Kommer köpa dyrt från Alina Uppsala, konkurshotet borta?

Permalänk
Medlem

Kommer köpa dyrt från Alina Uppsala, konkurshotet borta?

Hatar att sätta rubriker. Extremt dålig på att sammanfatta.

Kommer köpa ny speldator från Alina i Uppsala. Köper alltid från dem. Visst att det ibland har blivit fel på saker de byggt men gillar dem mer än vad jag haft strul.

Tänker på konkurshotet från i våras.........

https://www.sweclockers.com/nyhet/23561-alina-systems-gar-i-k...

och

https://www.sweclockers.com/nyhet/23689-alina-systems-raddas-...

Var in där för några månader sen för att köpa nätkabel och såg att de påbörjat ombyggnation av butiken. Verkade bli en rejäl minskning av ytorna. De var mitt uppe i det när jag var där. Vet inte hur det ser ut nu.

Skulle vilja fråga dem rakt ut hur det ser ut med konkurshotet från i våras innan jag köper speldator från dem. Vill inte lägga ut runt 25.000 och få besked om en vecka att de konkursat.

Bara spekulationer men vad tror ni på Sweclockers? Är firman "räddad"?

Har en vän som propsar på att jag borde köpa från Komplett eller Inet. Dels då det blir billigare och just detta.

Jag vill handla "lokalt". Gillar som sagt Alina men vet ju egentligen inte hur det är där nu, det som är kvar. Vill ha en "datorbutik" i Uppsala. Gillar att handla och prata "över disk". Köper jag en speldator från Komplett eller Inet och någon inte fungerar eller lägger av så är det lättare att åka till butik än att packa ner dator och trava in på lokala postombudets trånga lilla butik och skicka dator med post.

Är analfabet på datorer. Får panikångest på bara tanken på att ta av sidan på en dator och titta ens. Därav att vilja kunna åka till butik om "det är något".

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Betala aldrig i förväg om man är osäker på ett företags överlevnad är ett stående råd. ...så lös det med dom att du betalar vid uthämtning i butik. (absolut att du får problem med garanti om de skulle konka sen, men det är kanske en risk man kan acceptera)

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Om många resonerar som du, och sedan väljer det säkra alternativet kommer de definitivt att konka.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Betala aldrig i förväg om man är osäker på ett företags överlevnad är ett stående råd. ...så lös det med dom att du betalar vid uthämtning i butik. (absolut att du får problem med garanti om de skulle konka sen, men det är kanske en risk man kan acceptera)

Bra idé. Brukar betala i förväg annars. Lite garantin jag tänker på.

Skrivet av xfade:

Om många resonerar som du, och sedan väljer det säkra alternativet kommer de definitivt att konka.

Kommer köpa från dem (liten reservation som jag nämner nedan) men tanken finns i bakskallen, "vad händer om de konkursar sen? Garantier osv?". Ville mest höra här hur era tankar skulle snurra gällande denna fundering.

Reservationen jag har mot köp från dem är om de är ofantligt mycket dyrare än Inet/Komplett. Inte kollat priser riktigt än men om jag jämför med hur det varit förut så har jag ju då accepterat den prisskillnad som var då.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Inaktiv

Många ggr tar ÅF/Distributören över ansvaret för produkten om företaget har konkat. Tänk på att i priset så ingår det service och reklamation osv. Därför skulle jag aldrig köpa från ett företag som jag tror går i konkurs. Alina har det svårt och frågan är vem som vill riskera. Tillverkarna brukar ta hand om egna produkters garanti. Du kan behöva stå för frakten om varan skulle strula.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Bra idé. Brukar betala i förväg annars. Lite garantin jag tänker på.

Kommer köpa från dem (liten reservation som jag nämner nedan) men tanken finns i bakskallen, "vad händer om de konkursar sen? Garantier osv?". Ville mest höra här hur era tankar skulle snurra gällande denna fundering.

Reservationen jag har mot köp från dem är om de är ofantligt mycket dyrare än Inet/Komplett. Inte kollat priser riktigt än men om jag jämför med hur det varit förut så har jag ju då accepterat den prisskillnad som var då.

Du har ju Webhallen i stan!

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Beginner:

Hatar att sätta rubriker. Extremt dålig på att sammanfatta.

Kommer köpa ny speldator från Alina i Uppsala. Köper alltid från dem. Visst att det ibland har blivit fel på saker de byggt men gillar dem mer än vad jag haft strul.

Tänker på konkurshotet från i våras.........

https://www.sweclockers.com/nyhet/23561-alina-systems-gar-i-k...

och

https://www.sweclockers.com/nyhet/23689-alina-systems-raddas-...

Var in där för några månader sen för att köpa nätkabel och såg att de påbörjat ombyggnation av butiken. Verkade bli en rejäl minskning av ytorna. De var mitt uppe i det när jag var där. Vet inte hur det ser ut nu.

Skulle vilja fråga dem rakt ut hur det ser ut med konkurshotet från i våras innan jag köper speldator från dem. Vill inte lägga ut runt 25.000 och få besked om en vecka att de konkursat.

Bara spekulationer men vad tror ni på Sweclockers? Är firman "räddad"?

Har en vän som propsar på att jag borde köpa från Komplett eller Inet. Dels då det blir billigare och just detta.

Jag vill handla "lokalt". Gillar som sagt Alina men vet ju egentligen inte hur det är där nu, det som är kvar. Vill ha en "datorbutik" i Uppsala. Gillar att handla och prata "över disk". Köper jag en speldator från Komplett eller Inet och någon inte fungerar eller lägger av så är det lättare att åka till butik än att packa ner dator och trava in på lokala postombudets trånga lilla butik och skicka dator med post.

Är analfabet på datorer. Får panikångest på bara tanken på att ta av sidan på en dator och titta ens. Därav att vilja kunna åka till butik om "det är något".

Konkar dom så kan du glömma garantin. Möjligtvis igenom tillverkaren. Men varför ta den risken? Känns lite dumt.

Permalänk
Medlem

Finns ju både NetonNet o Webhallen i stan också..

Men om du avskyr att arbeta med datorer på samma sätt som du säger så har du typ två alternativ, köpa otroligt överprisade datorer från Alina men få enkel och bra support på plats, eller typ ringa hem en hemfixare när det trasslar som får hjälpa dig med whatever problem du kan dyka på.

Båda alternativen kostar tyvärr pengar

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unknown:

Konkar dom så kan du glömma garantin. Möjligtvis igenom tillverkaren. Men varför ta den risken? Känns lite dumt.

Går de i konkurs så kan man reklamera varan hos tillverkaren eller leverantören som de köpte varan från.

Garantin från tillverkaren gäller fortfarande, det blir dock lite mer omständigt.

Så vad man egentligen förlorar så länge som man fått varorna är den garanti som företaget man köpt varan hos har utlovat.

Skulle dock dra mig att från att beställa från ett företag som inte är helt stabilt om jag inte behöver betala tills jag fått varorna alternativt kan, någorlunda enkelt, få tillbaka pengarna om företaget går i konkurs innan jag fått varorna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Många ggr tar ÅF/Distributören över ansvaret för produkten om företaget har konkat. Tänk på att i priset så ingår det service och reklamation osv. Därför skulle jag aldrig köpa från ett företag som jag tror går i konkurs. Alina har det svårt och frågan är vem som vill riskera. Tillverkarna brukar ta hand om egna produkters garanti. Du kan behöva stå för frakten om varan skulle strula.

Skickades från m.sweclockers.com

Konkurshotet i våras var inte kul att höra om. Mer nedan.....

Skrivet av joeldeluxe:

Du har ju Webhallen i stan!

Jepp. Mitt i centrum. Svårt att komma dit som boende på landsbygden, med bil. :/

Skrivet av Unknown:

Konkar dom så kan du glömma garantin. Möjligtvis igenom tillverkaren. Men varför ta den risken? Känns lite dumt.

Det jag har pinglar i bakskallen. Skriver mer nedan.

Skrivet av WoG:

Finns ju både NetonNet o Webhallen i stan också..

Men om du avskyr att arbeta med datorer på samma sätt som du säger så har du typ två alternativ, köpa otroligt överprisade datorer från Alina men få enkel och bra support på plats, eller typ ringa hem en hemfixare när det trasslar som får hjälpa dig med whatever problem du kan dyka på.

Båda alternativen kostar tyvärr pengar

Webhallen som jag sa ovan. Svårt att komma till med bil. NetonNet. Bygger de åt en? Om, ja. Bra kvalitet?

Avskyr inte att jobba med datorer. kan inte ett smack om dem. jag kan lika gärna peka ut hårddisken och kalla den för modermodemet, jag är på den nivån.

Har köpt datorer genom åren från Alina och haft lite småproblem efteråt, lustigt nog grafikkorten på de två senaste som efter felsök blivit utbytta, men kunnat masa med mig datorn till dem och de har felsökt. Kanske inte helt optimalt att få felsöka ny dator men kanske är så, "vad vet jag" typ. har en vän som byggt ihop egen dator som kraschar med jämna mellanrum för honom. Ingen stor sak för hans del, mest att han inte har orken nu att börja felsöka.

Att köpa hem en dator via Inet/Komplett och komma hem med den och något strular, då sitter jag på pottan.

Är grymt avundsjuk på er som kan bygga själva och vet vad ni gör!

Alinas besked i våras om Damoclessvärdet om konkurs gör att det ripplar vågor ännu för mig. Som sagt, jag kan ju inte fråga dem hur det ser ut nu men om de kånkar så sitter jag lite i det.

Vet ju inte ens om eftereffekterna nu påverkar dem gällande kvalitet på byggen de gör nu och service efteråt..........

Edit:

Gick lite afk under skrivandet och då hann följande komma emellan......

Skrivet av Gropenator:

Går de i konkurs så kan man reklamera varan hos tillverkaren eller leverantören som de köpte varan från.

Garantin från tillverkaren gäller fortfarande, det blir dock lite mer omständigt.

Så vad man egentligen förlorar så länge som man fått varorna är den garanti som företaget man köpt varan hos har utlovat.

Skulle dock dra mig att från att beställa från ett företag som inte är helt stabilt om jag inte behöver betala tills jag fått varorna alternativt kan, någorlunda enkelt, få tillbaka pengarna om företaget går i konkurs innan jag fått varorna.

Jo. Garanti från tillverkare, det förstår jag. Men om något i maskinen pajar då är inte jag kapabel att lista ut eventuellt fel och då få loss komponent i fråga för att sända till tillverkare.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Köp från INET annars. Erbjuder montering.

Permalänk
Medlem

@Beginner:

Låter som du aldrig är i stan! Finns parkering mittemot Saluhallen och andra sidan ån där det på förmiddagar brukar finnas i alla fall någon plats. Sen kan man stå vid House Hold om du bara springer och hämtar ut ordrar snabbt. Sen att både Kjelle och Webhallen ligger vägg i vägg gör inte saken sämre!

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem

Oj, att folk kan tycka det är jobbigt med bil i lilla Uppsala. Bäst att du aldrig åker till Stockholm.

Låter ju ändå som att Webhallen kan va ett bra alternativ för dig. Dom har ju egna färdiga datorer du kan välja bland, eller låta dom montera ihop delarna du väljer.
https://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/kampanj...

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Om många resonerar som du, och sedan väljer det säkra alternativet kommer de definitivt att konka.

Varför ska man inte ta det säkra före det osäkra i detta fallet? Det handlar ändå om prylar för 25.000:- inte 250:-

För många år sedan så hade väl datorbutiken.co* samma dilemma. KK, rekonstruktion för att sedan försvinna. Inget företag är ens "polare".

Visa signatur

MS-DOS 6.22 | Windows 3.11 | Windows 95A/B | Windows 98 A/B | Windows 2000 | ME | Windows XP | Windows Vista | Windows 7 | Windows 8 | Windows 8.1 | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaaaaaaa:

Köp från INET annars. Erbjuder montering.

Som jag sagt ovan. Vill gärna köpa i butik då jag är datoranalfabet så jag kan åka till butik i fråga om det är någon som inte "fungerar som det ska". Hade Inet haft butik eller utlämningsställe i stan så. (Antar att man kan lämna in en dator för felsökning på utlämningsställena? eller därav namnet "utlämning" endast?)

Skrivet av joeldeluxe:

@Beginner:

Låter som du aldrig är i stan! Finns parkering mittemot Saluhallen och andra sidan ån där det på förmiddagar brukar finnas i alla fall någon plats. Sen kan man stå vid House Hold om du bara springer och hämtar ut ordrar snabbt. Sen att både Kjelle och Webhallen ligger vägg i vägg gör inte saken sämre!

Jodå. Om det inte vore för min förbenade rygg. :/ Hade Webhallen kunnat ha butik i Gränby Centrum eller så så hade min melodi kunnat vara något helt annat.

Skrivet av Squallie:

Oj, att folk kan tycka det är jobbigt med bil i lilla Uppsala. Bäst att du aldrig åker till Stockholm.

Låter ju ändå som att Webhallen kan va ett bra alternativ för dig. Dom har ju egna färdiga datorer du kan välja bland, eller låta dom montera ihop delarna du väljer.
https://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/kampanj...

Därav att jag aldrig är i Stockholm! Uppsala växer nu så det knakar, visst liten håla ännu jämfört med Stockholm. Vad gäller Webhallen så är det som jag skrev ovan och vad gäller att få hämta dator från postombud så är det även där som jag sagt tidigare sagt om Inet/Komplett att jag mer än gärna vill handla i butik. Orolig dessutom över hantering av dator under leverans.

Skrivet av droid002:

Varför ska man inte ta det säkra före det osäkra i detta fallet? Det handlar ändå om prylar för 25.000:- inte 250:-

För många år sedan så hade väl datorbutiken.co* samma dilemma. KK, rekonstruktion för att sedan försvinna. Inget företag är ens "polare".

Tack. Så jag tänker. Hade det varit varor för någon tusenlapp så men när det handlar om denna summan så vill jag tänka till innan och höra mig för först.

Mitt problem, för att vara en tjatmoster nu, är ju att jag vill handla i butik. Ansikte mot ansikte och få tips och råd istället för att handla mer "anonymt" då det gäller dessa summor.

Vill inte riskera att få hem en dator via postombud som kan ha hanterats hur som helst på vägen så saker kan gå sönder. Föredrar att hämta datorn från källan själv och frakta hem den själv och då inom lämpligt avstånd.

Skiter sig något sen så vill jag kunna åka till butik med datorn och få hjälp istället för att försöka själv med felsökningar då jag inte har en aning om vad jag gör eller ens vågar göra. Vill inte stå och packa ihop en dator och åka till postombud för att skicka tillbaks datorn.

Vill stötta Alina men med mina skäl ovan så skulle jag nästan vilja fråga dem om konkurshotet är helt borta nu men kommer självklart inte fråga dem en sådan fråga. Vill inte stå med en nyinköpt dator och sen läsa att Alina konkursat efteråt. Det är "ägget eller hönan" för mig med detta.

Alina är mest naturligt för mig som datoranalfabet att handla från så hjälp finns nära "om" (reservation ännu för om det är stora prisskillnader!). Jag har inget emot Inet/Komplett/Webhallen annat än det jag sagt ovan............

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Hatar att sätta rubriker. Extremt dålig på att sammanfatta.

Kommer köpa ny speldator från Alina i Uppsala. Köper alltid från dem. Visst att det ibland har blivit fel på saker de byggt men gillar dem mer än vad jag haft strul.

Tänker på konkurshotet från i våras.........

https://www.sweclockers.com/nyhet/23561-alina-systems-gar-i-k...

och

https://www.sweclockers.com/nyhet/23689-alina-systems-raddas-...

Var in där för några månader sen för att köpa nätkabel och såg att de påbörjat ombyggnation av butiken. Verkade bli en rejäl minskning av ytorna. De var mitt uppe i det när jag var där. Vet inte hur det ser ut nu.

Skulle vilja fråga dem rakt ut hur det ser ut med konkurshotet från i våras innan jag köper speldator från dem. Vill inte lägga ut runt 25.000 och få besked om en vecka att de konkursat.

Bara spekulationer men vad tror ni på Sweclockers? Är firman "räddad"?

Konkurshotet från i våras är nog avvärjt och avslutat. Hur framtiden för bolaget ser ut i övrigt är svårare att sia om.
De personer som tog över Alina och räddade det från konkurs har uppenbarligen bedömt att det finns en framtid, och de har definitivt bättre insyn i bolagets ekonomi än vad någon av oss har.

Jag skulle bli mycket förvånad om de kommer att hotas av konkurs igen under det här året, men tittar man ett eller ett par år framåt vågar jag inte ens gissa hur det kommer att gå.

Permalänk
Skrivet av Beginner:

.........

Jo. Garanti från tillverkare, det förstår jag. Men om något i maskinen pajar då är inte jag kapabel att lista ut eventuellt fel och då få loss komponent i fråga för att sända till tillverkare.

Alltså, du är ju redan kunnigare än vissa här i tråden som förstår att tillverkarens garanti gäller oavsett om företaget du handlat av finns kvar eller ej. Så nog skulle du kunna vara kapabel att lista ut vad som är fel. Om man inte med kapabel menar att man alltid kommer klura ut det.

Säg att felet skulle göra att datorn inte ens klarar sig igenom uppstartsprocessen. Då har en del moderkort lysdioder, annars kanske du kommer ihåg PC-speakern från förr? Den kunde till viss del tala om vad som var fel. Gäller bara att du har ett äldre chassi med en sån tillgänglig, de försvann visst för ganska många år sedan. Man matchar pip eller lysdioder mot en tabell i moderkortsmanualen.

Men visst, du skrev att du fick ångest bara av tanken på att öppna upp chassit.
Det enda du egentligen behöver göra är att leta rätt på någon datorkunnig som kan komma hem och hjälpa dig.
Ifall nu någon komponent skulle gå sönder. Vilket antagligen inte kommer inträffa.
Alternativet är köra iväg med datorn till någon annan datorbutik i Uppsala om du inte tycker att du hittar någon som verkar tillräckligt kunnig.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

https://www.allabolag.se/5566387980/alina-system-ab

Står fortfarande "Konkurs inledd" så nej.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oobum:

https://www.allabolag.se/5566387980/alina-system-ab

Står fortfarande "Konkurs inledd" så nej.

Är det rätt bolag du tittar på?
Om du går in på www.alina.se och klickar på "Om Alina" så hittar du följande:
Org.nr./F-Skatt: 556438-4260
Juridiskt namn: Alina Service AB

Ser ut som att det startades ett nytt bolag som tog över verksamheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oobum:

https://www.allabolag.se/5566387980/alina-system-ab

Står fortfarande "Konkurs inledd" så nej.

Skrivet av Erik_T:

Är det rätt bolag du tittar på?
Om du går in på www.alina.se och klickar på "Om Alina" så hittar du följande:
Org.nr./F-Skatt: 556438-4260
Juridiskt namn: Alina Service AB

Ser ut som att det startades ett nytt bolag som tog över verksamheten.

Och där ökade min obeslutsamhet.

Väntar på att Alina smsar när de får in 8700k processorn så får jag ta panikbeslut då. Kommer nog pipa ur mig en fråga i någon form om konkurshotet är borta "höhö" ungefär.

Nu ska jag bara försöka få ihop resten jag vill ha.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Betala med kreditkort så kommer du få tillbaka pengarna om de går i konkurs innan du får datorn. Betalar du på annat sätt får du nog inte tillbaka pengarna.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Det finns några viktiga punkter här som många inte är medvetna om.

1. betala aldrig någonsin i förskott eller direktbetalning om du inte är beredd på att bli utan både vara och pengar vid en konkurs.
(kan väl accepteras vid mindre belopp men skulle aldrig riskera något till ett värde av så många tusenlappar.)

Vid en konkurs hamnar man som köpare allra sist bland alla andra fordringsägare som går före med förtur(prioriterade skulder) som banker, skatteverket, anställningsgarantier mm, vilket innebär att man i princip alltid förlorar både varan och pengarna då det aldrig brukar finnas något kvar efter att de förstnämnda fått sitt.

2. betala med kreditkort, då kan man få tillbaka pengarna via kreditkortsföretaget/banken om varan uteblir.

Observera att detta endast gäller kreditkort som inte får förväxlas med betalkort/bankkort.
(betalkort/debetkort/bankkort = kort där beloppet dras från bankkonto)

Detta då det finns en skyddslag (kreditlagen)som säger att man kan få tillbaka sina pengar om varan uteblir om man använder kreditkort men det gäller bara för kreditkort och sådana köp som klassas som kreditköp.

Alltså kreditkort är ett kort där köpen samlas ihop och betalas i efterskott vanligtvis månadsvis även om man då ofta kan välja att betala hela skulden eller dela upp den, detta till skillnad från debetkort alltså det som i vanligt tal kallas bankkort.

Många har dessvärre gjort misstaget att tro att man har detta skyddet på sitt vanliga bankkort när det enbart gäller vid kreditkort.

Bankkort = samma sak som direktbetalning/betala i förskott dvs du får varken vara eller pengar tillbaka vid konkurs.

3.Alternativ till kreditkort är att istället betala först vid uthämtning, då har man också försäkrat sig om att inte behöva betala vid utebliven vara.
(kommer ingen vara finns det inget att betala)

4. Ytterligare en sak många inte vet om är att man kan bli av med en inlämnad dator eller vara på reparation vid en konkurs om man inte kan styrka till konkursförvaltaren att man äger just den inlämnande datorn/varan så den kan identifieras som ägarens egendom.

Allmänt gäller dessutom att inga företag i synnerhet inte inom handeln talar om i förväg att de går i konkurs.
Även när de kanske redan vet vad som håller på att hända, utan oftast pågår försäljningen ända in i det sista trots att de kanske vet/anar att de inte kommer att kunna leverera varan.
Utan de brukar bara köra rätt in i kaklet för att hinna få in ytterligare lite pengar från kunderna.
Visst finns det undantag där man agerat på ett schysstare sätt men alltför ofta går det till som ovan.

Som vid den omtalade konkursen för Datorbutiken för ett antal år sedan då konkursen kom som en blixt från klar himmel(för oss konsumenter) och många blev helt utan sina betalade varor utan att få pengarna tillbaka. Var bara de som betalt med kreditkort som fick tillbaka något.(hade själv köpt en dator där strax innan men fick den åtminstone innan konkursen, även om jag blev blåst på garantin jag köpt till)

Vad garanti/reklamationsrätt anbelangar vid konkurs så går den vidare till generalagenter och leverantörers fabriksgarantier/reklamationer.

Problemet som uppstår då är dock att om man exempelvis köpt en dator som byggts ihop av någon firma som Alina och kanske under sitt eget märke och de går i konkurs så gäller garantierna bara för varje enskild komponent för sig och inte hela datorn.

(tillverkaren/datorbyggaren Alina finns ju ej längre om de gått i konkurs). Detta gäller på samma sätt även för andra lokala datorbyggare.

Det innebär att man själv måste ta reda vilken del/delar som är trasiga och reklamera just dem vilket är svårt om man ej är kunnig.

Har man däremot köpt en färdig märkesdator som en HP eller Lenovo samt Asus kan man vända sig till dem med hela datorn vid problem.

Själv skulle jag nog inte vågat handla av Alina om jag befunnit mig i TS situation, att vilja slippa ev hårdvarumekande för konkar Alina så måste man själv eller låta för dyra pengar någon reparationsfirma felsöka datorn vid fel.
Har man däremot kunskap att felsöka själv hade det varit enklare att ta risken men i den sitsen TS har är det kanske klokare att undvika någon firma man kan gissa sig till att det kan bli problem med framöver.

Inte minst mot bakgrund av att det ofta går rätt skakigt för de mindre aktörerna i den hårt pressade branschen och Alina är nog tyvärr rätt sårbart nu även om man kan förstå att någon vill stötta dem.
Samtidigt som att det faktum att de rätt nyligen ändå har haft stora problem är en varningsklocka som åtminstone skulle avhålla mig om jag var i TS sits.

Om man ska handla dator från datorbyggarfirma som har butik i Uppsala är nog Webhallen ett säkrare kort än Alina även om även de känner av den hårda konkurrensen i branschen där utvecklingen går mot några få jätteaktörer och elektronikskatten gör det inte bättre precis.

Netonnet säljer bara färdiga märkesdatorer men det brukar kunna gå att lämna dem vid servicedisken så man slipper skicka iväg dem själv om det känns jobbigt.

Vill man ha det absolut senaste som i7-8700k så brukar det dröja innan det kommer i färdigbyggda märkesdatorer och kostar dessutom mycket mer pengar samt alla andra kompromisser de färdiga märkesdatorerna har.

En bra datorbyggar dator eller en sådan där man fritt väljer komponenter och får den ihopbyggd såsom hos Webhallen/Komplett/Inet och även då Alina om man vågar ta risken av att de eventuellt går i konkurs lär ändå vara det vettigaste valet om man inte vill betala dyrt för en märkesdator och dess kompromisser vad gäller komponentval/utbyggbarhet.

Går som sagt att få hjälp hemma med datorer om de strular av en del firmor såsom Tech Troopers.(har inte anlitat dem då jag mekar själv det jag behöver, men enligt deras hemsida verkar dem kunna ta sådana jobb i alla fall)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av aaaaaaaaaa:

Köp från INET annars. Erbjuder montering.

Fast dom monterar inte i Stockholm, bara Göteborg. Det betyder att dom ska skicka en fördigmonterad dator med posten till Stockholm, nej tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Hatar att sätta rubriker. Extremt dålig på att sammanfatta.

Kommer köpa ny speldator från Alina i Uppsala. Köper alltid från dem. Visst att det ibland har blivit fel på saker de byggt men gillar dem mer än vad jag haft strul.

Tänker på konkurshotet från i våras.........

https://www.sweclockers.com/nyhet/23561-alina-systems-gar-i-k...

och

https://www.sweclockers.com/nyhet/23689-alina-systems-raddas-...

Var in där för några månader sen för att köpa nätkabel och såg att de påbörjat ombyggnation av butiken. Verkade bli en rejäl minskning av ytorna. De var mitt uppe i det när jag var där. Vet inte hur det ser ut nu.

Skulle vilja fråga dem rakt ut hur det ser ut med konkurshotet från i våras innan jag köper speldator från dem. Vill inte lägga ut runt 25.000 och få besked om en vecka att de konkursat.

Bara spekulationer men vad tror ni på Sweclockers? Är firman "räddad"?

Har en vän som propsar på att jag borde köpa från Komplett eller Inet. Dels då det blir billigare och just detta.

Jag vill handla "lokalt". Gillar som sagt Alina men vet ju egentligen inte hur det är där nu, det som är kvar. Vill ha en "datorbutik" i Uppsala. Gillar att handla och prata "över disk". Köper jag en speldator från Komplett eller Inet och någon inte fungerar eller lägger av så är det lättare att åka till butik än att packa ner dator och trava in på lokala postombudets trånga lilla butik och skicka dator med post.

Är analfabet på datorer. Får panikångest på bara tanken på att ta av sidan på en dator och titta ens. Därav att vilja kunna åka till butik om "det är något".

Handla inte över disk.
Beställ på nätet och få din lagstadgade ångerrätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Är det rätt bolag du tittar på?
Om du går in på www.alina.se och klickar på "Om Alina" så hittar du följande:
Org.nr./F-Skatt: 556438-4260
Juridiskt namn: Alina Service AB

Ser ut som att det startades ett nytt bolag som tog över verksamheten.

Är väl också en varningsklocka kan tyckas

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Betala med kreditkort så kommer du få tillbaka pengarna om de går i konkurs innan du får datorn. Betalar du på annat sätt får du nog inte tillbaka pengarna.

Bra råd. Mitt problem är att jag inte har något kreditkort. :/ Skriver längre ner om Alina och konkurshotet från i våras......

Skrivet av Airborne:

Problemet som uppstår då är dock att om man exempelvis köpt en dator som byggts ihop av någon firma som Alina och kanske under sitt eget märke och de går i konkurs så gäller garantierna bara för varje enskild komponent för sig och inte hela datorn.

(tillverkaren/datorbyggaren Alina finns ju ej längre om de gått i konkurs). Detta gäller på samma sätt även för andra lokala datorbyggare.

Det innebär att man själv måste ta reda vilken del/delar som är trasiga och reklamera just dem vilket är svårt om man ej är kunnig.

Har man däremot köpt en färdig märkesdator som en HP eller Lenovo samt Asus kan man vända sig till dem med hela datorn vid problem.

Själv skulle jag nog inte vågat handla av Alina om jag befunnit mig i TS situation, att vilja slippa ev hårdvarumekande för konkar Alina så måste man själv eller låta för dyra pengar någon reparationsfirma felsöka datorn vid fel.
Har man däremot kunskap att felsöka själv hade det varit enklare att ta risken men i den sitsen TS har är det kanske klokare att undvika någon firma man kan gissa sig till att det kan bli problem med framöver.

Inte minst mot bakgrund av att det ofta går rätt skakigt för de mindre aktörerna i den hårt pressade branschen och Alina är nog tyvärr rätt sårbart nu även om man kan förstå att någon vill stötta dem.
Samtidigt som att det faktum att de rätt nyligen ändå har haft stora problem är en varningsklocka som åtminstone skulle avhålla mig om jag var i TS sits.

Om man ska handla dator från datorbyggarfirma som har butik i Uppsala är nog Webhallen ett säkrare kort än Alina även om även de känner av den hårda konkurrensen i branschen där utvecklingen går mot några få jätteaktörer och elektronikskatten gör det inte bättre precis.

Tack för bra redogörning!! Har varit inne på Alina i mitt "tänk" men börjar vackla. Blir "Moment 22" för mig. Köper jag inte på Alina och fler tänker som jag, ja, då står nästa konkurs runt hörnet.

Å andra sidan. Lägger jag ner 25.000+ i butiken och de kånkar nästa vecka/nästa år/året efter då står jag där med att mitt främsta skäl att handla lokalt är att kunna åka till butik i fråga om det är något jag behöver hjälp med.

Men Webhallen växer rejält som tänkbart alternativ! Lite ledsen över att det ändå är så lite utbud i Uppsala på "datorfirmor".

Skrivet av Lobocut:

Fast dom monterar inte i Stockholm, bara Göteborg. Det betyder att dom ska skicka en fördigmonterad dator med posten till Stockholm, nej tack.

Och som boende i norduppland blir det långt åkande för att få hem en dator från Stockholm.

Skrivet av Svensktiger:

Handla inte över disk.
Beställ på nätet och få din lagstadgade ångerrätt.

Visst. men mitt främsta argument för att handla över disk är att jag vill ha möjlighet att åka till firman med datorn om "det är något".

Skrivet av oobum:

Är väl också en varningsklocka kan tyckas

Frågan är ju också om en firma kan "räddas" från konkurs eller om det är dömt att gå omkull per automatik. Om nya ägare tagit över så är det väl nya ägare som står registrerade? (Shit vad jag är oklar i den tanken!! Sorry!)

Blir lång litania nu. Ska försöka hålla mig kort men som killen i skolan som skrev längre sammanfattningar om böcker vi läste (fast mina genomläsningar bestod av att läsa baksidan på boken) än böckerna var långa så..... Var varnade!

Önskar inget hellre än att kunna bygga själv! Har noll kunskap, brukar säga att jag inte ens har tummen mitt i handen utan den är under hälen någonstans! Har utöver det noll estetik och med det menar jag t.ex kabeldragande i eget datorbyggande. Är urkass på schack så jag kan inte planera för "kommande problem" om jag råkar tatta en kabel för nära en fläkt eller så.......

Skulle vilja göra som ni här på Sweclockers eller som kompisen som byggde (förekommer, han bor i Mölndal så det är ett antal mil emellan + att han hatar att bygga ihop datorer men gör det åt sig själv med år emellan) ihop egen maskin.

Att få traggla genom Prisjakt i i jakt på "bästa priser" och sen få kavla upp ärmarna och börja meckla ihop allt.

Men.......

Då man är som jag är så blir det "komplett" köp! Kan man ingenting heller så sträcker sig mitt förutseende så långt att "om något händer" så vill jag gärna att det ska vara så lätt och smidigt som möjligt att få hjälp! För mig betyder det att åka till butik. Att inte stå och packa in en dator och rulla iväg till postombud.

Fick för ett antal år sedan hjälp att bygga ihop en maskin av en guildkompis i wow. Hämtade datorn vid ombudet och självklart när jag skulle starta den så hände ingenting! Efter att ha blivit guidad i telefon av killen så visade det sig att transporten hade (möjligvis dåligt isatta) hade fått kontakter att hoppa ur från powerknappen till moderkortet.

"Haha! Barnsligt lätt" säger ni. Själv fick jag panikångest blandat med mindre blackout. Fick dessutom handsvett så det dröp om det och fick ännu mer panik över det. Att droppa svett från händerna inne i datorn. Efter många om och men så fick jag kontakten på plats men insåg än mer efter det att "hålla på med datorbyggen" definitivt inte var för mig.

Att köpa en dator från Komplett/Inet och att sen vara i händerna på hur Postnord/DHL/Valfritt hanterar datorn och att riskera att hamna i samma sits igen med delar som skakats loss, njaaeee.

Att vid ett sådant köp upptäcka att det "är något som inte är som det ska" och då behöva ta sig genom egen felsökning, kanske med hjälp av firma i fråga via telefon när jag inte har den blekaste om vad jag gör. Alternativt att som jag nämnt ovan, packa ihop datorn för att skicka tillbaks.

För mig betyder att "handla i butik" mest att jag vet att hjälp finns relativt nära och lätt för mig att komma till om det är något!

Webhallen framstår definitivt mer och mer som en möjlighet. Problemet som jag nämnt är mina bekymmer (kroppsliga) att ta mig in i centrum i Uppsala.

Vill handla från Alina för att stötta dem men då det är dessa summor så vill jag ha lite mer info innan jag gör det och jag kan ju inte fråga dem rakt ut hur den finansiella situationen ser ut.

Ni har väckt många tankar för mig och det tackar jag för men ni har även ställt till bekymmer för mig.

Rätt kul/sjukt ändå att vara så okunnig som jag är om datorbyggen och prylar men ändå vilja ha en "egenkomponerad" maskin istället för "märkesdator".........

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk

Nya Alina

@Beginner:

Hej,

Jag är en av de tidigare anställda som nu varit med och köpt Alinas verksamhet.
Roligt att du vill handla lokalt och att du varit kund hos Alina genom åren.

Nu ville ju inte du fråga oss rätt ut hur vår finansiella status var, men vi ser allt (#övervakning #fredag13e) och kan meddela att Alina som företag idag mår bra och har god lönsamhet och likviditet, så länge vi inte blir träffade av en komet eller invaderad av ryssen i närtid kommer vi finnas kvar.
Vi begär inte heller att du betalar din dator i förskott och garantier gäller alltid från komponenttillverkaren, även ifall en återförsäljare skulle försvinna.

Ifall du är intresserad av att få en offert på ett datorbygge får du mer än gärna maila mig så ska jag plocka fram ett vettigt system till dig.
peter@alina.se

Mvh
Peter - Alina

Permalänk
Medlem

Klart du kan fråga dem om konkurssituationen, ser inte hur det skulle vara fel eller konstigt på något vis. Särskilt inte när det är det köpet hänger på.
Annars, så handla på Webhallen och ta med någon som kan bära åt dig eller fråga personalen om de kan hjälpa dig bära den till bilen.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon2110:

Många ggr tar ÅF/Distributören över ansvaret för produkten om företaget har konkat. Tänk på att i priset så ingår det service och reklamation osv. Därför skulle jag aldrig köpa från ett företag som jag tror går i konkurs. Alina har det svårt och frågan är vem som vill riskera. Tillverkarna brukar ta hand om egna produkters garanti. Du kan behöva stå för frakten om varan skulle strula.

Skickades från m.sweclockers.com

Alina är en ÅF. Hur ska de då kunna ta över ansvaret om de själva konkat? Du syftar på tillverkaren antar jag?

Skrivet av Gropenator:

Går de i konkurs så kan man reklamera varan hos tillverkaren eller leverantören som de köpte varan från.

Garantin från tillverkaren gäller fortfarande, det blir dock lite mer omständigt.

Så vad man egentligen förlorar så länge som man fått varorna är den garanti som företaget man köpt varan hos har utlovat.

Skulle dock dra mig att från att beställa från ett företag som inte är helt stabilt om jag inte behöver betala tills jag fått varorna alternativt kan, någorlunda enkelt, få tillbaka pengarna om företaget går i konkurs innan jag fått varorna.

Hur ska man som kund ta reda på vilken leverantör de använt? Försök vara lite realistisk!

Tycker det är underligt att TS registrerat på Sweclockers år 2002 men kan 15 år senare inte urskilja en hårddisk från ett modem. Jag tycker han lika gärna kan gå till närmaste elektroniklada och köpa en färdigbyggd Compaqdator alternativt beställa en Dell från nätet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peter Tallroth:

@Beginner:

Hej,

Jag är en av de tidigare anställda som nu varit med och köpt Alinas verksamhet.
Roligt att du vill handla lokalt och att du varit kund hos Alina genom åren.

Nu ville ju inte du fråga oss rätt ut hur vår finansiella status var, men vi ser allt (#övervakning #fredag13e) och kan meddela att Alina som företag idag mår bra och har god lönsamhet och likviditet, så länge vi inte blir träffade av en komet eller invaderad av ryssen i närtid kommer vi finnas kvar.
Vi begär inte heller att du betalar din dator i förskott och garantier gäller alltid från komponenttillverkaren, även ifall en återförsäljare skulle försvinna.

Ifall du är intresserad av att få en offert på ett datorbygge får du mer än gärna maila mig så ska jag plocka fram ett vettigt system till dig.
peter@alina.se

Mvh
Peter - Alina

Tackar för posten! Har redan mailat Er men inte fått svar ännu. Mailade i torsdags eftermiddag men kanske tar lite tid att svara. Kan självklart skicka samma mail till dig. Gör det på måndag eftermiddag om inte svar inkommit tills dess.

Som sagt. Gillar Alina och att ha en lokal firma att åka till!

Skrivet av Zicsoen:

Klart du kan fråga dem om konkurssituationen, ser inte hur det skulle vara fel eller konstigt på något vis. Särskilt inte när det är det köpet hänger på.
Annars, så handla på Webhallen och ta med någon som kan bära åt dig eller fråga personalen om de kan hjälpa dig bära den till bilen.

Hade känts dumt att inleda med "Nå, hur ser läget ut efter konkursen?". Jag som bangar. :/

Tyvärr enda att be om bärhjälp från är farsgubben som går med rullator. *bieffekten av att inte ha några vänner*

Skrivet av anon114264:

Alina är en ÅF. Hur ska de då kunna ta över ansvaret om de själva konkat? Du syftar på tillverkaren antar jag?

Hur ska man som kund ta reda på vilken leverantör de använt? Försök vara lite realistisk!

Tycker det är underligt att TS registrerat på Sweclockers år 2002 men kan 15 år senare inte urskilja en hårddisk från ett modem. Jag tycker han lika gärna kan gå till närmaste elektroniklada och köpa en färdigbyggd Compaqdator alternativt beställa en Dell från nätet.

Fick höra när jag ringde Alina för att boka en 8700K att de har samma leverantör som andra firmor som nämnts i denna tråd men då jag har minne som en dement gråsugga så nämner jag inga så jag inte helt ljuger.

Och vad gäller

Citat:

Tycker det är underligt att TS registrerat på Sweclockers år 2002 men kan 15 år senare inte urskilja en hårddisk från ett modem. Jag tycker han lika gärna kan gå till närmaste elektroniklada och köpa en färdigbyggd Compaqdator alternativt beställa en Dell från nätet.

Så citerar jag mig själv först innan jag fortsätter.

Citat:

jag kan lika gärna peka ut hårddisken och kalla den för modermodemet

Nu vet jag åtminstonde att hårddisken sitter inne i datorn och "modermodemet" utanför.

Men nog torkade jag en liten tår på insidan av att få veta att jag i och med mitt medlemsskap borde ha lärt mig. Jag hänger mest i delarna om nätverk (på grund av lång väntan på fiber), datorspel, konsumenträtt (läser mest där) och övriga ämnen. Har jag haft datorproblem så har jag kollat efter trådar om "mitt" problem finns med och om inte så har jag startat en tråd. Då jag inte kan mycket om datorer så läser jag inte de forumdelarna då jag inte kan bidra med ett smack. Hade jag haft brinnande intresse så hade jag läst genom trådarna men tyvärr så saknas det intresset

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk