Nya HP Microserver Gen8

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Penguin:

Finns även på AliExpress för $3~ inkl. shipping.
Tar dock en månad~ för den att komma fram med gratisfrakten.

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X | NH-D15 | 2x16GB @ 3800c16 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | Corsair RM850x
HIDs>> Y27q-20 + 2x G27q-20 1440p | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD + NAS | Sony STR-DN860 | Samsung UE60KS7005
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V B3

Permalänk
Medlem

@Calby: https://www.linode.com/docs/email/postfix/configure-postfix-t...

Denna guiden har jag följt om jag inte helt missminner mig.

Visa signatur

Asus Maximus VII | Intel 4770 3.2GHz | 16GB Kingston 2133MHz | Asus GTX770 2GB SLI | Corsair H70 | Intel PCI Express 256GB SSD | Seagate 2TB HDD

Permalänk
Medlem

Tänkte hinna byta ut min kylare i en av mina microservrar i helgen till en moddad Noctua, något ni vill att jag ska testa före/efter?
Tyngsta jag kan göra utan att mecka i unraid är att transcode:a en 4k film i plex, men det använder ju bara ca 80% cpu, dock så kanske det räcker om man kör samma längd på filmen och kollar på skillnaden i grader.
Sitter en E3-1275 V2 i just den burken, kylaren blir en Noctua NH-L9i, tänkte bidra med bilder av modden sen om någon är intresserad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xp1ratex:

Tänkte hinna byta ut min kylare i en av mina microservrar i helgen till en moddad Noctua, något ni vill att jag ska testa före/efter?
Tyngsta jag kan göra utan att mecka i unraid är att transcode:a en 4k film i plex, men det använder ju bara ca 80% cpu, dock så kanske det räcker om man kör samma längd på filmen och kollar på skillnaden i grader.
Sitter en E3-1275 V2 i just den burken, kylaren blir en Noctua NH-L9i, tänkte bidra med bilder av modden sen om någon är intresserad.

Hur ska du fästa kylaren?

Helt klart intresserad!
Har stoppat in en E3-1265L i min

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem

@PointMan: Kommer lite bilder i slutet av helgen, men jag fäster den i original hålen med 4 skruvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xp1ratex:

Tänkte hinna byta ut min kylare i en av mina microservrar i helgen till en moddad Noctua, något ni vill att jag ska testa före/efter?
Tyngsta jag kan göra utan att mecka i unraid är att transcode:a en 4k film i plex, men det använder ju bara ca 80% cpu, dock så kanske det räcker om man kör samma längd på filmen och kollar på skillnaden i grader.
Sitter en E3-1275 V2 i just den burken, kylaren blir en Noctua NH-L9i, tänkte bidra med bilder av modden sen om någon är intresserad.

Du kan testa med prime95 och se maxtemp.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem
Skrivet av modaset:

@Calby: https://www.linode.com/docs/email/postfix/configure-postfix-t...

Denna guiden har jag följt om jag inte helt missminner mig.

Hur skrev du i allt i ilog?
Jag får de inte att fungera :/

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem

@Calby: Med ilog menar du ILO?

Bild
Så ser det ut i ILO för mig.

Visa signatur

Asus Maximus VII | Intel 4770 3.2GHz | 16GB Kingston 2133MHz | Asus GTX770 2GB SLI | Corsair H70 | Intel PCI Express 256GB SSD | Seagate 2TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Penguin:

Lödde ihop min egen av en gammal Molex-SATA Power-adapter jag nöp Molexändan av och en bergconnectorhane. Har man ingen bergconnectorhane kommer en vanlig 0.1"-pinheader tillräckligt nära i delningen för att fungera som kontaktdon. En sådan kan man plocka från ungefär vilket gammalt kretskort som helst.

Också ett alternativ om man inte orkar vänta på långa leveranstider/vill köpa till hutlöst pris.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Vad använder ni för programvaror för att köra backup på era servrar? Kollat på några olika men de verkar ju rejält dyrt bara för att det är server OS på maskinen.

Testade en trial NovaBACKUP som fungerar grymt bra, men kostar också typ 2000kr om året eller nästan 5000kr i engångskostnad...vilket inte känns så aktuellt. Veeam tittade jag också på men är bara inriktat på virtuella maskiner.

Acronis är ju vanligt på PC-marknaden vilket jag använt länge på min PC, men för server måste du ha en annan Acronis produkt som kostar 3500kr eller något liknande.

Testade Windows Backup på servern, men den verkar rätt värdelös. Funderar på om det skulle vara ett alternativ att virtualisera servern och köra Hyper V på en windows 10 för att kunna köra ett vanligt backupprogram för hemmanvändare. Typ Acronis TrueImage.

Vet dock inte hur bra det hade fungerat med backup av de virtuella maskinerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rorax:

Vad använder ni för programvaror för att köra backup på era servrar? Kollat på några olika men de verkar ju rejält dyrt bara för att det är server OS på maskinen.

Testade en trial NovaBACKUP som fungerar grymt bra, men kostar också typ 2000kr om året eller nästan 5000kr i engångskostnad...vilket inte känns så aktuellt. Veeam tittade jag också på men är bara inriktat på virtuella maskiner.

Acronis är ju vanligt på PC-marknaden vilket jag använt länge på min PC, men för server måste du ha en annan Acronis produkt som kostar 3500kr eller något liknande.

Testade Windows Backup på servern, men den verkar rätt värdelös. Funderar på om det skulle vara ett alternativ att virtualisera servern och köra Hyper V på en windows 10 för att kunna köra ett vanligt backupprogram för hemmanvändare. Typ Acronis TrueImage.

Vet dock inte hur bra det hade fungerat med backup av de virtuella maskinerna.

Windows server backup är inte värdelöst, fungerar hur bra och smidigt som helst!
Varför är de värdelöst?

Jag personligen kör det och funkar klockrent.
Har återställt crashade hårddiskar, förstörda VM’s osv

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calby:

Windows server backup är inte värdelöst, fungerar hur bra och smidigt som helst!
Varför är de värdelöst?

Jag personligen kör det och funkar klockrent.
Har återställt crashade hårddiskar, förstörda VM’s osv

Skickades från m.sweclockers.com

Sa inte att det är värdelöst utan att den verkar värdelöst. Kan ha att göra med att jag inte kan produkten. Men hittar ingenting om:

* Skapa bootbar USB för disaster recovery
* Differential backup
* Hur många backups den ska spara antingen via version eller hur gamla dom får vara (exempelvis 1 full backup veckan, 1 daglig incrementel/Differentiel beroende på tycke och smak etc)
* Notifiering om hur backupen gått förutom om man ansluter till servern i sig

Den säger även att om du gör backup mot ett nätverksshare kan den bara ha en backup och kommer skriva över den tidigare. Detta är varför jag tycker den verkar vara värdelös. Som sagt, kan vara ett SBS problem från min sida då jag inte kan produkten.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CPU: Intel Core i7 6700K Kylare: MSI Core Frozr L Moderkort: MSI Z170A Gaming M5 Grafikkort: MSI GeForce GTX 1080TI Minne: Corsair Vengeance 32GB (4x8GB) OS disk: Samsung 960 Pro M.2 512GB SSD Chassi: NZXT H440W Silent Ultra Nätdel: EVGA Supernova G2 750w Lagringsdisk: Western Digital Black 2TB Ljud: Sound Blaster Z OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Tjo. Funderar på att byta ut min G8 G1610T mot en G10. Har haft den i ca 1,5 år men pga för många övriga projekt har den bara samlat damm. Vad tror ni man skulle kunna få för denna? Kostade strax under 2000 då (mars 2016) på DustinHome.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Perrablerra:

Tjo. Funderar på att byta ut min G8 G1610T mot en G10. Har haft den i ca 1,5 år men pga för många övriga projekt har den bara samlat damm. Vad tror ni man skulle kunna få för denna? Kostade strax under 2000 då (mars 2016) på DustinHome.

1500kr får du alla gånger.

Edit:
Men jag rekommenderar dig att uppgradera cpun i G8 den piskar g10 då.
En ny cpu kostar kring 1200-1600kr antingen kör du xeon e3-1265l v2 eller e3-1220l v2

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calby:

1500kr får du alla gånger.

Edit:
Men jag rekommenderar dig att uppgradera cpun i G8 den piskar g10 då.
En ny cpu kostar kring 1200-1600kr antingen kör du xeon e3-1265l v2 eller e3-1220l v2

Skickades från m.sweclockers.com

Fördelen men G10 är ju dubbla hdmi så den även kan rulla som htpc. Även ddr4 vilket iofs kanske inte spelar någon roll i dessa fall.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Perrablerra:

Fördelen men G10 är ju dubbla hdmi så den även kan rulla som htpc. Även ddr4 vilket iofs kanske inte spelar någon roll i dessa fall.

Nja, vette fan om ddr4 spelar roll eller om minnesmängden på 32GB väger upp den klena CPUN.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem

@Calby: Själv kör jag PRTG internt i hemmanätet för att monitorera allt, även iLO remote via SNMP. iLO alertmail har jag ingen licens för så det kan jag inte sia om. Kombinerat med en extern tjänst för övervakning, exempelvis Pingdom och/eller StatusCake så fungerar det ypperligt.

Permalänk
Medlem

@Calby: Hur går det?

Visa signatur

Asus Maximus VII | Intel 4770 3.2GHz | 16GB Kingston 2133MHz | Asus GTX770 2GB SLI | Corsair H70 | Intel PCI Express 256GB SSD | Seagate 2TB HDD

Permalänk
Medlem

@modaset: Har inte hunnit tagit tag i det, blivit en del andra saker som har behövts fixats. Ska ta tag i det nu i veckan som kommer hade jag tänkt.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem

Noctua NH-l9i mod.

Sådär nu har jag monterat in en Noctua NH-l9i i Microservern.

Observera att byglarna är gjorda i rostfritt så det är inte så enkelt att borra och kapa, pelarborr och bra borrar är ett måste.

Verktyg:

Målartejp
4mm Borr
10mm Borr
Bågfil
Nålfil för att ev. finjustera hålen mot kylaren
Järnfil för att ta bort grader i kapningen
Pelarborr
Skruvstäd
6mm ringnyckel som du måste fila lite på käftarna så den passar skruvarna

Materiel:
Noctua NH-l9i
Molex till 4/5pin
Långa chassieskruvar
Isolerbrickor

Märkning av fästen före kapning och borrning:

Kapat och borrat:

Bortmontering av originalkylaren:

Kort vs lång chassieskruv:

Chassieskruvar, isolerbrickor och molex till 4-pin:

Skruvar och brickor monterade:

Kylaren på plats, dags att skruva fast den med en "modifierad 6mm ringnyckel:

Fastskruvad:

Avstånd mellan kylare och hårddiskbur:

Klippa bort ena änden av 4pin kontakten för att passa 5pin från noctuan:

Skillnad på temp efter 2:20min transkoding av 4k film (80% cpu använd med turbo på)

Originalkylare 2:20 min
CPU +83
CPU 0 +78
CPU 3 +79
MB +82

Noctua NH-l9i 2:20min
CPU +61
CPU 0 +62
CPU 3 +58
MB +64

Nåt mer ni vill veta?

Permalänk
Medlem

Testade 60 dagars trial versionen av Veeam, har ett problem med den dock. Jag kör full backup en gång i veckan med incrementel backup varje dag på min Hyper V, och installerade windows agenten på fysiska servern. MEN här är mitt problem, Windows agenten går bara att schemalägga ett jobb på och det jobbet kan inte inkludera mitt share av någon anledning trots att det är en windows storage pool. Vet inte om det är för att det på det sharet ligger det repository som skapades av programmet.

Tanken är nog inte att ha den uppsättningen jag har dock, tanken är nog att man ska ha en fysisk server som man kör en disaster recovery image och kör full + incrementel backup lite då och då. Sen har allting som faktiskt används som Hyper V. Typ lägga upp en virtuell maskin som agerar filserver och delar ut disk till de övriga virtuella maskinerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xp1ratex:

Sådär nu har jag monterat in en Noctua NH-l9i i Microservern.

Observera att byglarna är gjorda i rostfritt så det är inte så enkelt att borra och kapa, pelarborr och bra borrar är ett måste.

Verktyg:

Målartejp
4mm Borr
10mm Borr
Bågfil
Nålfil för att ev. finjustera hålen mot kylaren
Järnfil för att ta bort grader i kapningen
Pelarborr
Skruvstäd
6mm ringnyckel som du måste fila lite på käftarna så den passar skruvarna

Materiel:
Noctua NH-l9i
Molex till 4/5pin
Långa chassieskruvar
Isolerbrickor

Skillnad på temp efter 2:20min transkoding av 4k film (80% cpu använd med turbo på)

Originalkylare 2:20 min
CPU +83
CPU 0 +78
CPU 3 +79
MB +82

Noctua NH-l9i 2:20min
CPU +61
CPU 0 +62
CPU 3 +58
MB +64

Nåt mer ni vill veta?

Fy f*n va bra gjort måste jag säga!! Detta är något jag skulle kunna tänka mig köpa och göra, tyvärr har man inte verktygen . Markeringen i mitten som du har "målat" över med blyerts hur stor är den dvs måttet på den? hur mycket kapade du bort alltså. Sen förstår man att du borrat bredvid det gamla hålen i byglarna för det skall passa in med moderkortet så delarna kommer närmare varandra. Hur räknade du ut/kom på det hela?

Mvh, Stanikz

Permalänk
Medlem
Skrivet av xp1ratex:

Sådär nu har jag monterat in en Noctua NH-l9i i Microservern.

Observera att byglarna är gjorda i rostfritt så det är inte så enkelt att borra och kapa, pelarborr och bra borrar är ett måste.

Verktyg:

Målartejp
4mm Borr
10mm Borr
Bågfil
Nålfil för att ev. finjustera hålen mot kylaren
Järnfil för att ta bort grader i kapningen
Pelarborr
Skruvstäd
6mm ringnyckel som du måste fila lite på käftarna så den passar skruvarna

Materiel:
Noctua NH-l9i
Molex till 4/5pin
Långa chassieskruvar
Isolerbrickor

Märkning av fästen före kapning och borrning:
https://i.imgur.com/NA6qHr8.jpg

https://i.imgur.com/0IIvUp9.jpg

Kapat och borrat:

https://i.imgur.com/xLVyDdf.jpg

https://i.imgur.com/VcybK48.jpg

Bortmontering av originalkylaren:

https://i.imgur.com/hIBMQOX.jpg

Kort vs lång chassieskruv:

https://i.imgur.com/XXfK9gp.jpg

Chassieskruvar, isolerbrickor och molex till 4-pin:

https://i.imgur.com/NaLa3Ed.jpg

Skruvar och brickor monterade:

https://i.imgur.com/Wm9Xtr1.jpg

Kylaren på plats, dags att skruva fast den med en "modifierad 6mm ringnyckel:

https://i.imgur.com/LrUeNDe.jpg

Fastskruvad:

https://i.imgur.com/jSaCl0b.jpg

https://i.imgur.com/meN4bc9.jpg

Avstånd mellan kylare och hårddiskbur:

https://i.imgur.com/kt217yj.jpg

Klippa bort ena änden av 4pin kontakten för att passa 5pin från noctuan:

https://i.imgur.com/DRbdQjA.jpg

Skillnad på temp efter 2:20min transkoding av 4k film (80% cpu använd med turbo på)

Originalkylare 2:20 min
CPU +83
CPU 0 +78
CPU 3 +79
MB +82

Noctua NH-l9i 2:20min
CPU +61
CPU 0 +62
CPU 3 +58
MB +64

Nåt mer ni vill veta?

Riktigt nice!

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem

@stanikz: standardmåttet på en vanlig kylare är 75mm × 75mm, HP har 65mm × 75mm så man behöver flytta in 5mm på varje sida. Markeringen i mitten är 10mm men eftersom jag handkapade så kapade jag på utsidan av markeringen så jag fick lite justeringsmån i mitten. Varje hål är förskjutna 5mm och försänkta och delarna sitter riktigt stabilt. Man måste även borra ur gungorna längst ut för att få dit chassieskruvarna. Så 4 st hål med 4mm bort och 2 kapningar så är man klar
Jag såg en som hade en noctua kylare och fördelen med denna mot akasa är att du får en betydligt större massa i kylare och du kan fästa den med 4 skruvar. Att den är speccad för 95w tdp skadar ju inte heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xp1ratex:

@stanikz: standardmåttet på en vanlig kylare är 75mm × 75mm, HP har 65mm × 75mm så man behöver flytta in 5mm på varje sida. Markeringen i mitten är 10mm men eftersom jag handkapade så kapade jag på utsidan av markeringen så jag fick lite justeringsmån i mitten. Varje hål är förskjutna 5mm och försänkta och delarna sitter riktigt stabilt. Man måste även borra ur gungorna längst ut för att få dit chassieskruvarna. Så 4 st hål med 4mm bort och 2 kapningar så är man klar
Jag såg en som hade en noctua kylare och fördelen med denna mot akasa är att du får en betydligt större massa i kylare och du kan fästa den med 4 skruvar. Att den är speccad för 95w tdp skadar ju inte heller.

Kan du köra prime95 med smallftts i ca 60min så man kan få se hur varmt den går?

Även, skruvarna du har dom går ner i original skruvhålen eller va du tvungen att ta bort dom gängorna med?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem

@Calby: jag kan inte köra prime just nu då jag kör unraid, kanske då jag får tid över nån gång att installera en vm. Chassieskruvarna passar i originalhålen på HP:n så den behöver man inte förstöra utan bara fästena på noctua kylare.

Permalänk
Medlem

Jag har stött på ett problem när jag försöker installera Windows server 2016 på min server. Den behöver drivrutiner för b120i controllern, men när jag lägger till drivrutinerna som jag har på ett usb minne så hänger sig hela installationen, har provat med flera olika usb minnen. Någon som har råkat ut för något liknande? Drivrutinerna är nerladdade från HPs hemsida.

Visa signatur

Server: Hp Microserver Gen8, Xeon E3-1265V2 , 16gb RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av shibby:

Jag har stött på ett problem när jag försöker installera Windows server 2016 på min server. Den behöver drivrutiner för b120i controllern, men när jag lägger till drivrutinerna som jag har på ett usb minne så hänger sig hela installationen, har provat med flera olika usb minnen. Någon som har råkat ut för något liknande? Drivrutinerna är nerladdade från HPs hemsida.

Tyvärr är det inte svar på din fråga gällande drivrutinerna, men själv körde jag AHCI istället för b120i och använde Storage Spaces i Windows Server 2016. Fördelar/Nackdelar..ingen aning men det funkar hittills iaf.