Smidig, snabb laptop för film och lättare spel.

Permalänk
Medlem

Smidig, snabb laptop för film och lättare spel.

Hej!

Jag har tidigare både haft stationära och bärbara datorer för gaming. Jag har dock kommit fram till att jag inte gillar gaming så mycket längre förutom lättare spel. Varken Battlefield, COD, eller dylikt intresserar mig. Jag går nu i tankar om att köpa en ny bärbar dator men är lite osäker på vart jag bör lägga min budgetgräns.

Det enda som jag spelar är i princip Hearthstone och Runescape. Jag har mestadels spelat Hearthstone på mobilen men skulle vilja börja lira på en större skärm med decktracker och dylikt. En ipad eller liknande är uteslutet.

Här är system requirements för Hearthstone: https://us.battle.net/support/en/article/28991
(Välj bara vilken plattform så kommer de upp)

Det jag är ute efter är:
15.6" IPS Full HD skärm. Skärmen ska vara bra för sitt pris så att säga. Kommer kolla mycket på film på datorn så en bra bild är att föredra. Det vore även kul om ljudet är hyffsat bra.
Dedikerat grafikkort som klarar lättare gaming. Jag vill kunna lira Hearthstone och Runescape utan något lagg över huvudtaget. Det ska även kunna gå att ha flera program uppe samtidigt som t.ex. ett spel, en decktracker, spotify, webläsare m.m. utan att datorn blir seg eller laggig.
Inte för stor i storlek och inte för tung. Vill kunna ha datorn i knät i soffan medans jag spelar utan att det känns obehagligt eller konstigt.
Snabb. Vill inte att datorn ska vara allmänt seg eller så när man scrollar i menyerna eller är inne i webläsare. Det ska gå snabbt och smidigt!
Så tyst som möjligt. Vill gärna att datorn är så tyst som möjligt i både idle och när man spelar.
SSD.

Förstår om det är svårt att få med allt detta i budgetlaptops men jag håller hoppet uppe!
Jag har kikat runt lite och kollat på denna t.ex:
https://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/270043-...

Skulle det kunna vara något? Betalar hellre lite mer för att få en schysst all-round dator än lite mindre och att datorn är lite halvdassig.

Uppskattar verkligen all hjälp jag kan få! Kollar som sagt runt mycket själv och försöker hitta bra alternativ.

Tack på förhand!

Permalänk
Avstängd

@kB1930: För dom pengarna kan du få mycket bättre allrounddator. Den här har bra skärm, betydligt bättre processor och grafikkort: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4323974

Permalänk
Medlem
Skrivet av Србо:

@kB1930: För dom pengarna kan du få mycket bättre allrounddator. Den här har bra skärm, betydligt bättre processor och grafikkort: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4323974

Den såg fin ut! Det som jag har lite svårt för är den röda färgen på tangenterna, även när de är släckta.

Sen är jag lite orolig för att köpa en dator med för mycket kraft i för de användningsområden som jag önskar. Finns det inte en risk att den låter väldigt mycket om det är starkare hårdvara i den? Vill ju som sagt att den ska vara så tyst som möjligt samtidigt som den klarar mina spel bra. Sen väger den ju 700g mer än den jag länkade.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

asus zeenbok? Jag har en som är tre år, kommer väl ny modell med coffe lake snart med fler kärnor förmodar jag.

Permalänk
Medlem

@mapo:

Kollade på den här.

https://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/270052-...

Hur står sig grafikkortet och CPUn? Fläktljud vid lättare gaming?

Rent designmässigt är den klockren. Synd bara att en har 14" skärm.

Edit: Såg nu på youtube att den låter ganska mycket, speciellt vid gaming.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kB1930:

Den såg fin ut! Det som jag har lite svårt för är den röda färgen på tangenterna, även när de är släckta.

Sen är jag lite orolig för att köpa en dator med för mycket kraft i för de användningsområden som jag önskar. Finns det inte en risk att den låter väldigt mycket om det är starkare hårdvara i den? Vill ju som sagt att den ska vara så tyst som möjligt samtidigt som den klarar mina spel bra. Sen väger den ju 700g mer än den jag länkade.

Jag har den större 17tum och den låter inte mycket, 2.2kg är inte mycket för mig, Netonnet har öppet köp du kan testa är du missnöjd är det bara att lämna tillbaks och köpa i en annan butik. Om du är intresserad av den första från Webhallen som du länkade är den högljudd vid vanligt användande och tyngre samt är skärmen dålig:
https://www.ultrabookreview.com/16539-asus-vivobook-s510/

Permalänk
Medlem

Tycker du skall vänta på de nya processorerna med 4 kärnor på U-modellerna, alltså de som drar lite ström och man slipper ha värsta biffiga fläkten låtandes.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X | MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G V2 | Gigabyte B650 Aorus Elite AX V2 | Corsair Vengeance RGB 32GB (2x16GB) DDR5 6000MT/s CL30 | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Crucial BX100 500GB | Intel 510 120GB | EVGA SuperNOVA 850 G3 | Fractal Design Define R5 Titan Window | Noctua NH-D15 | Noctua NF-A14 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

@Seziuo:

När kommer dessa och var kan jag läsa om dom? Om de bara är några veckor bort så kanske det är värt att vänta!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kB1930:

@Seziuo:

När kommer dessa och var kan jag läsa om dom? Om de bara är några veckor bort så kanske det är värt att vänta!

För mig att det var nu i oktober, men inte helt hundra.

Permalänk
Medlem

@kB1930: De har redan släppts för t.ex. Dell Inspiron 7000-serien, så det är upp till tillverkaren på när de kommer.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X | MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G V2 | Gigabyte B650 Aorus Elite AX V2 | Corsair Vengeance RGB 32GB (2x16GB) DDR5 6000MT/s CL30 | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Crucial BX100 500GB | Intel 510 120GB | EVGA SuperNOVA 850 G3 | Fractal Design Define R5 Titan Window | Noctua NH-D15 | Noctua NF-A14 | Windows 11 Pro

Permalänk
Skrivet av kB1930:

Finns det inte en risk att den låter väldigt mycket om det är starkare hårdvara i den?

borde inte en dator låta mindre om du har mera under huven men inte pressar den så hårt?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644