den i7an rullar på 4,6Ghz. Dels är det inte långt kvar till BF och det kommer lite nya CPUer inom kort så avvakta lite om möjligt.

Ps själv tänkte jag gå över till en Ryzen 1700 inom kort

Permalänk

Överklocka är nog helt uteslutet, visst jag kan lära mig men gibbar inte lika mycket som jag gjorde förr i tiden så vill ha de smidigaste och lättaste uppdateringen. kan jag inte köpa nytt grafikkort och ny processor eller måste jag byte på moderkort, uppdatera ram osv?

Permalänk
Medlem

Du kan byta till en 3770 fast det kommer inte ge mycket idag, utan du åker på att byta cpu, mobo och ram samt grafikkortet. Det tjänar inget till att bara byta CPU eller bara GPUn då den ena kommer göra den andre långsamare

Permalänk

@subonez: Alright så då antar jag att jag måste lägga ungeför 6k+ för att få en hyffsad uppdatering på datan? är de inte värt att klicka ihop en sprillans ny för runt 10?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elitentubb:

@subonez: Alright så då antar jag att jag måste lägga ungeför 6k+ för att få en hyffsad uppdatering på datan? är de inte värt att klicka ihop en sprillans ny för runt 10?

Du kan köra med något åt det här hållet

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10736717/

Visa signatur

|| Acer Predator X34A

Permalänk

En till fråga!

Skulle jag kunna sätta i detta kortet och få en bättre upplevelse än vad jag har nu? MVH

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elitentubb:

En till fråga!

Skulle jag kunna sätta i detta kortet och få en bättre upplevelse än vad jag har nu? MVH

Helt klart.

Visa signatur

|| Acer Predator X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elitentubb:

Ifall du vill gå på ett 1070 räkna med 4200kr, en Ryzen 1700 ca 3000kr eller en 7600k för ca 2400kr, mobo till det finns vettiga för 1000kr men du måste även byta ram, klarar du dig med 8gb för nu så kör på det då priserna är höga, men det kommer röra sig om ca 1000kr även där.

Så tror inte du fixar en riktigt framtidssäker uppdatering just nu för de pengarna. Att köpa en färdig komplett kommer du inte gynnas av heller då de ofta sparar in på något ställe.

Tipset är att spara ihop lite extra pengar och få en dator som klarar sig längre och då gärna en i7a eller en Ryzen 7.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elitentubb:

En till fråga!

Det kortet skulle göra stor skillnad för liten peng. Du kan utan problem höja din multipel också och borde kunna få ut 4-4.2Ghz med en ny kylare utan att det tar någon skada.

Sen är olika spel krävande på olika saker, en del använder grafikkortet väldigt effektivt medan en del spel kräver lite mer processor.

Kollat begagnat? Har bara bra erfarenheter av de delar man köpt på swec.

Permalänk

Tack för alla svar och hjälp jag har fått!

Tror nog att jag slår till på detta ( https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/grafikkort/nvidi... ) och nöjer mig med det sålänge. Och sedan lägga undan cash och köpa en helt ny burk!

Permalänk
Avstängd

@Elitentubb: 6gb modellen är mer "framtidssäker".

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|