Microsoft kritiserar Googles hantering av säkerhetsuppdateringar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leedow:

Microsoft har långt kvar men det är på god väg. Microsoft har aldrig varit en kämpe för öppen källkod och har gjort galna beslut. Det går inte att göra annat än att applådera för att det är på bättringsvägen.

En liten grej om "contributors"...
Contributors är en intressant "metric" som github använder. Värt att notera att exempelvis en buggrapportering från person X räknar in personen som en "Contributor". Skriver man i diskussionsdelen i ett projekt räknas man också in. Det är troligtvis inte fel att räkna in det men jämförelsemässigt så KAN det bli missvisande då en dålig produkt med många felaktiga beslut "rankas högre" än de som är bra.

Tack för detaljbelysning!
Om jag förstod dig rätt, känns det självklart att man räknas in som "Contributor" om man är med och diskuterar samt bugg-rapporterar i olika projekt.

"men jämförelsemässigt så KAN det bli missvisande då en dålig produkt med många felaktiga beslut "rankas högre" än de som är bra."

Är det inte den som rapporterar som får "poängen"?

Skrivet av Ozzed:

Behöver du en källa på att mycket av Microsofts programvaror är closed source?

Snarare källa på ditt påstående att Google är mer öppna än Microsoft, eftersom du slängde ur dig det. Tydligt nog?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tattis:

Tack för detaljbelysning!
Om jag förstod dig rätt, känns det självklart att man räknas in som "Contributor" om man är med och diskuterar samt bugg-rapporterar i olika projekt.

"men jämförelsemässigt så KAN det bli missvisande då en dålig produkt med många felaktiga beslut "rankas högre" än de som är bra."

Är det inte den som rapporterar som får "poängen"?

Om jag rapporterar in exempelvis en bugg på en Microsoft-ägd produkt så kommer deras Contributor-räknare ticka upp med ett (1). Rapporterar jag en till bugg så kommer det inte räkna upp mer. De anser redan att jag är en Contributor.
Att jag rapporterar in buggen är ju självklart bra men det lite märkligt att man ska gå på Contributor-värderingen som något enbart positivt. Det kan rent teoretiskt var 100% buggrapporteringar.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leedow:

Om jag rapporterar in exempelvis en bugg på en Microsoft-ägd produkt så kommer deras Contributor-räknare ticka upp med ett (1). Rapporterar jag en till bugg så kommer det inte räkna upp mer. De anser redan att jag är en Contributor.
Att jag rapporterar in buggen är ju självklart bra men det lite märkligt att man ska gå på Contributor-värderingen som något enbart positivt. Det kan rent teoretiskt var 100% buggrapporteringar.

Tack för bra svar Leedow <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av H4tten:

Jag är med på vad du säger, men det jag tänker är ju att just eftersom hackare ständigt letar efter hål, så är det ju inte otänkbart att de snabbt börjar utnyttja hålet medan säkerhetspersonalen ännu inte hunnit agera, och under denna tid kan det bli problem, vilket jag ser att du även skrivit att du är med på. Sedan är det ju kanske värt att förtydliga att det i det här fallet inte handlar om att problemet hålls dolt från säkerhetsföretagen, utan att detaljerna om problemet hålls dolda för allmänheten tills det är helt täppt.

Problemet är att github är just för utvecklare. Hade hållit med dig om de publicerat det på facebook så att säga. Men de publicerade det på en site för just mjukvaru-utvecklare som också behöver täppa till koden.

Skrivet av H4tten:

Jag vill också ta exemplet med hålet som hittats i WPA2 nyligen. Som jag förstått det har man där valt att inte gå ut med koden som utnyttjar hålet, utan väntar några veckor så att utvecklarna ska få en chans att täppa igen hålet så det inte blir "kaos". Och det tycker jag fortfarande låter som det rimligare tillvägagångssättet.

Och ändå är massor med folk i farozonen än. För om du inte kan 100% bekräfta att folk är säkrade, är det precis lika illa. Och som det är nu så är det bla majoriteten android mfl enheter som är i farozonen. Även äldre OS som inte patchas, och liknande. Tänk också på alla Linux distros som kanske inte fått patchen än pga de inte fick reda på det?

Av vad jag förstår så är det av ingen nytta öht med denna fix för företagen som har accesspunkterna/routrarna. Utan felet ligger i klienterna. Så Windows, Android, iOS/OSX, och samtliga andra enheter som har eller haft stöd för WPA2, inkl specifik utrustning som Apples klocka lär ha det, då felet legat i standarden. Detta gör att du ändå har exakt samma säkerhets problem som det du beskriver ovan, då du omöjligt kan vara säker på att alla hunnit fixa sitt.

Det var min poäng ovan. Att låsa det helt, gynnar bara de med stängd kod och aktiv uppdatering, alla andra är till råttorna ändå. Vi är alla beroende av att tillverkare/programmerare rättar till felen, oavsett om du och jag känner till dem. Men detta gäller även 3:e part open-source mjukvara.

Så om något, så har MS ovan gjort mer skada genom att nu meddela hela världen att hålen finns på den siten... varsågod. För du och jag hade ingen nytta av det, endast de som vill missbruka det har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tattis:

Vet inte om jag missat något(?) eller om vi lever på olika planeter men:

"Over the past couple of years, Microsoft has, under the reign of CEO Satya Nadella, embraced open source like never before.

It’s a remarkable shift for the Redmond giant, which traditionally kept its trade secrets and powerful technologies behind closed doors. One major sign of that is new data from GitHub, which is home to some of the Web’s biggest collaborative code projects.

The company, which counted more than 5.8 million active users on its platform over the past 12 months, noted that Microsoft topped the list of organizations with the most open source contributors."

https://cdn1.tnwcdn.com/wp-content/blogs.dir/1/files/2016/09/Microsoft-tops-GitHubs-list-of-orgs-with-open-source-contributors.jpg
källa: github

Sen gäller det kolla vad de contributar till. Stor del går om inte allt Microsoft har skrivit till Linux Kerneln är för deras funktioner hypervisor, som de är mer eller mindre tvungna att göra OpenSource om de vill ha stöd för det.

Skrivet av StarChild42:

Gratulerar till dessa 0.00000000000001%:en då.

Jag tackar för mig och alla andra 2 miljoner som använder distron (vilket för den delen är mer än vad Windows Phone har), ganska skönt att ha en säker telefon utan Google Phone Home.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av H4tten:

Nu förutsätter ju du dock att informationen når ut till alla drabbade och att dessa direkt agerar. I praktiken lär det bli så att de som vill utnyttja hållet för att göra skada är de som är först ut genom dörren, snarare än de som vill skydda mot hålet. Att skydda tar ju dessutom oftast längre tid att genomföra än att skada när det gäller säkerhetshål i program.

Så jag är inte helt såld på dina tankar

Skickades från m.sweclockers.com

Nja, poängen jag syftar på är snarare jämförelsen med att genom kännedom även ha en möjlighet att vidta åtgärder, mot att inte ens ha en aning om att sårbarheten existerar p.g.a. att man håller på information i väntan på en patch som åtgärdar sårbarheten.
-En patch som täpper till sårbarheten kan ta lång tid att få fram då testning måste utföras.
-Preventiva åtgärder kan däremot vidtas relativt snabbt baserat på hur allvarlig en sårbarhet bedöms vara. (-Förutsatt att man har kännedom)

Oavsett lär hackare vara snabba med att utnyttja/sälja en sårbarhet då sådana kan vara värda mycket i sammanhanget.
Detta gäller givetvis även för de sårbarheter som man inte går ut med i hopp om att man skall hinna patcha det innan det upptäcks.
Problemet med det senare är att så gott som alla andra är oförmögna att skydda/begränsa attackytan då de inte känner till att sårbarheten existerar.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigelkorren:

Nja, poängen jag syftar på är snarare jämförelsen med att genom kännedom även ha en möjlighet att vidta åtgärder, mot att inte ens ha en aning om att sårbarheten existerar p.g.a. att man håller på information i väntan på en patch som åtgärdar sårbarheten.
-En patch som täpper till sårbarheten kan ta lång tid att få fram då testning måste utföras.
-Preventiva åtgärder kan däremot vidtas relativt snabbt baserat på hur allvarlig en sårbarhet bedöms vara. (-Förutsatt att man har kännedom)

Oavsett lär hackare vara snabba med att utnyttja/sälja en sårbarhet då sådana kan vara värda mycket i sammanhanget.
Detta gäller givetvis även för de sårbarheter som man inte går ut med i hopp om att man skall hinna patcha det innan det upptäcks.
Problemet med det senare är att så gott som alla andra är oförmögna att skydda/begränsa attackytan då de inte känner till att sårbarheten existerar.

Så länge du inte är anställd på Google ser jag inte hur du hade kunnat ta några "preventiva åtgärder" i och med kännedomen om säkerhetshålet, bortsett från att sluta använda den påverkade produkten/tjänsten. Sedan tycker jag inte att saker som dessa ska behöva vara allt-eller-inget-scenarion. Det kan räcka med att Google ger ut mindre detaljer om säkerhetshålets existens innan det åtgärdats, men de behöver ju inte offentliggöra allt på en gång.

Visa signatur

Stationär: Ryzen 5 3600 | Asus GTX 980
Bärbar: Razer Blade 15 Advanced 2020 | 4K OLED | RTX 2080 Super