DAC/pre amp med fjärr, fysisk eller app.

Permalänk
Medlem

DAC/pre amp med fjärr, fysisk eller app.

Hej.

Sitter för närvarande med följande mediasetup.

Två B&W 682 golvhögtalare, Lyngdorf SDA-2175 slutsteg som får signal från en Cambridge DacMagic Plus.
Detta är dels kopplat till en Sonos Connect samt till TV'n via dess optiska utgång. Till TV'n har jag en Apple TV kopplad, senaste generationen så optisk ut saknas. Mycket nöjd med ljudet i denna setup gällande musik/tv/film, jag är endast intresserad av stereoljud.

Men, jag kan dessvärre inte styra ljudnivån annat än att resa mig från soffan och promenera bort till mediabänken och skruva ned volymen på DAC'en som agerar förförstärkare.

Jag var inne på Hifibutiken och deras bästa lösning på systemet var att byta ut Sonos samt DAC med en Bluesound Node2 som går att styra både via app samt inbyggt IR-sensor. Det är inte en blodig peng men har någon en uppfattning om hur det står sig ljudmässigt kontra Cambridge DAC'en samt om det finns någon annan vettig lösning.

Jag vet ju dessutom med mig att om jag byter Sonos Connecten kommer jag i ren purism vilja byta ut min Play 3 jag har i sovrummet mot Bluesounds motsvarande vilket blir en mellanskillnad till.

Input mottages tacksamt.

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Rekordmedlem

En Benchmark ? Du kan ju också skaffa ett vanligt försteg med fjärr.
https://benchmarkmedia.com

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Försteg känns annars som en bra ide men det känns nästan som att det är beg. marknaden som gäller om jag tolkar prisjakt rätt för inte helt otippat är förstegen galet dyra då det omgående hamnar i riktigt hifi territorium alternativt är just DAC'ar som försöker lösa mer än jag behöver för misstänkt låg peng, tex Yamaha WXC-50.

Ska kolla in Benchmark, har helst en lösning med få så få komponenter som möjligt utifrån vad jag har.

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Medlem

Nä, ska inte kolla in Benchmark, det är mer pengar än jag tycker det är värt för att slippa resa på mig. Jag kan inte motivera det utlägget utan att springa och köpa ännu fetare högtalare samt ett till slutsteg

stavfel
Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av DeadMeat1234:

Nä, ska inte kolla in Benchmark, det är mer pengar än jag tycker det är värt för att slippa resa på mig. Jag kan inte motivera det utlägget utan att springa och köpa ännu fetare högtalare samt ett till slutsteg

Det finns ganska billiga kit/halvfabrikat på Ebay som ger dig volymfjärr bom du inte måste ha "märkesprylar" en del kit är väldigt bra men de allra flesta är åtminstone prisvärda.
Det finns alla nivåer på hur kompletta och färdigbyggda de är, motoriserade potentiometrar, VCA, digitala, kopior på erkänt bra försteg, osv...
http://www.ebay.com/bhp/remote-volume-control-kit

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera Oppo Sonica Dac Prisjakt länk till Oppo Sonica
Kostar en del men har sjukt bra anslutningsmöjligheter Styrs från en app men finns nu en fjärrkontroll att köpa till. T.ex härifrån

Permalänk
Medlem

DAC med fjärrkontroll växer nog inte på träd. Råder dig istället att köpa ett bättre försteg när du redan har ett fint slutsteg och kör enbart Sonos separat. Dacmagic må vara en billig lösning däremot inget vidare om målet är seriös 2 kanal. Ett bra försteg tycker jag är lika viktigt som bra slutsteg. Det kanske är dyrt fast faktiskt värt om man gillar bra ljud. Javisst är det viktigt med bra högtalare. Befinner mig själv i sådan situation att köpa ett bättre försteg fast det man vill ha känns dyrt.
Skickades från m.sweclockers.com