Advokatbyrå skickar ut kravbrev till svenska fildelare

Permalänk
Melding Plague

Advokatbyrå skickar ut kravbrev till svenska fildelare

Den danska advokatbyrån Njord Law Firm har nu börjat skicka ut kravbrev till svenska fildelare, vilket hotar med att dra personerna inför rätta om summan inte betalas.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Snusfri

För de som får ett sådant brev så förpassa det till det runda arkivet.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Jadu, kanske inte vad jag hade lagt ned pengarna på men jag kan inte se det annat än rätt.
Nog för att kommentarsfältet lär bli fullt med folk som klagar på deras "rätt att bli underhållna" osv, men buhu.

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk
Medlem

Kom inte EU nyligen fram till att piratkopiering inte orsakade förluster? Så varför lägger dem fortfarande tid och pengar på detta?

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte hur detta ska gå ihop.

Hur kan man garantera att dessa ipnummer / loggar är 100% korrekta?
Går det att säkerställa att loggningen är 100% tamper-safe? (Vad hindrar tekniker X från bolag Y att gå in och mecka om i någon loggfil?)
Hur vet man att ingen råka fucka upp implementationen? Säg att nått blivit fel så att porten nere i källaren har blandats ihop, grannes IP är mitt och vice versa.
Värre saker har hänt, runt 2001 så löstes ett problem hos Comhem när det gick upp för dom att jag och mitt kabelmodem bodde i en helt annan stadsdel än vad som var confat i deras system

Sen utöver det, då är det alltså advokatfirman eller någon som dom har kontakt med som i sin tur har nån sorts logg att det IP-numret har laddat upp filen?
Dom har alltså säkert själva laddat ner någon torrent och sen sett vilka ipn dom fått anslutningar från.
Hur ska dom kunna bevisa att dessa överföringar faktiskt skedde?
Vem kan säkerställa att de facto det ip-nummret faktiskt hade filen och trafik kom därifrån? Hur ska dom kunna bevisa det?
Jag förstår faktiskt inte.

Permalänk

Fil är ju godast, om man delar den med familjen!

Visa signatur

Min burk:Asus Z170 pro gaming, 7700K@4,6, Hyper 212 Evo, 2x8GB Crucial Ballistix Sport ,Asus GTX 1060 Strix 3GB, SSD Intel 180GB, WD Ecco green 1TB, EVGA Supernova G2 750W, Fractal D R4. Samsung S24F352FH. Corsair Raptor K40, Steelseries Kana Thor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

Kom inte EU nyligen fram till att piratkopiering inte orsakade förluster? Så varför lägger dem fortfarande tid och pengar på detta?

Så att de kan driva in vinst på piratkopiering, i tyskland tjänar de mer på kravbrev än vad själva filmerna självt drar in.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

Kom inte EU nyligen fram till att piratkopiering inte orsakade förluster? Så varför lägger dem fortfarande tid och pengar på detta?

Det finns enorma summor att tjäna på detta.

Permalänk
Skrivet av BasseBaba:

Jag förstår inte hur detta ska gå ihop.

Hur kan man garantera att dessa ipnummer / loggar är 100% korrekta?
Går det att säkerställa att loggningen är 100% tamper-safe? (Vad hindrar tekniker X från bolag Y att gå in och mecka om i någon loggfil?)
Hur vet man att ingen råka fucka upp implementationen? Säg att nått blivit fel så att porten nere i källaren har blandats ihop, grannes IP är mitt och vice versa.
Värre saker har hänt, runt 2001 så löstes ett problem hos Comhem när det gick upp för dom att jag och mitt kabelmodem bodde i en helt annan stadsdel än vad som var confat i deras system

Sen utöver det, då är det alltså advokatfirman eller någon som dom har kontakt med som i sin tur har nån sorts logg att det IP-numret har laddat upp filen?
Dom har alltså säkert själva laddat ner någon torrent och sen sett vilka ipn dom fått anslutnignar från.
Hur ska dom kunna bevisa att dessa överföringar faktiskt skedde?
Vem kan säkerställa att de facto det ip-nummret faktiskt hade filen och trafik kom därifrån? Hur ska dom kunna bevisa det?
Jag förstår faktiskt inte.

Precis därför man inte ska skriva under. Skriver man under = erkänner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elklazor:

Jadu, kanske inte vad jag hade lagt ned pengarna på men jag kan inte se det annat än rätt.
Nog för att kommentarsfältet lär bli fullt med folk som klagar på deras "rätt att bli underhållna" osv, men buhu.

nä du, det gäller ju att se till att bevisa att vederbörande faktiskt har laddat ner piratkopior. Att bara begära ut en IP adress säger ju inte så mycket. Advokatbyråns lagliga grund är ganska osäker här.

Permalänk
Jubileumsmästare

Låter som ett ypperligt tillfälle att äntligen få använda min dokumentförstörare. Spännande att se hur många som bara är dumma och betalar, lär ju tyvärr bli mycket pengar.

Visa signatur

9900K | 970 EVO | 32GB G.Skill Trident Z Neo | 2080Ti
Asus ROG Maximus Extreme XI | Lian-Li PC-O11 Dynamic
Pok3r | G503 | Schiit Bifrost Über | Schiit Lyr
Hifiman HE-500 | HP Omen X Emperium 65
https://www.sweclockers.com/galleri/14987

Permalänk
Medlem

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/uppsalaforskaren-ma...

Om man inte vill betala kravet måste man höra av sig till dem som skickat det och meddela att man bestrider kravet.

– Man behöver dock inte ange någon grund för det. I slutändan är det en domstol som måste avgöra om man ska betala eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tenerezza:

Så att de kan driva in vinst på piratkopiering, i tyskland tjänar de mer på kravbrev än vad själva filmerna självt drar in.

Skrivet av Exxovion:

Det finns enorma summor att tjäna på detta.

Vi lever i en sorglig värld om detta är klassat som inkomst nu för tiden.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

hotbrev ska polisanmälas!

Permalänk
Medlem

Även om jag håller med om att det juridiska i det här är tveksamt då loggar bör gå att manipulera och sen presentera som bevis i domstol. Däremot så undrar jag om någon är beredd att ta risken, 4500 kr ut och bli av med det eller chansa på domstol och hamna med skadeståndskrav som är så stort att en vanlig svensson inte kan betala räntan på det och därmed sabbat sin ekonomi livet ut.

Permalänk

Hur är det är nån i hushållet ansvarig för vad som sker från ens lina läs ip nummer. Ja menar har jag ett lättgissat lösenord så kan det ju lika gärna vara min granne som tankat film från mitt ip nummer. Eller gå ner i källaren på hyreshuset och byt plats på två kablar så åker grannen dit på att du har tankat film. Hur ska dom i domstol kunna bevisa vem som satt bakom datorn och tankade filmen. olaga hot över facebook brukar ju bli nedlagt för man inte kan bevisa vilken person som satt vid ip numret vid det tillfället.

Visa signatur

Amd Ryzen 5 1600X GA-AB350M-Gaming 3 rev 1.0 men med sista bios F51i
ASUS GeForce GTX 1660 6GB DUAL OC EVO Kingston HyperX Fury 8GB 2400MHz DDR4 x4
be quiet! Pure Rock 2 kylare Fractal Design Define R6 Samsung ssd

Permalänk
Medlem

Läste artikeln på IDG där det stod om maverickeye. Vore intressant o få en djupare analys om hur detta fungerar.

Skulle aldrig betala. Så får jag ett brev, bäst är väl att gå till polisstationen och anmäla för bedrägeri? Läste om att många ringt konsumentverket, men alla sådana processorer lär ju inte leda någonstans och dra ut på tiden.

Och att ringa pajasfirman ger ju lika mycket resultat som att ringa påven.

Någon som fått ett brev?

Äckliga metoder

Permalänk
Medlem

En form av utpressning.

Nedalddning av 1 film har ett bötesbelopp på 50 dagsböter.
Kravbrevet på 4500 är ett betydligt lägre belopp men det handlar ändå förmodligen om småmål så länge bötesbeloppet understiger ett halvt prisbasbelopp (22400kr) vilket innebär att vardera part betalar sina egna rättegångskostnader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Le John:

Däremot så undrar jag om någon är beredd att ta risken, 4500 kr ut och bli av med det

Tills nästa brev kommer :/

Gäller för folket att stå enade här och inte acceptera såna här dumheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

Kom inte EU nyligen fram till att piratkopiering inte orsakade förluster? Så varför lägger dem fortfarande tid och pengar på detta?

Detta har väl ALDRIG intresserat upphovsrättsmaffian. De bara kör på.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Att de kräver en skitsumma som 4500kr i sitt hotbrev bevisar bara hur desperata de är och att man INTE ska betala. De har inte resurserna för att dra alla inför rätta, så därför gör de så här i stället. Erbjud en "rimlig summa" och hota med total förintelse.

Släng kravbrevet och gör något bättre för pengarna. De har krävt att få tiotusentals identiteter bakom IP-adresser hos Telia. Lycka till att dra så många inför rätta.

Edit: Ni som har Telia och som får kravbrev kan kolla närmare på om det finns några alternativ till en stämning. En kollektiv stämning hade nog varit det bästa. Detta då de skriver detta i deras integritetspolicy.

Datalagringsregleringen

Med anledning av beslutet i EU-domstolen den 21 december 2016, har vi slutat lagra uppgifter enligt de krav som Datalagringsregleringen har ställt på oss.

https://www.telia.se/privat/om/integritetspolicy

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Känns som detta är likadant som alla dessa fake fakturor som skickas ut osv.
Vem som helst kan ju skicka ut sådana här
Bra extra inkomst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

nä du, det gäller ju att se till att bevisa att vederbörande faktiskt har laddat ner piratkopior. Att bara begära ut en IP adress säger ju inte så mycket. Advokatbyråns lagliga grund är ganska osäker här.

Och du tror att informationen som de fått av isp om vem som hade en specifik adress vid en tidpunkt inte stämmer?
I vad jag i sådana fall antar är en rätt ovanlig företeelse så blir det väl som i alla andra rättsfall, bevisa att det inte var du? För nog gäller det att du inte är skyldig innan det är bevisat motsatsen, och därav möjligheten att ta det till rätten.

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk
Medlem

Fick detta skickat till mig. Kanske är värt o läsa.
https://tekniksmart.se/nu-kommer-hotbreven-fran-njord-lawfirm...

Permalänk
Medlem

Verka vara filmen CELL de vill ha pengar för, om man läser runt lite om folk som har fått brev.
Det verka skumt för det är en skit film ingen kan väll ha laddat hem den.

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av RainesX:

Kom inte EU nyligen fram till att piratkopiering inte orsakade förluster? Så varför lägger dem fortfarande tid och pengar på detta?

Är väl egentligen inte konstigare än att kollektivtrafiken knappast går back om man tjuvåker någon vända. Likförbannat kan man åka på 1500 spänn i böter för en sådan grej om det går på kontrollanter. Vilket egentligen inte är så konstigt. Det måste inte råda ett absolut samband mellan förlorad inkomst och ersättningen man kan få betala om man plakar eller norpae upphovsrättskyddat material utan lov. Det kan vara rimligt ändå.

Men ja, de här piratjägarebyråerna verkar inte ens jobba på uppdrag av upphovsrättsinnehavarna i alla lägen vilket känns mer fult. Dra folk man inte har en beef med inför rätta för att det finns pengar att göra... Det där har även jag svårt för. Detta i samband med att massövervakning använtspå ett sätt som verkligen inte var tanken gör det här upplägget... osmakligt.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Vägledare

@eucalyptus: Vafan. Detta borde alla läsa!

Permalänk
Medlem

Äckliga parasiter till utpressare. Använder skräck för att kassa in pengar med något så vagt som en IP-adress. Det är ju nästintill samma sak som att veta att någon med det ofullständiga personnumret 1990-10-20 i Sverige har begått ett brott och därefter skicka ett kravbrev till en random Anders Svensson 27 år gammal som är född detta datum.

Nej, bestrid och betala inte till dessa eländiga människor parasiter. Polisanmäl. Ju fler som får dessa brev och gör detta desto bättre.

EDIT: Läs det @eucalyptus länkade till. Mycket bra information!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

För singel hushåll så kanske detta fungerar men med hushåll med flera internet användare kan jag tänka att det blir svårt att bevisa vem i hushållet som har gjort ett eller annat på nätet. Dessutom har vi ju WiFi och inte omöjligt att det är öppet om frågan kommer om vem som använt min anslutning.

Intressant är också hur de har kommit över dessa IP adresser så det inte rör sig om brottsprovokation.

Visa signatur

AMD R7700/ASRock X670E/GSkill 32GB DDR5 6000cl32/XFX RX6800/Kingston Fury 2TB NVMe/Corsair RM850e
KIDS: i7 4790K/16GB/GF1070Ti/1TB NVMe #2: i7 4790K/16GB/GF970/1TB SSD
CLUB: i5 6600K/16GB/GF980/1TB SSD #2: i7 2600K/16GB/GF680/256GB SSD #3: Q9550/4GB/GF770/500GB SSD
HTPC: E8400/4GB/R4600/2TB HDD SONY VAIO: i3 2310M/6GB/R6470M/500GB SSD
AMIGA A4000/PPC, A4000/060, A1200/060, A600/030, A500/020, A1000 etc.

Permalänk
Medlem

Jag har inte laddat ner några filmer så får jag detta och de påstår att jag skulle ha gjort det så vet jag att de ljuger. Men någon kan ju ha hackat mitt wifi. Det är ju känt att de trådlösa nätverken har haft säkerhetshål. Antagligen är det detta som har hänt i så fall.