Permalänk
Medlem

TP-link Deco M5 Mesh

Någon som har erfarenhet av Deco m5?
Min syster behöver ett bättre wifi nät. Behöver nät till huset med två våningar, ett gästhus sidan om huset och även wifi täckning till uteplatsen mellan huset och gästhuset.
Funderar på att placera en deco på varje våning i huset i och en ute i gästhuset.

Blir det bättre resultat om man drar kabel till varje deco?
Kan man koppla varje deco till en befintlig router?

Visa signatur

ʕ•͡ᴥ•ʔ

Permalänk
Medlem

Jag hjälpte kompisen att sätta upp ett deco system med tre enheter.
Tricket med det där systemet (och ett par andra) är att dom sinsemellan kör på ett eget nät och skyfflar upp trafiken (backhauling) till huvud-enheten. Så, det är nog vad jag förstår inte i första hand gjort för att köra med kabel imellan utan att man faktiskt ska slippa det momentet och dessutom om man vill kunna sätta något trådbundet efter. Du ska inte heller sätta decon till en befintlig router, den första (det här tyckte jag var spännande) som du sätter upp blir routern.

Det är ett lättmonterat system, det är gjort för sådana som inte vill hålla på med tekniken mer än nödvändigt och det ska se "snyggt" ut (okej, dom är rätt snygga) och det tar bort alla kablar.

Vill du ha väldigt bra täckning, dra kablar till sakerna (där nätverkskabeln även matar med ström till dosan) och ha en "egen" router ska du tveklöst köra Ubiquiti Unifi (AC), du har även då valet att ha 1 AP eller... många fler. Pengarna blir ungefär samma, kräver mer tekniker-liknande person för att fixa (men är inte svårt).

//edit ett tips: jag använde Wi-FiSweetspot (app på telefonen) för att snabbt få fram bra placeringar av dosorna.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Hittade lite mer info på deras forum. De rekommenderar att man kör med kabel verkar det som.
http://forum.tp-link.com/showthread.php?98898-How-to-set-up-E...

Visa signatur

ʕ•͡ᴥ•ʔ

Permalänk

Har man ett någorlunda normalstort hus på mellan 100 och 130 kvm så är tråd mellan noderna overkill.

I appen så får du hjälp att placera ut dina enheter så att dom inte är för långt eller när nära varandra.

Permalänk
Medlem

Husen är i sten och det är riktigt dålig täckning idag med en asus router som är placerad mitt i huset.
Men om man kopplar med kabel så behöver inte noderna dela på wifi med klienterna, borde ju bli mer bandbredd över till klienterna som är anslutna till noderna.

Visa signatur

ʕ•͡ᴥ•ʔ

Permalänk
Medlem
Skrivet av storPutte:

Husen är i sten och det är riktigt dålig täckning idag med en asus router som är placerad mitt i huset.
Men om man kopplar med kabel så behöver inte noderna dela på wifi med klienterna, borde ju bli mer bandbredd över till klienterna som är anslutna till noderna.

Fel. Om du kopplar med kabel säkrar du att du kan ha högre upplänk om det är dålig förbindelse mellan varje puck.
Dom delar inte wifi med klienterna (det är en del av tricket)

Du tappar väl även funktionen med att roama om du har så dålig täckning mellan noderna, vilket är lite av det man vill ha ut av dom här sakerna.

Förslagsvis skaffa fler dosor.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av storPutte:

Hittade lite mer info på deras forum. De rekommenderar att man kör med kabel verkar det som.
http://forum.tp-link.com/showthread.php?98898-How-to-set-up-E...

Nej, det är inte en rekommendation. Det är en beskrivning av hur du ställer upp backhaul över ethernet. Ingenstans står det att du bör göra detta före något annat. Det står att om du har både trådlöst och över kabel kommer enheterna att välja kabelvägen.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Fel. Om du kopplar med kabel säkrar du att du kan ha högre upplänk om det är dålig förbindelse mellan varje puck.
Dom delar inte wifi med klienterna (det är en del av tricket)

Du tappar väl även funktionen med att roama om du har så dålig täckning mellan noderna, vilket är lite av det man vill ha ut av dom här sakerna.

Förslagsvis skaffa fler dosor.

https://www.cnet.com/products/tp-link-deco-m5-whole-home-wi-f...
The M5 doesn't have a dedicated backhaul band, so it suffers from signal loss when its units are linked together wirelessly.

Skrivet av Gurk:

Nej, det är inte en rekommendation. Det är en beskrivning av hur du ställer upp backhaul över ethernet. Ingenstans står det att du bör göra detta före något annat. Det står att om du har både trådlöst och över kabel kommer enheterna att välja kabelvägen.

"And Deco will prefer to transmit data between two units through the Ethernet connection, which is more stable and faster than Wi-Fi."
låter som det är bättre koppla ihop noderna med kabel.

Visa signatur

ʕ•͡ᴥ•ʔ

Permalänk
Medlem
Skrivet av storPutte:

https://www.cnet.com/products/tp-link-deco-m5-whole-home-wi-f...
The M5 doesn't have a dedicated backhaul band, so it suffers from signal loss when its units are linked together wirelessly.

"And Deco will prefer to transmit data between two units through the Ethernet connection, which is more stable and faster than Wi-Fi."
låter som det är bättre koppla ihop noderna med kabel.

Aj aj aj, akta för att rycka saker ur sitt sammanhang. Det första är i HANS fall, han killen som testade (han råkade ut för detta). Inte alls för produkten i sig för alla, rent generellt (läs hur han skriver). Men visst dom har inte ett eget BAND vilket inte är samma sak. Den har visst ett eget nät, som inte syns/påverkar övriga enheter (ungefär som ett gästnät, detta är dedikerat för backhauling om jag nu läser allt rätt). Däremot så när du stackar prylarna efter varandra får du en prestandaförlust. Detta har inte AC3000 (1.5gbit eller vad det är) som exempelvis Orbi RBK50 för 5000kr+ har, absolut.

Det andra citatet är det du som läser fel. Ordet prefer betyder i sammanhanget "prioritera", det är ungefär som windows när du ansluter med både trådlöst och trådat mot samma router så kommer windows att "prefere" den sak som anslöt först oavsett mediatyp, här är det tvärt om... kabel kommer väljas först. Kabel är alltid, stabilare och snabbare än Wi-Fi, men det betyder inte ostabilt eller dåligt. Det är en jämförelse med/mot mediatyperna.

Alldeles oavsett, vill du ha enkelt konfigurerat och "modernt" mesh-nät, kör på sånt här och använd det som det är designat. Meningen är att du ska knalla omkring och ha samma nät, roama mellan accesspunkterna utan avbrott, och du ska inte behöva bry dig om tekniken. Vill du bygga mer traditionellt med POE till accesspunkterna, ha en bra router med flera andra funktioner för sig, kör isf på motsvarande Ubiquiti eller andra semi-pro prylar.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Nät1. utan kablar Modem---Nod1(router)---switch Nod2 Nod3 \andra enheter Nät2. med kablar Modem---Nod1(router)---switch-------------Nod2 \-------------Nod3 \andra enheter

Nät1:
Om vi säger att noderna har medelgod signal mellan varandra.
Jag sitter vid min laptop uppkopplad via nod3 med stark signal.
Då går signalen via nod3 -> nod2 -> nod1 (wifi)
Eftersom noderna bara har medelgod signal så kommer kanske bara upp i säg 50Mbps

Nät2:
Jag sitter vid min laptop uppkopplad via nod3 med stark signal.
Då går signalen via nod3 -> switch -> nod1 (kabel)
Eftersom nod3 är kopplad direkt till nod1 med kabel så blir begränsningen hur stark signal det är mellan laptopen och nod3

Roam border väl funka fastän noderna pratar via kabel? Tänker jag rent fel?

Visa signatur

ʕ•͡ᴥ•ʔ

Permalänk
Medlem

Det som skrivs i testet på Cnet om att M5 inte har en backhaul via wifi stämmer. Puckarna och klienterna delar på samma nät. M5 har däremot en backhaul via kabel som går att använda och är att föredra om man skall ha många puckar och klienter. Alla meshsystem har inte backhaul via wifi och ett annat exempel på det är Google Wifi.

Visa signatur

Dator: FD Node 304 + GA-H97N-WIFI + i5 4590 + 8GB + AMD 280X + 256GB SSD + 1TB HDD.
Skärm: Philips 272C4Q 27" 2560x1440
Laptop: Macbook Pro 15" (2018)
Nätverk: Ubiquiti USG, Två UAP-AC-HD och Cloud Key
Ljud: Lyngdorf TDAI 2170 + PMC Twenty 26 + Thorens TD-190 II + Suprakablar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nyllet83:

Det som skrivs i testet på Cnet om att M5 inte har en backhaul via wifi stämmer. Puckarna och klienterna delar på samma nät. M5 har däremot en backhaul via kabel som går att använda och är att föredra om man skall ha många puckar och klienter. Alla meshsystem har inte backhaul via wifi och ett annat exempel på det är Google Wifi.

Jag har väl fattat fel men det ser ta mig tusan ut som att det ligger ett nät till när man sätter upp det och det stämde rätt bra med vad jag läste. Kanske är något som bara syns då.

För att det verkligen ska vara äkta backhauling på ett eget nät då behövs en andra 5ghz radiomodul. Att man kallar kabelansluten AP för att det är backhaul, det är väl för att det är ett inneord i dom större sammanhangen? Det låter konstigt?

Enligt smallnetbuilder var det lite olika upplägg för hur man löser det.

Citat:

Assuming Ethernet backhaul isn't an option, the more significant difference is in wireless backhaul options. Both Orbis and eero Gen 2 have a third 5 GHz radio, for a total of one 2.4 GHz and two 5 GHz. Both Orbi and eero dedicate one radio to the 5 GHz low band (channels 36 - 48) and the other to the high (channels 149 - 165). However, Orbi dedicates the 5 GHz high band radio to backhaul; clients can't connect to it. eero has a more flexible arrangement; devices can connect to any of its three radios.

Lista på pryttlar och vad dom klarar:

https://www.smallnetbuilder.com/wireless/wireless-reviews/331...

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Om du ska dra kabel, vilket känns bäst om du har väggar i huset som dämpar hårt på signalen. Så tycker jag du ska köpa accesspunkter typ Ubiquiti

Permalänk
Medlem

Får kanske tänka om och gå över till någon Ubiquiti produkt. Får höra med systern hur mycket hon är villig att spendera, det blir ju rätt dyrare.

Visa signatur

ʕ•͡ᴥ•ʔ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Jag har väl fattat fel men det ser ta mig tusan ut som att det ligger ett nät till när man sätter upp det och det stämde rätt bra med vad jag läste. Kanske är något som bara syns då.

För att det verkligen ska vara äkta backhauling på ett eget nät då behövs en andra 5ghz radiomodul. Att man kallar kabelansluten AP för att det är backhaul, det är väl för att det är ett inneord i dom större sammanhangen? Det låter konstigt?

Enligt smallnetbuilder var det lite olika upplägg för hur man löser det.

Lista på pryttlar och vad dom klarar:

https://www.smallnetbuilder.com/images/stories/wireless/wifi_system_roundup/wifi_system_roundup_wireless_features2.jpg

https://www.smallnetbuilder.com/wireless/wireless-reviews/331...

Jag håller med dig att det låter konstigt att kalla kabelanslutning för backhaul. När jag läser backhaul utgår jag från att de menar en dedikerad radiomodul som sänder på en egen kanal. Jag kan ju ha missuppfattat begreppet backhaul.

Visa signatur

Dator: FD Node 304 + GA-H97N-WIFI + i5 4590 + 8GB + AMD 280X + 256GB SSD + 1TB HDD.
Skärm: Philips 272C4Q 27" 2560x1440
Laptop: Macbook Pro 15" (2018)
Nätverk: Ubiquiti USG, Två UAP-AC-HD och Cloud Key
Ljud: Lyngdorf TDAI 2170 + PMC Twenty 26 + Thorens TD-190 II + Suprakablar.

Permalänk
Medlem

"Mesh-noder med stöd för trådbunden backhaul kan antingen anslutas i serie efter varandra eller via husets eventuella patchpanel (precis som vanliga accesspunkter). Om uttagen på mesh-routern inte räcker till kan de utökas med en switch."

"Under 2017 lanseras även mesh-noder med homeplug-backhaul. Det innebär att mesh-systemets trådlösa nätverk kan avlastas genom att kommunikationen mellan noderna skickas via elnätet"

https://www.kjell.com/se/fraga-kjell/hur-funkar-det/natverk/h...

backhaul verkar komma i olika former

Visa signatur

ʕ•͡ᴥ•ʔ

Permalänk

Som jag nämnde tidigare så täcker deco m5 en normalstor villa utan problem oavsett om det är sten eller trähus.

Jag har alla noder på bottenplan och full teckning i källaren. (Stenhus från 68)
Vill du ha ett dedikerat bakhaul så ska du istället köpa asus lyra men då är det 1000kr till.

Jag tror inte din syster kommer märka någon som hälst skillnad på deco och lyra och just nu finns det black friday deal på deco så du sparar närmre en tusing fram till måndag.

En done deal tycker jag

Permalänk
Medlem

En dum fråga som ni kanske kan svara på ändå. Kör Deco hemma och det har funkat fint. Om jag skulle vilja ha lite mer fart via ethernetkabel kan jag koppla nätverkskabeln i en Deco och sen till tv'n, Chromecast Ultra etc? Eller visst måste jag koppla i ett nätverksuttag i väggen och sen in i en Deco enhet?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har ett märkligt problem med mina Decos.
De agerar router här hemma och vi har en ganska svajig ADSLlina. När modemet tappat uppkopplingen så slutar Deco att dela ut ip adresser till alla kabelanslutna enheter. Trådlösa enheter fungerar normalt.
Galet frustrerande att ens prylar inte ens funkar lokalt.

Är det någon som har en lösning?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i7 920, Asus Rampage III Gene, 6GB DDR3 1333MHz, GTX280

Permalänk
Medlem
Skrivet av emKa:

Har ett märkligt problem med mina Decos.
De agerar router här hemma och vi har en ganska svajig ADSLlina. När modemet tappat uppkopplingen så slutar Deco att dela ut ip adresser till alla kabelanslutna enheter. Trådlösa enheter fungerar normalt.
Galet frustrerande att ens prylar inte ens funkar lokalt.

Är det någon som har en lösning?

Skickades från m.sweclockers.com

Vad har du för modem och ISP?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gaist:

Vad har du för modem och ISP?

Technicolour Adsl från Bredbandsbolaget/Telenor

Visa signatur

Intel Core i7 920, Asus Rampage III Gene, 6GB DDR3 1333MHz, GTX280

Permalänk
TP-Link

@emKa: Skicka gärna ett PM till mig så ska vi lösa detta!

Visa signatur

Support TP-Link Nordic AB
T. (+46) 8 718 10 88
support.se@tp-link.com
www.tp-link.se

Permalänk
Lego Master

Jag lånar tråden lite. Skaffade en Deco M5 (3-pack) under BF och har strul med min PS4. Alla andra enheter kan ansluta till nätverket, och det funkar bra för dem. Men min PS4 har fått för sig att helt enkelt vägra fungera. Den får IP-adress, både trådat och wvia wifi, men där tar det stopp. Jag har provat att sätta manuell DNS, aktivera och avaktivera snabb roaming i Deco-appen samt starta om noden PS4an är närmast och är ansluten till med kabel. Jag har också kopplat loss den noden från ethernet och stoppat i kabeln direkt i PS4an. No go.

Nu kan man ju lätt tro att det är PS4an det är fel på. Men med min gamla router funkade den perfekt. Om jag delar ut internet från mobilen som en hotspot funkar det perfekt.

Det är nåt mellan PS4an och Deco-nätet som inte lirar. Och jag blir fanimej inte klok på vad.

Deco-nätet består som sagt av tre noder, där de två AP-noderna båda är anslutna till samma switch, som i sin tur är kopplad till huvudnoden. Alla mina trådade enheter är kopplade till samma switch som AP-noderna, en 8-port GB-switch utan management.

Jag har en xbox 360 precis bredvid PS4an, som lirar utan strul med samma anslutningsmetoder som PS4an borde klara av.

What is going on?!

Ping @TP-Link

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk

@storPutte: Deco fungerar utmärkt om hon inte har höga krav på hastigheten då den trappas ned för varje nod (då m5 ej har dedikerad radiobaserad backhaul). Jag tappade från 250mbit (vid huvudenheten) till ca 120-130 mbit (noden på övervåningen). För normala användare duger det ju utmärkt.

Appen är klockren och systemet väldigt enkelt att installera.

Visa signatur

ez

Permalänk
Lego Master

Jag fick för övrigt klarhet i varför min PS4 acted up. Jag hade tilldelat den till profilen "Barnen", vilken i sin tur var baserad på en grundprofil som inte tillät onlinespel osv. HEnce, PS4an kunde inte ansluta till PSN. Tillät onlinespel, nu funkar det perfekt.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stellskinizer:

@storPutte: Deco fungerar utmärkt om hon inte har höga krav på hastigheten då den trappas ned för varje nod (då m5 ej har dedikerad radiobaserad backhaul). Jag tappade från 250mbit (vid huvudenheten) till ca 120-130 mbit (noden på övervåningen). För normala användare duger det ju utmärkt.

Appen är klockren och systemet väldigt enkelt att installera.

Hon kör med kabel till varje nod så det blir inga tapp

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ʕ•͡ᴥ•ʔ